Dilemma om katte kontra naboer
Fra : Hanne

Dato : 08-06-05 05:37

Jeg har en bekendt der har fået et problem med hendes katte. Sagen er kort
at hun gennem en menneskealder (over 50 år) har boet med en del fritløbende
katte. Imellemtiden har tiderne skiftet, byen er vokset op rundt om hendes
lille hus, og nu har hun fået en nabo, der har givet hende en skriflig klage
over hendes katte.
De ønsker at hun holder hendes katte på hendes egen grund, fordi de mener at
det netop er hendes katte der forcerer et plankeværk og besørger i deres
lille have.
Der er medsendt uddrag fra Markloven, om at man må indfange og aflive
kattene, hvilker gør hende utroligt ked af det.
Det skal siges, at der i området bor en del - mer' eller mindre herreløse
katte. Ingen har før klaget, hverken over hendes eller de andre katte, og
damen, der nu er godt oppe i årene er ved at gå til af sorg, hvis hun ikke
må beholde sine katte, og hun er naturligvis bange for at kattene bliver
indfanget og aflivet.

Mit spørgsmål er egentlig...hvem har ret, rent moralsk? og har den ene part
mer' ret end den anden?

Kan man som tilflytter komme og forlange kattene væk, når der har været
katte dér i en menneskealder?
Og hvad er det med "os" byboere, hvorfor kan vi ikke tåle en kat...en hund,
"dræbersnegle" (der er faktisk aldrig registreret ét dødbringende
snegleoverfald på mennesker *smil*), pindsvin, myrer osv....skal vi absolut
slå alt ihjel før vi bliver tilfredse?

Jeg spørger bare, og håber at få lidt tilkendegivelser på hvad andre mener
om sagen..

Venlig hilsen Hanne

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-06-05 06:10

"Hanne" <invalid@c.dk> wrote in message
> [...]
> slå alt ihjel før vi bliver tilfredse?
>
> Jeg spørger bare, og håber at få lidt tilkendegivelser på hvad andre mener

Hej Hanne.

Desværre ser det ud til at naboen har loven på sin side, idet enhver
kæledyrs-ejer har pligt til at holde sine dyr på egen grund.

Den eneste nedskrevne lovgivning (udover Dyreværnsloven) der specifikt
nævner katte er Loven om Mark og Vejfred fra 1953.
Det er den, der siger, at hvis en kat antræffes på en anden mands grund, så
kan den skydes, blot ejeren inden for det seneste år har fået en advarsel.
Denne lov anser katten for at være et skadedyr.
Den eneste lov, der i dag beskytter katten, er Dyreværnsloven.
Dog uden at den tager specielle hensyn til katten.
Der er altså ingen lov for katte, som der eksempelvis er for hunde.

Og Loven om Mark- og Vejfred siger bl.a.:

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit
eget.

§ 2. Det ansvar, som efter denne lov er forbundet med, at husdyr kommer ind
på anden mands grund, indtræder også, når husdyr kommer ind på en dets ejer
tilhørende ejendom, hvorover en anden har udelukkende brugsret.
Stk. 2. Som besidder benævnes i denne lov enhver, der holder husdyr, uanset
om ejendomsretten over disse tilkommer en anden.
Stk. 3. De i nærværende lov for veje givne bestemmelser omfatter tillige
gader, pladser og stier.

Du kan se Loven om mark- og vejfred her:
http://www.hunde-info.dk/lov12.shtml

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-06-05 06:44

Hej Hanne

Efter min mening har naboen til din bekendt både moralsk og juridisk ret.
Den juridiske ret gennem Mark og Vejfredsloven, den moralske i at en person
har sørme ret til at kræve at andre folks katte/dyr ikke besørger på
hans/hendes private område.

Blot fordi din bekendt holder af/har katte har hun da ikke lov til at
"trække" sine katte ned over hovedet på alle andre, hvis nu din bekendtes
nabo begyndte at spille tuba om natten, kan det godt være at din bekendte
mente at det ikke var så sjovt at høre på. Det handler om at vise hensyn.

Jeg er inkarneret katteejer/elsker, men jeg har sandelig også haft mine
bataljer med ejere der var ligeglade med hvor deres katte
strintede/besørgede og hvem de iøvrigt generede, for mig er katte verdens
ottende vidunder, det er ligegyldige ansvarsløse ejere jeg hidser mig op
over.

Er disse katte iøvrigt neutraliserede ??

Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her
www.kattehandel.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-06-05 06:56

Hej Hanne

Jeg glemte lige

Du skriver <skal vi absolut slå alt ihjel før vi bliver tilfredse? >

Der er så vidt jeg kan se ikke tale om at slå ihjel, men om at din bekendte
skal følge loven og holde sine dyr på eget område, først hvis hun/han nægter
det vil der være konsekvenser.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-06-05 08:38

Hej Hanne og gruppe

Jamen det ser ud til at det er mig der tales om her
Jeg er den nabo, som kræver at loven overholdes.

Vi har siden august boet i vores hus, vi har i tiden der er gået - haft
besøg af din bekendtes katte. Vi har forsøgt at se igennem fingrer med
det,
men nu kan vi altså ikke holde det ud mere.
Din bekendtes katte - og jo det er dem, for vi kan se hvor de kommer fra
og
hvor de bor/opholder sig - render ind i vores gårdhave, som ikke er særlig
stor og her strinter/pisser og skider de rundt i krogene.
Her skal vi så sidde - når ellers sommeren byder sig - og lugte til disse
ret så ulækre stanke. Vores havemøbler stinker, vores skraldestativ
stinker
osv. Hvor hyggeligt tror du lige at det er?
Selv min mands knallert bliver overstrintet, så han stinker langt væk -
når
først han har kørt på den :o/
Og her kommer så det store problem.... .
Vi har SELV katte, så når min mand kommer ind og stinker langt væk af
fertil
hankat, så bliver der problemer i vores katteflok. De render og slås og
bliver uvenner pga denne "nye" lugt. Kan du se vores problem?
Vores katte kommer med ud i gårdhaven, når vejret er til det. Men de er
KUN
derude, når vi er det. Jaja overvåget gårdtur om du vil *S*
Også her skaber det problemer, for nu kommer VORES katte op at toppes igen
pga lugten af NABOENS katte. Kan du se vores problem?

Vi elsker katte, men der er sørme grænser og de er altså for længst
overskredet.
Jeg henvendte mig til naboen på en stille og rolig måde, men hun var
afvisende fra første øjeblik. Jeg er ikke en stor fæl kvinde med hår
mellem
tænderne og jeg snakkede pænt og roligt til hende.
Hun afviste mig blankt og ja sagde også til mig at der aldrig, har været
problemer med naboerne.
Jeg tilbød hende endda at vise og fortælle om, hvordan man kan bygge en
løbegård. Heller ikke her kunne jeg bryde isen. Hun mente at så måtte JEG
jo
bygge noget op hos OS, så HENDES katte ikke kunne komme ind til OS.
Nænænæ loven siger altså stadig at hun skal holde sine dyr inde på egen
grund.
Vi holder vores katte inde hos os selv, for ingen af naboerne har bedt os
om
at have dem - og da slet ikke i deres have.

Så længe der er folk som din bekendte/min nabo, så vil der også være
vildkatte.
Og alle de katte som hun nu har, de er jo ikke engang neutraliserede.
Sidste
sensommer var der også killinger derinde - nogle af dem blev kørt ned, det
gør sgu ondt i hjertet at se.
Det gør også ondt at se hendes katte, for de ser ikke helt raske ud alle
sammen.
Hvis dog bare at hun ville neutralisere og vaccinere alle de katte (så
kommer der heller ikke flere vildkatte derfra)

Jeg holder mig til min ret - og gøres der ikke noget ved problemet, så
bliver kattene indfanget når de er på min grund. Jeg er ked af det, men vi
kan ikke klare det mere.

/hende tilflytteren som har boet ved siden af 1 år snart :o/
--
Mange hilsner
Joan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Eva Schmidt

Dato : 08-06-05 09:10

"Joan Frederiksen" <joanSLETDETTE@haarbolden.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hanne og gruppe
>
> Jamen det ser ud til at det er mig der tales om her
> Jeg er den nabo, som kræver at loven overholdes.

Og det er du i din gode ret til

> [...]
> stinker
> osv. Hvor hyggeligt tror du lige at det er?

Ikke særlig hyggeligt, vil jeg gætte på!
Jeg var også blevet træt af svineriet, selvom jeg elsker katte!

> [...]
> hankat, så bliver der problemer i vores katteflok. De render og slås og
> bliver uvenner pga denne "nye" lugt. Kan du se vores problem?

Det kan simpelthen ikke være meningen, at der skal være uro i jeres egen
katteflok, fordi en nabo ikke kan/vil holde sine katte på egen matrikel.

> [...]
> jo
> bygge noget op hos OS, så HENDES katte ikke kunne komme ind til OS.

Ak ja, der er ikke grænser for de rettigheder folk med fritløbende katte
har.

> [...]
> Hvis dog bare at hun ville neutralisere og vaccinere alle de katte (så
> kommer der heller ikke flere vildkatte derfra)

Det kan da godt være, at det er åh så synd for hende, men jeg synes nu, det
er mere synd for hendes katte.
Det lyder ikke ligefrem til, at de har nogen drømmetilværelse - selvom de er
fritløbende!

> Jeg holder mig til min ret - og gøres der ikke noget ved problemet, så
> bliver kattene indfanget når de er på min grund. Jeg er ked af det, men vi
> kan ikke klare det mere.

Endnu engang, du har retten på din side og din nabo må vågne op og gøre
noget ved og ikke mindst for sin kattebestand.
Jeg VED, at du er kattemenneske til fingerspidserne og at du ikke
overdriver, når du beskriver generne og hendes kattes sølle udseende.
Jeg tror da nok, at damen mener det godt, men det er vist simpelthen vokset
hende over hovedet og det kniber det nok med at indrømme.
Måske Hanne kunne tage og hjælpe hende med at få orden på kattene, så alle
kan være glade og tilfredse?

mvh Eva

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-06-05 09:37

Læser så lige denne uges sydsjællands tidende www.sydtid.dk og der er
andre
der har problemer med fritløbende katte.
Der er et link til en side og Niels Peter - din side lægger jeg lige link
til. Håber det er okay.
www.russianblue.dk/Russerbladet(praktiske/Naboens_kat_maa_aflives.htm

Det skal lige siges at jeg ikke er morderisk på noget plan, men noget skal
der altså ske.
Jeg er nygravid og jeg ønsker ikke at lign. skal ske her hos os - når bebs
ligger og sover i sin barnevogn.
Der er altså mange flere aspekter i denne sag, end at jeg blot er en
hysterisk kvinde.

--
Mange hilsner
Joan

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-06-05 09:52

> Der er et link til en side og Niels Peter - din side lægger jeg lige
link
> til. Håber det er okay.
> www.russianblue.dk/Russerbladet(praktiske/Naboens_kat_maa_aflives.htm

Æv linket virker ikke - men gå ind på
www.russianblue.dk
klik på Russerbladet
derefter Praktiske råd
og så Naboens kat må aflives......

--
Mange hilsner
Joan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 08-06-05 10:11

Hej
Den frygtelige artikel, vil jeg linke til på min hjemmeside. Endnu en
grund til at holde sin kat inde på egen matrikel.
I øvrigt, mark og hegnsloven kan ikke diskuteres.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-06-05 10:13

Joan Frederiksen wrote:

> "Joan Frederiksen" <joanSLETDETTE@haarbolden.dk> skrev i en meddelelse

> link

> Æv linket virker ikke - men gå ind på
> www.russianblue.dk
> klik på Russerbladet
> derefter Praktiske råd
> og så Naboens kat må aflives......
>
> --
> Mange hilsner
> Joan
> www.haarbolden.dk

Her er det korrekte link:
http://www.russianblue.dk/RusserBladet/praktiske/Naboens_kat_maa_aflives.htm
mvh Camilla

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 08-06-05 11:11

> Her er det korrekte link:
> http://www.russianblue.dk/RusserBladet/praktiske/Naboens_kat_maa_aflives.htm
> mvh Camilla

Og uffff .. det er væmmelig læsning ...

Hilsen Pia - og kattene som er INDE ..

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 08-06-05 11:26

Joan Frederiksen wrote:

> Der er et link til en side og Niels Peter - din side lægger jeg lige link
> til. Håber det er okay.
> www.russianblue.dk/Russerbladet(praktiske/Naboens_kat_maa_aflives.htm

Det er formentlig OK - det er bare ikke min side ....

Niels Peter

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-06-05 11:51

"Niels Peter Hansen" <newsKATTE@BAKKEbluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Det er formentlig OK - det er bare ikke min side ....
>
> Niels Peter

Hov Niels Peter - fik tillagt dig noget der.
Var sikker på at det var din side

--
Mange hilsner
Joan

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Alice

Dato : 08-06-05 11:24

> [...]

> ligger og sover i sin barnevogn.
> Der er altså mange flere aspekter i denne sag, end at jeg blot er en

Jeg tror bestemt ikke du bliver opfattet som hysterisk af nogen Joan
Endnu engang må man konstatere at nogle katteejere ikke er deres ansvar
bevidst. Hvor mange med fritløbende katte ved om deres katte er til besvær
for naboerne ?. Igen - igen hold de små uldtotter på egen matrikel, hvis
ikke man har mulighed for at indhegne dem, og man er dyb modstander af
indekatte ( hvad jeg finder uforståelig ) så skulle man måske overveje om
man bør holde kat.

KH
Alice ....som er 'mor' til en glad og tilfreds indekat
Skal du købe / sælge kat, så se www.kattehandel.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 08-06-05 11:03

Joan skrev
<Så længe der er folk som din bekendte/min nabo, så vil der også være
vildkatte.
Og alle de katte som hun nu har, de er jo ikke engang neutraliserede.>

Og her kan man jo så passende henlede opmærksomheden på at der i DK bliver
aflivet 20.000
uønskede katte hvert år og hvor "katteglad" er det lige man er, når man er
med til at producere disse uønskede katte og dermed medvirkende til at der
aflives så mange ??

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 09-06-05 02:27

øh hvad mener du lige med det : med til at producere ?????
helt ærligt det var et uretfærdigt slag at give...kattene ville jo være der
alligevel, måske et andet sted det er jo ikke os vildkatte-fodredamer som
har sat kattene ud, det handler om ( for mig ) at give kattene et rimeligt
liv med lidt mad.Dermed følger også et ansvar, men det er i sidste ende den
kommune som man bor i som må træde til og afhjælpe problemet på en rigtig
måde.ER selv igang med en kæmpe opgave her hvor jeg er " katte-dame "

Majbritt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-05 08:08

Majbritt Hågensen wrote:
> [...]
> vildkatte-fodredamer som har sat kattene ud, det handler om ( for mig
> ) at give kattene et rimeligt liv med lidt mad.

jeg synes det er prisværdigt at man vil være fodervært for katte, men som du
selv siger:

> Dermed følger også et
> ansvar, men det er i sidste ende den kommune som man bor i som må
> træde til og afhjælpe problemet på en rigtig måde.ER selv igang med
> en kæmpe opgave her hvor jeg er " katte-dame "

idet du tager kattene til dig, tager du også ansvaret for dem på dig....
dermed bliver det DIT ansvar at sørge for at de ikke reproducerer sig, og
dermed skaber uønskede killinger...

det er hårdt sat op, jeg ved det, især fordi man som fodervært gerne vil
gøre det så godt.... men det nytter bare ikke noget at skyde ansvaret fra
sig og sige "det er kommunens opgave" når der nu er andre muligheder for at
få hjælp til indfangning og neutralisering, samt genudsætning af de raske
katte....

