Areal af sekskant
Fra : lhm

Dato : 06-06-05 22:29

Hej
Vi kom i dag til at diskutere, hvordan arealet af en sekskant beregnes. Der
kom flere spændende bud, men jeg er ikke sikker på nogen af dem er den
officielle. Er der nogen, der kender den? Det antages naturligvis at der er
tale om en regulær sekskant med samme sidelængde og vinkler.

Antag fx at eneste oplysning herudover er at bredden (ikke sidestykkerne) er
30 cm. Med bredden menes der, stykket mellem A og C, såfremt hjørnerne
tildeles bogstaver i rækkefølge fra A til F. Hvordan ser beregningen da ud?

MvH
lhm

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-06-05 23:03

lhm wrote:
> [...]
> tildeles bogstaver i rækkefølge fra A til F. Hvordan ser beregningen da ud?

Få inspiration/svaret på:

<http://mathworld.wolfram.com/RegularPolygon.html>
<http://mathworld.wolfram.com/Hexagon.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-06-05 23:46

"lhm" <lhm@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> 30 cm. Med bredden menes der, stykket mellem A og C

Find sidelængden S ud fra noget med en formelsamling, 15 cm og 30 grader. Så
er arealet 1/2H=15 x 3S
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : lhm

Dato : 07-06-05 08:07

> [...]
> er
>
> Find sidelængden S ud fra noget med en formelsamling, 15 cm og 30 grader.

Tak for svarene!
Jeg tror det lykkedes!

lhm

Fra : JB

Dato : 07-06-05 08:57

> [...]
> er 30 cm. Med bredden menes der, stykket mellem A og C, såfremt hjørnerne
> tildeles bogstaver i rækkefølge fra A til F. Hvordan ser beregningen da

Areal= 0,25*(A-C)(A-C) / cos(30)
Cos(30) ca. 0,86602540378443864676372317075294

Mvh
JB

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-05 11:21

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:42a553a4$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Areal= 0,25*(A-C)(A-C) / cos(30)
> Cos(30) ca. 0,86602540378443864676372317075294

Nej.
Hvis man kan finde arealet af en ensvinklet trekant med
sidelængden AC, skal dette blot ganges med 2. Altså:
cos(30)*AC² = sqrt(3)/2*AC² = 779,42286340599478208735085367764

Mvh
Martin

Fra : JB

Dato : 07-06-05 14:04

> Nej.
> Hvis man kan finde arealet af en ensvinklet trekant med
> sidelængden AC, skal dette blot ganges med 2. Altså:
> cos(30)*AC² = sqrt(3)/2*AC² = 779,42286340599478208735085367764

Jo sgu
og næsten
jeg havde glemt at gange med 3

Hvis arealet skal beregnes for en sekskant som beskrevet ovenfor ser
regnestykket således ud:
Areal= 0,25*(A-C)(A-C) / cos(30)*3
Hvis AC=50, bliver arealet ca 2165,127

Mvh
JB

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-05 14:44

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:42a59b95$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> jeg havde glemt at gange med 3

> Hvis arealet skal beregnes for en sekskant som beskrevet ovenfor ser
> regnestykket således ud:
> Areal= 0,25*(A-C)(A-C) / cos(30)*3
> Hvis AC=50, bliver arealet ca 2165,127

Og så mangler du kun at indse at AC var 30 cm
og at 0,25/cos(30°)*3 = cos(30°), hvorefter du
formodes at se min formel et sted i tågen.

Mvh
Martin

Fra : JB

Dato : 07-06-05 15:07

> Og så mangler du kun at indse at AC var 30 cm
> og at 0,25/cos(30°)*3 = cos(30°), hvorefter du
> formodes at se min formel et sted i tågen.

Korrekt
Jeg havde ikke set de 30cm, men formlen passer alligevel og reduktionen
bliver rigtig nok til AC*AC*cos(30)

Mvh
JB

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-05 22:49

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev > Hvis man kan finde arealet
af en ensvinklet trekant med
> sidelængden AC

Men den havde ikke sidelængden AC, så?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-05 23:06

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:42a6164c$0$73260$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev > Hvis man kan finde arealet
> af en ensvinklet trekant med
>
> Men den havde ikke sidelængden AC, så?

Hva'ba?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-05 23:15

> Hva'ba?

Jeg går ud fra at i vil dele sekskanten op i seks trekanter. Vi fik at vide
at AC var 30, det er jo ikke siden på trekanterne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-05 23:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:42a61c59$0$73215$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg går ud fra at i vil dele sekskanten op i seks trekanter. Vi fik at vide
> at AC var 30, det er jo ikke siden på trekanterne.

Du forbinder hver 2. spids i 6-kanten - derved fremkommer
omtalte 3-kant. (Tegn evt også radierne).

Mvh
Martin