Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 20D
Fra : Futte

Dato : 07-06-05 15:31

Er der nogen her i gruppen der har negative erfaringer med kombinationen
Canon EOS 20D - Sigma (Bigma) 50-500?
Jeg spørger fordi jeg af min lokale fotopusher netop er blevet frarådet den
kombination, problemet er bare at hvis jeg skal have noget bare nogenlunde
tilsvarende fra Canon, bliver jeg nødt til at sælge huset, og flytte ind i
en jordhule.
På forhånd tak.

Mvh. Futte.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-06-05 15:33

Futte wrote:
> [...]
> tilsvarende fra Canon, bliver jeg nødt til at sælge huset, og flytte ind i

EF 400 f5.6L er vel nogenlunde tilsvarende ?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Futte

Dato : 07-06-05 15:53

> EF 400 f5.6L er vel nogenlunde tilsvarende ?
>
> // Hans

Nej, dels mangler der 100 mm, dels er det fast brændvidde, så den kan ikke
helt gøre det.

Mvh. Futte.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-06-05 15:53

Futte wrote:
> Nej, dels mangler der 100 mm, dels er det fast brændvidde, så den kan ikke
> helt gøre det.

Det er sikkert skarpere end Bigma er ved 500, så man kan vel bare
croppe sig til det sidste hvis det er..

Jeg ville måske nærmere mene at du kan komme til at mangle noget i
den korte ende

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Futte

Dato : 07-06-05 16:08

> [...]
> croppe sig til det sidste hvis det er..
>
> Jeg ville måske nærmere mene at du kan komme til at mangle noget i

Den korte ende er dækket ind, nu gik mit spørgsmål også mere på eventuelle
problemer rent funktionsmæssigt, det er jo ingen spøg at ofre en mindre
formue
på noget som ikke fungerer optimalt.

Mvh. Futte.

Fra : Alex W

Dato : 07-06-05 18:39

> EF 400 f5.6L er vel nogenlunde tilsvarende ?

Hej Hans
Den er beklageligvis udgået af sortimentet.

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 18:49

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Hans
> Den er beklageligvis udgået af sortimentet.
>
> /Alex W

Den er vist kun udgået i Tyskland. Den er med i deres nyeste katalog i
Danmark.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 07-06-05 16:28

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den kombination, problemet er bare at hvis jeg skal have noget bare
> nogenlunde tilsvarende fra Canon, bliver jeg nødt til at sælge huset, og

Hej

Der er flere i gruppen der har/har haft dette objektiv, det eneste minus jeg
har hørt om er størrelsen. Men hvis du er utryg ved at købe den, vil jeg
anbefale dig Canons 300mm 4,0 og en 1,4 x Converter.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 07-06-05 16:31

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her i gruppen der har negative erfaringer med kombinationen
> Canon EOS 20D - Sigma (Bigma) 50-500?
>
> Mvh. Futte.
Hej Futte.
Efter at have læst utallige reviews, er jeg selv nået til, at udvide med
Canons 100-400 mm L IS USM (i stedet for Bigma, som jeg også havde kig på),
den koster ca. det samme som BIGMA, og kommer tæt på den samme brændvidde.
Der er masser af reviews på www.fredmiranda.com
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Alex W

Dato : 07-06-05 18:36

Hej. Futte.

Jeg har det foran et 10D eller et 350D hus.
Det spiller fint sammen med dem.

Jeg har givet 6.500 for objektivet i tyskland (nyt)
Havde prøvet et Canon 100-400 (trækbasun) som jeg fravalgte.

Jeg bruger det efterhånden all round og ved 200 mm har det en fornuftig
nærgrænse til guldsmede frøer og andet kryb.
Den eneste anke jeg har med objektivet er, at det mangler IS og fokusere
lidt sløvt. (mod nærgrænsen i stedet for mod infinity, hvilket giver en
unødig focus-vandring ved fuglebilleder, fugle i flugt.)

Det har en god kontrast i hele zoomens længde. Tegner skarpt og detaljeret.
Jeg legede med det i atelieret og brugte det til at optage kaffebilleder
sammen med et Tamron 90 mm samt et flashanlæg, hvor blænden var sat til
hhv.8-11 -16 Det var en interessant oplevelse og ikke sidste gang jeg
bruger objektivet ad den vej også. Tamron var bedre, men ikke meget bedre
Ret imponerende når man tænker på det er en zoom og ikke en prime.

/Alex W

Fra : Futte

Dato : 07-06-05 18:56

> Jeg har givet 6.500 for objektivet i tyskland (nyt)
> Havde prøvet et Canon 100-400 (trækbasun) som jeg fravalgte.

Hej Alex.

Hvor i tyskland har du købt det?, den lokale fotopusher forlanger 12000 for
det.
Du skulle vel ikke ved et tilfælde bo i sønderjylland?

Mvh. Futte.

Fra : Alex W

Dato : 07-06-05 19:16

> Hej Alex.
>
> Hvor i tyskland har du købt det?, den lokale fotopusher forlanger 12000
> for det.
> Du skulle vel ikke ved et tilfælde bo i sønderjylland?

Nææh sjælland
Jeg har købt det her.
http://www.technikdirekt.de

http://www.skriverstuen.dk/libel-resize.jpg
Guldsmed (blå libel) med Bigma

/Alex W

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 07-06-05 19:18

> [...]
> for det.
> Du skulle vel ikke ved et tilfælde bo i sønderjylland?

Mit foretrukne sted at handle er hos www.acfoto.de
Hvis du opgiver et dansk moms nr. og køber hjem til et firma, slipper du
endda for at betale den tyske moms!
Mvh Niels

Fra : Jakob

Dato : 07-06-05 21:46

In article <42a5e4da$0$63633$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
niels@VIPhejnfelt.dk says...

> Mit foretrukne sted at handle er hos www.acfoto.de
> Hvis du opgiver et dansk moms nr. og køber hjem til et firma, slipper du
> endda for at betale den tyske moms!

Fordi de trækker den fra, eller bare fordi de trækker den fra ?? (har
ikke den store moms erfaring)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Steen Larsen

Dato : 07-06-05 22:01

In article <MPG.1d1025edc1166814989b0a@news.sunsite.dk>,
Jakob <no@mail.com> wrote:

> In article <42a5e4da$0$63633$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> niels@VIPhejnfelt.dk says...

> Fordi de trækker den fra, eller bare fordi de trækker den fra ?? (har
> ikke den store moms erfaring)

Der skal vel svares moms i DK hvis man ikke betaler i Tyskland.

Fra : Jakob

Dato : 07-06-05 22:16

In article <steen.remove-A6ACA5.23011707062005@news.tele.dk>,
steen.remove@this.lykking.dk says...

> Der skal vel svares moms i DK hvis man ikke betaler i Tyskland.

Ja det var også det jeg tænkte på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Alex W

Dato : 07-06-05 22:27

> Ja det var også det jeg tænkte på.

Nej, ikke hvis man er momsregistreret.
Så opgiver man bare sit SE nummer. Nul tysk moms.

/Alex W

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-05 05:46

"Alex W"

> Nej, ikke hvis man er momsregistreret.
> Så opgiver man bare sit SE nummer. Nul tysk moms.
>
> /Alex W

Ja momsen skal sku betales på den ene eller anden måde,
den ryger ind i regnskabet som du indsender til told/moms
er det 4 gange om året, hvis du ikke bogfører den skal du
nok blive knipset på et tidspunkt, men hvorfor ikke bogføre
den og nedskrive den (fradrag) over er det 4-5 år (absurt
lang tid for digitalt udstyr, der ofte ikke har så lang levetid).
Husk at opkræve moms hvis du sælger kameraet igen inden
det er afskrevet..
For fotografer kan Leasing måske svare sig..?? -max-

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-06-05 10:15

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja momsen skal sku betales på den ene eller anden måde,
> den ryger ind i regnskabet som du indsender til told/moms
> er det 4 gange om året,

Ja i samme kvartal som den sælges skal der svares salgsmoms.

> hvis du ikke bogfører den skal du
> nok blive knipset på et tidspunkt,

Hvis objektet ligger som lagervare, er det normal praksis at der
modtages/afløftes moms på objektet (hvilket ikke er aktuelt når der ikke er
betalt moms). Først når det sælges skal momsen indbetales.

> men hvorfor ikke bogføre
> den og nedskrive den (fradrag) over er det 4-5 år (absurt
> lang tid for digitalt udstyr, der ofte ikke har så lang levetid).

Når du bogfører, sælger du vel i realiteten til dig selv, og så betaler du
moms.. I så fald skal der udfaktureres (til dig selv).

Nedskrivningen er afhængig af købspris, husker ikke hvad den nedre
beløbsgrænse er for her og nu nedskrivningen, men under et bestemt beløb kan
det fuldt ud afskrives i købsåret

> Husk at opkræve moms hvis du sælger kameraet igen inden
> det er afskrevet..

Da kun hvis momsen er afløftet, eller objektet er fuldt afskrevet skal du
svare moms af salgsprisen bliver der tale om udligning/betaling.

> For fotografer kan Leasing måske svare sig..?? -max-

Kun hvis du er en fattig fotograf, eller det f.eks. er til et projekt af
begrænset varighed hvorefter du ikke har yderligere brug for det leasede.

Leasing er meget dyrt, de som leaser varer ud tager sig betalt, da det er en
forholdsvis risikabel forretningsmetode, effektiv rente er meget ofte 20-30
% p.a..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-05 10:28

"Hans L. Jørgensen"

> [...]
> forholdsvis risikabel forretningsmetode, effektiv rente er meget ofte 20-30

Ja da men udgiften er umiddelbart fradrags berettiget,
det gør det måske en smule mere attraktivt og en
fornuftig overtagelses pris i slut af leasings perioden,
men det lyder som om du har mere tjekko på det. -max-

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 10:21

> [...]
> den og nedskrive den (fradrag) over er det 4-5 år (absurt
> lang tid for digitalt udstyr, der ofte ikke har så lang levetid).

Nej Max, er du momsregistreret fotovirksomhed, er momsen fradragsberettiget
på dit driftudstyr.
Det gælder også udstyr købt i Danmark.
Alt under ca. 10.000 (husker ikke grænsen i dag) afskrivet samme år.
Du kan vælge kortere afskrivningstid på elektroninsk udstyr.

> Husk at opkræve moms hvis du sælger kameraet igen inden
> det er afskrevet..
> For fotografer kan Leasing måske svare sig..?? -max-

Der skal altid opkræves moms ved salg af et driftmiddel!
Er det afskrivet, bliver indtægten beskattet som genvundne afskrivninger.

Så der er mange penge sparet, hvis man er momsregistreret virksomhed. Men
vær helt sikker på at kunne overbevise T&S om at udstyret er til
erhvervsmæssig brug.
Gert

Fra : Alex W

Dato : 08-06-05 14:41

> Alt under ca. 10.000 (husker ikke grænsen i dag) afskrivet samme år.
> Du kan vælge kortere afskrivningstid på elektroninsk udstyr.

Edb kan afskrives samme år det er indkøbt, uanset prisen.

Jeg mener at grænsen på foto er kr.6.000 Er prisen derover, skal stumperne
afskrives over 3 år.
Min revisor ville afskrive den gamle 10d over 3 år. Skørt, så længe lever
sådan noget slet ikke. Hastigheden er jo nærmest som EDB.
1. år nyt, andet år gammel, tredje år forældet ,-(

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 17:00

> Edb kan afskrives samme år det er indkøbt, uanset prisen.
Software, Ja
Hardware, Nej

Gert

Fra : Alex W

Dato : 08-06-05 18:45

> Software, Ja
> Hardware, Nej
>
> Gert

Det er forskelligt fra kommune til kommune.
Hos os kan det hele afskrives. Prøv at kigge kommunen efter i sømmene.

/Alex W

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 21:41

> Det er forskelligt fra kommune til kommune.
> Hos os kan det hele afskrives. Prøv at kigge kommunen efter i sømmene.

Loven er ens, men fortolkningen er forskellig. Og afskrivning er rent
elastik.
Så er det godt vi begge bor i fornuftige kommuner.
Jeg udvikler elektronik og software gennem mange år. Her er Hard- og
software indkøb intet problem.
Du fotografering, og så kan du afskrive dit udstyr og fratrække momsen.

Pointen i tråden er at jeg måske ville få et problem med T&S, hvis jeg
påstod mit Nikon udstyr som driftmiddel, hvor fristende det end kunne være.
Du ville nok have samme problem, hvis du prøvede med mine indkøb af hard- og
software.

Gert

Fra : Jakob

Dato : 08-06-05 12:07

In article <ZJupe.53574$Fe7.158897@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Ja momsen skal sku betales på den ene eller anden måde,
> den ryger ind i regnskabet som du indsender til told/moms
> er det 4 gange om året, hvis du ikke bogfører den skal du
> nok blive knipset på et tidspunkt

Det kommer vel an på om det tyske firma oplyser noget til de danske
myndigheder hvilket man da godt kan tvivle på :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-05 12:25

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <ZJupe.53574$Fe7.158897@news000.worldonline.dk>, ma22x3
>
> Det kommer vel an på om det tyske firma oplyser noget til de danske
> myndigheder hvilket man da godt kan tvivle på :0)

Nu talte hverken Max eller jeg om at snyde

Men et Tysk / EU firma har ret til at give momsfrihed har oplysningspligt
til T&S.
I disse EDB tider ville jeg ikke være så sikker, og momssvindel straffes
hårdt.

Gert

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 07-06-05 22:33

Ikke hvis du har et firma, der køber varen til firma-brug! Men du skal
opgive et gyldigt momsnr. ved købet.
Der er ikke moms på varer der handles fra det ene land til det andet, mellem
firmaer.
Efterfølgende kan du jo låne udstyret af firmaet på ubestemt tid
Mvh Niels

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 07-06-05 18:29

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her i gruppen der har negative erfaringer med kombinationen
> Canon EOS 20D - Sigma (Bigma) 50-500?

> Mvh. Futte.
Hej igen.
Glemte at svare på det andet:
Jeg har læst mange steder, at de 2 fungerer udemærket sammen. Dog har jeg
også læst en hel steder, at der er flere der har haft problemer med AF på
Sigmaobjektiver på et Canon DSLR kamera, men at det er en "programfejl" i
objektiverne og at Sigma gratis "re-chipper" objektiverne når man har disse
problemer.
Som sagt har jeg ikke selv gjort disse erfaringer, men har læst rigtig meget
om det, da jeg var i samme tænkeboks som du.
Mvh Niels