hvor hurtigt fordamper alkohol
Fra : Michael R.

Dato : 05-06-05 08:08

Jeg er egt. bare nysgerrig efter at vide hvor hurtigt alkoholen fordamper
fra f. eks et ølglas.

Fra : Mads Breddam

Dato : 05-06-05 12:55

> Jeg er egt. bare nysgerrig efter at vide hvor hurtigt alkoholen fordamper
> fra f. eks et ølglas.

For ikke at oprette en ny tråd spørger jeg lige i forlængelse af denne: Når
jeg laver whisky-sovs med måske en 2-3 genstande alkohol, så lader jeg
sovsen stå og småkoge/simre i en 10 minutters tid. Hvor meget af alkoholen
kan jeg regne med forsvinder, hvis noget overhovedet? Jeg behøves ikke nogen
specifikke tal... Bare noget i retning af: "Alkoholen fordamper ret hurtigt
i kogende væske" eller hvad der nu er tilfældet.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-05 16:26

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> wrote in message

> [...]
> hurtigt
> i kogende væske" eller hvad der nu er tilfældet.
Rødvin der står lunt i glas, altså med ret stor overflade, smager ikke
alkoholfattigt efter et døgn.
Men koger man gløg i tyve minutter så er alkohol.-% nok røget fra 6% til 3%
selvom kun ½% af vandet er afdampet.

Der er både kogepunktsforskel og fordampningsvarmeforskel til fordel for at
varmen bruges på at uddrive flygtig etanol (og kuldioxid)

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-06-05 13:12

On Sun, 5 Jun 2005 13:55:20 +0200

> [...]
> overhovedet? Jeg behøves ikke nogen specifikke tal... Bare noget i
> retning af: "Alkoholen fordamper ret hurtigt i kogende væske" eller

altså den lette test er er jo at smage på sovsen efter 1, 2 ,3.. 10
min.
du vil hurtigt bemærke at ved 1-2 min så smager det hele ret sprittet,
men derefter så begynder det at aftage hurtigt. Fra min kemi timer for
år tilbage erinder jeg noget med at alkohol koger ved 76grader C,
så hvis det ellers står over god varme (normalt komfur) så burde det
ret hurtigt fordampe væk.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-05 16:33

"Michael R." <mbrud@hotmail.com> wrote in message
> Jeg er egt. bare nysgerrig efter at vide hvor hurtigt alkoholen fordamper
> fra f. eks et ølglas.

Sætter du frisk opskænket glas med øl på radiator, er det nok dovent altså
nul kuldioxid efter en time.
Men alkohol% er nok kun blevet 1% lavere efter et døgn, Jeg tror
vandmolekylerne holder fast i så fortyndet etanol.

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-06-05 17:10

> Sovs smager da aldrig ubehagelig sprittet, hvis spirituosaen der
> tilsattes er mindre volumen end sovsebestanddelene

jeg kan nu sagten smage om den smager at sprit eller ej og finder det
ganske let at smage hvornår størstedelen af spritten er fordampet.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!