At bruge en syg kat til avl?
Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-06-05 17:57

Hej gruppe

Denne diskussion er egentlig så småt startet i en anden tråd, men da den
ikke rigtig hører hjemme der starter jeg lige en ny tråd ;)

Det drejer sig om hvorvidt man som registreret opdrætter må bruge en syg
kat til avl? Specifikt er der tale om en MCO opdrætter der har en
avlskat som er meget og kronisk syg af calicivirus.

Hun mener at det er OK fordi calici ikke er en genetisk sygdom - og
derfor er det ikke forbudt i følge foreningernes regelsæt.

Jeg mener ikke at det er OK fordi kattens modstandskraft overfor
sygdomme (herunder calici) i hvert fald til en vis grad er genetisk
betinget og fordi sygdommen er meget smitsom og derfor nemt kan spredes
til killingerne. Jeg mener at det er almindelig sund fornuft at man ikke
bruger syge dyr til avl (og ikke har dyr med smitsomme sygdomme i et
opdræt) og hvis det virkelig ikke er forbudt i følge reglerne, så burde
det efter min mening være det ;)

Kan det virkelig være rigtigt at det er tilladt? Og hvad siger andre om
denne praksis? Er det noget "man" gør eller er det noget "man" ikke gør?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 18:52

Bettina Hansen wrote:
> [...]
>
> Kan det virkelig være rigtigt at det er tilladt? Og hvad siger andre
> om denne praksis? Er det noget "man" gør eller er det noget "man"

Sakset fra DARAK's *Regler og Love* *Karantæneregler*

Katteinfluenza
Forårsages klassisk af enten et herpesvirus, som benævnes Felin Viral
Rhinotraacheitis eller Felin Calicivirus. Inkubationstiden er kort, typisk
2-10 dage.

Symptomerne minder meget om hinanden, der ses væsentligst feber,
øjenbetændelse, næseflåd, nysen og evt. lungebetændelse. Ved calicivirus ses
også typisk mundbetændelse.

Det skal præciseres, at katte, som er smittet med et virus før deres første
vaccination, ikke vil opnå beskyttelse mod sygdommen, hvorfor sådanne dyr
senere vil kunne optræde som raske smittebærere.

Avlere skal derfor være særligt agtpågivende for eventuelle moderdyr, som
tidligere har haft katteinfluenza. Sådanne dyr kan smitte deres nyfødte
killinger og derfor bør disse moderdyr undersøges hos dyrlæge med henblik på
at udelukke en latent smitte hos disse dyr. Den diagnostiske undersøgelse
består i at undersøge næsesvaberprøver for virus.

Beskyttelse for sygdommen opnås efter vaccination af katten, hvilket bør ske
årligt.

Ved forekomst af kattesyge og katteinfluenza i en kattebestand skal al
handel, avl og udstilling af dyr fra bestanden standses i 4 uger efter
raskmelding af hele bestanden.

Så det burde så absolut ikke finde sted.

Mvh

Tina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 07-06-05 19:15

Hej Tina

Tina wrote:
<snip>
> Avlere skal derfor være særligt agtpågivende for eventuelle moderdyr
<snip>

Nu er det godt nok hendes hankat der er syg - og altså ikke et
moderdyr... Men jeg går ud fra at det ikke gør nogen forskel jvf.
nedenstående:

> Ved forekomst af kattesyge og katteinfluenza i en kattebestand skal al
> handel, avl og udstilling af dyr fra bestanden standses i 4 uger efter
> raskmelding af hele bestanden.

Det giver god mening ;)

> Så det burde så absolut ikke finde sted.

Takker mange gange :) Jeg vil sende det til hende :)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 19:20

Bettina Hansen wrote:
> [...]
> nedenstående:

> Det giver god mening ;)

> Takker mange gange :) Jeg vil sende det til hende :)

Selv tak, Bettina !!

Det er jo bare om, at få stoppet sådanne ting, så det er jo bare dejligt, at
vi også kan hjælpe hinanden

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Lene Hansen

Dato : 08-06-05 19:39

Hvad er caliki?

M.v.h

Fra : Annemette Engell Han~

Dato : 09-06-05 10:03

Hej Lene

Jeg går ud fra at du spørger om hvad calicivira er?!?

Prøv at læse denne artikel - den er vældig god og oplysende:

www.norskeskovkatte.info/calicivira.htm

Med venlig hilsen
Annemette Engell Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar