"Mandalay" spiller for halvtomme sale
Fra : Jesper

Dato : 07-06-05 15:51

I sin premiereweekend har 3700 mennesker set Las von Triers Mandalay. Da
det er 3 dage og den spiller i 26 sale landet over svarer det til under
50 mennesker pr. sal pr. dag eller 10-20 mennesker pr. forestilling.

Og jeg havde heller ikke tænkt at løse billet. Lad von Triers film dø i
fred!

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 07-06-05 16:05

> [...]
> 50 mennesker pr. sal pr. dag eller 10-20 mennesker pr. forestilling.
>
> Og jeg havde heller ikke tænkt at løse billet. Lad von Triers film dø i

Det må være dejligt nemt at foragte en film, man ikke har set og ikke engang
ved, hvad hedder.

Troede du det var Rudyard Kipling's Mandalay, den handlede om?

Mikkel

--
George W. Bush:
"Either you are with us, or you are with the terrorists." ( President,

Fra : Tenzel Kim

Dato : 07-06-05 16:28

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> Troede du det var Rudyard Kipling's Mandalay, den handlede om?

Det kunne måske have hjulpet på interessen :)

Tenz.

Fra : Brian P

Dato : 07-06-05 16:54

> [...]
> 50 mennesker pr. sal pr. dag eller 10-20 mennesker pr. forestilling.
>
> Og jeg havde heller ikke tænkt at løse billet. Lad von Triers film dø i

Godt nok er jeg ikke selv begejstret for "Manderlay", men hvorfor fryde sig
over, at den går dårligt? Desuden synes jeg prinicipielt man bør ulejlige
sig med i det mindste at SE en film inden man fordømmer den. Alt andet er
udtryk for fordomsfuldhed & dovenskab.

Og gider man ikke at løse billet til Triers film, er der jo så meget andet
at have en mening om.

Fra : ML-78

Dato : 07-06-05 17:14

Brian P skrev:

> Godt nok er jeg ikke selv begejstret for "Manderlay", men hvorfor
fryde sig
> over, at den går dårligt?

Fordi instruktøren er Lars von Trier. Ikke at jeg selv mener det er
nogen begrundelse, men det er det for nogen.

> Desuden synes jeg prinicipielt man bør ulejlige
> sig med i det mindste at SE en film inden man fordømmer den. Alt andet
er
> udtryk for fordomsfuldhed & dovenskab.

Filmens reelle kvaliteter eller mangel på samme er ligegyldige. Den er
instrueret af Lars von Trier.

ML-78

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 17:18

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote in message

> Filmens reelle kvaliteter eller mangel på samme er ligegyldige. Den er
> instrueret af Lars von Trier.

Den lader vi lige stå et øjeblik...
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Jesper

Dato : 07-06-05 17:24

fPer Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote in message

> Den lader vi lige stå et øjeblik...

Hvorfor ikke bruge den som sig? Den er eviggyldig når vi taler von
Trier?

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 22:41

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Hvorfor ikke bruge den som sig? Den er eviggyldig når vi taler von
> Trier?
> --
'"Bruge den som sig"? Hvad betyder det?

Fra : Jesper

Dato : 07-06-05 22:55

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> '"Bruge den som sig"? Hvad betyder det?

sig = signatur

Fra : Stefan Holm

Dato : 07-06-05 17:36

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Den lader vi lige stå et øjeblik...

Hvis du vil lade den stå et øjeblik, kan du så ikke lade gøre det i
sin rette kontekst?

--
Stefan Holm
"Be sure to dress warm on those other planes of existence!"

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 22:43

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> wrote in message

> Hvis du vil lade den stå et øjeblik, kan du så ikke lade gøre det i
> sin rette kontekst?

Hans påstand er jo netop, at konteksten er ligegyldig: Man behøver ikke at
se en film af von Trier, Den er pr. definition dårlig.

Nok det mest fordomsfulde vås, jeg har set i denne gruppe endnu. Gad vide,
om han ikke har set "Riget"?

Fra : Stefan Holm

Dato : 07-06-05 23:07

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Hans påstand er jo netop, at konteksten er ligegyldig: Man behøver
> ikke at se en film af von Trier, Den er pr. definition dårlig.

Nej. Det er netop ikke pointen, hvilket du ville kunne læse hvis du
havde hele indlægget, og ikke kun et uddrag.

--
Stefan Holm
"Thank you! Oh, thank you!

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:43

In article <42a614d0$0$246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...
> Nok det mest fordomsfulde vås, jeg har set i denne gruppe endnu. Gad vide,
> om han ikke har set "Riget"?

Jeg var lige ved det en gang da jeg ikke kunne finde fjernbetjeningen!
Men så kom jeg i tanke om man kunne slukke på TV'et ;)

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 07-06-05 18:34

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er
>
> Filmens reelle kvaliteter eller mangel på samme er ligegyldige. Den er

Ligesom dit indlægs reelle kvaliteter eller mangel på samme
er ligegyldige fordi det er skrevet af dig?

Den påstand kan jeg end ikke få til at passe på Bo Warming.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : ML-78

Dato : 07-06-05 19:34

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Ligesom dit indlægs reelle kvaliteter eller mangel på samme
> er ligegyldige fordi det er skrevet af dig?
>
> Den påstand kan jeg end ikke få til at passe på Bo Warming.

Jeg kan ikke hitte ud af meningen i det du skriver. Men for at undgå
yderligere misforståelser må jeg hellere pointere, at de sidste to
linier i mit foregående indlæg var ironisk ment (hvilket jeg troede var
tydeligt hvis man havde læst de første to linier).

ML-78

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-06-05 22:44

> [...]
> linier i mit foregående indlæg var ironisk ment (hvilket jeg troede var
> tydeligt hvis man havde læst de første to linier).

Hvilket understreger, at man skal være yderst forsigtig med at bruge ironi
skriftligt. Jeg læste det for pålydende - selv om jeg undrede mig ud fra mit
kendskab til dine øvrige indlæg.

Fra : Brian P

Dato : 07-06-05 22:54

"Per Vadmand"

> Hvilket understreger, at man skal være yderst forsigtig med at bruge ironi
> skriftligt. Jeg læste det for pålydende - selv om jeg undrede mig ud fra
> mit kendskab til dine øvrige indlæg.

Ja, eller også understreger det, at man skal være lidt grundigere i sin
læsning...

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 08-06-05 09:18

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Filmens reelle kvaliteter eller mangel på samme er ligegyldige. Den er
> instrueret af Lars von Trier.

Og så hjælper det også hvis man som Jesper ikke ved, hvad filmen hedder.
Så kan ingen forstyrre éns had til Trier og hans film.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 07-06-05 16:57

>I sin premiereweekend har 3700 mennesker set Las von Triers Mandalay. Da
> det er 3 dage og den spiller i 26 sale landet over svarer det til under
> 50 mennesker pr. sal pr. dag eller 10-20 mennesker pr. forestilling.

PS. Det må godt nok være nogle små sale, filmen spiller i, hvis de kun er
halvtomme med ti-tyve mennesker pr. forestilling!

Fra : Jesper

Dato : 07-06-05 17:22

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> PS. Det må godt nok være nogle små sale, filmen spiller i, hvis de kun er
> halvtomme med ti-tyve mennesker pr. forestilling!

Ja, ægte skotøjsæskestørrelse. Som Palads' mindre aale i gamle dage!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-05 19:19

> [...]
> 50 mennesker pr. sal pr. dag eller 10-20 mennesker pr. forestilling.
>
> Og jeg havde heller ikke tænkt at løse billet. Lad von Triers film dø i

Nu har jeg ikke set Manderlay, men en mand som modtager penge fra staten
til at promovere sine egne politiske holdninger er saa ulaekkert at man
vaemmes.

Staten burde tage konsekvensen og fjerne al filmstoette og saa kan von
Trier efter min mening lave praecist hvad han oensker.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-06-05 19:53

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Nu har jeg ikke set Manderlay, men en mand som modtager penge fra staten
> til at promovere sine egne politiske holdninger er saa ulaekkert at man
> vaemmes.

Tjah, men det gør enhver, der får penge af staten og udbreder et
budskab jo.

Om det så er partistøtte til politikerne, driftsfradrag af enhver art
til andre interesseorganisationer, portostøtte et al.

Vi har nu engang valgt her i landet, at det ikke skal være økonomien,
der sætter begrænsninger på mulighederne for at udnytte
ytringsfriheden.

Men du er i det mindste mere reel end DF, der ønskede at fratage
specifikt Trier kulturstøtten, fordi han talte så grimt om stakkels
Bush.

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Jakob

Dato : 08-06-05 20:06

On 08 Jun 2005 20:52:35 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:
>Vi har nu engang valgt her i landet, at det ikke skal være økonomien,
>der sætter begrænsninger på mulighederne for at udnytte
>ytringsfriheden.

aha, så vil jeg da også have nogle penge til at lave en film og
udnytte min ytringsfrihed.

>Men du er i det mindste mere reel end DF, der ønskede at fratage
>specifikt Trier kulturstøtten, fordi han talte så grimt om stakkels
>Bush.

jeg har svært ved at se det rimelige i at en som lars von trier igen
og igen skal have kulturstøtte.

Så var det da mere retfærdigt om den lille kage kom mange flere til
gode. Således kunne vi også få flere holdninger ud end lige denne Von
Triers.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-05 11:45

Jakob <sins@hotmail.com> writes:

> aha, så vil jeg da også have nogle penge til at lave en film og
> udnytte min ytringsfrihed.

Du er velkommen. Hvis projektet vurderes lødigt af en konsulent ved
det der filmstøttekontor og du selv har skaffet de andre 50% af
finansieringen, så er det din ret.

> [...]
>
> Så var det da mere retfærdigt om den lille kage kom mange flere til
> gode. Således kunne vi også få flere holdninger ud end lige denne Von

Von Triers tidlige film finansierede Susanne Biers tidlige film. Nu
finansierer Susanne Biers film - som jo er publikumssucceser - i
stedet Triers nyere film (som dog forventes at tjene sig hjem på lang
sigt, fordi Triers film plejer at tjene få penge i lang tid i stedet
for mange penge i kort tid.)

Der er ikke tale om, at Trier får finansieret sine projekter 100% af
staten. Og i øvrigt er støtte til Triers film at betragte som
eksportstøtte - det gavner på sigt den danske økonomi.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-05 20:01

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Nu har jeg ikke set Manderlay, men en mand som modtager penge fra staten
> til at promovere sine egne politiske holdninger er saa ulaekkert at man
> vaemmes.

Sikke noget vrøvl.--

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-05 20:11

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Sikke noget vrøvl.--

Hvad er det der er noget vroevl ? Gaar von Trier ikke et politisk
aerinde med Manderlay ?

Modtager han ikke filmstoette ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-05 21:39

> Hvad er det der er noget vroevl ? Gaar von Trier ikke et politisk
> aerinde med Manderlay ?
>
> Modtager han ikke filmstoette ?

Jo, men man skal være ret langt ude for at se noget ulækkert i det.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-05 21:52

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Jo, men man skal være ret langt ude for at se noget ulækkert i det.

Aha. Jeg synes det er mere trist at du aabenbart er ligeglad.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-05 23:04

> Aha. Jeg synes det er mere trist at du aabenbart er ligeglad.

Jeg går ind for, at kulturen skal støttes af det offentlige. Og jeg går ind
for, at støtten ikke skal gives efter politiske, men efter kunstneriske
kriterier. Derfor har jeg det fint med, at også film (og andre kunstværker)
med en anden holdning end min bliver støttet.

At gå ind for - som fx Louise Frevert (og du?) - at støtten kun skal gives
til folk, man er enig med, er ren kulturstalinisme.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-05 23:40

> [...]

> At gå ind for - som fx Louise Frevert (og du?) - at støtten kun skal gives
> til folk, man er enig med, er ren kulturstalinisme.

Jeg gaar ind for at ingen skal have stoette.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Brian P

Dato : 09-06-05 07:10

"Jesper Haaber Gylling" skrev:

> Jeg gaar ind for at ingen skal have stoette.

Kulturminimalisme?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-05 08:03

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> Kulturminimalisme?

Kald det hvad du vil, men jeg mener ikke at det er statens opgave at
stoette kunst.

Kunst er noget som blostrer af sig selv og hvis en privat person/firma
vil stoette et projekt eller en ide, saa er det helt fint med mig.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 09-06-05 08:33

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kunst er noget som blostrer af sig selv og hvis en privat person/firma
> vil stoette et projekt eller en ide, saa er det helt fint med mig.

Aha. Så hvis en statsstøttet kunstner har politiske holdninger, er det
ulækkert. Hvis en privat sponsoreret kunstner har politiske holdninger, er
det fint?

Hvilke politiske holdninger tror du kommer til at blomstre i kunsten, hvis
det bliver sådan?

Mikkel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-05 19:29

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
> Aha. Så hvis en statsstøttet kunstner har politiske holdninger, er det
> ulækkert. Hvis en privat sponsoreret kunstner har politiske holdninger, er

Jeg synes det er fint at en kunster har politiske holdninger og staar
ved dem. De skal bare selv skaffe pengene til deres ideer.

Staten skal ikke betale uanset politisk observans.

> Hvilke politiske holdninger tror du kommer til at blomstre i kunsten, hvis
> det bliver sådan?

Faktisk er jeg fuldkommen ligeglad.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 09-06-05 22:05

> Jeg synes det er fint at en kunster har politiske holdninger og staar
> ved dem. De skal bare selv skaffe pengene til deres ideer.

Hvis de selv skaffer dem fra staten er det altså ulækkert. Men hvis de selv
skaffer dem fra private er det ok?

> Staten skal ikke betale uanset politisk observans.

Du fremhævede det som noget ulækkert, at Lars von Trier havde politiske
meninger. Trækker du det udsagn tilbage?

> Faktisk er jeg fuldkommen ligeglad.

Åh, jamen så interesserer du dig jo slet ikke for kunst og kultur?

Mikkel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-06-05 10:43

> [...]

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvis de selv skaffer dem fra staten er det altså ulækkert. Men hvis de selv

Det har jeg jo svaret paa - lige nedenunder. Staten opgave er ikke at
stoette kunst.

> Du fremhævede det som noget ulækkert, at Lars von Trier havde politiske
> meninger. Trækker du det udsagn tilbage?

Det har maaske vaeret en daarlig formulering, men jeg har ikke noget
imod at von Trier har en politiske mening. Det har alle mennesker.

> Åh, jamen så interesserer du dig jo slet ikke for kunst og kultur?

