Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilket er bedst
Fra : Preben

Dato : 07-06-05 21:11

hej

har 2 digi kamera

kodak 6230
og
olympus c-765

hvilket af disse er bedst til billeder og især billeder i bevægelse (heste)

det er min mening at bruge olympusen
men syntes ikke rigtigt de bliver skarpe de fleste bliver lidr sløret

så er der en der kender en indstilling eller lign så lad mig endelig høre
fra jer

preben

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 07-06-05 21:47

"Preben" <prebenvf@mail.dk> wrote in message
> [...]
> men syntes ikke rigtigt de bliver skarpe de fleste bliver lidr sløret
>
> så er der en der kender en indstilling eller lign så lad mig endelig høre

Hej
Når du fotograferer dine slørede heste, er det så indendørs eller udendørs?
Hvis der er for lidt lys, vil kameraautomatiken forsøge at forøge
lukkertiden, hvilket gør det svært at holde kameraet stille nok til at få et
klart billede.

Skyder du på så lang afstand, at du er nødt til at zoome ind? Igen er det
meget svært at holde kameraet tilstrækkeligt roligt til at få skarpe
billeder.

Brug et stativ.
Sørg for at der er nok lys.
Er der ikke lys nok, så sæt ISO'en til en højere værdi.
Lad være med at zoome for meget ind, gå tættere på i stedet.
Sæt lukkertiden til en værdi hvor du kan få billederne skarpe.
Er der for lidt lys til at kameraets autofokus kan fungere? Så fokusér
manuelt.

Prøv at læse her om lukkertider, blænde og ISO:
http://www.akam.dk/artikkel/15964
http://www.akam.dk/artikkel/12646
http://www.akam.dk/artikkel/12610

for at få en forståelse for kameraets virkemåde og begrænsninger.

Dit Olympus er et udmærket kamera, som har nogle begrænsninger lige som alle
andre kameraer har det.
Det er formodentlig ikke kameraet, der er noget i vejen med (med mindre da
det er defekt).

Prøv at være lidt mere specifik i din problembeskrivelse, så er der
garanteret mange gåd råd at hente her.

Se for resten tråden fra 25.05.05: "Billeder af mørke dyr i et mørkt miljø"

hilsen Jesper

Fra : Preben

Dato : 08-06-05 14:45

> Hej
> Når du fotograferer dine slørede heste, er det så indendørs eller
> udendørs?

Det var inden dørs i hal..hvor der er lidt dunkelt..

> Hvis der er for lidt lys, vil kameraautomatiken forsøge at forøge
> lukkertiden, hvilket gør det svært at holde kameraet stille nok til at få
> et klart billede.

der er nogen der hedder A/S/M det skulle være nogle instillinger men har
ikke så meget for stand på dette endnu..

> Skyder du på så lang afstand, at du er nødt til at zoome ind? Igen er det
> meget svært at holde kameraet tilstrækkeligt roligt til at få skarpe
> billeder.

lidt af begge dele men ikke vildt meget zoom

> [...]
> Lad være med at zoome for meget ind, gå tættere på i stedet.
> Sæt lukkertiden til en værdi hvor du kan få billederne skarpe.

har fundet ud af lukke dimsen hedder 1/1000
har fået at vide jeg skal prøve at gå lidt ned til feks. 1/500
er det korrekt ????

> Er der for lidt lys til at kameraets autofokus kan fungere? Så fokusér
> manuelt.

øhhh hvordan det ??

hilsen
preben

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 08-06-05 23:38

> Det var inden dørs i hal..hvor der er lidt dunkelt..

Tjah.. Her har vi hovedproblemet. Som du selv siger, der er lidt dunkelt.
Det kræver utroligt meget af et kamera, at fotografe bevægelige objekter i
dårligt lys.
Fat i manualen.
Find afsnittet om at stille på ISO-indstillingen.
Lær så hvordan man gør.
Når der er lidt lys, skal ISO'en stå så højt som muligt.
Dit kamera kan gå op til ISO 400.
Ulempen ved en høj ISO værdi er mere elektronisk støj på billederne.
Det må du lære at leve med hvis du vil kune fotografere i den beskrevne
situation.

Nu tror jeg faktisk, at du vil kunne fotografere dine mørke heste selvom
kameraet står på auto.
Den vil så vælge største blænde, og så lang lukkertid som nødvendig.
Hvis du så ikke zoomer alt for meget ind, vil du formodentlig få billederne
i kassen.

Ellers må du igen have fat i manualen og lære at sætte kameraet på Aperture
priority (blændeprioritering) og så stille det til den største blænde - det
er mærkelig nok det mindste tal = 2,8

Og så er der ikke ret meget mere at hente.
Nu vil kameraet så indrette lukkertiden så det passer.

Prøv dig frem, og eksperimenter lidt så du lærer dit kamera at kende.

> [...]
>
> har fundet ud af lukke dimsen hedder 1/1000
> har fået at vide jeg skal prøve at gå lidt ned til feks. 1/500

Det lyder mærkelig med lukkertiden 1/1000.
Man kan vist normalt holde kameraet stille ned til ca. 1/60 (ved vidvinkel =
ingen zoom)

Jeg kan stadig anbefale at læse akam.dk 's guide om lukkertider.

Men du vælger selv om du vil stille dit kamera på en lukkertid, og så lade
dets automatik finde en passende blænde, eller om du vil stille det på en
blænde, og så lade kameraet finde lukkertiden der passer til.

> øhhh hvordan det ??

Nej det kan man vist ikke på dit kamera.
Det kan godt være en svaghed, hvis det er for mørkt til at finde fokus, ja
så kan billedet jo ikke blive skarpt.
Du ved sikkert at du aktiverer fokuseringen, ved at trykke udløserknappen
halvt ned.
Det kan du gøre ved at pege et sted, hvor der lidt mere lys, men naturligvis
i samme afstand, som det du skal fotografere, trykke udløseren halvt ned og
så holde den halvt nedtrykket indtil du har skudt billedet.

Prøv dig lidt frem.

hilsen Jesper