Brug af Windows server som "MAC server"
Fra : Claus Nielsen

Dato : 08-06-05 11:00

Hej NG,

Jeg sidder lige og overvejer om jeg skal bruge 60.000 på en MAC server incl.
alt opsætning osv., eller om jeg skal ringe til Dell og købe en tilsvarende
Windows 2003 server.

Er der nogen der er FOR / IMOD at man bruger en Windows server som fil
server for 3 G4 mac?

Virker det, eller skal jeg bare finde de ekstra 30K til MAC'en...

Help

Hilsen
Claus Nielsen
Windows bruger

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-05 12:15

Claus Nielsen <claus@nospam.dk> wrote:

> [...]
> server for 3 G4 mac?
>
> Virker det, eller skal jeg bare finde de ekstra 30K til MAC'en...

hvordan bruger du 60k på en mac server til 3 clienter ?!

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Claus Nielsen

Dato : 08-06-05 13:55

Hej,

Okay - det var ca. 52K...
1 stk. Apple XServe 2,3 Dual - 37.357,-
1 Opsætning + diverse - 14.990

Mit sprøgsmål er nu mere om man kan - fornuftigt og uden nogle problemer -
bruge en Windows 2003 server som fil server for nogle MAC'er

Hilsen
Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-05 14:42

Claus Nielsen <claus@nospam.dk> wrote:

> Hej,
>
> Okay - det var ca. 52K...
> 1 stk. Apple XServe 2,3 Dual - 37.357,-
> 1 Opsætning + diverse - 14.990

Jeg vil nok gøre noget lign.:

1 stk G5 tower, f.eks. single 1.8
et par ram klosder + en harddisk mere
1 stk Mac OS X Server unltd. clients

dvs. så lander du på en 30k

> Mit sprøgsmål er nu mere om man kan - fornuftigt og uden nogle problemer -
> bruge en Windows 2003 server som fil server for nogle MAC'er

ja, det kan du, panther og tiger kan sagtens arbejde med data på SMB
shares.

/thomas

Fra : Zaphod B

Dato : 08-06-05 21:55

Claus Nielsen <claus@nospam.dk> wrote:

> Okay - det var ca. 52K...
> 1 stk. Apple XServe 2,3 Dual - 37.357,-

Hva skal du med dual cpu til filserving? Du trenger nok plass, rask I/O
og nok ram. Ikke prosessorytelse. Går du for en single-cpu-maskin,
snakker vi om 25.000 + evt. ekstra disker og mer RAM, men inkl. 1GB RAM,
Server OS og (ubegrensede) brukerlisenser.

> 1 Opsætning + diverse - 14.990

Hørtes ekstremt mye ut. Hva er dette? Bortsett fra f.eks. to ekstra
disker (speilet?) burde du vel ikke behøve så mye mer til fil- og
printserving?
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Zaphod B

Dato : 08-06-05 13:55

> [...]

> alt opsætning osv., eller om jeg skal ringe til Dell og købe en tilsvarende

Du _kan_ i og for seg gjøre begge deler. Bege kan utmerket fungere som
server for begge plattformer.

Jeg undres bare hvorfor Apple-serveren blir så mye dyrere?

> Er der nogen der er FOR / IMOD at man bruger en Windows server som fil
> server for 3 G4 mac?

Skal den stå i samme nett som et antall Windows-maskiner, eller er det
bare de tre Macer det er snakk om?

> Virker det, eller skal jeg bare finde de ekstra 30K til MAC'en...

Hvis du skal bruke 60K DKR for å sette opp en Mac-server, så må det jo
være en ganske alvorlig server det her. Slipper du da unna med
halvparten for en tilsvarende Dell? Sist jeg undersøkte
rackmount-servere, kom jeg til veldig sammenlignbare summer, alt
inkludert (noenlunde tilsvarende disker, ram, OS og klientlisenser,
rackmonteringsutstyr, osv., osv.).

Derfor: Hva er det som gjør
- "Mac-serveren" (Xserve?) så dyr, og
- Dell-serveren så billig?

