Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre!
Fra : Jette & Michael

Dato : 07-06-05 19:26

Hej NG!

Til september rejser kæresten og jeg et smut til Azorerne, hvor jeg håber at
få taget en masse billeder!
Udstyret er et Nikon F65, Nikkor 70-300 AF G f/4-5,6 og Nikkor 28-100 AF G
f/3,5-5,6.
Jeg har læst en del om filtre her i gruppen, men er i tvivl om hvad jeg skal
investere i.
Skal jeg vælge et UV filter eller et POL filter eller måske noget helt
tredje. I det nye katalog fra SpeedGraphic har de et Moose Warmtone Circular
Polariser, er det noget man skal gå efter!

Håber på nogle gode input!

Med venlig hilsen

Michael Jensen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-06-05 08:13

Jette & Michael wrote:
> Skal jeg vælge et UV filter eller et POL filter eller måske noget helt
> tredje. I det nye katalog fra SpeedGraphic har de et Moose Warmtone Circular
> Polariser, er det noget man skal gå efter!

POL filtre er gode hvis du vil fjerne skær i vandet og ruder f.eks. UV
filtre er mest ekstra beskyttelse af selve objektivet, og har i praksis
(normal brug) ikke nogen nævneværdig (hvis overhovedet)effekt på billedet.

Mht. filtre der varmer osv, så er det måske mere oplagt at få jeres
billeder fremkaldt på en CD, og så kan du bagefter tilføje eventuelle
"mangler" på en computer. Det er langt nemmere at skulle tilføje noget,
fremfor at skulle fjerne noget.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Shut down your computer and go out and plant a tree"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-07-05 14:49

Thomas Schreiber wrote:
> [...]

jeg har termo ruder og det fungere fint

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 09-06-05 20:47

Tue, 07 Jun 2005 20:25:52 +0200, Jette & Michael <email@none.zz> skrev:

> Hej NG!

klip...
> Skal jeg vælge et UV filter eller et POL filter eller måske noget helt
> tredje.
Du skal nok vælge et UV-filter, om ikke andet, så bare for at beskytte
objektivet mod ridser.
Et pol-filter erstatter efter min mening ikke UV-filteret, specielt da det
tager en del lys (solbrille-agtigt) og derfor ikke er ønskværdigt at gå
rundt med, med mindre man har specielt brug for det. Men det kan være
godt, f.eks. kan det live gevaldigt op på et billede taget i skarpt sollys
hvor bittesmå reflekser overalt i billedet ellers kan give kedelige farver.

> I det nye katalog fra SpeedGraphic har de et Moose Warmtone Circular
> Polariser, er det noget man skal gå efter!

Kender det ikke

> Håber på nogle gode input!
>
> Med venlig hilsen
>
> Michael Jensen