Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spsm. vedr Canon transmitter ES-2 og 550EX
Fra : enrico

Dato : 07-06-05 15:33

Der hersker nogen uenighed blandt forhandlere om hvorvidt
transmitteren (trådløs slave) fungerer sammen med 550EX helt eller
delvist.

Jeg har fundet flg. link

http://www.usa.canon.com/html/cameras_speedlite/ste2.html

(Hvad betyder FEB? Flash Exposure Braceting????)

Det ser ud til, der er nogle begrænsninger i brugen.

Nogen, der har erfaring med denne slaveudløser sammen med 550 EX ?

-enrico

Fra : Jan F.

Dato : 07-06-05 15:48

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der hersker nogen uenighed blandt forhandlere om hvorvidt
> transmitteren (trådløs slave) fungerer sammen med 550EX helt eller
> delvist.
>
> Det ser ud til, der er nogle begrænsninger i brugen.

Hvilke begrænsninger?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-06-05 15:52

enrico wrote:
> [...]
> delvist.
> http://www.usa.canon.com/html/cameras_speedlite/ste2.html
> (Hvad betyder FEB? Flash Exposure Braceting????)

Ja, kender du nogle der bruger det ? man kan evt. bare gøre det
manuelt vha. FEC i kameraet.

> Det ser ud til, der er nogle begrænsninger i brugen.
> Nogen, der har erfaring med denne slaveudløser sammen med 550 EX ?

Det virker fint, både med E-TTL, FEC (styret af kameraet) samt
gruppestyring.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : enrico

Dato : 07-06-05 17:17

On 07 Jun 2005 14:51:47 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det virker fint, både med E-TTL, FEC (styret af kameraet) samt
>gruppestyring.
>
>// Hans

Tak for det Hans! Jeg har også bestilt den... så får jeg se om det
passer :)

Tak for svaret!

-enrico

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 07-06-05 18:28

"enrico" <enricoool@hotmail.com> wrote in message
> Der hersker nogen uenighed blandt forhandlere om hvorvidt
> transmitteren (trådløs slave) fungerer sammen med 550EX helt eller
> delvist.

Der er ingen problemer med at ST-E2 kan styre en 550EX som slave, men man
kan sige at ST-E2 har begrænsninger som master i forhold til en 550EX som
master.
ST-E2 kan kun styre 2 grupper, hvor en 550EX kan styre 3 (A, B, C). Jeg har
læst et sted at en 550EX som master har en længere rækkevidde men har ikke
oplevet det som et problem i praksis.
Når det er sagt, så er en ST-E2 en rigtig god investering. Du får bl.a. en
noget nemmere betjening, hvis du ønsker at balancere flash output mellem
grupper.

> (Hvad betyder FEB? Flash Exposure Braceting????)

Det betyder at du kan tage en serie på 3 billeder, med forskelling output.

mvh
Flemming

Fra : C. Stensgaard

Dato : 07-06-05 19:12

Hej Enrico,

Den fungerer perfekt med både 550 og 580 - og sikkert også de to andre
EX´er.

Jeg har specielt gode erfaring med Manuelle indstilling af kamera og så
bruge FEC - det virker sgu

Claus Stensgaard

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 07-06-05 19:28

Er selv på vej til at købe en til min lille samling af EX blitze, hvor har i
købt henne, og til hvilken pris (overvejer lidt Ebay)

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : enrico

Dato : 08-06-05 09:19

On Tue, 7 Jun 2005 20:28:24 +0200, "René Ernst Nielsen"
<kontakt@fotographi.dk> wrote:

>Er selv på vej til at købe en til min lille samling af EX blitze, hvor har i
>købt henne, og til hvilken pris (overvejer lidt Ebay)

Jeg har bestilt transmitteren hos Hother 1395,- + moms
(I øvrigt 200 kr billigere end hos Goecker).

Jeg ved ikke om de nævnte firmaer handler med private.

-enrico

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-06-05 16:20

> Jeg har bestilt transmitteren hos Hother 1395,- + moms
> (I øvrigt 200 kr billigere end hos Goecker).
>
> Jeg ved ikke om de nævnte firmaer handler med private.

Jeg har købt en ST-E2 sprit ny via e-bay fra Hong Kong for 90 £. Den endte i
ca 1000-1100 incl forsendelse. Levering på under en uge.

Der er en 550EX til salg på www.dba.dk for 1800,00. Det er en meget rimelig
pris synes jeg.

mvh
Flemming

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 08-06-05 17:59

Der er en 550EX til salg på www.dba.dk for 1800,00. Det er en meget rimelig
> pris synes jeg.
>
> mvh
> Flemming

Har lige købt en til 1500 kr, og en 420EX til 900kr. Det tror jeg lige nu er
brugtprisen. Fik tilbudt en 550EX til 1800 + moms for en ny ved Goecker, da
jeg ringede på en fra deres brugtshop (som jeg desværre kom for sent på)...

> Jeg har købt en ST-E2 sprit ny via e-bay fra Hong Kong for 90 £. Den endte
> ca 1000-1100 incl forsendelse. Levering på under en uge

Har selv overvejet ovenstående...

Fra : enrico

Dato : 09-06-05 13:42

Jeg har bare købt den i DK og betalt prisen :)

Den sparker r**

Man behøver næsten ikke tænke mere. Det er da for vildt.
Bare klods den på et lille lampestativ og stil den hvor man kan få
lyst. Den over og underbelyser helt præcist, som man beder den om.

Hvor svært kan det være?

-enrico

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-06-05 14:11

enrico wrote:
> Man behøver næsten ikke tænke mere. Det er da for vildt.
> Bare klods den på et lille lampestativ og stil den hvor man kan få
> lyst. Den over og underbelyser helt præcist, som man beder den om.

Hvilken ? :)

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : enrico

Dato : 10-06-05 11:30

On 09 Jun 2005 13:10:43 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Hvilken ? :)
>
>// Hans

Ja den der dims, der står i overskriften Hans :)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-06-05 12:02

enrico wrote:
> Ja den der dims, der står i overskriften Hans :)

Er den ikke fjollet hvis man monterer den på et lampestativ?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : enrico

Dato : 10-06-05 20:05

On 10 Jun 2005 11:02:17 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Er den ikke fjollet hvis man monterer den på et lampestativ?

Det synes jeg bestemt ikke. Hvordan vil du ellers lægge lys, hvis du
ikke har en assistent til at holde flashen?

Jeg har et lille Manfrottostativ, der ikke vejer mere end 500 gr.
selvom det kan blive næsten 2 meter højt.

Det er nemt at have med til at placere flashen lige, hvor man vil have
den.

Ikke spor fjollet - men ret smart :)

-enrico

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-06-05 15:56

enrico wrote:
> Det synes jeg bestemt ikke. Hvordan vil du ellers lægge lys, hvis du
> ikke har en assistent til at holde flashen?

Du skrev det så det så ud til at du mente ST-E2'en ;)

> [...]
> selvom det kan blive næsten 2 meter højt.
> Det er nemt at have med til at placere flashen lige, hvor man vil have

Der i er jeg enig... meen, man bør vel som udgangspunkt have to
flashhoveder... ? :)

// Hans, ST-E2 + 2x550EX
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : enrico

Dato : 13-06-05 02:09

On 12 Jun 2005 14:55:52 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Der i er jeg enig... meen, man bør vel som udgangspunkt have to
>flashhoveder... ? :)
>
>// Hans, ST-E2 + 2x550EX

Ja hvis du vil bruge den indendørs, er det smart med to.

Udendørs er een nok. Da bruger jeg den enten som hovedlys med dagslys
som opblødning. eller til opblødning i skyggen, hvor dagslyset er
hovedlyset.

-enrico