Jo jeg goer.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:49

In article <42a8af45$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>, mikkel@fabel.dk
says...
> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvis de selv skaffer dem fra staten er det altså ulækkert. Men hvis de selv
> skaffer dem fra private er det ok?

Vågn nu op man, han mener det er forkert folk kan nasse på staten bare
ved at kalde sig kunsteren (og samtidig tjene på det).

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-05 08:37

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Kunst er noget som blostrer af sig selv og hvis en privat person/firma
> vil stoette et projekt eller en ide, saa er det helt fint med mig.

Var det ikke dig, der havde så meget imod støte givet efter politiske
kriterier? Er du mon så naiv, at du tror, at private kunne finde på at
støtte noget, der ikke promoverede deres politiske holdning?

Jeg gentager: Det tyder på, at det, du i virkeligheden ønsker, er, at kun
kunst, du er enig med, får støtte.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-05 19:29

> [...]

> kriterier? Er du mon så naiv, at du tror, at private kunne finde på at
> støtte noget, der ikke promoverede deres politiske holdning?

Der findes sikkert massere af private som vil stoette kunst. Baade
venstreorienteret og kapitalistiske projekter.

> Jeg gentager: Det tyder på, at det, du i virkeligheden ønsker, er, at kun
> kunst, du er enig med, får støtte.

Hvomange gange skal jeg skaere det ud i pap. DER ER INGEN DER SKAL HAVE
STOETTE TIL KUNST FRA STATEN UANSET DERES POLITISKE OBSERVANS.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-05 19:36

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvomange gange skal jeg skaere det ud i pap. DER ER INGEN DER SKAL HAVE
> STOETTE TIL KUNST FRA STATEN UANSET DERES POLITISKE OBSERVANS.

Så dør kunsten. Men du er vel ligeglad.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Brian P

Dato : 09-06-05 19:42

"Jesper Haaber Gylling" skrev:

> Hvomange gange skal jeg skaere det ud i pap. DER ER INGEN DER SKAL HAVE
> STOETTE TIL KUNST FRA STATEN UANSET DERES POLITISKE OBSERVANS.

Hold op med at råbe, vi har fattet det. Kunst skal være et rent kommercielt
anliggende. Det er fint, at du mener det. Vi er nogle som mener noget andet.
Lad os diskutere Manderlay og dens evt. politiske holdninger. Men, nå ja, du
skal jo lige ind og se den for at kunne det, ikke?

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-05 22:29

> Hvomange gange skal jeg skaere det ud i pap. DER ER INGEN DER SKAL HAVE
> STOETTE TIL KUNST FRA STATEN UANSET DERES POLITISKE OBSERVANS.

Hvor mange gange skal jeg skære det ud i pap: UDEN STØTTE TIL DANSK KUNST OG
KULTUR DØR DEN.
Og kunst og kultur er for vigtig at overlade til private.

Fra : Jesper

Dato : 09-06-05 23:22

> [...]

> KULTUR DØR DEN.
> Og kunst og kultur er for vigtig at overlade til private.

Og hvor meget statsstøtte får amerikansk kunst?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-05 23:57

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Og hvor meget statsstøtte får amerikansk kunst?

Som f.eks.?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 10-06-05 00:10

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) enriched usenet with:

> Og hvor meget statsstøtte får amerikansk kunst?

101 mio $ i 2003

http://www.nea.gov/about/03Annual/2003AnnualReport.pdf (side 87)

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 10-06-05 00:14

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> enriched usenet with:

> 101 mio $ i 2003
>
> http://www.nea.gov/about/03Annual/2003AnnualReport.pdf (side 87)

Jeg kiggede ikke grundig nok. Der er kun 99 mio $

Fra : Tenzel Kim

Dato : 10-06-05 03:20

Lars Kyndi Laursen wrote:
> Jeg kiggede ikke grundig nok. Der er kun 99 mio $

Er det med eller uden al den "støtte" filmselskaberne får i form af lån
af udstyr med videre når di laver store dyre krigsfilm?

Tenz.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 08:44

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> Er det med eller uden al den "støtte" filmselskaberne får i form af lån af
> udstyr med videre når di laver store dyre krigsfilm?

Nå, så du også DR2 temaaften? Skræmmende! (Altså ikke at du så den, men
udsendelsen)

Fra : Tenzel Kim

Dato : 10-06-05 15:39

Per Vadmand wrote:
> Nå, så du også DR2 temaaften? Skræmmende! (Altså ikke at du så den, men
> udsendelsen)

Nej, det glemte jeg desværre at se, men det er jo ikke den store
hemmelighed.

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-06-05 09:19

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> Er det med eller uden al den "støtte" filmselskaberne får i form af
> lån af udstyr med videre når di laver store dyre krigsfilm?

Er propaganda-film kunst?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Ole

Dato : 10-06-05 17:57

On 10 Jun 2005 10:19:04 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Er propaganda-film kunst?

nej, eks. fahrenheit 911 er i hvert fald ikke.
Man manipulerende makværk fra en monsterstorfed klovn.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 22:23

"Ole" <asdns@hotmail.com> wrote in message

> nej, eks. fahrenheit 911 er i hvert fald ikke.
> Man manipulerende makværk fra en monsterstorfed klovn.

Fahrenheit 911 foregiver ikke at være kunst. Til gengæld afslører den en hel
del rådenskab i USA.
Og at Michael Moore er fed, er irrelevant. To af filmhistoriens største
instruktører, Hitchcock og Orson Welles var smælderfede, og hvad så?

Fra : Ole

Dato : 11-06-05 00:12

On Fri, 10 Jun 2005 23:23:12 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Ole" <asdns@hotmail.com> wrote in message

>Fahrenheit 911 foregiver ikke at være kunst. Til gengæld afslører den en hel
>del rådenskab i USA.

Det er én stor gang manipulation. Der var et link herinde for få uger
siden
http://www.davekopel.org/Terror/Fiftysix-Deceits-in-Fahrenheit-911.htm

Bush er en nar, men en mand der laver sådan en film er endnu værre.

>Og at Michael Moore er fed, er irrelevant. To af filmhistoriens største
>instruktører, Hitchcock og Orson Welles var smælderfede, og hvad så?

Jeg nævner det også bare. Der er masser af "fyldord"(get it) i de
fleste indlæg.

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-06-05 22:40

> On Fri, 10 Jun 2005 23:23:12 +0200, "Per Vadmand"
> Bush er en nar, men en mand der laver sådan en film er endnu værre.

Nu er det begrænset, hvor mange mennesker der er blevet slået ihjel som
følge af Moores film.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:59

In article <i87ka1h4e3lfe92hjc3qehap4o5crm8g33@4ax.com>,
asdns@hotmail.com says...

> Det er én stor gang manipulation. Der var et link herinde for få uger
> siden
> http://www.d

Og hvorfor tror du på ham og ikke Moore? Fordi han er slank? Det meste
af det han skriver der er forkert og manipulativt. Moore tilbød penge
til dem der kunne bevise nogle fejl, der er ingen som har hentet dem
endnu.

Du stavede fordomsfulde forkert ;)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-06-05 07:09

"Ole" <asdns@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Perve skrev: [...]
>
> Bush er en nar, men en mand der laver sådan en film er endnu værre.

Miljøet, nogle millioner bombede irakere og et ukendt antal syge
arbejdsløse amerikanere er uenige med dig.

