Kombinatorik - stikprøver
Fra : Ole

Dato : 03-06-05 02:22

Nu har jeg fundet ud af hvordan man fremkommer til formler på hhv

en ordnet stikprøve MED tilbagelægning (n^r)
en ordnet stikprøve UDEN tilbagelægning (n!)/(n-r)!
en uordnet stikprøve UDEN tilbagelægning (n!) / r!* (n-r)!

Men jeg aner ikke hvad formlen er(eller hvordan den fremkommer)

på en uordnet stikprøve MED tilbagelægning.

nogen der har en god forklaring? :)

På forhånd tak

Fra : Ole

Dato : 03-06-05 02:53

On Fri, 03 Jun 2005 03:22:23 +0200, Ole <Olsa@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

>Men jeg aner ikke hvad formlen er(eller hvordan den fremkommer)
>
>på en uordnet stikprøve MED tilbagelægning.

jeg har fundet svaret
Nævneren er præcis den samme som ved den uordnede UDEN tilbagelægning,
men med (n+r-1)! som tæller.

ER der en der kan forklare hvorfor det er sådan.

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-05 12:44

"Ole" <sds@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:dtdv91pcddquimfoke7vfi876t9lv4une6@4ax.com...

> jeg har fundet svaret
> Nævneren er præcis den samme som ved den uordnede UDEN tilbagelægning,
> men med (n+r-1)! som tæller.
>
> ER der en der kan forklare hvorfor det er sådan.

Ja.

Det kaldes multichoose på engelsk:
http://mathworld.wolfram.com/Multichoose.html

Jeg viser det med eksempler. Forestil dig 5 symboler a,b,c,d,e.
Lad os sige du skal have 5 multichoose 3. Betragt så dette:

ooo.... = {a,a,a}
..ooo... = {b,b,b}
oo..o.. = {a,a,c}

etc. Du bruger 5-1 "." og 3 "o"