Til diskussion om alkoholmisbrug
Fra : Klaus Andersen

Dato : 31-05-05 21:13

Til en diskussion om alkoholmisbrug søger jeg information om hvor mange
procent alkoholisme det såkaldte "alkoholoiker-gen" er ansvarlig for.

Information og links til saglige og objektive artikler modtages med
taknemmelighed.

Mvh

KA

Fra : ThomasB

Dato : 01-06-05 11:46

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> procent alkoholisme det såkaldte "alkoholoiker-gen" er ansvarlig for.
>
> Information og links til saglige og objektive artikler modtages med

Er "alkoholiker-genet" ikke opfundet af AA, så misbrugeren kan få en
forklaring på misbruget, uden at skulle for meget ind i sig selv?

Mvh Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-05 12:25

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> Er "alkoholiker-genet" ikke opfundet af AA, så misbrugeren kan få en
> forklaring på misbruget, uden at skulle for meget ind i sig selv?

Døden skal have en årsag, vitsede allerede vikingerne

ORdblindhed, psykose , DAMP osv osv kaldes genetisk, for at forældrene ikke
skal føle sig skyldige og sociale årsager kan ignoreres (det er
maskinfejlsproblem for teknikere og læger)

"Uheldig DNA-kombination fra tidligere generationer og du er frikendt"
lyver psykologer og læger - har de gavnet noget som helst, andet end gips på
brækkede ben?

Fra : Klaus Andersen

Dato : 01-06-05 20:53

> Er "alkoholiker-genet" ikke opfundet af AA, så misbrugeren kan få en
> forklaring på misbruget, uden at skulle for meget ind i sig selv?

Hmmm ... jeg mener nu at have læst indtil flere artikler i diverse
fagtidsskrifter som beskriver arbejdet med at finde og kortlægge dette gen.
(Jeg ved ikke om man så har fundet det/kortlagt det).

Ikke deto mindre må der eksistere noget litteratur som beskriver opdelingen
mellem arv og miljø i forhold til alkoholisme - eller den påsåede opdeling -
jeg er stadig interesseret i oplysninger om dette.

Så hvis i ligger inde med viden derom vil f.eks links blive modtaget med
stor tak.

Mvh

KA

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-06-05 21:18

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> jeg er stadig interesseret i oplysninger om dette.
>
> Så hvis i ligger inde med viden derom vil f.eks links blive modtaget med

Tenk deg om.
Hvis du søker på: "alkoholmisbruk + forsking" eller liknende, og ikke finner
noe, da er der store muligheter for at du har svaret.

HM

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 06:58

> [...]
> opdelingen
> mellem arv og miljø i forhold til alkoholisme - eller den påsåede

Der er uendelig behandlermagt i at nedtone social arv og gøre DNA til en
stærkt medvirkende skurk.
Og arv-miljø problemet vedr psyke er totalt uløseligt - og har været evigt
uløseligt efter at Bill Clinton i sin første State of the Union adress påbød
at kloning af mennesker må aldrig ske.

Enæggede tvillinger og adoptivbørn er værdiløse som undersøgelsesmateriale -
der er for mange fejlkilder. Hvis kloning bliver almindelig i fjern fremtid,
vil det være muligt at kun een parameter varieres, og vi får indsigt.

Min bondefornuft siger at social arv er det eneste der er værd at
interessere sig for, og bio-arv er redskab til fortrængning og
ansvarsforflygtelse.

Folk VIL tro på væsentlig arvelighed for musikalitet, kongelige lederevner,
intelligens, psykose og anden afvigelse - deres "religion" vil de ikke skrue
ned på, når den giver dem selvtillid, så staten bør privatisere denne
umulige forskning.
Psykofarmaka-producenterne hælder sponsor-milliarder i alt der tyder på at
sindsyge har arvelighed - for det smager af kemisk dvs pille- løsning.
Et kæmpe problem er autoritetstro overfor "artikler i fagtidsskrifter" som
reelt er på bodega-snak niveau.PRIVATISER - medlidenhedsstaten gør kun gavn
for behandlerne.

Måske del-forklaring på arveligheds-tendenser for alkoholisme er at særligt
udseende kan disponere folk for at tackle dig på en særlig måde, og det kan
multifaktorielt og kompliceret styre særligt udseende-DNA og druk-skæbne ind
i samme getto. Her et par citater, der peger i den retning

Anatomy is destiny Freud

Character is destiny Heraklit

Den fødte forbryder kan kendes på sit lille kranium med ringe plads til
hjerne, den lave vigende pande, det fremspringende ansigt, kraftige kæber og
store kindben. Der er misdannelser ved ører, øjne, læber, tænder og gane.
Håret er tottet og krøllet. Tit er der overtallige fingre eller brystvorter.
Personen er stammer og kejthåndet". Psykiater Cesare Lombroso (1835-1909)

For det hjælper alligevel ikke. At man har ligget i et ørneæg,
når man er vokset op i en andegård. Henrik Pontoppidan

Fra naturens hånd ligner mennesker hinanden, men frem gennem livet udvikler
de sig meget forskelligt. Kung- Fu-Tse

Fædrenes synder hjemsøges på børnene. Gamle Testamente(og i mindre
grad Gustav Wied og Henrik Ibsen)

Legemet udtrykker altid den ånd, det omslutter. Auguste Rodin

Man kommer ikke til verden som kvinde, man bliver det. Simone de Beauvoir

Naturen giver dig det ansigt, du har, når du er 20. Det er op til dig selv
at fortjene det ansigt du har når du er 50. Coco Chanel

The difference between... a philosopher and a common street porter... arises
not so much from nature as from habit, custom, and education.Adam Smith

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 01-06-05 21:52

On Wed, 1 Jun 2005 12:46:00 +0200, "ThomasB"
<usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote:

>Er "alkoholiker-genet" ikke opfundet af AA, så misbrugeren kan få en
>forklaring på misbruget, uden at skulle for meget ind i sig selv?

Det tror jeg ikke. Jeg har laest en del af deres litteratur, og er
ikke stoedt paa det.

For oevrigt: Jeg er interesseret i hvad du mener med den sidste del.
Det er ikke mit indtryk at AA afviser introspektion. Man kan saa vaere
uenig med dem om hvad man skal kigge efter ...

--
Nis Jorgensen
Midlertidigt uden ae oe og aa. Jeg beklager.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 10:12

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> Er "alkoholiker-genet" ikke opfundet af AA, så misbrugeren kan få en
> forklaring på misbruget, uden at skulle for meget ind i sig selv?

"There isn´t a Parallel of Latitude but thinks it would have been the Eqator
if it had had its rights. . Mark Twain
- alle vil vi tro, at havde vi blot fået lidt bedre opvækstmiljø , havde vi
været totalvindere

Så når Jeppe på Bjerget drak, ville han ikke erkende at han ikke havde
selvtillid til at sige sin kone imod - så hun tævede ham - så han sagde, at
hvis jeg havde været søn af godsejeren, så havde jeg været vinder og ikke
alkoholslave.

At gå efter målet og ikke falde i druk-fælden, er om karakter - her nogle
citater om karakter, der næppe er særlig arvelig

Gemyttet - sindet - er det inderste i et
menneske, det, der bliver tilbage, når man har pillet alle skaller og
hylstre af; det er sjælens fineste ånd og åndens fineste sjæl.
Schlegel

Ck1 Karakter er blot langt tids fastholdte vaner. Plutark

Ck1 Mennesket ændrer lettere sine overbevisninger end sine vaner.
Paul Wegener

ck1 Når ingen vind blæser, har selv vind- og vejrhanerne karakter.
Stanislaw Jerzy Lec

ck1 Så handling, og du høster vane. Så vane, og du høster karakter.
Så karakter, og du høster skæbne. Charles Reade

Ck1 Vanen er som en anden natur. Cicero

Ck1 Vi er, hvad vi plejer at gøre. Excellence er derfor ikke en
handling, men en vane. Aristotles Kultur er vaner. Hartvig Frisch

Ck1 Vi indplanter en ny vane, et nyt instinkt, en anden natur, så at
den første natur visner hen. Nietzsche

Ck2 Få motiver, handlekraft og god samvittighed skaber (det der
kaldes) karakterstyrke. Nietzsche

Ck2 Man kan tage tigeren ud af junglen; men man kan ikke tage
junglen ud af tigeren. Bill Watterson

Ck2 Vi er alle ens. På indersiden. Mark Twain

Ck2 Vi koger ved forskellige temperaturer. Ralph Waldo Emerson

Ck3 Når beslutningen en gang er fattet, skal man lukke ørene for
selv det beste motargument. Det er tegn på en sterk karakter. Altså en
situasjonsbestemt vilje til dumhet. Nietzsche

ck4 A defect in personalilty revenges itself everywhere Nietzsche

Ck4 Husk, at menneskets intelligens altid er begrænset af dets
karakter. Knud Meister

ckc When you choose your friends, don't be short-changed by choosing
personality over character W. Somerset Maugham

ckc Character is destiny. Heraclitus

ckc Habit is habit, and not to be flung out of the
window by any man, but to be coaxed down-stairs a step by a time Mark Twain

Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-05 12:16

> [...]
> procent alkoholisme det såkaldte "alkoholoiker-gen" er ansvarlig for.
>
> Information og links til saglige og objektive artikler modtages med

Japanere mm har gen for "manglende naturligt antabus", men stort set er al
rusmiddelmisbrug om MANGLENDE JOB/LIVSINDHOLD og social arv er nok
allervigtigst og DNA ret så ligegyldigt

Enægget tvilling og adoptivundersøgelser er VILDT FEJLKILDEBEFÆNGTE

Links *lyder* sagligt&objektivt - men fortæl hvis du støder på noget SANDERE
end ovenstående.

Min kone rødmer og er opstemt efter ½ glas 9% Piesporter hvidvin - men
ligesom jeg æder mig fed trods mavesmerter(kolondivertikler) så kan de få
japanske alkoholikere være røde over hele´kroppen og alligevel nyde den
selvdestruktive rus.

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-06-05 23:05

Klaus Andersen wrote:
> [...]
> procent alkoholisme det såkaldte "alkoholoiker-gen" er ansvarlig for.
>
> Information og links til saglige og objektive artikler modtages med

Nu sagde du ikke hvilket niveau du søgte oplysninger på (der er stor
forskel på om det er folkeskole eller universitetet) men
http://scholar.google.com/ kan værre en god kilde til at finde
(engelsksprogede) artikler omkring diverse forskning også omkring
alkoholisme og gener.

Om de enkelte artikler er saglige og objektive må du selv vurdere.

Mvh

Tim

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 10:26

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> wrote in message
> [...]
> alkoholisme og gener.
> Om de enkelte artikler er saglige og objektive må du selv vurdere.

Artiklerne er saglige og objektive men

" En fantast udvikler sig gennem fantasier, ligesom andre
mennesker gennem handlinger og begivenheder Hans Egede Schack
1820-1859

Et samfund der opfordrer til fantaseren, skaber alkoholikere - genetisk
disposition er vigtig, men ikke nær så vigtig som vaner, karakter,
opvækstmlijø, jobmiljø, jobkarriere,
optismisme-der-er-lille-hvis-muslimer-overtager-samfundet OG MEGET ANDET
IKKEGENETISK

Fra : Klaus Andersen

Dato : 02-06-05 21:12

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> wrote in message news:429e3106$0$170
> [...]
> alkoholisme og gener.
>
> Om de enkelte artikler er saglige og objektive må du selv vurdere.

Tak for linket - har fundet en del der omhandler fordelingen mellem arv og
miljø og alkoholisme.

Mvh

KA