en der lige gider ??
Fra : pm

Dato : 08-06-05 18:26

Denne efter sigende simple matematikopgave fik jeg af en veninde. Jeg har
ingen ide om matematik

Hvad er resultatet ??

2X x (-(2X+Y) + 3Y) +(4X-7Y)

For mig er det kinesisk

PM

Fra : Joe

Dato : 08-06-05 18:51

Der er ikke noget resultat. Med "resultat" mener du måske "gange ligningen
ud"? Hvis du ellers har sat paranteserne korrekt så er "resultatet"

-4x^2+4xy+4x-7y

Fra : pm

Dato : 08-06-05 19:08

Hej Joe
Måtte konferere med ophavsmanden (kvinden) og der er en rettelse
2X - (-(-2X+Y) + 3Y) +(4X-7Y)

Håber det hjælper..mig gør det ikke -)

PM

Fra : Joe

Dato : 08-06-05 19:11

> Måtte konferere med ophavsmanden (kvinden) og der er en rettelse
> 2X - (-(-2X+Y) + 3Y) +(4X-7Y)

så er svaret

8x-9y

det er sgu en underlig opgave du har fået stillet

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 08-06-05 19:14

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> writes:

> Hej Joe
> Måtte konferere med ophavsmanden (kvinden) og der er en rettelse
> 2X - (-(-2X+Y) + 3Y) +(4X-7Y)
>
> Håber det hjælper..mig gør det ikke -)

Der er stadig ikke noget spørgsmål. Ovenstående er ikke en ligning
(der mangler et lighedstegn), og man kan derfor ikke give et
"svar". Nogen har foreslået at "svaret" er at gange parenteserne ud,
men jeg tror ikke det er hvad der søges. Kan du give mere kontekst, så
vi måske kan regne ud hvad du egentlig spørger om?

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-06-05 19:10

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> writes:

> Hvad er resultatet ??
>
> 2X x (-(2X+Y) + 3Y) +(4X-7Y)

Hvis vi antager at X er 4 eller 7 og Y er 10, så er resultatet 42.

Basalt set giver det ingen mening, du må mangle et eller andet.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-06-05 18:42

pm wrote:
> Denne efter sigende simple matematikopgave fik jeg af en veninde. Jeg har
> ingen ide om matematik
>
> Hvad er resultatet ??
>
> 2X x (-(2X+Y) + 3Y) +(4X-7Y)
>
> For mig er det kinesisk
>
> PM

Ifølge ti89: -4x^2+4x(y+1)-7y = -4x^2+4xy+4x-7y

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen