4 skønne piger
Fra : Espen

Dato : 08-06-05 20:43

Hej alle

Så oprandt tiden hvor vores Jack Russell Berta Bims endelige kunne afsløre
hvad hun havde gemt på i 8½ uge. 4 bedårende unge damer... Viola, Lulu, Uma
og Cleo.
Det var en kæmpe oplevelse - den første af slagsen her i huset. Men
forhåbentligt ikke den sidste.
Berta var urolig hele natten. Kl. 04 i morges vækkede hun mig, halsende og
gispende og lidt i 05 gik veerne i gang. Kl. 06.50 var det hele overstået.
Den første hvalp havde svært ved at komme ud - og da den endelig kom ud,
var Berta ikke helt sikker på hvad hun så skulle. Jeg måtte træde til som
fødselshjælper. Først ud med hvalpen, så gøre den fri af fosterhinden og så
ellers få "gang i den". Et fornærmet vræl fra den "bette" og Berta kom
pludselig i tanke om hendes opgaver. Sjovt som man bare instinktivt ved hvad
man skal, selv om man aldrig har prøvet det før - det gælder såvel hund som
menneske.
Alt sluttede jo lykkeligt og alle trives - der ædes, soves og slikkes til
den store guldmedalje. Et dejligt skue...

Berta har indtil aften gladeligt delt hvalpene med os. Men nu mødes vi af
skulen og knurren - så vi må deltage på behørig afstand. Desuden klarer hun
jo alt fint selv - men hvor har vi bare lyst til at pille...

Da vi jo er dybt forelskede i Berta - og nu de fire små - er forløbet både
filmet og fotograferet. Og således vil det fortsætte...
Kig forbi "Bertas hvalpe" på www.suell.dk Her er skønne dokumentariske
billeder - god fornøjelse.

Mvh Winnie

--
http://www.suell.dk - Get the picture?
http://www.schildknecht.dk - Art by schildknecht

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-06-05 20:53

"Espen" <espen@s1u2e3l4l.dk> writes:

> Kig forbi "Bertas hvalpe" på www.suell.dk Her er skønne dokumentariske
> billeder - god fornøjelse.

Dejligt. Tillykke med de små.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Espen

Dato : 08-06-05 20:55

Tak for det Trine

Fra : Eva Schmidt

Dato : 08-06-05 21:14

"Espen" <espen@s1u2e3l4l.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad hun havde gemt på i 8½ uge. 4 bedårende unge damer... Viola, Lulu,

Hej Espen
Stort tillykke med de nye små tøser, jeg vil gerne tro, at det har været en
fantastisk oplevelse.
Og det bliver da ikke mindre spændende at følge dem i deres udvikling, der
bliver liv og glade dage i det lille hjem om nogle uger *SS*

mvh Eva

Fra : Sanne

Dato : 08-06-05 21:20

"Espen" <espen@s1u2e3l4l.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hejsa.

Tillykke tillykke...og sikke da nogle skønne billeder.
Især er jeg da fuldstændig vild med den hvor hun har en af pigerne i munden.
Det er da et pletskud!!!!!!!!!!!!!!!!!

Held og lykke fremover

Mvh
Sanne ( som forhåbentlig selv skal være "mormor" om nogle måneder)

Fra : BettinaP

Dato : 13-06-05 11:46

"Espen" <espen@s1u2e3l4l.dk> wrote in message
> [...]
> hvad hun havde gemt på i 8½ uge. 4 bedårende unge damer... Viola, Lulu,

Tillykke tillykke! hvor må det bare være en stor oplevelse

Du må så være den helt rigtig at spørge:

Et par af mine venner har lige besluttet sig for at få hund og hun har
forelsket sig i en Jack Russel.
Han fortæller mig så, at der er 4 "typer" russels...3 med krudt i røven og
en der egner sig bedre til en gammel dame eller (som de gerne vil) at have
med på arbejde uden for meget postyr.
er det rigtigt?
Jeg kender ikke ret meget til JR, men kan ikek lade være med at bekymre mig
for, om de nu har valgt den rigtige race eller lader hjertet råde over
fornuften.

Er det en god hund som næsten-førstegangs hunde-ejer? Hun har vist haft hund
som barn, men efter min mening er der langt derfra og så til selv sat skulle
have sin helt egen hund...sammen med jobbet og om måske 1-2 år en lille
baby.

BettinaP

Fra : Espen

Dato : 14-06-05 10:32

Hej BettineP

Umiddelbart lyder det lidt som en and... Altså den der med at der findes en
Russell uden krudt i røven
Som din ven forhåbentlig ved, er det en jagthund, men sine naturlige
instinkter lige under overfladen. Det er afgørende omkring niveauet og arten
af aktivering, udfordringer, håndtering etc.
Samtidig syntes en Russell at det er helt fantastisk, at være med til ALT
muligt. Rent faktisk forventer den det og der ligger en del ballade og lurer
hvis forventningen ikke opfyldes. Til gengæld er den superlærenem, vanvittig
nysgerrig og sætter en ære i at være en del af dagens opgaver.

Berta er vores første hund - vi er begge vokset op med hunde og har altid
været omgivet af hunde. Trods gode intentioner og en masse teoretisk viden,
har det at få en Russell i huset været en stor mundfuld - der glimtvist har
føltes alt for stor. Men ved rigtig hårdt arbejde, såvel med Berta, som med
os selv, har vi nu en hund der fungerer rigtig godt.
Men igen... Terrier er en smule ekstreme - en Russell er en virkelig ekstrem
terrier! Konsekvens, konsekvens og atter konsekvens og så masser af
opmæksomhed og kærlighed. For ikke at glemme et skønt bur der er Bertas
trygge hule. For mange muligheder når hun er alene hjemme, forvaltes ret
uhensigtsmæssigt Også selv om det bare er en ½ time...

Generelt vil jeg sige at jeg bliver en smule bekymret når man ønsker sig en
hund der passer bedst til gamle damer. Hvad med en guldfisk....
At ligge ud med en Russell som første hund, er ikke nødvendigvis en skidt
idé. Men med den holdning din ven ligger for dagen, er jeg ikke imponeret.
At tage hunden med på arbejde er en god indstilling - men at det skal
foregå uden for meget postyr og i "gammel-dame-stil" er ikke holdbart. Ikke
sagt at det er umuligt - vi kender Russells der er rolige og blide som lam
(bl.a. faderen til Bertas hvalpe) - men der findes ingen garantier og i
værste fald står familien senere med en uønsket problemhund. Og det er der
ingen der kan bruge til noget.

Jeg kan sige så meget, at kommer der købere hos os, med samme holdning som
din ven, bliver det ikke her de køber hvalp!

Mvh Winnie

Fra : nusta

Dato : 20-06-05 00:17

"Espen" skrev d. 08-06-05 20:43 dette indlæg :
> [...]

til
> den store guldmedalje. Et dejligt skue...

Tillykke med dem. Der er intet i hele verden der er så dejligt som at få
hvalpe i huset. Husk nu at nyde tiden for den er jo så kort. Jeg går
selv og kigger noget intenst på Nusta min 2½ år gamle chihuahua. Hun er
sat til at kunne føde en af de nærmeste dage. Men dejligt er det. Endnu
engang tillykke.

Venlig hilsen

Dorthe

http://www.kandu.dk/