Mercury 60 HK EFI
Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 07-06-05 11:17

Hej !!

Min Ørnvik 460 cruiser, og min mercury motor kører okay sammen. Men, ville
det have nogen effekt at skifte propellen til en af stål?? den er lidt sløv
til at komme på plan....Det er en standard 13" propeller der sidder på...

Michael

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 07-06-05 12:47

> [...]
sløv
> til at komme på plan....Det er en standard 13" propeller der sidder på...

Både og... du får ikke noget ud af at skifte til en stålpropel med samme
data.
Du skal skifte til en anden størrelse/stigning, så får du den ønskede
effekt.
Men du kan ikke både få i pose og sæk, det du ønsker er optræk og det koster
lidt i fart.
Jeg står en del på vandski og haft skiftet alle mine propeller til en
aluminium propel med anden størrelse/stigning,
grunden til jeg ikke vælger stålpropel er at jeg tit anker op tæt ved
stranden og hvis jeg skulle måde en sten, så koster det kun en split og ny
skrue.

Du må en tur forbi din "hardware-pusher", han skal vide vægt (vel ca 700 med
1 mand), lgd i vandlinie, hk, max omdr på motor, motor gearing.
Han vil sikkert sige at du skal have en mindre propel med mere stigning.

Jeg prøvede lige at sætte data ind i et lille program jeg har fået under
neglene
(se pdf i dk.binaer.motor)

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-05 13:57

"MBJ Esbjerg" <mbj@itnettet.dk> skrev

> [...]
> sløv
> til at komme på plan....Det er en standard 13" propeller der sidder på...

Nej ud fra det du skriver vil du ikke få et bedre optræk med stål.

Vælg en anden stigning på din propeller. De 13" er ok.

hvad siger din omdrejningstæller for fuld gas. Der skal du helst ligge max.
omkring 5500 omdr./min. og minimum 4500 omdr./min. Så passer propelleren til
båden rent stigningsmæssigt til "standardbrug" Men skal du stå på vandski
eller andet hvor motoren skal yde ekstra, er det en god ide at vælge lavere
stigning. En tommelfingeregel sig +/- 250 omdr./min pr. stigningsgrad du
ændrer på skruen.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Herman Persson

Dato : 07-06-05 17:18

"MBJ Esbjerg" <mbj@itnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sløv
> til at komme på plan....Det er en standard 13" propeller der sidder på...

Din båd er i følge importøren godkendt til max 50 hk, så de 60 burde da være
rigeligt

Se hvad den kan klare med kun 40:

http://www.ferie-direkte.dk/default.asp?show=frame&id=429

Det er en kabinebåd og ikke en racer, så det vil tage lidt tid at få den op
i plan. Hvad er tophastigheden, helst GPS-måling?

Herman.

Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 08-06-05 11:06

Ja, jeg har også mailet lidt med "Messmann"

Da jeg ikke kune få den på pla med 3 mand i og med en 40 HK købte jeg en
60'er. Det er også ganske ok. Men kræver hydrofoil for at komme hurtigt "op"

Michael

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 08-06-05 17:38

Du har ikke fortalt hvor mange omdrejninger den køre på ful gas den skal
køre mellem 5500 og 6000 omd. i nærheden af max vis du er allene
mvh rochy

Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 09-06-05 09:11

med 2 mand i kan den komme på max (6000)

Michael

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 09-06-05 17:32

hej Michael så er din propel ok vis i er flere om bor og i står bag i båden
er den lidt sløv til at komme op at plane i må frem i båden til den er
kommet i plan det er jo en lille båd
ellers vil et par hydrofoil finner hjælpe meget på dit problem men tage en
smule topfart

mvh Rochy