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/e5a44fcb36626aa7c1256f030027182a
Hvis du knytter en kat til dig ved at give den mad eller husly, er du ikke
alene moralsk, men også juridisk ansvarlig for kattens ve og vel - dvs. for
at sørge for, at den holdes i en god foderstand og sundhedstilstand, at den
kommer til dyrlægen om nødvendigt osv. Tænk desuden på, at en kat kan
hurtigt kan blive til flere, og at maden hurtigt vil lokke flere fremmede
katte til. Disse katte kan blive til gene ikke alene for dig selv, men også
for dine naboer.

bemærk iøvrigt:
En ikke neutraliseret huskat, som lever ude, kan få op til 3-4 kuld
killinger om året. Kuldstørrelsen kan variere mellem 1 og 8 killinger pr.
kuld, men det mest almindelige er, at hunkatten får 4-5 killinger. Racekatte
får normalt færre kuld end huskatte, hvis de får lov at parre sig frit.
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/eb3bc630feda78b9c1256f0300271823

omkring genudsætningsaftaler kan du læse mere her:
http://www.kattens-vaern.dk/index.asp?

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 09-06-05 14:09

Hej gruppe

Alt det med ansvar ved jeg, jeg tager det skam også. alvorligt...både med
hensyn til syge, killinger og PRØVER at få den neutralisetet. (jeg har været
fodervært i 8 år )
MEN MEN der vil altid være mennesker son SMIDER deres kat ud.....det er
faktisk det allerstørste problem er min erfaring. Så kan du være nok så
ansvarlig.......

Majbritt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-06-05 15:34

Majbritt Hågensen wrote:
> [...]
> MEN MEN der vil altid være mennesker son SMIDER deres kat ud.....det
> er faktisk det allerstørste problem er min erfaring. Så kan du være

jeg ved det..... det er dybt frustrerende.....
man burde kunne ansvarligholde de mennesker der bare smider deres katte
ud.... kræve at de betaler for neutralisering, ophold og omplacering af
deres katte..... det må vi håbe bliver indført en dag....

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-06-05 08:56

Hej Majbritt

Jeg ved ikke om det er mit indlæg du spørger til, men da jeg skrev sådan,
svarer jeg

Man er med til at producere de uønskede katte, hvoraf
20.000 bliver aflivet hvert år, når man lader sine katte løbe fertile rundt.

Der er ikke tale om at damen kun fodrer vildkatte, hun har også en flok
fertile katte boende i sit hus, som kommer ud og løbe frit.

Det er al ære værd når nogen tager sig af vildkattene, men hvis man "kun"
fodrer, og ikke sørger får at de også bliver neutraliserede, så gør man
faktisk kattene en bjørnetjeneste, de får mad nok til at holde sig i live og
parrer sig, så man opretholder en bestand af syge/svage katte, og ikke
mindst en alt for stor bestand, og det er med til at mange mennesker i en
undersøgelse, dømte katte til at være på top 5 listen over skadedyr, en stor
del mente endda at de var værre end mus og rotter.

Sådan vil det fortsat være indtil der kommer "styr" på
kattebestanden, kattens status kan ikke højnes så længe
den bliver betragtet som et skadedyr, det igen betyder
at den eneste vej frem er neutralisering, neutralisering,
neutralisering og tvungen mærkning så man kan holde
katteejere fast på deres ansvar.

Fra : Jane

Dato : 15-06-05 09:08

Joan Frederiksen skrev i

> Jeg holder mig til min ret - og gøres der ikke noget ved problemet, så
> bliver kattene indfanget når de er på min grund. Jeg er ked af det,
> men vi kan ikke klare det mere.

Var der ikke engang noget med et link til en lov om at man måtte
tage løsepenge for at udlevere kræene igen? Hvis hun betaler et
par hundrede hver gang katten løber ind til jer vil i da i det
mindste kunne tjene til at få stakit op gratis efter nogen tid?

Jane/ma~
--
http://spaces.msn.com/members/kkgnsdlkng/

Fra : Mette B

Dato : 08-06-05 14:37

Hej Hanne

Jeg tror tiden er vokset fra din nabo - det vil sige byen er vokset op
omkring hende, og måden at holde katte har ændret sig - og skal ændre
sig, fordi vi nu bor tættere på hinanden og især tættere på vejene !

