positionering med css
Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 08:34

Jeg har en hjemmeside, som henter indholdet fra en database. Det
vil derfor være forskelligt, hvor meget indhold der er på siden.
Hvordan får jeg f.eks. footeren til at passe med resten, når man
(tilsyneladende) kun kan placere objekter ikke-skalerbart med px?

Hvordan får jeg objektet, der indeholder brødteksten, til at
strække sig, når der kommer mere indhold?

og

Hvordan centrerer man sin hjemmeside i browseren med css, hvis
den gerne skulle være centreret i både 800 x 600 og 1024 x 768?

Håber nogen kan hjælpe.
Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-05 09:08

Rasmus Kjær skrev:

> [...]
> Hvordan får jeg f.eks. footeren til at passe med resten, når man
> (tilsyneladende) kun kan placere objekter ikke-skalerbart med px?

Må vi se din side? Det er meget lettere at hjælpe når man kan se siden
online. Se gerne siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

> Hvordan centrerer man sin hjemmeside i browseren med css, hvis
> den gerne skulle være centreret i både 800 x 600 og 1024 x 768?

Vandret centrering: <http://html-faq.dk/2007.asp>.

Lodret centrering er problematisk, og bør undgås på elementer man ikke
kender den eksakte højde af.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 09:18

Lige nu er siden rimelig hulter-til-bulter, men jeg kan uploade et
billede af hvordan jeg har tænkt mig den gerne skulle ende med at se ud.

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 09:23

> Må vi se din side? Det er meget lettere at hjælpe når man kan se siden
> online. Se gerne siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Her er et billede af hvordan jeg gerne vil have den til at se ud:
http://www.rusty.1go.dk/website12.gif

> Lodret centrering er problematisk, og bør undgås på elementer man ikke
> kender den eksakte højde af.

Den skal heller ikke centreres lodret. Kun vandret.

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 09:27

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Må vi se din side? Det er meget lettere at hjælpe når man kan se siden
> online. Se gerne siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Her er hvad jeg har so far. Undskyld alle indlæggene. Jeg tænkte mig ikke
rigtigt om inden jeg fik sendt dem!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-05 10:22

Rasmus Kjær skrev:

> Her er hvad jeg har so far. Undskyld alle indlæggene. Jeg tænkte mig ikke
> rigtigt om inden jeg fik sendt dem!
>
> http://www.rusty.1go.dk/website12/

Godt. Start med at validere din side. Der er lidt småfejl i html-koden,
og en del fejl i css-koden.

Du mangler en doctypeerklæring og en tegnsætserklæring i html-delen
(resten er småfejl, men det er en god ide at rette dem alligevel).

I css-delen bruger du flere ikke-eksisterende egenskaber (nogle
formentlig på grund af fejlstavninger): font-align, align, repeat,
tesx-align, du har glemt at sætte enhed på et tal og du bruger gale
værdier til position mv.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 11:35

> [...]
> formentlig på grund af fejlstavninger): font-align, align, repeat,
> tesx-align, du har glemt at sætte enhed på et tal og du bruger gale

Av, for en lussing! Grunden til at jeg ikke har
doctype/tegnsætningserklæring er at jeg kun er ved at stille designet op.
Senere konverterer jeg siderne til PHP. Jeg er først lige begyndt at øve mig i
ikke at bruge tabeller til design, så der er lidt begynder knas - selv med
noget af det simple. Derfor de mange css-fejl, når jeg eksperimenterer eller
ikke lige kan huske det i hovedet.

Tusind tak for hjælpen. Nu er den blevet centreret og det ser fint ud.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-06-05 13:22

Rasmus Kjær skrev:

> Av, for en lussing!

Du tager det pænt ;)

> Grunden til at jeg ikke har doctype/tegnsætningserklæring er at jeg
> kun er ved at stille designet op.

Den måde browsere viser din side på kan ændre sig alt efter hvilken
doctypeerklæring du bruger. Derfor er det en god ting at have de ting på
plads fra starten.

> Derfor de mange css-fejl, når jeg eksperimenterer eller
> ikke lige kan huske det i hovedet.

En god css-editor, evt. kombineret med en nem adgang til at slå op i
css-dokumentationen kan være en stor hjælp. Det samme kan løbende
validering af css-koden - her får man jo netop besked hvis man har
skrevet en egenskab eller en værdi forkert.

> Tusind tak for hjælpen. Nu er den blevet centreret og det ser fint ud.

Tillykke med det. Er siden så helt på plads nu, eller er der flere
spørgsmål?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 08-06-05 13:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tillykke med det. Er siden så helt på plads nu, eller er der flere
> spørgsmål?

Nej, det var synd at sige. Ser rimeligt fint ud i IE, men prøv så lige
Firefox eller Opera. Så vælter layoutet totalt.

--
Benny Nissen

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 08-06-05 20:24

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej, det var synd at sige. Ser rimeligt fint ud i IE, men prøv så lige
> Firefox eller Opera. Så vælter layoutet totalt.

Som manden siger... Der er vist lang vej igen.
Skal åbenbart bruge en anden xml-deklaration 8var ikke klar over det
gjorde så stor forskel, men det er en anden tråd.
Tak for hjælpen indtil videre :)