Mandemishandling
Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 15:07

Vi har tidligere haft dette emne op til debat i dk.politik: hvor mange
hustruer tæver deres mænd. Og denne undersøgelse foretaget på et norsk
universitet viser at unge piger er mere voldelige over for de drenge de
bor sammen med i et fast forhold end omvendt, og intet tyder på at det
samme ikke også er tilfældet for voksne i ægteskab:

http://www.berlingske.dk/grid/viden/artikel:aid=586070

7. juni 2005 kl. 11:27

Mænd får også bank i parforholdet
Af: Jens Ejsing, ejs@berlingske.dk

Aggressioner mellem kvinder og mænd går begge veje, viser ny
undersøgelse.

Kvinder anvender mere psykisk terror over for deres mandlige partnere
end omvendt, ligesom de er mere tilbøjelige til at slå, skubbe eller
sparke deres partnere af de modsatte køn, end mænd er.
Sådan lyder nogle af konklusionerne i en undersøgelse foretaget blandt
1.000 unge studerende på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
(NTNU). Undersøgelsen når også frem til, at fysisk og psykisk vold
generelt er udbredt i unges parforhold.
Næsten halvdelen af pigerne har jævnligt været psykisk aggressive over
for deres mandlige partnere i løbet af det seneste år, og omkring en
tredjedel af dem har sågar slået, sparket eller givet lussinger til
deres mandlige kærester. Blandt de unge mænd var cirka en fjerdel enten
fysisk eller psykisk aggressiv over for deres kvindelige partner.
Psykisk vold er i undersøgelserne defineret som bl.a. fornærmelser,
grove ord, ydmygelser og seksuel afvisning. Alle de adspurgte unge i
undersøgelsen havde lige afsluttet et heteroseksuelt af mindst tre
månederes varighed eller var i et et heteroseksuelt forhold.
Såvel kvinderne som mændene oplyser, at sammenstød som oftest bliver
udløst af irritation over partnerens uvaner, for lidt tid eller uenighed
om fordeling af arbejde.
Projektleder Mons Bendixen oplyser, at der kun i meget få af tilfældene
af fysisk vold var tale om decideret grov vold, skriver den norske
vidensportal forskning.no
Han siger, at oplysningerne bryder med de vante kønsforestillinger, og
at "aggression i parforholdet går begge veje i højere grad, end vi
bryder os om at tro".
Ifølge Mons Bendixen er der en klar sammenhæng mellem psykisk og psykisk
vold på den måde, at dem, der er mest tilbøjelige til at bruge grove ord
og psykisk terror, også er dem, der oftest begynder at bruge næverne.
"Handlingerne ser ud til at påvirke holdningerne. Hver gang man krænker
en person verbalt, mister man lidt mere af respekten for vedkommende, og
tærsklen til fysisk vold bliver lavere," siger han.
==

Så kan vi ikke snart slippe for fordommene om at det er konerne der er
ofrene, og at det er sjældent at mændene er udsat fra vold fra deres
koners side.
--
Per Erik Rønne

Fra : Trunte

Dato : 07-06-05 17:54

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så kan vi ikke snart slippe for fordommene om at det er konerne der er
> ofrene, og at det er sjældent at mændene er udsat fra vold fra deres

Interessant undersøgelse - ikke at det var ukendt, men godt at få
dokumenteret.
Fordommene bunder jo nok i, at mænd sjældnere vil indrømme (læs giver udtryk
for)
at de er udsat for vold psykisk såvel som fysisk.

Trunte

Fra : Lyrik

Dato : 07-06-05 23:35

> [...]
> bor sammen med i et fast forhold end omvendt, og intet tyder på at det
> samme ikke også er tilfældet for voksne i ægteskab:
+++++++++++++++++++++++++++
Kvinder havde som regel mere temperement. Manden fremtrådte større og mere
truende, dominerende af statur.
Kvinden værgede for sig med armbevægelser iblandet hysteri.
Som regel er det en "vold" som manden kan vælge at tolerere eller sætte en
stopper for ved sin fysiske kraft.
Kvinden har ikke den samme fysiske kraft til at stoppe mandens vold!
Hvis manden udøver vold er det en livstruende situation for den fysisk
svagere kvinde.
Det hele er tommelfingerregler, for der kan altid findes eksempler på det
modsatte.

I dag har man det på afstand i civiliserede samfund. Nu kan kvinden
ressonnere omkring sin egen vold og fordømme andre voldelige kvinder. Sådan
har det ikke altid været.
Mandens vold var den mest truende.

Ind imellem er der sjove episoder.Min mor fortalte fra sin ungdom hvordan
fattigdom og armod var dagens orden. Hun havde en 2 meter høj kraftig mand
som var arbejdsløs. Selv var hun en lille spinkel, men energisk dame på ca.
150 centimeter med en lille datter.
Så kom han hjem med arbejdsløshedsunderstøttelsens småpenge.
Gud hjælpeme om han ikke havde konverteret den til flødeboller og kage!
Hun blev rasende over hans barnlige uansvarlighed og tog gulvskrubben og
daskede ham med den. Han faldt og hun løftede den over hans syndige hoved.
"Hjælp hun slår mig ihjæl"! Råbte den to meter høje hærdebrede kæmpe"!
Hun sagde:"Hvad vil naboerne sige hvis du fortæller dem at din lille bitte
kone banker dig
Det kunne han godt se, sagde han. Det så ikke så godt ud.
Man skal ikke lade sig tyrannisere. Det er det vigtigste. Men der skal være
plads til lidt temperament.

Hilsen
Jens