Lang scroll
Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 12:36

På mit websted www.rusty.1go.dk/website12/ kan man scrolle meget
langt under siden (jeg tror fordi billedet nederst i højre hjørne
er indsat i htmlkoden i stedet for som baggrund.
Jeg har prøvet at lave en tom <div>, og lægge billedet som
baggrund i den, men har ikke kunnet få det til at virke.
Nogen forslag?
Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-05 13:27

Rasmus Kjær skrev:

> På mit websted www.rusty.1go.dk/website12/ kan man scrolle meget
> langt under siden (jeg tror fordi billedet nederst i højre hjørne
> er indsat i htmlkoden i stedet for som baggrund.

Start med at validere din side (det har jeg vist nævnt før i dag ;)

NB: Prøv også at tage et kig på din side i Firefox eller Opera.
Centreringen virker ikke og der er tekster der står oven i hinanden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 14:55

> Start med at validere din side (det har jeg vist nævnt før i dag ;)

Er gjort. Siden validerer som xhtml1.0, og min css fil validerer
også.

> NB: Prøv også at tage et kig på din side i Firefox eller Opera.
> Centreringen virker ikke og der er tekster der står oven i
hinanden.

Ja, det har jeg også lige set. Det ser godt nok herrens ud, men jeg
har ingen ide om hvad fremgangsmåden er for at gøre noget ved det.
Jeg forestiller mig at det har noget med at gøre at Mozilla ikke
understøtter dele af den css jeg har brugt?

Jeg har også stadig problemet med den lange scroll...

Fra : Leonard

Dato : 08-06-05 15:29

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> wrote:

>Jeg forestiller mig at det har noget med at gøre at Mozilla ikke
>understøtter dele af den css jeg har brugt?

Første fejl er den allerførste linie i din html:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

den sætter IE i quirksmode, og så tolereres en masse underlige ting.

Fjern den og det ser heller ikke helt så godt ud i IE.

Der er en masse i dit stylesheet der ikke nedarves rigtigt, så du skal
have meget af det står i dit css til class side med i de andre class.

noget af det kan ses her: http://162.dk/test/website12.htm

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 20:16

> Første fejl er den allerførste linie i din html:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
>
> den sætter IE i quirksmode, og så tolereres en masse underlige ting.

Det vidste jeg ikke. Den linie har jeg taget direkte fra html.dk's
tutorial om xhtml.

> Der er en masse i dit stylesheet der ikke nedarves rigtigt, så du
skal
> have meget af det står i dit css til class side med i de andre class.

Den fik jeg ikke helt fat i. Kan du uddybe den sidste del?

Fra : Leonard

Dato : 08-06-05 20:28

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> wrote:

>Den fik jeg ikke helt fat i. Kan du uddybe den sidste del?
>"du skal have meget af det står i dit css til class side med i de andre
>class"

I dit css har du en class du kalder side:

..side {
}

længere nede har du flere class'er
..indhold
..menu

og der bliver du åbenbart nødt til at gentage nogle af de ting der
står i .side

Fx virker det ikke at sætte margin:auto når du ikke har en width i
samme class.

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 20:34

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> står i .side
>
> Fx virker det ikke at sætte margin:auto når du ikke har en width i

Ok, det må jeg så prøve at lege med.

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 20:20

> Første fejl er den allerførste linie i din html:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Hvilken xml deklaration/tegnsætsangivelse ville du foreslå?

Fra : Leonard

Dato : 08-06-05 20:29

>Hvilken xml deklaration/tegnsætsangivelse ville du foreslå?

Ingen, den klaver mere bøvl end den gør gavn den linie.
Du definerer begge dele i de næste 3-4 linier alligevel.

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 20:32

> Ingen, den klaver mere bøvl end den gør gavn den linie.
> Du definerer begge dele i de næste 3-4 linier alligevel.

Ok, men brokker validatoren sig så ikke over at den mangler?

Fra : Leonard

Dato : 08-06-05 21:03

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> wrote:

>Ok, men brokker validatoren sig så ikke over at den mangler?

Næh, se her:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-05 21:56

Leonard wrote:

> Første fejl er den allerførste linie i din html:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
>
> den sætter IE i quirksmode, og så tolereres en masse underlige ting.

Det er ikke korrekt. Når IE 6 sættes i quirks-mode, får det IE 6 til at
efterligne tidligere IE-versioners fejlagtige måde at tolke html og css. Det
ændrer ikke noget ved, hvad IE 'tolererer'.

Men det er rigtigt, at det er en dårlig ide at have den kodelinje - hvis man
da ikke ekxplicit ønsker quirks-mode fremtvunget i IE. Men det kan så
resultere i problemer med at få siden til at se ens ud i IE og andre
browsere.

Uden den kodelinje - eller andre 'quirks-foranstaltninger' - er det meget
lettere at få siden til at se ens ud i alle nyere browsere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Leonard

Dato : 08-06-05 22:05

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det er ikke korrekt. Når IE 6 sættes i quirks-mode, får det IE 6 til at
>efterligne tidligere IE-versioners fejlagtige måde at tolke html og css. Det
>ændrer ikke noget ved, hvad IE 'tolererer'.

Kald det hvad du vil, den tolker en hel del fejlagtigt i forhold til
standarden - det kalder jeg at tolerere fejl, du kan også kalde det
mistolkning.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-05 22:51

Leonard wrote:

> Kald det hvad du vil, den tolker en hel del fejlagtigt i forhold til
> standarden - det kalder jeg at tolerere fejl, du kan også kalde det
> mistolkning.

Tjah, min (og sikkert en del andres?) tolkning af at tolerere fejl er, at
browseren forsøger at vise siden korrekt, selv om der er fejl i koden. Her
er IE i øvrigt stærkt fremme i skoen - hvilket giver mange urutinerede
web-skrivere grå hår, når de efterfølgende ser deres frembringelser i andre
browsere.

Termen mistolkning kan jeg godt tilslutte mig. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/