Pulver der farver blåt
Fra : SvenP

Dato : 28-05-05 19:18

Mine ondskabsfulde kolleger, kan ikke holde fingrene for dem selv, hvis der
f.eks. ligger en pose lakrids på mit skrivebord. Men jeg kan huske fra min
barndom i de tidlige 80'ere, at man kunne købe noget pulver på apoteket,
(naturligvis helt uskadeligt), der farvede de folk blå i munden, hvis man
kunne narre dem til at indtage det med f. eks gajol. Er der nogen her der
har et bud på hvad det har været for et pulver?

Mvh. Sven

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 19:20

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne narre dem til at indtage det med f. eks gajol. Er der nogen her der
> har et bud på hvad det har været for et pulver?

Brommethylcresolblåt - med forbehold for stavningen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-05-05 21:35

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> skrev i en meddelelse
> der
>
> Brommethylcresolblåt - med forbehold for stavningen.

Det er nemmere at stave til blækpisserpulver. Men jeg synes det er en dårlig
spøg, al den stund at det giver kvalme, og selvom det ikke er direkte
dødeligt, mener jeg ikke at man kan tillade sig at blande kemikalier af
ubestemmelig giftighed i ukontrollerede mængder, i fødevarer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 21:40

> [...]
> dødeligt, mener jeg ikke at man kan tillade sig at blande kemikalier af
> ubestemmelig giftighed i ukontrollerede mængder, i fødevarer.

Det er nok svært at slå blåpispulver op Jeg tror heller ikke det er
sundt - men det er vel ikke ukontrollerede mængder? Hvis man kan kontrollere
sig selv når man hælder det i er det vel kontrolleret?

Men nej det er nok osse lidt for grov og usikker en spøg til mig. Men jeg
kunne nu nok hvis jeg satte mig ordentligt ind i hvordan og hvorledes. Som
kemiker har jeg da haft berøring med et eller andet sjovt påfund - men
tingene skal altid tænkes til ende først.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-05 21:42

> [...]
> kemiker har jeg da haft berøring med et eller andet sjovt påfund - men
> tingene skal altid tænkes til ende først.

Jeg tror iøvrigt heller ikke at blåpispulvers dødelighed er mere usikker end
natriumklorid.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-05-05 23:15

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Jeg tror iøvrigt heller ikke at blåpispulvers dødelighed er mere usikker
end
> natriumklorid.

Jeg har selv haft det dårligt en hel dag, af at spise to bolcher, badet i
blækpisserpulver. Foretrækker lidt NaCl i stedet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 28-05-05 22:16

Jonas Kofod wrote:

> Det er nok svært at slå blåpispulver op Jeg tror heller ikke det er
> sundt - men det er vel ikke ukontrollerede mængder? Hvis man kan kontrollere
> sig selv når man hælder det i er det vel kontrolleret?

Ja, så længe man begrænser mængden, er det sikkert ok. Det har nok været
det, idet jeg ikke ved, hvad det ellers skulle have været, som jeg har
været med til at sprøjte ind i mælk.

Børn ser rigtig, rigtig sjove ud i hovedet, når de hælder lyseblåt mælk
ud over deres cornflakes.

Det var jo lige blevet 1. august den dag, så det lykkedes os at få dem
bildt ind, at det var et nyt EU-tiltag gældende fra 1. august. Mælken
skulle nemlig fremover have samme farve som farven på kartonen (det var
jo lidt et tilfælde, at mælken havde fået stort set samme lyseblå farve
som letmælkekartonen), så fremover ville letmælk være lyseblåt, sødmælk
mørkeblåt, skummetmælk gråt, kærnemælk grønt og piskefløde rødt.

Åh, børn er sjove.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 28-05-05 23:53

"Jonas Kofod"
> Brommethylcresolblåt - med forbehold for stavningen.

Er det du sikker på at det er dette stof? (Google giver ingen svar og jeg
kender heller ikke umiddelbart til det (kender kun bromcresolgrønt,
bromthymolblåt oa.))
Måske er det methylenblåt, som visse bolcher i Spøg og Skæmt indeholder??

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-05-05 02:06

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bromthymolblåt oa.))
> Måske er det methylenblåt, som visse bolcher i Spøg og Skæmt indeholder??

Jeg skal ikke lige kunne sige på stående fod hvad handelsnavnet er - men det
er jo en meget anvendt indikator.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 29-05-05 08:45

"Jonas Kofod"
> Jeg skal ikke lige kunne sige på stående fod hvad handelsnavnet er - men
> det
> er jo en meget anvendt indikator.

Den er ikke at finde på diverse indikatorlister - kunne det måske være
bromcresolblå (bromocresol purple)

links
http://www.biosite.dk/leksikon/bromcresolblaa.htm

http://www.northland.cc.mn.us/Chemistry/indicator_ph.htm

Din indikator er heller ikke på denne liste over 36 syre-base-indikatorer:
http://chemistry.about.com/library/weekly/aa112201a.htm

Måske du kan give en reference til "brommethylcresolblåt" - det er jo ret
vigtigt at vide hvilket stof, det drejer sig om, hvis det skal bruges i spøg
og skæmt afdelingen.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-05-05 10:34

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:429972f2$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...

> Måske du kan give en reference til "brommethylcresolblåt" - det er jo ret
> vigtigt at vide hvilket stof, det drejer sig om, hvis det skal bruges i spøg
> og skæmt afdelingen.

Metylenblåt vil ihertfald kunne farve urin blå:
http://www.medsafe.govt.nz/Profs/Datasheet/m/MethyleneBlueinj.htm

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-05-05 02:39

Scripsit Holst <newsmay05@shelter.dk>

> [...]
> farve som letmælkekartonen), så fremover ville letmælk være lyseblåt,
> sødmælk mørkeblåt, skummetmælk gråt, kærnemælk grønt og piskefløde

Burde man så ikke starte med at harmonisere farverne? Her i Skotland
der skummetmælk i de røde mælkeflasker, og ... hm, let- og sødmælk i
flasker med .. andre farver.

--
Henning Makholm "We can hope that this serious deficiency will be
remedied in the final version of BibTeX, 1.0, which is

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-05-05 20:55

Den 28-05-05 20.17 skrev SvenP følgende:
> [...]
> barndom i de tidlige 80'ere, at man kunne købe noget pulver på apoteket,
> (naturligvis helt uskadeligt), der farvede de folk blå i munden

Lakridserne, dem der ligger allerforrest i skuffen? Ja, dem der ligger
allerforrest i skuffen, der ikke kan låses, og som Svend aldrig tjekker.
Frit oversat fra Asterix Olympisk Mester, hvor den blå farve også kom i
brug.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : -USH-

Dato : 29-05-05 09:51

SvenP skrev:
> Mine ondskabsfulde kolleger

Hm. Jeg synes nu ikke det er dem der virker særlig ondskabsfulde.

--
Venlig hilsen
-Ulrik-