Rør..
Fra : Anders Winther

Dato : 01-06-01 19:07

Hej NG,
Jeg er ny i denne gruppe.. Så det jeg vil spørge om er nok ikke første gang
det er blevet spurgt om..
Nå, men jeg vil høre om det er rigtigt at det er bedst at skifte
lystofsrørene ca. én gang om året?
Eller er jeg fejlinformeret?
Jeg har nemlig lidt problemer med at få mine planter til at blive ved med at
være flotte..
Jeg har fået af vide at planternes rødder helst ikke må være gravet ned i
meget fint grus.. Og jeg har selvfølgelig det.. Så jeg har lavet en
anordning så der skulle være "luft" (dvs. vand) omkring rødderne..
Og jeg har sat lyset til at være tændt 12 timer om dagen.. Hvilket jeg har
læst skulle være det bedste..

Er der nogen indvendinger eller andre gode tips?
Er gødning en god ting?

Jeg har lidt problemer med trådalger.. Mon jeg skulle anskaffer mig nogle
Tropheus..

På forhånd tak!

Mvh.
Anders Winther
250 L med fisk fra Tanganyika-søen..

Fra : Anders Winther

Dato : 03-06-01 16:12

Er der ikke nogen der gider/kan svare på mine spørgsmål?
be-be..?

Mvh.
Anders Winther

Fra : J. K. J

Dato : 03-06-01 17:19

Hej Anders
Lysrør - lysrør og igen lysrør.
Der er mange meninger og erfaringer, og hvad har du i akvariet o.s.v. - Det
er en helt videnskab, som har været fremme i NG'en mange gange - kik
tilbage, så finder du en masse.

Du giver ikke mange oplysninger - det er nok derfor ingen rigtig har svaret
dig.

Her korte og mere generelle svar.

Generelt bliver rørene svagere med tiden - så det med 1 år er ikke helt
galt - visse rørtyper bør skiftes 2 gange om året.

Hvis der er mere end 1 rør i armaturet, så skift dem ikke samtidig - det vil
give for meget forskel i lysmængden med mulighed for stop i plantevækst og
fremkomst af alger.

Trådalger: Fjern de blade, der er mest besatte og sørg for at have fisk, som
tager sig af tilvæksten.
Tilfør ikke mere nyt vand end nødvendigt.

Planternes rødder: Generelt er det noget vrøvl - de fleste planter gror
netop fint i grus.
Gruslaget må dog ikke være mere end 2-4 cm tykt, da det ellers kan pakke så
meget, at det kan gå i forrådnelse. Gruset må gerne være så groft som
muligt. (Strandsand f.eks. vil være for fint).
Men heller ikke her får vi chancen for svar - du fortæller intet om hvad det
er for nogle planter, der er problemer med.

NB. Jeg gad næsten heller ikke svare dig på så "løst" et grundlag.
Spørg ikke om for meget af gangen

Hilsen
Jørgen

Fra : Anders Winther

Dato : 03-06-01 19:21

> Der er mange meninger og erfaringer, og hvad har du i akvariet o.s.v. -
Det
> er en helt videnskab, som har været fremme i NG'en mange gange - kik
> tilbage, så finder du en masse.
De bliver slettet med tiden

> [...]
vil
> give for meget forskel i lysmængden med mulighed for stop i plantevækst og
Så vil jeg skifte det ene her en af dagene.. (der er to)

> Trådalger: Fjern de blade, der er mest besatte og sørg for at have fisk,
som
> tager sig af tilvæksten.
> Tilfør ikke mere nyt vand end nødvendigt.
Jeg har hørt at man af hensyn til fiskene skal skifte ca. halvdelen af
vandet hver måned.. Jeg har som sagt fisk fra Tanganyika-søen..
Så der må planterne jo komme i anden række..

> [...]

det
> er for nogle planter, der er problemer med.
Planterne kender jeg desværre ikke navnene på.. Tror de hedder noget med
Spirella.. De er i hvert fald spiralformede.. Og den anden type jeg har er
af samme type.. Bare ikke spiralformede.. Vist en meget alm. plante.. Og så
har jeg også en anubias (en lav type)..
Men det er hovedsageligt planter med lysegrønne/tynde blade jeg har
problemer med.. Har også prøvet med sværdplanter.. De går i opløsning stille
og roligt..

> NB. Jeg gad næsten heller ikke svare dig på så "løst" et grundlag.
> Spørg ikke om for meget af gangen
Ok.. Jeg er som sagt ny i denne gruppe.. Så jeg kende ikke til hvor
detaljeret man skal være.. Men det har jeg vist et meget godt billede af nu

Tak for svarene..!

Mvh.
Anders Winther

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 03-06-01 17:20

"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Er gødning en god ting?
>
> Jeg har lidt problemer med trådalger.. Mon jeg skulle anskaffer mig nogle

Egentligt er det ca. hvert halve år....
Et almindelig rør taber 10-15% af lysmængden på et år.
Hvis du vil se et diagram så har jeg scannet et fra et Philips-katalog og
lagt det her:
http://www.akvariet.dk/images/temp/lystab_i_ror.jpg

Mht. til gruset, så skal du ikke tænke så meget over det, så længe du renser
bundlaget med jævne mellemrum, og at du bruger kornstørrelser over 0.5 mm.
Hvis du er meget bekymret over det, kan du bruge bundfiltre. De giver en
masse bevægelse omkring rødderne!

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : J. K. J

Dato : 03-06-01 17:26

Hej igen Anders
Jeg glemte at svare på belysningstiden.
Der er intet generelt - det kan være fra 10-16 timer - men det skal være
nogenlunde ens for hver dag.
Ændringer i lysmængden skal ske langsomt af hensyn til planternes
tilvænning. Brug tænd/sluk ur.
Hilsen igen og held og lykke.