Husk at hvis du setter opp en mer eller mindre standard PC som server
med Win2003Server OS på, så kan du jo utmerket godt gjøre det samme med
en Mac - kjøp en Mac OS X Server-pakke og installer på en vanlig Mac.
Modell avhenger av krav til ytelse og sikkerhet; OS'et går på alle
modeller i og for seg. Men skal du ha en ordentlig server, som er bygget
som server, så koster det noe mer - men der kommer IMHO Apple faktisk
godt ut når man legger sammen alt. Så det er det første jeg lurer på.

--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Claus Nielsen

Dato : 09-06-05 12:00

Hej Zaphod,

Vi har et netværk bestående af små 10 Windows servere og 40 - 50 Windows XP
klienter.

Vores design afdeling har 3 MAC (Power MAC G4 mener jeg). Gunden denne måske
lidt voldsomme server, er at de producere omkring 10 GB data om ugen. Mac
serveren har vi fået tilbud på 400 GB lagerplads og Dell serveren er oppe på
600 GB lagerplads.

Hilsen
Claus

Fra : Svenne Krap

Dato : 09-06-05 12:32

Claus Nielsen wrote:
> Hej Zaphod,
>
> Vi har et netværk bestående af små 10 Windows servere og 40 - 50 Windows XP
> klienter.

Det var edderbankeme mange servere per klient! Hvad kører I, der kræver
sådan en server densitet?

> [...]
> serveren har vi fået tilbud på 400 GB lagerplads og Dell serveren er oppe på

Hvad med at købe en Mac Mini, OSX Server og smide en ordentlig spandfuld
store, eksterne drev på (både firewire og USB2) i et fornuftigt raid?

Hvis den bare skal lege filserver burde madkassen kunne klare opgave med
tre klienter uden problemer.

Det giver noget i stil med :
- Madkasse med 1 G Ram, 5650
- OS X Server m/ 10 klienter, 3800 (alternativt 7500 for et uendeligt
antal klienter)
- 6 x LaCie D2 Harddrive Extreme 320G triple interface : ca. 15.000

Opsæt diskene i et raid 1+0 (dvs. tre mirrors, som du striper) og så
skulle du have en kende under 1 TB diskplads og en hel del fejltolerance.

I alt 24-28k afhængigt af antal klienter til OSX. Du kan evt. købe en
reserve-madkasse og have den klar til et evt. nedbrud.

Nu ved jeg ikke, hvor I er lokaliseret, men jeg kan (mod honorar)
sagtens hjælpe med at sætte sådanne op.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-06-05 18:52

Svenne Krap <svenne.u2005@krap.dk> wrote:

> Hvad med at købe en Mac Mini, OSX Server og smide en ordentlig spandfuld
> store, eksterne drev på (både firewire og USB2) i et fornuftigt raid?

Jeg vil gerne fraråde et sådan setup ti et produktionsmiljø. En Mini er
ikke dimensioneret til at køre år ud/år ind 24 timer i døgnet.
Bootdisken som er en 2,5" fra en bærbær vil slet ikke kunne holde til
det brug, og jeg tvivler osse på at ventileringen og strømforsyningen
kan klare det.

FW disk løsningen er ej heller en god ide. FW slet ikke stabil nok - og
jeg vil osse stille mig tvivlende overfor om ventilationen i disse lacie
kabinetter er tilstrækkelig.
Sidst men ikke mindst er der performance problemer:

FW bussens båndbrede (ATA->FW400/800 broerne kan max flytte 36MB/sek).
Ethernetet (kun 100Mbit).

Køb en ordenlig server (med win2K3 eller OSXServer) eller byg en
kvaliets PC af et server board, kabinet med masser af ventilation og en
ordenlig strømforsyning (og smid linux eller BSD på den - For de penge
du sparer ved at købe 2K3 licenser kan du snildt hyre en sysadmin til at
sætte den op!

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Svenne Krap

Dato : 10-06-05 22:15

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> ordenlig strømforsyning (og smid linux eller BSD på den - For de penge
> du sparer ved at købe 2K3 licenser kan du snildt hyre en sysadmin til at

Jeg er delvist enig i din kritik.

Jeg bruger selv både "ordentligt server hardware" (scsi raid med
mirroring og hotspares, redundante controllere, blæsere,
strømforsyninger samt lights out management) og "pc class" "servere" hos
mine kunder.

Principielt kan man sige at der findes to måder, enten:
- prøve at sikre, at nedbrud ikke sker (server class hardware)
- prøve at minimere gener ved nedbrud (pc class hardware og noget snilde)

For tre klienter tror jeg ikke at performancen vil være et problem, men
det kommer an på hvad de foretager sig med de data.

Jeg skrev at de skulle have en ekstra Mini i nærheden (altså fuld
"server redundans", hvor alt er installeret på de eksterne diske ... det
ville jeg have skrevet, men det smuttede).

Men jeg må nok æde ideen med LaCie diskene i mig igen.
Personligt har jeg ikke selv haft problemer med firewire drev, men det
er en dårlig ide at vælge seks identiske "pc class" diske af samme type
og model til at bruge i et raid (risikoen for de står af "i en byge" er
større). Og jeg må nok give dig, at diskene kunne få et varmeproblem -
eller hvad jeg har oplevet at controlleren i (usb-)kabinetterne står af.

Men som sagt, valg af system er ikke let og bør ideelt set være en
afvejning af fordele og ulemper (hvor bedre hardware typisk kun har pris
som ulempe :))

Hvis man ikke har adgang til en god, opfindsom og ansvarlig sysadmin er
det dog nok en god ide at gå efter det sikre, altså betale for "server
class" hardware.

Jeg har i øvrigt lagt mærke til, at uhyggeligt få har anbefalet raid1
med hotspares (eller 3+ mirrors).

Fra : Zaphod B

Dato : 09-06-05 16:57

Claus Nielsen <claus@nospam.dk> wrote:

> Vi har et netværk bestående af små 10 Windows servere og 40 - 50 Windows XP
> klienter.

Godt.

> [...]
> serveren har vi fået tilbud på 400 GB lagerplads og Dell serveren er oppe på

Men da er det vel som jeg sier at du trenger godt med lager (f.eks.
3x400 disk, eller 1x80 + 2x400 speilet, eller hva du vil), du trenger OK
med RAM, men 1-2GB er vel også nok så lenge du ikke kjører serverside
applikasjoner av betydning, og du trenger rask I/O. Du trenger derimot
minimalt med prosessorkraft.

Alt dette har du i en single-cpu Xserve med tilleg av ekstra disker og
evt. litt RAM. Burde koste i størrelsesorden 35-40.000 DKK fra Apple,
inkl mva. På AppleStore fikk jeg DKK 38.697 for 2GB RAM og 1x80 + 2x400
disk. Skal du ha videokort + DVD-brenner, så koster det minimalt i
tillegg. Mao. er du i samme gate som Wintel-serveren.

Uansett: Lykke til med valget!
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-06-05 22:08

On Thu, 09 Jun 2005 12:59:49 +0200, Claus Nielsen wrote:

> [...]
> serveren har vi fået tilbud på 400 GB lagerplads og Dell serveren er oppe på

Hvis i har brug for så meget plads, burde i så ikke overveje et SAN,
eller er det kun på den ene server i har brug for meget plads?

Bortest fra det, hvis i kun skal bruge serveren til at pushe filer, kunne
i jo overveje noget wintel-HW og så kaste en Linux eller en BSD på og
dermed slippe for en Win2003 licens eller Apples noget bekostelige
hardware. En *nix filserver kræver ikke det store at sætte op og kan
fint håndtere både Mac- og Win-klienter.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-06-05 15:21

> [...]

> Windows 2003 server.
>
> Er der nogen der er FOR / IMOD at man bruger en Windows server som fil

nej ikke til fileserverbrug.

60K lyder iøvrigt forfærdeligt dyrt for at få 3-10 klienter på. Jeg vil
håbe at det indbefatter en backupløsning support mm.

