Dehydrering...
Fra : Carlsen

Dato : 02-06-05 09:02

Hej NG...

En kollega fortalte at under VM i Mexico skulle en af de engelske spillere
have tabt 12 kilo efter spillet kamp - kan det være rigtigt (han skulle
angiveligt have læst det i avisen dagen efter kampen). Hvis sådan en gut
vejer MAX! 85 kg svarer det til et tab på godt 14%! Hvor meget "vand" har en
normalt bygget mand i kroppen? Hvor meget kan man "tabe sig" i løbet af en
aktivitet uden at kollapse?

Ydermere hævder en anden kollega at have læst om en mand (vist fra et af de
baltiske lande) der blev målt til at have en promille (alkohol) på
16,"noget" - hvaaaa....?!?! En betjent fra den lokale fodboldklub hævder at
man da er DØD! med en promille på 4-5 stykker. Er nogle menesker "udstyret"
til at kunne tåle alkohol i ufattelige mængder? - hvad er den højst målte
promille (i dk/verden)? Hvornår er man med sikkerhed DØD af alkohol (ved
hvilken promille)?

Hilsen fra
-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-06-05 09:43

Carlsen skrev:

> Hvor meget "vand" har en normalt bygget mand i kroppen?

Vel en 60%.

> Hvor meget kan man "tabe sig" i løbet af en aktivitet uden at
> kollapse?

På <http://www.mayoclinic.com/invoke.cfm?id=DS00561> kan man læse:

»[...] even mild dehydration - as little as a 1 percent to 2 percent
loss of body weight - can cause symptoms such as weakness, dizziness
and fatigue and may have a negative effect on long-term health.
Severe dehydration, usually defined as a loss of 9 percent to 15
percent of body weight, is a life-threatening medical emergency.«

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 13:26

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]

> loss of body weight - can cause symptoms such as weakness, dizziness
> and fatigue and may have a negative effect on long-term health.

De lærde forskere vil i medierne, så de overdriver ofte deres sensationer om
skadelighed af dehydrering, (og alt mulig andet).

Gamle mennesker blev længe tilrådet at drikke meget vand, og man påstod, at
de fik sygdom ved at "glemme" det.- altså at behandlere gjorde gavn ved at
nøde dem med læskedrikke.
Nu er moden skiftet, og man taler om at slide på nyrerne, hvis man drikker
for meget.
Mon ikke tørst altid er perfekt regulator, og hvis de meget gamle er ved at
dø og drikker meget lidt, så kan livet ikke forlænges ved at drikke mere -
der er en tilgrundliggende årsag til både 1. nul-tørst og 2. kort-livsrest,
og
- 2. ændres ikke spor ved at man piller ved 1. Kort før døden kommer meget
ofte drastisk fald i "livs-appetit/livs-tørst".

Sjældne træer og andre planter er som mennesker ofte 65-75% vand, men kan
afgive over halvdelen, uden varig ravage. Sædceller der skades ved
nedfrysning (hvilket uforståeligt halvdelen af mænds sæd gør) rammes af
dødelig , lokal dehydrering trods brug af antifrostmidler, idet den første
iskrystaldannelse trækker vand ud af sårbare proteingarnnøglestrukturer, så
denne struktur "falder sammen" og ødelægges irreversibelt.
Knastørt træ, der har ligget findelt i bagende sol i månedvis, kan indeholde
20% vand, som først forsvinder ved afbrænding/trækuldannelse - og jeg mener
ikke H2O i cellulose, der jo kan skrives (C6(H2O)5)n, men vandmolekyler der
er sindrigt bundet inde i store molekylstrukturer, hvor aftørring ikke
klares af tør luft og varme under antændelsestemperaturen.

Vandmænd og visse andre dyr er 99% vand - og kan undertiden undvære
halvdelen i en periode,hvis det er en art, der har brug for det.Frø og
sporer kan ofte spire trods under 1% vandindhold i mange år.
-----------------
Nogle tror at links er evig sandhed - bedre end bøger. Selvfølgelig kan
"tilfældige" skribenter have motiv til at fordreje, men aviser kan kun
retsforfølges for at misinformere injurierende, og der er grund til skepsis
vedr science-facts fra alle kilder, måske især på nettet, hvor
retsforfølgelse af fejl slet ikke er på skinner, vedr det ny medie, som der
er meget lidt lovgivet om.
Universitetslærer, BjørnLomborg-bekæmper Kåre Fog's, miljøkemi-lærebog med
uhyrelige elementære fejl ville ikke kunne retsforfølges og er ikke blevet
det - måske den stadig er i brug, selvom en kemiprofessor i JP pillede ham
ned til mere inkompetent end en gymnasiast.
At rette fejl og hvad ligner fejl, er borgerpligt. Og er nemt på nettet,
især i umodereret, uredigeret debat, som er et kæmpefremskridt.

" Error of opinion may be tolerated , where reason is left
free to combat it". Thomas Jefferson

"Every man has a right to his opinion, but no man has a right to be wrong in
his facts. Bernard M. Baruch

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-06-05 09:41

Carlsen skrev:
> [...]
> Hvis sådan en gut vejer MAX! 85 kg svarer det til et tab på godt
> 14%! Hvor meget "vand" har en normalt bygget mand i kroppen?

I min "Natur-lommekalender" har jeg læst at vi består af ca.
74 % vand. Jeg håber ikke at man kan svede det hele ud på
en eftermiddag. :·)
--
'rluf

Fra : Mads Jensen

Dato : 02-06-05 10:09

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> writes:

> [...]
> "udstyret" til at kunne tåle alkohol i ufattelige mængder? - hvad er den
> højst målte promille (i dk/verden)? Hvornår er man med sikkerhed DØD af

Den historie har jeg også hørt fra en bekendt, der læser meget
"Illustreret Videnskab". Jeg nægter også at tro på den. Mit gæt vil
være, at historien er blevet noget bedre, efter at manden har haft en
kraftig alkohol-ånde, og blæse-måleren så har vist et stort tal. Selv
efter indtagelse af spiritus-chokolade skulle forårsage et ret kraftig
udslag.

--
Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null
    s/spam/madsj for emailing me

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.
-- Wernher von Braun

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 02-06-05 10:24

> [...]
> 16,"noget" - hvaaaa....?!?! En betjent fra den lokale fodboldklub hævder
> at man da er DØD! med en promille på 4-5 stykker.

Man behøver ikke være død ved en promille på 4-5, den menneskelige krop kan
adaptere til det meste, alkoholikere kan "sagtens" gå rundt med en promille
på 4-5, og begynde at få abstinenser når promillen kommer ned på 2,5.

Er nogle menesker "udstyret"
> til at kunne tåle alkohol i ufattelige mængder? - hvad er den højst målte
> promille (i dk/verden)?

Den højeste jeg har hørt om, var vist på forsiden af BT, var en på 7,9 (tror
jeg det var), som blev målt på Riget...

Hvornår er man med sikkerhed DØD af alkohol (ved
> hvilken promille)?

No idea...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-06-05 14:02

René Ernst Nielsen wrote:

> Den højeste jeg har hørt om, var vist på forsiden af BT, var en på 7,9
> (tror jeg det var), som blev målt på Riget...

Jeg har hørt om en promille på 9,14. Det blev målt hos en 67 årig
bulgarer, da han kommer på hospitalet efter at være blevet kørt ned.
Først tror de at alkometeret er gået i stykker, da manden stadig er ved
bevidsthed og snakker med lægerne, trods den høje promille. Adskillige
blodprøver bekræfter dog resultatet. De fleste ville nok være døde på
det tidspunkt, men han var ikke alene ved bevidsthed, men kunne også gå
(indtil han blev kørt ned). Han overlevede både ulykken og den høje
promille. Det kunne tyde på at han har oparbejdet en tolerance overfor
alkohol over årene.

--
PeKaJe

Those who make peaceful revolution impossible will make violent
revolution inevitable. -- John Fitzgerald Kennedy

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 14:04

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> wrote in message

> Den højeste jeg har hørt om, var vist på forsiden af BT, var en på 7,9
> (tror jeg det var), som blev målt på Riget...

Sportsfolk kan ved systematisk træning overgår hvad engang ansås for
"maximalt muligt" - og de bliver undertiden syge af det sidenhen - fx
tyrehjerte - og undertiden lever de normalt eller længe.De mange skader af
sport, fortier medierne ofte.

Helt tilsvarende med at erstatte vand med alkohol i legemet - eller (som
jeg) være vægtløfter døgnet rundt med vægten bundet om livet i form af en
fed vom - det behøver heller ikke være så usundt som
dommedagsprædikanterilæger og andre helsefjolser fastslår uimodsagt i vore
løgnemedier .

En promille på 16 målt i ikke-EU-land vil jeg gætte er typisk
journalistfusk - selv den fra Rigshospitalet/BT vil jeg ikke tro på uden
videre., - ikke fordi jeg ikke tror at man kan nå 1% og mere til, men fordi
en fjer bliver til fem høns.Hvem vil risikere at miste en god historie ved
at gå helt ned i kilderne - hvis man har at normalt godt alibi for blot at
gentage såkaldt "pålidelig kilde"

Jeg fik, engang jeg kørte bil, analyse på Kommunehospitalet og den viste
nul, selvom jeg havde drukket ½ flaske vin to timer før -
Det havde jeg sagt til politiet og de gjorde stort nummer ud af sagen, men
fandt intet specielt ved mit blod eller andet. Hvor der handles der spildes.

Jeg var i sommerferierne under studiet laborantvikar på netop
Kommunehospitalets laboratorie - og så at statistik laves ved gætværk, for
ingen tjækker - og at stikprøvekontrol af vigtige analyser sker kun vedr de
MEGET vigtige typer. Der er jo sikkerhedsnet på sikkerhedsnet og det er jo
et job og skal overstås.....

Fra : Torben Ruby

Dato : 02-06-05 15:10

http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=278944

Her er der en artikel om emnet, om i så tror på artiklen eller ikke skal
være op til jer selv..

Ruby

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 15:55

"Torben Ruby" <Rubyto_Fjerndette_@image.dk> wrote in message
> [...]

" Every form of addiction is bad, no matter whether the
narcotic be alcohol or morphine or idealism. Carl Gustav
Jung

Jeg drikker for at gøre de andre mennesker interessante. George Jean
Lachefs

One man's poison ivy is anther man's spinach. George Ade

To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems! Homer
Simpson

Ved en sportsbegivenhed drejer det sig ikke, om du vinder eller taber, men
om hvor fuld du bliver. Homer Simpson

Fra : Torben Ruby

Dato : 02-06-05 18:58

newsFne.325$tn.289@fe35.usenetserver.com...
> [...]
> Simpson
>
> Ved en sportsbegivenhed drejer det sig ikke, om du vinder eller taber, men

Så lær dog lige at citere rigtigt ! overstående har jeg sku ikke skrevet !

Ruby

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 19:50

> newsFne.325$tn.289@fe35.usenetserver.com...

> Så lær dog lige at citere rigtigt ! overstående har jeg sku ikke skrevet !

Ingen kan være i tvivl om at de fire vidner jeg fører til fordel for mit
synspunkt er mere kendte og respekterede - og hedder Jung, Lachefs, Ade og
Matt Groening via fiktionens Homer Simpson

An alcoholic is someone you don´t like who drinks as much as you do.
Dylan Thomas, 1914-53

Dem, der kan huske halvfjerdserne, har ikke oplevet dem. Jacob Haugaard

Den er ikke værdsætter vin, kvinder og sang, han er intet værd.
Luther

Det bedste publikum er intelligent, højt uddannet - og en smule
beruset. Alben W Barkley (1877-1956)

Drukken kone er en engel i sengen, men en djevel i huset.Danske Ordsprog

Wine: give a man none and he cannot find truth;
give him too much, and the same happens. Om vin - giv en mand intet og han
kan ikke finde sandheden, giv ham for meget og det same sker. Blaise Pascal

Sherlock Holmes "I abhor the dull existence. I crave for
mental exaltation"

sc2dd For at gøre samvær med andre udholdeligt, er velopdragenhed en
betingelse. For at gøre det behageligt, må der desuden alkohol til.
Jens Bang

sc2dd Wine that maketh glad the heart of man.
The Bible (Psalms 104:15)

sc2dd Work is the curse of the drinking class. Oscar
Wilde

sc2dd. No poems can live long or please that are written by
water-drinkers. Horace

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 13:14

Jeg ved det ikke. Men Jan Koller fra Tjekkiet skulle angiveligt have tabt
omkring 6 kg under en kamp mod Letland ved EM i 2004. Han kom på hospitalet
og fik indlagt drop.... Og han er en ret stor fyr han er omkring 1.90 og mon
ikke hans vægt ligger omkring de 90-95. Umiddelbart tvivler jeg lidt på det.

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 14:17

Umiddelbart tvivler jeg lidt på det.

altså at manden kunne have tabt 14 kg.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-06-05 15:52

"Sirannon" <runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hospitalet og fik indlagt drop.... Og han er en ret stor fyr han er
> omkring 1.90 og mon ikke hans vægt ligger omkring de 90-95. Umiddelbart

At tabe sig ved at forbrænde fedt, kan aldrig give et kg på en uge.
Det kræver amputering - eller dehydrering som hurtigt vender tilbage til
normalt vandindhold

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 04-06-05 21:45

At tabe sig ved at forbrænde fedt, kan aldrig give et kg på en uge.
> Det kræver amputering - eller dehydrering som hurtigt vender tilbage til
> normalt vandindhold

Har du overhovedet læst tråden, den handler om dehydrering !!! Vi snakker om
at Jan Koller nok har tabt 5,9 kg væske i en kamp (og 100g fedt ). Der er
ingen der postulerer han har tabt 6 kg fedt...

Fra : Bo Warming

Dato : 05-06-05 04:11

> [...]
> om at Jan Koller nok har tabt 5,9 kg væske i en kamp (og 100g fedt ).
> Der er ingen der postulerer han har tabt 6 kg fedt...

Hvad jeg skriver er sandt og relevant, men til netop trådens topic kunne jeg
nok have læst grundigere på "lektien,"

Jeg vil som Bart Simpson skrive hundred gange på tavlen Sorry , Sorry ,
Sorry , Sorry , Sorry , Sorry , Sorry , Sorry , Sorry , Sorry ,
[...]

Jeg viille ikke tro, at et menneske kan fordampe så mange kg vand på en time
eller forbrænde over 50 g fedt på en time, uanset hvor extremt muskelarbejde
og stress er og uanset, hvor meget overskydende vand man har indtaget.

Jeg har aldrig set nogen dryppe af sved, udover fra ansigtet - ligesom piger
der liderligt drypper fra skridet er en pornomyte. Man kan strinte af sved
og måske derved en badmintonkamp kan nå op på det extreme vandtab.
Mht fedtforbrænding må det være let at slå op hvad vi maximalt kan producere
af Joule pr time og så omregne til fedt-der-blir-til-kuldioxid-og-vand.
Det må være undersøgt hvad en trænet forsøgsperson i en vindtunnel kan
fordampe af vand under hårdt arbejde i en time.
Militær og astronaut-science har boret dybt i den slags.
Håber nogen er gode til at google.