400 MHz FSB CPU på 333 MHz FSB bundkort
Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 07-06-05 11:39

Hej!

Jeg har været lidt for hurtig til at vælge ny CPU, da jeg ville
opgradere min AMD Athlon XP 1700+ til en XP 3000+ på mit Soltek SL-75FRV
bundkort.

På æsken, som bundkortet i sin tid kom i, står der 400 MHz, og jeg har
på et tidspunkt opgraderet BIOS til den nyeste for det pågældende kort,
og den kan tage en CPU på op til 3000+.

Da jeg skulle købe CPU valgte jeg så en XP 3000+ med en FSB på 400 MHz,
hvor der også var mulighed for 333 MHz.

Og først da jeg har monteret den nye CPU og SiSoft Sandra kun
registrerer den som en 2400+, finder jeg ud af, at de 400 MHz, der står
på æsken, gælder hukommelsesmodulerne, mens chipsettet på kortet kun
understøtter 333, 266 og 200 MHz systembus.

Jeg har forsøgt at overclocke den nye CPU - både manuelt og ved hjælp af
kortets overclocking-automatik - men lige meget hvad kan jeg ikke presse
den længere op end at den ny CPU syner af en XP 2500+.

Er der noget at gøre - udover naturligvis også at købe et nyt bundkort,
der kan håndtere 400 MHz FSB?

Venligst
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-05 11:46

Peter Møller Christensen skrev:

> Er der noget at gøre - udover naturligvis også at købe et nyt
> bundkort, der kan håndtere 400 MHz FSB?

Det er jeg bange for at der ikke er. Men der findes jo også gode
bundkort idag, der uden problemer kan håndtere din CPU. Abit KV7-V,
feks.

Derefter er det blot at reparere Windows og så er du kørende igen

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 07-06-05 15:47

Jesper G. Poulsen skrev:

> [...]
> feks.
>
> Derefter er det blot at reparere Windows og så er du kørende igen

Tak for dit svar. Jeg tænkte nok, at jeg ville få et svar i den retning.

Venligst
Peter

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-06-05 19:04

Hvis dit mobo har mulighed for indstilling af multiplier, kan du sætte
multiplieren højere op, så CPUen kommer til at køre med en frekvens der
svarer til den specificerede

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-06-05 19:11

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis dit mobo har mulighed for indstilling af multiplier, kan du sætte
> multiplieren højere op, så CPUen kommer til at køre med en frekvens der
> svarer til den specificerede

Hvis CPU'en er superlåst er det ikke muligt at stille på multiplieren..

Mvh
Benjamin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-06-05 21:54

Laziter [9440] wrote:
> "Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis CPU'en er superlåst er det ikke muligt at stille på multiplieren..
>
> Mvh
> Benjamin

De fleste nyere socket A mobos låser CPUens multiplier op selv... F.eks.
Asus A8N8X - men ved ik om hans soltek kan

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 07-06-05 22:32

Tak for et godt bud på et svar. Jeg har godt nok mulighed for at stille
på multiplieren. Men som jeg skrev i mit første indlæg har jeg forsøgt
at clocke CPU'en op - både ved hjælp af clockfrekvens og multiplier, og
med og uden justeringen af spændingen. Og det kan i bedste fald hjælpe
mig op på en effekt, der registreres som 2600+, og dermed langt fra den
XP 3000+, jeg sidder med.

Venligst
Peter

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-06-05 22:40

Det vigtige er ikke hvilket modelnummer din BIOS detecter.

Hent programmet CPU-Z på www.cpuid.com og check den reelle hastighed.

Hvis du kan få CPUen til at køre 2100 MHz, kører den ved sin fulde
ydelse...

(den er lavet til at køre 10,5x200MHz)

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 08-06-05 10:30

Esben von Buchwald skrev:
> [...]
>
> Hent programmet CPU-Z på www.cpuid.com og check den reelle hastighed.
>
> Hvis du kan få CPUen til at køre 2100 MHz, kører den ved sin fulde

Men det er jo lige det: Jeg kan ikke få CPU'en til at køre 2100 MHz, men
kun godt og vel 1800 MHz. Hvis jeg sætter multiplieren til 10,5, kan jeg
kun nå til et sted mellem 175 og 180 MHz.

Venligst
Peter

Fra : JK

Dato : 08-06-05 13:54

On Wed, 08 Jun 2005 11:30:10 +0200, Peter Møller Christensen
<pmc@NOSPAMpost1.com> wrote:

>Men det er jo lige det: Jeg kan ikke få CPU'en til at køre 2100 MHz, men
>kun godt og vel 1800 MHz. Hvis jeg sætter multiplieren til 10,5, kan jeg
> kun nå til et sted mellem 175 og 180 MHz.

Det lyder meget sandsynligt. Din multiplier er superlåst på din cpu,
og da bundkortet ikke skifter dividers til fsb200, men kører videre
med dem for fsb166 (333), så når du en grænse ved 7% overclock. Dette
er dog ikke ret meget !

Er det din ram, der er pc2700 ?

det har vi intet fået at vide om.

Check lige det inden du køber et nyt bundkort for fsb400. Du skal have
pc3200 ram for fsb200 (400).

mvh

John

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 08-06-05 17:10

JK skrev:

> [...]
>
> Er det din ram, der er pc2700 ?
>
> det har vi intet fået at vide om.
>
> Check lige det inden du køber et nyt bundkort for fsb400. Du skal have

Tak for inputtet. Mine RAM er skam gode nok. 2 stk. ens 512 Mb pc3200.

Venligst
Peter

Fra : Brian Lund

Dato : 08-06-05 17:22

> Tak for inputtet. Mine RAM er skam gode nok. 2 stk. ens 512 Mb pc3200.

Kan du låse PCI frekvensen på dit bundkort?
Hvis ikke, så er det helt sikkert dét der er skyld i at OC ikke vil lykkes!

Sæt RAM til at køre 100%, 1:1 - altså synkront med FSB, derefter stiller du
FSB til 400 hvis det er muligt, hvis altså dit bundkort har en divider for
400 MHz til PCI! Så burde det virke...

Brian

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 14-06-05 09:30

Brian Lund skrev:

> [...]
> FSB til 400 hvis det er muligt, hvis altså dit bundkort har en divider for

Så! Nu fik jeg forsøgt det også, men uden held. Da jeg forsøgte at sætte
begge dele til 400 MHz, gik maskinen helt i baglås, så jeg måtte lukke
helt op og resette BIOS, før jeg kunne komme videre.
Jeg må nok erkende, at bundkortet kun går op til de 333 MHz FSB.

Venligst
Peter

Fra : Zulu

Dato : 09-06-05 10:19

Esben von Buchwald wrote:

> De fleste nyere socket A mobos låser CPUens multiplier op selv...
> F.eks. Asus A8N8X - men ved ik om hans soltek kan

Ikke hvis CPU'en er nyere end uge 39 2003.
Alle Athlon XP CPU'er (XP-M undtaget) er superlocked, så ikke engang NForce2
mb kan ændre multiplieren på dem.

Zulu

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 10-06-05 20:28

Zulu wrote:

> Ikke hvis CPU'en er nyere end uge 39 2003.
> Alle Athlon XP CPU'er (XP-M undtaget) er superlocked, så ikke engang NForce2
> mb kan ændre multiplieren på dem.

Der er også nogle lidt ældre, som er superlåst - har prøvet en fra uge
15, som man ikke kunne ændre multiplier på:
AXDA2500DKV4D
AQXDA0315XPMW

(og det var på et Abit NF7 v2.0 bundkort med nForce2 chipsæt)

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 14-06-05 09:33

Zulu skrev:

> Ikke hvis CPU'en er nyere end uge 39 2003.
> Alle Athlon XP CPU'er (XP-M undtaget) er superlocked, så ikke engang NForce2
> mb kan ændre multiplieren på dem.
>
> Zulu

Nu har jeg ikke fået noteret produktionsnummeret ned, men jeg er sikker
på, at den er nyere end fra uge 39, 2003, da jeg har købt den for mindre
end en måned siden.

Peter