Mht. at vælge eks en mac server til at betjene såvel mac osm
windowsklienter kan det være en riugtig god ide. En xserve fra apple med
ubgrænsede klienter, et MS server OS betler man for pr klient. Undersøge
lige den side af sagen osse.
Hvor mange klineter skal serveren betjene - hvilke services skal den
serve ud over afp og smb (fildeling til mac og windows)?

> Virker det. ¨

I det store hele: ja, men sådan gælder det osse for windowsklienter på
windowsservere.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-06-05 23:42

> Hvor mange klineter skal serveren betjene - hvilke services skal den
> serve ud over afp og smb (fildeling til mac og windows)?

Et enkelt lille sidespring: Bruger X-server stadig afp, eller er de gået
over til nfs?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-06-05 00:45

On 2005-06-09 00:42:21 +0200, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> Et enkelt lille sidespring: Bruger X-server stadig afp, eller er de gået
> over til nfs?

Du kan bruge begge dele, men AFP er standard og det anbefalede.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-06-05 23:26

On 2005-06-08 11:59:35 +0200, "Claus Nielsen" <claus@nospam.dk> said:

> [...]
> server for 3 G4 mac?
>
> Virker det, eller skal jeg bare finde de ekstra 30K til MAC'en...

Der har været mange gode indlæg i denne tråd, men jeg vil lige bemærke én ting:

Mac OS X kan sagtens koble til SMB-shares og bruge disse, men for at
kunne gemme de specielle "Mac-oplysninger" (resource-grene, ikoner og
lign.) så oprettes der nogle usynlige filer når det er et SMB-share.

Hvis det kun er Mac'erne der bruger filerne og flytter rundt på dem, så
går det an, men hvis man fra en Windows-maskine flytter rundt på
filerne, så kommer den usynlige fil ikke med, og så er disse data gået
tabt og man har iøvrig en usynlig fil liggende og rode.

Hvis man skal agere filserver til Mac'er, så virker det bedst via
AFP-shares, hvor de specielle Mac-ting understøttets direkte i
filsystemet. Det kan Windows 2003 Server også klare (via NTFS), men de
understøtter ikke nyeste version og der er derfor en begrænsning på
filnavnene på 32 tegn, hvilket er virkeligt usmart. Derfor er en
Windows-server ikke så smart som filserver til Mac OS X-maskiner.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 09-06-05 12:07

Hej alle,

Apple Maintenance Program - hvad er dette for et program?

Konfigurationen ser sådan her ud:
Dual 2.3 GHZ PowerMac G5
2 GB Ram DDR 400 ECC SDTAM (4*512)
880 GB Disk - 1 * 80 og 2 400 GB SATA
DVD / CD-RW drev
Mac OS X 10.3
Opsætning: RAID 1
Server total: 37357,60
Apple Maintenance Program: 6000,-
Levering, konfig mv: 8990,-

Hilsen
Claus

Fra : Jens F

Dato : 09-06-05 12:31

Claus Nielsen wrote:
> Hej alle,
>
> Apple Maintenance Program - hvad er dette for et program?

Google er din ven!

http://www.apple.com/server/maintenance/
--

Jens F

Fra : Claus Nielsen

Dato : 09-06-05 13:13

... okay Det er ligesom Microsoft Software Assurence hvor jeg kan få en
ny version hvis denne kommer inden for 2 eller 3 år.

Hilsen
Claus

Fra : Zaphod B

Dato : 09-06-05 16:57

Claus Nielsen <claus@nospam.dk> wrote:

> .. okay Det er ligesom Microsoft Software Assurence hvor jeg kan få en
> ny version hvis denne kommer inden for 2 eller 3 år.

Og akkurat nå hadde jeg ikke kjøpt det - det er nemlig nettopp kommet ny
versjon av OS'et, og det kommer garantert ikke ny (betal-)versjon før
_tidligst_ sent i 2006. Kjøp i så fall maintenance-program da, det
koster like mye som en full upgrade, og så får du antagelig med deg
ytterligere en oppgradering senere "gratis" (10.6 eller hva det blir).
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 10-06-05 15:44

> Konfigurationen ser sådan her ud:
> [...]

Det lyder som totalt overkill. Eller rettere - som om en leverandør tager
røven på jer....

mvh Mikael