Der er ikke andet end fyldord i dit.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-06-05 22:55

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message
> "Ole" <asdns@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Nej, jeg skrev faktisk det modsatte. Her må der vist dømmes citatfusk.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 06:59

> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> Nej, jeg skrev faktisk det modsatte. Her må der vist dømmes citatfusk.

At du ikke behersker newsreadernes måde at angive citater på med forskellige
niveauer af >, >> og >>> berettiger dig ikke til at beskylde mig for
citatfusk. Du er velkommen til at spørge, hvis der er noget, du ikke
forstår.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-06-05 09:19

> [...]
> forskellige niveauer af >, >> og >>> berettiger dig ikke til at beskylde
> mig for citatfusk. Du er velkommen til at spørge, hvis der er noget, du

Selvfølgelig gør jeg det. men kan du virkelig ikke se, at ovenstående
uvilkårligt vil læses: "Perve skrev: Bush er en nar etc?" Hvis det var
udsagnet om Bush, du ville kommentere, hvorfor så overhovedet inddrage mit
navn i citatet?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 09:47

> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> Selvfølgelig gør jeg det.

Så trækker du din beskyldning om citatfusk tilbage? Jeg har citeret
fuldstændigt korrekt ifølge alle usenet-regler jeg kender til.

> men kan du virkelig ikke se, at ovenstående uvilkårligt vil læses: "Perve
> skrev: Bush er en nar etc?"

Nej. Hvad tror du [...] betyder?

> Hvis det var udsagnet om Bush, du ville kommentere, hvorfor så overhovedet
> inddrage mit navn i citatet?

Fordi jeg også kommenterede udsagnet om Michael Moore. Blev du så gal, at du
ikke læste indlægget?

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-06-05 11:35

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message
..

> Så trækker du din beskyldning om citatfusk tilbage?

Nej. Men jeg fatter ikke rigtigt dsin ophidselse. Du har da sikkert citeret
korrekt efter reglerne, men det udelukker ikke, at du har citeret, så det
kunne misforstås.

Jeg har citeret
> fuldstændigt korrekt ifølge alle usenet-regler jeg kender til.

Sikkert. Og hvad så?

> Nej. Hvad tror du [...] betyder?

Det betyder, at der har stået noget ind imellem, men angiver også, at det
før og efter klammen hænger sammen.

Hvorfor er du så nærtagende over at få påvist en fejl?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 11:54

> [...]
>
> Nej. Men jeg fatter ikke rigtigt dsin ophidselse. Du har da sikkert
> citeret korrekt efter reglerne, men det udelukker ikke, at du har citeret,

Nå, så jeg har citeret korrekt efter reglerne, men du anklager mig alligevel
for fusk?

Hvis det er dit niveau, så kan jeg vist også tillade mig at være revnende
ligeglad med, hvad du mener om dette og hint.

> Jeg har citeret fuldstændigt korrekt ifølge alle usenet-regler jeg kender
> til.
>
> Sikkert. Og hvad så?

Så er der selvfølgelig ikke tale om fusk efter nogen som helst rimelig
forståelse af, hvad det ord betyder. Hvis du synes der er behov for en
præcisering kan du da komme med den uden at beskylde mig for bevidst at
fordreje dine udtalelser.

> Det betyder, at der har stået noget ind imellem, men angiver også, at det
> før og efter klammen hænger sammen.

Ikke nødvendigvis efter. Sådan er gængs citatpraksis på usenet.

> Hvorfor er du så nærtagende over at få påvist en fejl?

Hvorfor er du ikke i stand til at indrømme, at jeg har citeret korrekt, men
at du læste forkert?

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-06-05 13:32

> [...]
>
> Hvis det er dit niveau, så kan jeg vist også tillade mig at være revnende
> ligeglad med, hvad du mener om dette og hint.

Kom dog for helvede ned på jorden, mand.! Du plejer sgu da at være et af de
fornuftige mennesker her i gruppen - hvorfor hidser du dig op over sådan en
bagatel? Jeg er fuldstændigt uforstående over for en så voldsom reaktion.
Hvis det er ordet "fusk", der har stødt dig sådan, så trækker jeg det gerne
tilbage. At jeg har mistforstået citatet, er dog vel bevis nok for, at det
kan misforståe.

Og hvad så? Er det noget at bruge så meget tid og energi på?

.. Hvis du synes der er behov for en
> præcisering kan du da komme med den uden at beskylde mig for bevidst at
> fordreje dine udtalelser.

Jeg har aldrig påstået, at det var bevidst, kun at du har citeret, så det
kunne misforståa. Hvis det er sådsan, du opfatter ordet "fusk", kan jeg
MÅSKE forstå LIDT af din voldsomme reaktion, men sådan opftatter - og
bruger - jeg ikke ordet.

> Hvorfor er du ikke i stand til at indrømme, at jeg har citeret korrekt,
> men at du læste forkert?

Hvorfor er du ikke i stand til at indrømme, at du måske formelt har citeret
korrekt, men reelt så det kunne misforstås?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 20:33

> [...]
> så trækker jeg det gerne tilbage. At jeg har mistforstået citatet, er
> dog vel bevis nok for, at det kan misforståe.

Ja, jeg har åbenbart en anden opfattelse af ordet fusk, end du har. Jeg
slynger ikke om mig med det ord, med mindre der er ond hensigt med i
billedet. Men det var da godt vi fik opklaret den forskel.

> Og hvad så? Er det noget at bruge så meget tid og energi på?

Næ, det er dig, ikke mig, der har råbt og bandet i denne tråd.

Jeg syntes det var interessant at se, om du kunne bringes til at erkende
en fejl. Du plejer at blive meget ophidset over at blive sagt imod af
folk, der er yngre end dig, i diverse nyhedsgrupper. Jeg syntes også det
var interessant at se, hvor lang tid der ville gå, før du helt ville
droppe argumentationen og i stedet gå over til din vanlige intimidering
af andre, når nogen "fremturer" og tillader sig at være uenig med dig.

> Hvorfor er du ikke i stand til at indrømme, at du måske formelt har
> citeret korrekt, men reelt så det kunne misforstås?

Jeg kan ikke tage ansvar for, om du kan finde ud af at bruge en
newsreader. Hvis jeg nu skulle argumentere på dit sædvanlige niveau,
ville jeg sige at forståelsen af teknologien nok havde noget med
aldersforskellen at gøre. Men det vil jeg afholde mig fra. Dét er trods
alt for lavt.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-06-05 22:49

> Jeg syntes det var interessant at se, om du kunne bringes til at erkende
> en fejl. Du plejer at blive meget ophidset over at blive sagt imod af
> folk, der er yngre end dig, i diverse nyhedsgrupper.

Jeg kunne godt tænke mig at se et citat, hvor jeg har brugt alder som
argument i en diskussion, medmindre det har drejet sig om konkret erfaring.

> [...]
> droppe argumentationen og i stedet gå over til din vanlige intimidering af
> andre, når nogen "fremturer" og tillader sig at være uenig med dig.

Jeg fatter ikke denne diskussion. Du farer i flint over, at jeg påviser, at
din citatteknik - uanset formel korrekthed - kan misforstås, og så skulle
det være mig, der "intimiderer".

> [...]
> jeg sige at forståelsen af teknologien nok havde noget med
> aldersforskellen at gøre. Men det vil jeg afholde mig fra. Dét er trods

Hvis ikke det var, fordi du bortset fra denne dybt mærkelige og tåbeligt
misforståede tråd stort set altid bidrager med yderst fornuftige og
velargumenterede indlæg, som jeg som oftest kan være helt enig i, havde jeg
nok forlængst givet op.

Jeg fatter ikke, hvad jeg egentlig har gjort dig, der kan berettige den
uforsonlige og hånlige tone.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 13-06-05 19:04

> Ikke nødvendigvis efter. Sådan er gængs citatpraksis på usenet.

Så er der sku da et eller andet galt med gængs citatpraksis. Hvis både
det der står før og efter [...] er i samme niveau så er det sku da
normalt at formode at udsagnene tilhører samme person.

vil jeg da automatisk opfatte som om at det er min der er kommet med det
udsagn og at der bare er blevet fjernet noget mellemliggende. Havde der
derimod stået:

ville det være klart for mig at det ikke var mig der var kommet med
udsagnet men at mit navn bare ikke var blevet fjernet.

Hvis udsagnet blev lavet i min meddelelse og taget fra en anden
meddelelse fra andetsteds ville jeg have skrevet således:

eller

Kan godt være at du har citeret korrekt men i mine øjne virker det i
hvert tilfælde forkert. Hvor finder man de universielle usenet regler
for citering for der er tydeligvis noget jeg har misset.

Tenz.

Fra : Brian P

Dato : 13-06-05 19:54

"Tenzel Kim"

> Så er der sku da et eller andet galt med gængs citatpraksis. Hvis både det
> der står før og efter [...] er i samme niveau så er det sku da.... [....]

GAAB. Skal vi snakke film eller netikette?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 20:09

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er der sku da et eller andet galt med gængs citatpraksis. Hvis både
> det der står før og efter [...] er i samme niveau så er det sku da
> normalt at formode at udsagnene tilhører samme person.

Nej, du glemmer et niveau. Prøv at se ovenfor, hvor jeg har klippet
noget ud, så du kan se niveauerne: Det er jo heller ikke mig der skriver
"Så er der sku da et eller andet galt..."

Men mit navn står på samme niveau som dit udsagn. Fordi det er "dig"
(*din* newsreader) der skriver:
"> Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:"

Det er faktisk ikke så svært at finde rundt i. Hver gang du citerer
nogen, får citatet et >. Når du citerer nogen som citerer nogen, får "de
citerede citater" >>. Osv. 100% logisk. De fremførende sætninger:
"Mikkel skrev" er en del af meddelelsen, som den der citerer, bidrager
med. Derfor skal den ikke have > lige som citatet.

> vil jeg da automatisk opfatte som om at det er min der er kommet med
> det udsagn og at der bare er blevet fjernet noget mellemliggende.

Nej, så skulle der have stået:

Prøv at tænke det igennem. Citatet kan ikke stå i samme niveau som
resten, så giver det jo slet ingen mening mere. Det gør det jo heller
ikke når du citerer mig, vel?

> Havde der derimod stået:
>
> ville det være klart for mig at det ikke var mig der var kommet med
> udsagnet men at mit navn bare ikke var blevet fjernet.

Korrekt. Til gengæld ville du ikke umiddelbart kunne se, hvem der _så_
havde sagt det.

> Hvis udsagnet blev lavet i min meddelelse og taget fra en anden
> meddelelse fra andetsteds ville jeg have skrevet således:

Det er ikke korrekt. Det du skriver her betyder at den samme som citerer
Tenzel også siger: "Usenet stinker". Hvad Tenzel skrev får vi til
gengæld ikke at vide.

> [...]
> hvert tilfælde forkert. Hvor finder man de universielle usenet regler
> for citering for der er tydeligvis noget jeg har misset.

De er indbyggede i din newsreader, så hvis du lader være med at ødelægge
den funktionalitet, fungerer det som regel helt automatisk. Ligesom når
jeg citerer dig (eller Per).

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 20:34

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> "Tenzel Kim"

> GAAB. Skal vi snakke film eller netikette?

Du har ret - lad os holde her

Mikkel

Fra : Tenzel Kim

Dato : 13-06-05 21:22

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> De er indbyggede i din newsreader, så hvis du lader være med at ødelægge
> den funktionalitet, fungerer det som regel helt automatisk. Ligesom når
> jeg citerer dig (eller Per).

Nu når jeg ser dine eksempler kan jeg godt se din pointe. Jeg vil dog
stadig påstå at du så enten helt skulle have fjernet Per's navn eller
rent faktisk krediteret ham der havde sagt det. Men lad det nu ligge og
lad os komme tilbage til diskussionen som i forvejen var kommet på afveje :)

Tenz.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-06-05 21:50

> Nu når jeg ser dine eksempler kan jeg godt se din pointe. Jeg vil dog
> stadig påstå at du så enten helt skulle have fjernet Per's navn eller
> rent faktisk krediteret ham der havde sagt det.

Jeg lod både Pers og Oles navne blive, netop fordi de begge var citerede
i mit indlæg. Og jeg lod niveauerne være, som newsreaderen efterlod dem.
Hvorfor siger du jeg ikke har krediteret Ole? Du har vist ikke læst hele
indlægget?

Jeg mener det er en uskik, som det praktiseres af visse brugere, at
skære navnene på de folk, der citeres, bort. _Så_ bliver der da først
forvirring om, hvem der har sagt hvad. Jeg er meget uenig i at det
skulle være forkert at angive, hvem der siger hvad med navns nævnelse.

> Men lad det nu ligge og lad os komme tilbage til diskussionen som i
> forvejen var kommet på afveje :)

Godt så!

Mikkel

Fra : Tenzel Kim

Dato : 13-06-05 22:43

> [...]
> i mit indlæg. Og jeg lod niveauerne være, som newsreaderen efterlod dem.
> Hvorfor siger du jeg ikke har krediteret Ole? Du har vist ikke læst hele

Jo men opdelingen gør at der kan opstå misforståelser. Men at jeg ville
have gjort det anderledes gør vel ikke din måde forkert. Jeg er bare
vandt til citeringer på anden vis bå message boards rundt omkring på
nettet der gør at den måde newsreaderen gør det virker forkert på mig.

> Godt så!

Ok.

Tenz.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-06-05 07:07

"Ole" <asdns@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> nej, eks. fahrenheit 911 er i hvert fald ikke.
> Man manipulerende makværk fra en monsterstorfed klovn.

Fahrenheit 911 er langt ærligere mht. hvad filmmediet er og ikke er,
hvad det kan og ikke kan, end det meste andet vi ser i biografen og på
tv.

Og argumentationen er langt lødigere, end hvad du åbenbart er i stand
til at lægge for dagen.

Det er virkeligt sigende, at du føler dig nødsaget til at henvise til
instruktørens tykkelse for at lægge vægt bag dine ord.

Men det gør alle de andre højrefløjsere der piver over filmen jo også.
Det er nok dem du har skrevet af efter.

"Michael Moore is fat". "Michael Moore is Unamerican". Det er lødigheden
af 90% af kritikken af Moores sidste film.

Mikkel

Fra : Ole

Dato : 14-06-05 14:31

On Sun, 12 Jun 2005 08:07:10 +0200, "Mikkel Møldrup-Lakjer"
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>Det er virkeligt sigende, at du føler dig nødsaget til at henvise til
>instruktørens tykkelse for at lægge vægt bag dine ord.

nu er det dig der snakker om vægt :)

>Men det gør alle de andre højrefløjsere der piver over filmen jo også.
>Det er nok dem du har skrevet af efter.

Nice, det er vist også meget sigende at du skal gøre mig til
"højrefløjser" på så tynd en baggrund.

>"Michael Moore is fat". "Michael Moore is Unamerican". Det er lødigheden
>af 90% af kritikken af Moores sidste film.

læs nu linket eller de mange lignende. Det er ikke en
"højrefløjser-kritik", men en kritik af en så manipulativ behandling
af et emne.

Min pointe er at USAs regering er slem, Moores film er ditto. Begge er
nogle sataner udi manipulation, og jeg håber at de fleste er så
kritiske af natur, at de ikke tror blindt på det der kommer fra nogen
af dem.

Fra : Per Vadmand

Dato : 14-06-05 14:45

"Ole" <olese@hotmail.com> wrote in message
newsmta1haep03l1lhm78eh140m4620j6kic@4ax.com...
> [...]
> nogle sataner udi manipulation, og jeg håber at de fleste er så
> kritiske af natur, at de ikke tror blindt på det der kommer fra nogen

Men mon ikke vi kan blive enige om, at resultaterne af Bush-regeringens
manipulationer er så meget mere dødbringende end Moores, at det måske er en
smule proportionsforvrængende at ligestille dem?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-06-05 09:30

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det med eller uden al den "støtte" filmselskaberne får i form af lån af
> udstyr med videre når di laver store dyre krigsfilm?

Inden nogen begynder at påstå at det ikke har nogen indflydelse på filmene,
hvem der finansierer dem, vil jeg lige poste dette link:
http://www.motherjones.com/news/qa/2004/09/09_403.html

Jeg allerede for mange år siden en engelsk professor i historie fortælle om
problematikken. Han havde en endnu mere interessant version af historien om
Clint Eastwood's Heartbreak Ridge(om USA's invasion af Grenada):

Professorens foredrag viste, hvordan de store amerikanske produktioner meget
ofte stemte påfaldende overens med *taktiske* (ikke ideologiske) skift i den
amerikanske udenrigspolitik. Først var det ok at lave (kold)krigspropaganda
mod Cuba og Sovjet. Men da Clint lavede Heartbreak Ridge ønskede Pentagon en
mindre konfrontatorisk linje og bad Clint om at ændre filmen så
likvideringen af den sårede cubanske soldat ikke kom med. Clint viste dem så
filmen og lod det fremgå at den cubanske soldat allerede var død, da Clints
figur vender tilbage for at skyde ham, og at der derfor ikke var tale om en
likvidering. Men i den endelige version har Clint som instruktør godt nok
beholdt klippet sådan, men han til gengæld lagt et andet lydspor ind over,
så man nu tydeligt hører den cubanske soldat trække vejret! Og på den måde
skulle Clint have snydt Pentagon, siger historien. Jeg må dog tilføje, at
jeg ikke kan huske, hvilken kilde professoren her anførte, så det må vel
regnes som en anekdote ind til den er bekræftet.

Se også: http://www.imdb.com/title/tt0091187/trivia

Mikkel

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:54

In article <42a94f85$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>, mikkel@fabel.dk
says...
> "Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Inden nogen begynder at påstå at det ikke har nogen indflydelse på filmene,

Nu må du ikke forvirre dem med fakta ;)

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 08:42

> Og hvor meget statsstøtte får amerikansk kunst?
> --
Amerikansk kunst - er det ikke et oxymoron?

I øvrigt kan du ikke sammenligne et land med over 200 millioner indbyggere
med et land med 5.5. I USA vil der altid være større publikum til selv en
supersmal film end hele Danmarks befolkning.

Fra : Jesper

Dato : 10-06-05 15:14

> [...]

> med et land med 5.5. I USA vil der altid være større publikum til selv en
> supersmal film end hele Danmarks befolkning.

Hvordan kan det så være at Woody Allan ikke kan sælge bilettet i USA,
det går ellers fint noki Europa.

I mange år har Meryl Streep solgt masser af biletter i Europa men få i
USA.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 17:47

> [...]
> det går ellers fint noki Europa.
>
> I mange år har Meryl Streep solgt masser af biletter i Europa men få i
Og hvilken relevans har det for denne diskussion?

Fra : Jesper

Dato : 10-06-05 19:00

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> Og hvilken relevans har det for denne diskussion?

Læs dit eget indlæg jeg svarede på!

Fra : Martin

Dato : 10-06-05 20:32

Burde det ikke være sådan at kunststøtte skulle betales tilbage hvis
filmen tjener mange penge ind?

Er det filmselskaberne der rager overskud til sig? Eller betales
støtten rent faktisk tilbage?

Fra : Brian P

Dato : 10-06-05 20:46

"Martin" <mysig@it.dk> skrev i en meddelelse
> Burde det ikke være sådan at kunststøtte skulle betales tilbage hvis
> filmen tjener mange penge ind?
>
> Er det filmselskaberne der rager overskud til sig? Eller betales
> støtten rent faktisk tilbage?

Filmstøtte skal betales tilbage i tilfælde af overskud, jf. st. 4.9 i
vikårene for filmstøtte:
4.9.1 Filmens indtægter opgøres dels med henblik på tilbagebetaling af
støtte til Det Danske Filminstitut, dels til statistiske formål. Grundlaget
for indtægtsopgørelsen er filmens indtægter i alle lande i alle medier.

4.9.2 Indtægterne opgøres på følgende måde:

1.. Indtægter fra dansk biografdistribution beregnes som de fakturerede
filmlejeindtægter fratrukket dokumenterede omkostninger til
distributionsvederlag samt producentens andel af de af Det Danske
Filminstitut godkendte omkostninger til kopier og markedsføring.
2.. Indtægter fra udlejning og salg af DVD og videokassetter i Danmark
beregnes som de fakturerede leje- og salgsindtægter fratrukket dokumenterede
omkostninger til lancering, distributionsvederlag og direkte omkostninger.
3.. Indtægter fra tv-visning i Danmark og udlandet, udenlandsk
biografdistribution samt distribution i alle andre medier i ind- og udland
end de nævnte beregnes som salgsprisen fratrukket dokumenterede omkostninger
til salg og distribution.
4.. Alle øvrige nettoindtægter, eksempelvis salg af sekundære rettigheder
knyttet til filmen, herunder merchandising, remake, sequel, prequel, salg af
lydspor og rekvisitter fra filmen, samt producentens andel af indtægter fra
OS eller I/S Danske Filmproducenters pointafregning indregnes fuldt ud i
filmens indtægter. CAB-midler indgår ikke i filmens indtægter.
5.. Indtægter, som ifølge det godkendte produktionsregnskab er indgået i
filmens finansiering, herunder minimumsgarantier, pre-sales m.v., skal ikke
indgå i opgørelsen af filmens indtægter.
6.. Besparelser på produktionsregnskabet overføres til indtægter for
filmen.
De øvrige vilkår mv for støtte til spillefilm kan læses her:
http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=16690

Fra : Brian P

Dato : 10-06-05 20:50

> [...]

> filmen tjener mange penge ind?
>
> Er det filmselskaberne der rager overskud til sig? Eller betales

I øvrigt er det forkert at sige, at nogen rager pengene til sig. Når der
bevilges penge til en produktion er det typisk til lønninger og omkostninger
i et fremlagt budget.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 22:24

"Martin" <mysig@it.dk> wrote in message
> Burde det ikke være sådan at kunststøtte skulle betales tilbage hvis
> filmen tjener mange penge ind?
>
> Er det filmselskaberne der rager overskud til sig? Eller betales
> støtten rent faktisk tilbage?

Det kommer an på, hvilken støtteordning der er brugt. I nogle tilfælde gør
den, i andre ikke.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 11-06-05 00:43

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Det kommer an på, hvilken støtteordning der er brugt. I nogle tilfælde gør
> den, i andre ikke.

Og så er det værd endnu engang at understrege, at et evt. overskud i
høj grad går til at financiere en anden film.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:56

In article <hiqja1podls3vcchcets1nlr8f0ji9i5at@4ax.com>, mysig@it.dk
says...
> Burde det ikke være sådan at kunststøtte skulle betales tilbage hvis
> filmen tjener mange penge ind?

Jo, med renter - og for evt andre projekter som har givet underskud.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:52

In article <1gxwznx.s5ohkzs29x6eN%spambuster@users.toughguy.net>,
spambuster@users.toughguy.net says...

> Og hvor meget statsstøtte får amerikansk kunst?

Er der noget amerikansk kunst?

Fra : Jesper

Dato : 11-06-05 23:33

PerX ... <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote:

> Er der noget amerikansk kunst?

Alle John Waters film er stor kunst, ikke mindst hans klassikere som
Female Trouble og Pink Flamingoes, hundehømhømkonsumsionsscenen i
sidstnævnte fremstår som en skuespillermæssig bedrift af Divine som
aldrig er matchet af Meryl Streep.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-06-05 23:38

"Per" == Per Vadmand <perve@post.tele.dk> writes:

> [...]

> Hvor mange gange skal jeg skære det ud i pap: UDEN STØTTE TIL DANSK
> KUNST OG KULTUR DØR DEN. Og kunst og kultur er for vigtig at

Det er jo en relativ ny ting at staten har understøttet kunst og
kultur. Holberg skrev da ihvertfald skuespil uden statsstøtte. Og jeg
mener da også at du har skrevet din bøger uden at have fået betaling
for at gøre det, så jeg vil tillade mig at være uenig med dig.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-06-05 07:02

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener da også at du har skrevet din bøger uden at have fået betaling
> for at gøre det, så jeg vil tillade mig at være uenig med dig.

Jeg må skuffe dig: filmen har fået statsstøtte i ca. hele sin historie. Jeg
siger ikke at filmene nødvendigvis er blevet bedre af det.

Og før filmen fik kunsten også statsstøtte. Enevælden optrådte også som
mæcen.

Mikkel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-06-05 13:53

"Mikkel" == Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> [...]

> Jeg må skuffe dig: filmen har fået statsstøtte i ca. hele sin
> historie. Jeg siger ikke at filmene nødvendigvis er blevet bedre af

Nu er kultur jo heldigvis andet og mere end film.

> Og før filmen fik kunsten også statsstøtte. Enevælden optrådte også
> som mæcen.

Det betragter jeg som en privat bidragyder.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 10-06-05 14:09

> Nu er kultur jo heldigvis andet og mere end film.

Det er rigtigt. Men nu var det film vi tog udgangspunkt i.

> Det betragter jeg som en privat bidragyder.

Så bliver dit udsagn jo indholdstomt:
"Dengang der ikke fandtes nogen stat, blev der ikke givet statsstøtte til
kunst."

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 14:57

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> Det betragter jeg som en privat bidragyder.

Hvem tror du egentlig, betalte enevoldskongernes hof?

Nå, vi er vist idt langt fra film nu, ikke?

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-06-05 08:43

> [...]

> mener da også at du har skrevet din bøger uden at have fået betaling
> for at gøre det, så jeg vil tillade mig at være uenig med dig.

1. Jeg lever ikke - kan ikke leve - af at skrive.
2. Jeg får biblioteksafgift.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-06-05 14:04

"Per" == Per Vadmand <perve@post.tele.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> 1. Jeg lever ikke - kan ikke leve - af at skrive.

Det var sådan set også min pointe. Du skriver stadigvæk bøger, og jeg
vil blive endog meget overrasket hvis du var den eneste forfatter i
den situation.

> 2. Jeg får biblioteksafgift.

Klart. Det jeg mente med betaling var at du ikke fik betaling på
forhånd.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-06-05 14:48

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> writes:

> Det var sådan set også min pointe. Du skriver stadigvæk bøger, og jeg
> vil blive endog meget overrasket hvis du var den eneste forfatter i
> den situation.

Har du hørt om Dimensionsdetektiven?

Glimrende dansk tegneserie. Meget underholdende. Den er skrevet af
Niels Søndergaard og tegnet af Ole Comoll Christensen og er vist tænkt
som en fortælling i ti dele.

Men der er kun udkommet tre på cirka femten år, og der kommer sikkert
ikke flere. Hvorfor? Fordi selv om Niels nok kan finde tid til at
skrive manus, så kan Ole simpelthen ikke forsvare at tage så meget tid
ud af kalenderen, som det tager at tegne sådan et album. Man får i
praksis ingen penge for det.

Har du hørt om Firefly? Om Wonderfalls? Om Crusade? Virkeligt gode
TV-serier, der simpelthen ikke kunne nå at finde sit publikum, for
pengemændene trak stikket - det hele skal jo finansieres af reklamer
derovre. Resultat? Tonsvis af middelmådig serier, der slesker for
laveste fællesnævner. Har vi virkelig brug for mere reality TV?

Den litteratur et al du i praksis vil se uden nogen form for støtte er
Dr. Frank og lignende værker.

"Nej", kan du indvende, "der er masser af topgode forfattere, der
sælger rigeligt til at det kan bære."

Javel, men de var ikke topgode, da de startede. I starten var der
nogen, der bar dem og et underskud fordi de kunne se potentialet.

Jeg ved godt, at det er en (yderfløjs-)liberalistisk tvangstanke, at
hvis bare vi droppede skatterne, U-landshjælpen og statsstøtte af
enhver art, så ville der pludselig være en overflod af mennesker, der
ville ønske at give. Jeg har ikke set noget, der ligner dokumentation
for, at denne tanke har noget med virkeligheden at gøre.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-06-05 23:42

"Peter" == Peter B Juul <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> writes:

> Har du hørt om Dimensionsdetektiven?

Ja, og jeg er enig med dig i den kvalitative vurdering.

> Har du hørt om Firefly? Om Wonderfalls? Om Crusade? Virkeligt gode
> TV-serier,

Jeg ser ikke TV, så der melder jeg pas.

..

> [...]
> der ville ønske at give. Jeg har ikke set noget, der ligner
> dokumentation for, at denne tanke har noget med virkeligheden at

Med den nuværende kulturstøtte ser vi jo heller ikke just en overflod
af gode og velskrevne tegneserier som dimensionsdetektiven. En total
liberalisering i sig selv gør det ikke, men hvis man kunne kombinere
det med at folk blev klar over hvad kvalitet er, og at det altså
koster penge, kunne man måske komme videre.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 23:01

In article <m3slzpygv0.fsf@obelix.wegge.dk>, wegge@wegge.dk says...

> Ja, og jeg er enig med dig i den kvalitative vurdering.

> Jeg ser ikke TV, så der melder jeg pas.

Få Firefly på DVD for 166 kr, inklusive forsendelse:

http://www6.cd-wow.com/detail_results_2.php?product_code=10490

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:51

In article <42a8b498$0$225$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvor mange gange skal jeg skære det ud i pap: UDEN STØTTE TIL DANSK KUNST OG
> KULTUR DØR DEN.

HVIS DEN DØR VAR DEN IKKE BEDRE VÆRD!

Og skal vi så alle købe et tastatur med shift tast.

> Og kunst og kultur er for vigtig at overlade til private.

Kunst og kultur er ligegyldigt, det er derfor kun 1 promille af
befolkningen stjæler pengene til det.

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-06-05 22:52

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Kunst og kultur er ligegyldigt, det er derfor kun 1 promille af
> befolkningen stjæler pengene til det.

Hvorfor spilder du så din tid på en gruppe, der hedder noget med kultur?

Og hvorfor spilder jeg for resten min tid på at svare dig?

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 13-06-05 11:32

On Sun, 12 Jun 2005 23:52:02 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

>Hvorfor spilder du så din tid på en gruppe, der hedder noget med kultur?

Jeg synes da, det er yderst relevant at få en debat med en person, der
synes, at kunst og kultur er ligegyldigt. Hvilken anden gruppe ville
efter din mening være bedre til det end denne?

mvh
Arne Saknussemm

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-06-05 13:33

"Arne Saknussemm" <cyberhobgoblinFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Jeg synes da, det er yderst relevant at få en debat med en person, der
> synes, at kunst og kultur er ligegyldigt. Hvilken anden gruppe ville
> efter din mening være bedre til det end denne?

Ingen. Hvis han synes, diskussionens emne er ligegyldigt, forsrtår jeg ikke,
at han gider føre den.

Fra : Arne Saknussemm

Dato : 13-06-05 19:54

On Mon, 13 Jun 2005 14:32:50 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Arne Saknussemm" <cyberhobgoblinFJERN@hotmail.com> wrote in message

>Ingen. Hvis han synes, diskussionens emne er ligegyldigt, forsrtår jeg ikke,
>at han gider føre den.

Det kunne jo være, han så en mission i at overbevise os om, at vores
interesse var spild af tid. Han ville ikke være den første. Og jeg
ville ikke være den første, der godt gad prøve at overbevise ham om
det modsatte.

mvh
Arne Saknussemm

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-05 11:46

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Kald det hvad du vil, men jeg mener ikke at det er statens opgave at
> stoette kunst.

Staten, det er mig. Og dig. Og Per.

Og partierne på tinge vurderer åbenbart, at de fleste af os vil bevare
kulturstøtten.

Du har lov til at have din holdning. Men din holdning alene skal ikke
styre landet.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:47

In article <42a7dd4b$0$73267$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
kanal@klog.dk says...

> Kulturminimalisme?

Kulturexterminalistme? :)

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-05 08:34

> Jeg gaar ind for at ingen skal have stoette.

Det har du ret til - ligesom jeg har ret til at mene, at synspunktet er
tåbeligt. Uden støtte ville der ikke blivet lavet NOGEN danske film
overhovedet.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-05 19:29

> [...]

> Det har du ret til - ligesom jeg har ret til at mene, at synspunktet er
> tåbeligt. Uden støtte ville der ikke blivet lavet NOGEN danske film

Selvfoelgelig ville der det. Der bliver sgu da baade lavet aviser,
magasiner, musik og kunst og en masse andet uden at staten stoetter
det.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-06-05 19:37

> [...]

> Selvfoelgelig ville der det. Der bliver sgu da baade lavet aviser,
> magasiner, musik og kunst og en masse andet uden at staten stoetter

Ikke mange, ikke mange. Tag og giv et par eksempler.

Fra : Brian P

Dato : 09-06-05 19:46

"Jesper Haaber Gylling"

> Selvfoelgelig ville der det. Der bliver sgu da baade lavet aviser,
> magasiner, musik og kunst og en masse andet uden at staten stoetter
> det.

Øh, uden at kritisere din manglende viden, vil jeg blot forsigtigt henlede
opmærksomheden på, at alle de fire ting du nævner er afhængige af
forskellige former for statsstøtte, skattelovgivning mv. Men lad os nu
diskutere film - var det ikke "Manderlay", vi kom fra?

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-05 22:31

> Selvfoelgelig ville der det. Der bliver sgu da baade lavet aviser,
> magasiner, musik og kunst og en masse andet uden at staten stoetter
> det.

Nej, det gør der faktisk ikke. Uvidenhed er styrke.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 08-06-05 20:04

> [...]
>
> Nu har jeg ikke set Manderlay, men en mand som modtager penge fra staten
> til at promovere sine egne politiske holdninger er saa ulaekkert at man

Så synes du også at Venstres politikere er ulækre, fordi de er finansierede
af staten via den partistøtte, som de har vedtaget at bevilge sig selv?

Mikkel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-05 20:22

> [...]

> af staten via den partistøtte, som de har vedtaget at bevilge sig selv?

Ja jeg synes ikke staten skal stoette politiske partier.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 08-06-05 22:30

> Ja jeg synes ikke staten skal stoette politiske partier.

Så er vi da enige om noget.

Men derudover kan jeg slet ikke forstå, hvorfor det skulle være ulækkert at
man kan modtage statsstøtte og samtidig have en politisk holdning.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 08-06-05 23:05

> Men derudover kan jeg slet ikke forstå, hvorfor det skulle være ulækkert
> at man kan modtage statsstøtte og samtidig have en politisk holdning.

Når folk er utilfredse med statsstøtte til politiske holdninger, gælder det
som regel kun holdninger, der afviger fra deres egne.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-06-05 23:40

> [...]

> Når folk er utilfredse med statsstøtte til politiske holdninger, gælder det
> som regel kun holdninger, der afviger fra deres egne.

Du snakker som du har forstand til.

Jeg mener slet ikke at at man skal yde stoette til nogen eller noget.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-05 08:35

> Jeg mener slet ikke at at man skal yde stoette til nogen eller noget.

Hvilket på længere sigt vil betyde afvikling af dansk sprog og kultur.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-06-05 19:29

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvilket på længere sigt vil betyde afvikling af dansk sprog og kultur.

Hvorfor dog det ? Statsstoetter har da ikke en boenne med dansk sprog og
kultur at goere.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-05 22:30

> Hvorfor dog det ? Statsstoetter har da ikke en boenne med dansk sprog og
> kultur at goere.

Jeg opgiver. Mit liv er for kort til den slags.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:57

In article <42a7f10c$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Hvilket på længere sigt vil betyde afvikling af dansk sprog og kultur.

Jo tættere vi kommer på en kultur og et sprog jo tætter kommere vi på
verdensfred.

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 22:45

In article <1gxutnw.i0xy0uo3y69kN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net says...

> [...]
>
> Staten burde tage konsekvensen og fjerne al filmstoette og saa kan von
> Trier efter min mening lave praecist hvad han oensker.

Kom nu, kultur er blevet synonymt med snylteri ("Vi bliver lige nød til
at have millioner til film/udstillingen/forestilling fordi der er ingen
som gider se det så vi kan ikke få det til at løbe rundt").