Joan er i sin fulde ret til at gøre, som hun har gjort - og gør det jo
kun i afmagt. Hvis din nabos katte ingen gener gjorde, er jeg sikker på
hun aldrig havde fået en henvendelse

Men summasumarum er der ingen der har lyst til at få alle de gener i sin
gårdhave - eller som vi der bor på landet, der får en hankat ind og
strinte i huset - og din nabo kan sagtens gøre nogle tiltag, og samtidig
beholde kattene og være en god katteven

Hun kan for det første få dem neutraliseret - så løber de ikke så langt,
de lugter ikke fertilt, de laver ikker flere katte og de strinter ikke
:) På den måde laver kattene heller ikke killinger, der ender med at
blive kørt over

Hun kan holde dem sygdomsfrie - det vil sige passe og pleje dem efter
alle kunstens regler - og som jeg forstår på Joan, ser de ikke sådan ud?

Endelig kan hun indhegne sin egen matrikel - på den måde får hun ingen
klager, kattene bliver ikke kørt over og de strejfer heller ikke

Hun og kattene vil få et langt bedre - og længere liv.. og nogle gode
naboer, der respektere hinanden :)

Hvis der samtidig er vildkatte i området, kunne din nabo - i stedet for
at være afvisende - sammen med resten af naboflokken få dem indfanget,
neutraliseret og evt. blive foderværter for dem

Kan godt forstå din nabos reaktion, for det er nogenlunde den samme jeg
mødte da jeg første gang talte med min nabo om hans strintende hankat i
vores køkken. Han blev dog åben, og kunne godt se tingene fra mit
synspunkt (og fra hankattens). Jeg tror han fik den neutraliseret og
omplaceret, for vi har ingen gener nu, og har samtidig fået et rigtig
godt naboskab

Jeg tror man kommer langt med åbenhed, og såfremt din nabo rækker en
hånd frem, så tror jeg der er mange der er villige til at hjælpe hende -
så alle bliver tilfredse (for jeg er sikker på at Joan ikke er den
eneste, der er ked af generne)

Håber du vil videregive hende al responsen herfra, og måske selv være
med til at hjælpe :)

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne

Dato : 08-06-05 15:39

> Mit spørgsmål er egentlig...hvem har ret, rent moralsk? og har den ene
part
> mer' ret end den anden?

klippet> Mit spørgsmål er egentlig...hvem har ret, rent moralsk? og har den
ene part
> mer' ret end den anden?

Tak for tilbagemelingerne, det er altdi rart at få andre mening, når man
selv er i tvivl om hvem der har moralsk ret, jura skal jeg ikke gøre mig
klog på.

Venlig hilsen Hanne A

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-06-05 16:06

> [...]
>
> Tak for tilbagemelingerne, det er altdi rart at få andre mening, når man
> selv er i tvivl om hvem der har moralsk ret, jura skal jeg ikke gøre mig

I den her forbindelse hænger jura, dyrevelfærd og moral ok sammen fra den
vinkel jeg ser.
Vi skal alle sammen være her uden at være til gene for hinanden, og det er
også understøttet af lovgivningen.
Så du kommer til at tage fat i din veninde og få hende på en mere ansvalig
kurs mht til hendes kattehold. Det er måske noget af en omvæltning i
starten, en anden måde at tænke på, men det kommer BESTEMT dyrene til gode !

Nina

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-06-05 16:22

> [...]
>
> Tak for tilbagemelingerne, det er altdi rart at få andre mening, når man
> selv er i tvivl om hvem der har moralsk ret, jura skal jeg ikke gøre mig

Hej Hanne.

Tjah, når man er i tvivl er jura som regel et godt sted at få klarhed på,
hvem der har lov og ret til hvad - der får man et utvetydigt svar.
At det så rent moralsk tit er milevidt fra, hvad folk selv synes, viser blot
forskellen på moralsk og juridisk ret.
Selv synes jeg klart det bedste er, at man selv kan snakke sammen med andre
om problemerne og få dem løst ganske fredeligt og mindeligt den vej, men
kører det hele op i en spids er der tit kun juraen tilbage.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk