forskellige "sjove" spørgsmål
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-06-05 15:28

Hej NG.

Jeg er faldet over et par spørgsmål, som jeg ikke har løsningen på:

1) Et klassisk fysiklærerstunt (må ikke udføres uden sagkyndig
assistance) går ud på at stikke en finger ned i en digel med smeltet bly
ved omkring 375 grader C. Fingeren bliver ikke forbrændt - hvorfor ikke?

2) Hvad vil der ske med fingeren hvis blyets temperature er 330 grader C?

3) Hvorfor er det muligt at går barfodet på glødende kul uden at få
brandsår?

Jeg ved ikke om man kan se noget omkring bly på et fasediagram? Jeg
syntes det var nogen meget sjove spørgsmål men kan egentligt ikke
rigtigt forklare dem.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-05 15:47

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> [...]
>

> Jeg ved ikke om man kan se noget omkring bly på et fasediagram? Jeg syntes
> det var nogen meget sjove spørgsmål men kan egentligt ikke rigtigt

Der er vist stor forskel på folks svedsekretion - måske byboer der bruger
sko, ikke er så gode til kul-gang

Du skriver ikke hvorlænge fingeren skal ned i digel med smeltet bly.
Hvis diglen er lill,e og fingerspids er under metalvæskeoverfladen i ½ sek
så går det nok. Men 100 grader vanddamp (fr huden) giver forbrændinger,
selvom rødglødende metal er værre.

Pope med jern-handske-byrd har nok haft 3 grads forbrændinger i uger efter
han omvendte Harald Blåtand.

Min farbrors fætter løb hen over stubmarken på Fyn barfodet - det kan jeg
ikke, selvom jeg har gået barfodet siden hjemkomst fra ulande i 1976. Jeg
tror smertefølsomhed især i fodsåler var generelt lav dengang talrige
tjørnekrat skulle forceres på skolevejen.- og min farbrorfætter fik først
lov at bruge træsko, når frosten satte ind

Fra : TA

Dato : 05-06-05 16:45

> [...]
>

> Jeg ved ikke om man kan se noget omkring bly på et fasediagram? Jeg
> syntes det var nogen meget sjove spørgsmål men kan egentligt ikke

Måske er der tale om 'The Leidenfrost Effect'.
Se fx
<http://www.varsity.utoronto.ca/archives/118/mar05/scitech/hotcoals.html>.

--
TA

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-06-05 18:31

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> går ud på at stikke en finger ned i en digel med smeltet bly ved omkring
> 375 grader C. Fingeren bliver ikke forbrændt - hvorfor ikke?

Bly har en meget lille varmekapacitet.

> 2) Hvad vil der ske med fingeren hvis blyets temperature er 330 grader C?

Det kommer an på, hvor stor en mængde energi, fingeren modtager.

> 3) Hvorfor er det muligt at går barfodet på glødende kul uden at få
> brandsår?

Ja - en tør hud og et isolerende lag aske gør det muligt, hvis kontakttiden
er
kort.

I Norge (Rjukan) viste en nordmand en spand flydende luft.
Han stak hånden ned i spanden - spurgte - hvem vil prøve?
Det er -196 grader koldt.
Jeg tog imod tilbuddet og slog hånden ned i spanden som han havde gjort.
Det føltes forresten meget lunt og fløjlsagtigt.
Kvælstoffet kogte op og dannede en pude af isolerende kvælstofgas.
Man skulle naturligvois ikke holde hånden nede i længere tid, så ville den

Per A. Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-06-05 21:52

Scripsit "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk>

> Ja - en tør hud og et isolerende lag aske gør det muligt, hvis
> kontakttiden er kort.

Det hjælper også at godt gennembrændt trækul har en meget lille
varmekapacitet *og* lav varmeledningsevne. Kullene skal være næsten
helt udbrændt, så de stort set kun består af porøs aske hvor det
inderste af hvert kul stadig er varmt nok til at gløde. Og så hjælper
det hvis det er mørk nat, så man bedre kan se at de faktisk gløder.

Kul som man kan se gløde i dagslys, bør man nok ikke give sig til at
gå på.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Filip Larsen

Dato : 06-06-05 16:20

Henning Makholm skrev

> Det hjælper også at godt gennembrændt trækul har en meget lille
> varmekapacitet *og* lav varmeledningsevne.

Jeg kommer til at tænke på en demonstration af rumfærgens
varmebeskyttelseskakler, hvor en teknikker holder en (på billedet helt
hvidglødende) ca. 5 cm firkantet kakkel i sin bare hånd 10 sekunder
efter den er kommet ud af en 1260 grader varm ovn.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-06-05 19:26

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:874qccplwa.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

> Og så hjælper
> det hvis det er mørk nat, så man bedre kan se at de faktisk gløder.
>
> Kul som man kan se gløde i dagslys, bør man nok ikke give sig til at
> gå på.

Jamen, det er der nogen der gør.
http://www.davidgregory.org/fire_walk.htm

Læs mere her:
http://www.firewalking.com/

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-06-05 19:42

> [...]
> det hvis det er mørk nat, så man bedre kan se at de faktisk gløder.
> Kul som man kan se gløde i dagslys, bør man nok ikke give sig til at

...og så er vi henne ved den metode, visse naturfolk har erfaret sig
til - og nu bl.a. bruger til at imponere turister med!

Per A. Hansen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-06-05 17:50

Per A. Hansen wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
-snip-

> Bly har en meget lille varmekapacitet.

Tænkte det nok - gad bare ikke at slå det op

> Det kommer an på, hvor stor en mængde energi, fingeren modtager.

Det lyder i mine ører som om der sker noget eller at der er sket noget -
måske en fasetransformation?

> Ja - en tør hud og et isolerende lag aske gør det muligt, hvis
> kontakttiden er
> kort.

Giver mening.

> [...]
> Kvælstoffet kogte op og dannede en pude af isolerende kvælstofgas.
> Man skulle naturligvois ikke holde hånden nede i længere tid, så ville den

"... så ville den" hvad?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-06-05 19:40

> "... så ville den" hvad?

(Ups - den røg ud...)

..... så ville den brække af

Per A. Hansen

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 05-06-05 20:16

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> 3) Hvorfor er det muligt at går barfodet på glødende kul uden at få
> brandsår?

Øhhh, det gælder vist ikke altid...

http://erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=139628

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-06-05 21:43

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
> 2) Hvad vil der ske med fingeren hvis blyets temperature er 330 grader C?

Det er et gammelt tagdækker trick.

Fingeren skal være absolut tør. Og så skal den ikke holdes nede i blyet
i "evigheder".

Men der skal lang tids erfaring til for at kunne bruge det til noget
fornuftigt.

> 3) Hvorfor er det muligt at går barfodet på glødende kul uden at få
> brandsår?

Den del af kullet man træder på brænder ikke. (Er udbrændt)
Og så er det noget med at flytte fødderne rimeligt hurtigt. Og de skal
være tørre ligesom fingeren ovenfor.

--
MVH Finn - der er starter i nyt, fast, job.
Og det er s** hårdt.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-05 17:35

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> Den del af kullet man træder på brænder ikke. (Er udbrændt)
> Og så er det noget med at flytte fødderne rimeligt hurtigt.

Trækul er porøst og fylder vel 2 liter pr kg før forbrænding.
Er det _udbrændt_ er der nul kul og ca 0,001 kg aske, der heller ikke leder
eller har stor varmekapacitet. Kun nær gløder, er der farlig varme.

Findes der i vore dage fysiklærere der tør stikke fingeren i smeltet bly?

Mon ikke trænede folks gang på rødglødende kul kræver, at træning har
nedsat smertefølsomhed?

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 18:19

> [...]
>
> 2) Hvad vil der ske med fingeren hvis blyets temperature er 330 grader C?
>
> 3) Hvorfor er det muligt at går barfodet på glødende kul uden at få

Hej folkens

Da jeg i sin tid gik i gymnasiet var klassen til en "reklameforelæsning" på
DTU med temaet "Varmt og Koldt". Forelæseren (hvis navn jeg af
hukommelstekniske årsager ikke kan huske) dyppede først fingeren ned i alm.
vand og derefter *ret* hurtigt i en "gryde" med smeltet bly. Han gjorde det
med venstre hånd i tilfælde af at noget skulle gå galt, men det var nu meget
overbevisende alligevel Han forklarede det med "Leidenfrosteffekten" som
man også kender, hvis man kommer vanddråber på en varm kogeplade: En del af
vandet fordamper nedad og skaber derved en isolerende "pude" mellem selve
dråben og kogepladen, og derfor fordamper vandet ikke øjeblikkeligt, men
hastigheden hvormed vandet fordamper bliver nedsat. Det samme gælder for
hånden der jo først blev dyppet i vand - men vi snakker altså ikke om at
have hånden nede i det smeltede bly i hverken minutter eller sekunder,
snarere et hurtigt dyp.

Under samme forelæsning talte forelæseren, sjovt nok, også om det at gå på
"glødende" kul. Han forklarede det dels med Leidenfrosteffekten, idet man må
forvente at den der skal gå gennem kullene er tilpas nervøs til at danne
lidt fodsved, og til dels med at det aldrig er decideret glødende kul man
går gennem, men kul hvorpå der er blevet dannet et vist askelag der også
isolerer. Samtidig skal man jo huske på at de fleste jo nok ikke går stille
og rolig gennem men snarere løber, og dermed er det jo minutter man står i
det. Samtidig kan jeg forestille mig at man kan klare mere når først
adrenalinet pumper.

Mvh
Bjørn Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-05 19:11

Bjørn Hansen skrev:

> [...]
>hånden der jo først blev dyppet i vand - men vi snakker altså ikke om at
>have hånden nede i det smeltede bly i hverken minutter eller sekunder,

Jeg har set en blytækker på tv (dengang der kun var én kanal, og
det var sort-hvidt) der dyppede fingeren i flere sekunder i
smeltet bly. Der var ikke noget med at gøre den vår først. Den
eneste forberedelse bestod i at han mumlede et vers som vi ikke
måtte høre.

--
Bertel