Hvordan åbner jeg en port?
Fra : Monty

Dato : 08-06-05 22:09

Jeg er på nettet med min router fra Cybercity og den forbindelse kører
igennem en hub til nogle andre computer i huset.
Jeg har brug for at få åbnet en port i min hub for at kunne hjælpe en med
VNC. Jeg går ud fra at jeg skal have åbnet for port 5500 men hvordan gøres
det lige?

Jeg tror jeg har fundet det rigtige sted i min hub men hvad jeg skal skrive
er jeg lidt usikker overfor. Er der en som vil kigge på det link jeg har
smidt op hvor jeg har gemt siden hvor jeg mener det skal ændres?

http://hjem.wanadoo.dk/~wan60831/monet/

MVH

Monty

Fra : Monty

Dato : 08-06-05 22:41

Jeg glemte lige en ting. Når jeg skal oplyse min ipadresse til min kammerat
så kan jeg gå ind på fx myip.dk men den ipadresse jeg får der tilhører vel
egentlig min router og da den er sat til at åbne for port 5500 så burde den
vel sende signalet videre til min computer, ikk?

Monty

Fra : Jake

Dato : 09-06-05 02:28

> [...]
> egentlig min router og da den er sat til at åbne for port 5500 så burde den
> vel sende signalet videre til min computer, ikk?

Fuldstændig korrekt Monty! Det er vigtigt at skældne mellem lokal og
ekstern IP-adresse når du skal give den videre til en kammerat. For at
åbne porte i din router (jeg går ud fra at du som jeg fik en Zyxel med
ved din oprettelse), skal du gå ind på http://10.0.0.1:2033/ og indtaste
det login og password du har fået i dit oprettelsesbrev. Så kan du under
"Advanced settings" --> "NAT" vælge den mode der hedder SUA (den
midterste) og der kan du forwarde porte til din lokale IP-adresse.

mvh Jake

Fra : Monty

Dato : 09-06-05 05:11

> [...]
> "Advanced settings" --> "NAT" vælge den mode der hedder SUA (den
> midterste) og der kan du forwarde porte til din lokale IP-adresse.

Det har jeg gjort men det er ikke det der er problemet. Det er er derimod
hvordan jeg får åbnet porten i min hub og ikke min router. Den er åbne.
Linket jeg gav var til min hub. Hvordan åbner jeg den?

Monty

Fra : Niels Callesøe

Dato : 09-06-05 05:25

Monty wrote in

> [...]
> derimod hvordan jeg får åbnet porten i min hub og ikke min router.
> Den er åbne. Linket jeg gav var til min hub. Hvordan åbner jeg

Du skal ikke "åbne" noget i din hub. Tilbage til tegnebrædtet og Jake's
vejledning.

En hub er blot en multiport-repeater; den kigger slet ikke på den del
af datapakken der indeholder et portnummer. Se:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=hub

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-06-05 08:56

> Det har jeg gjort men det er ikke det der er problemet. Det er er derimod
> hvordan jeg får åbnet porten i min hub og ikke min router. Den er åbne.
> Linket jeg gav var til min hub. Hvordan åbner jeg den?

Er du sikker på at det er en hub ? Skærmbilledet ligner mere noget fra en
router. Hvilken model er "hubben" ?

Niels Dybdahl

Fra : Calle.

Dato : 09-06-05 15:48

Jake wrote:

> [...]
> kan du under "Advanced settings" --> "NAT" vælge den mode der hedder
> SUA (den midterste) og der kan du forwarde porte til din lokale
jeps, forwarde og ikke kun åbne
--
Calle.

Fra : Monty

Dato : 09-06-05 19:23

"Jake" <j9ak9e@m9yhi9dd9en9agen9da.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Advanced settings" --> "NAT" vælge den mode der hedder SUA (den
> midterste) og der kan du forwarde porte til din lokale IP-adresse.

Min router er en Aethra Starvoice 1020

Monty

Fra : Calle.

Dato : 09-06-05 15:47

Monty wrote:
> [...]
> der tilhører vel egentlig min router og da den er sat til at åbne for
> port 5500 så burde den vel sende signalet videre til min computer,
du skal ikke åbne porten, du skal forwarde den til den IP adresse din PC har
internt
--
Calle.

Fra : Monty

Dato : 09-06-05 19:14

Den hub jeg har er en 4 Port 10/100 M Internet Bredbåndsrouter med Usb Print
server. Der står Hama på den men jeg kan ikke finde noget websted i
manualen.

Dvs den er faktisk også en router. Dvs jeg kører med 2 router eller hvad.
Den fungere jo som en hub til de andre maskiner på netværket.

Skal porten ikke åbnes men forwardes og hvorledes gøres det?

Monty

Fra : Calle.

Dato : 09-06-05 21:26

Monty wrote:
> Dvs den er faktisk også en router. Dvs jeg kører med 2 router eller
> hvad. Den fungere jo som en hub til de andre maskiner på netværket.

du kører med 2 routere. Du kan gøre det at du deaktivere firewall delen i
den du anvender som hub

--
Calle.

Fra : Monty

Dato : 10-06-05 14:43

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> du kører med 2 routere. Du kan gøre det at du deaktivere firewall delen i
> den du anvender som hub

Det skulle være gjort. Er der en mulighed for via nettet at lave en eller
andet form for port scanning for at se om den virker? Og hvordan skal det
gøres? Planen var jo at port 5500 skulle forwardes til min computer.

Monty

Fra : Calle.

Dato : 11-06-05 08:29

Monty wrote:
> [...]
> eller andet form for port scanning for at se om den virker? Og
> hvordan skal det gøres? Planen var jo at port 5500 skulle forwardes
prøv at kalde dig selv op via VNC, så går den i selvsving hvis der er åbent
--
Calle.