Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Plakater med Nikon D70 - Fremragende
Fra : Michael L

Dato : 07-06-05 18:43

Hej

Jeg vil bare lige fortælle til de af jer som påtænker at lave plakater
fra billeder taget med et Nikon D70(Og formentligt tilsvarende) at
dette kan gøres uden noget problem i en fremragende kvalitét.

Jeg har idag hentet et prøvetryk af en plakat i størrelse A2(dvs. ca
42x60) og det ser ganske enkelt fantastisk ud. Den eneste form for
redigering der var lavet på billedet før det blev sendt afsted var en
justering af farver osv. som jeg altid gør fra en RAW fil og derefter
blev det forstørret i Photoshop uden brug af noget specielt filter. Der
blev ikke lavet nogen former for sharpen eller lign. på billedet.

Og prøvetrykket blev lavet hos Vesterkopi som ikke ligefrem er kendt
for at lave den bedste kvalitét, men der var absolut intet at udsætte
på resultatet og intet indikerede at endnu størrer plakater skulle være
umuligt. Og vedkommende der skulle bruge plakaterne(De færdige udgaver
ligger til tryk nu) var mere end tilfreds.

- Michael

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-06-05 19:51

On 2005-06-07 19:42:48 +0200, "Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> said:

> [...]
> blev det forstørret i Photoshop uden brug af noget specielt filter. Der
> blev ikke lavet nogen former for sharpen eller lign. på billedet.

Det lyder rigtig godt! Vil du uddybe lidt om, hvordan og hvor meget du
forstørrede billedet i PS? Og hvilken opløsning?

Jesper.

Fra : Michael L

Dato : 07-06-05 20:24

Jesper Møller-Fink wrote:

> Det lyder rigtig godt! Vil du uddybe lidt om, hvordan og hvor meget
> du forstørrede billedet i PS? Og hvilken opløsning?
>
> Jesper.

Det blev gjort helt simpelt.

Først blev billedet kørt igennem Adobe Camera Raw og jeg lavede de små
justeringer der skulle til i farve, whitebalance osv.
Herefter blev billedet konverteret til CMYK og en mindre justering af
farverne blev foretaget.
Billedet blev så resizet ganske normalt via "Image size" punktet i
Photoshop hvor størrelsen på A2 blev indtastet i mm i bredden. Herefter
blev højden så klippet til da forholdet mellem højde og bredde er
forskelligt fra foto og A2 format.

Og så blev det ellers smidt afsted til Vesterkopi og dagen efter kunne
jeg afhente et prøvetryk. Jeg var noget bekymret for resultatet fordi
det skulle vises sammen til vedkommende der skulle bruge det mere eller
mindre med det samme - Men da jeg så resultatet var jeg på ingen måde
bekymret - Det var perfekt selv når man gik tæt på. Og det kunne
sikkert være endnu bedre hvis jeg havde arbejdet mere med billedet.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-06-05 20:21

Michael L wrote:

> Og prøvetrykket blev lavet hos Vesterkopi ...cut...

Storprint kræver kun 100 dpi, men de skal jo heller ikke betragtes
med en lup...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 07-06-05 20:39

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Storprint kræver kun 100 dpi, men de skal jo heller ikke betragtes
> med en lup...

Ja men da jeg ikke tidligere har haft erfaring med netop Vesterkopi i
forbindelse med print af denne type så hellere være på den sikker side
ved at lave det i de traditionelle 300 DPI end at risikere et problem i
kvaliteten fordi DPI'ene var for lidt. Samtidigt gør det også at den
færdige fil er klar til at sende direkte til et rigtigt trykkeri :)

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-05 05:47

"Michael L"

> [...]
> kvaliteten fordi DPI'ene var for lidt. Samtidigt gør det også at den
> færdige fil er klar til at sende direkte til et rigtigt trykkeri :)

Ding - Det lyder totalt gag gag 300dpi cmyk og måske 16bit
du kan li store filer hva - snak altid med trykkeren hvad
han vil ha' - ingen grund til at spilde folks tid med ekstra
ubrugelige pixels.. Det er også smart at levere i et fil format
der direkte kan bruges, til foto er jpg fint, til inkjet er pdf
eller eps evt. tiff eller nogle mere eksotiske formater påkrævet,
hvis Vesterkopi skal konvertere tager de vel penge for det. -max-

Fra : Michael L

Dato : 08-06-05 09:52

-max- wrote:

> [...]
> eller eps evt. tiff eller nogle mere eksotiske formater påkrævet,
> hvis Vesterkopi skal konvertere tager de vel penge for det. -max-

Der var snakket med dem i forvejen og tingene blev leveret i det format
de ønskede det. Og i sidste ende har jeg ikke brugt meget tid på at
lave de ændringer osv. som de gerne ville have og resultatet blev
perfekt og det er jo egentligt det der betyder noget.

- Michael