IE vs. Netscape i Danmark
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 01-06-01 17:48

Er der nogen der har en statestik over hvor mange der bruge Netscape i
forhold til IE her i lille Danmark?
Jeg er ikke interesseret i statestik fra det meste af verden, men vil kun
ha' information om hvordan markedet ser ud i Danmark.

Mvh.
Stig Nørgaard Jepsen

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 01-06-01 18:19

Stig Nørgaard Jepsen skrev i meddelelsen <9f8go7$5bg$1@news.inet.tele.dk>...
>Er der nogen der har en statestik over hvor mange der bruge Netscape i
>forhold til IE her i lille Danmark?

IE : Mange
Netscape : Lidt

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 01-06-01 18:29

>IE : Mange
>Netscape : Lidt

Og en dag vil jeg også lære at bruge det danske sprog. Jeg mente
selvfølgelig "få" ikke "lidt"

Fra : Mickey

Dato : 01-06-01 19:46

"Stig Nørgaard Jepsen" <stignj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ikke interesseret i statestik fra det meste af verden, men vil kun
> ha' information om hvordan markedet ser ud i Danmark.

ca. 70% IE, 4-6% NN, resten er forskellige ukendte browsere, proxy'er osv..

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-06-01 21:14

"Stig Nørgaard Jepsen" wrote:
> [...]
> Jeg er ikke interesseret i statestik fra det meste af verden, men vil kun
> ha' information om hvordan markedet ser ud i Danmark.

Jeg er webmaster for HC Andersen Centret - dvs. en
universitets-humaniora-institution som nok må påregne en anelse højere
NN-%-del end middelfordelingen for danske sider

vi har følgende fordeling (ca 13.000 hits om måneden):

browser hits procentdel
MSIE v5.X 6802 80,2%

MSIE v4.X 984 11,6%

Netscape v4.X 498 5,87%

Andre browsere 84 0,99%

Netscape v3.X 31 0,36%

Opera v5.X 24 0,28%

MSIE v6.X 19 0,22%

BorderManager v3.X 15 0,17%

Mozilla 14 0,16%

MS FrontPage v4.X 1 0,01%

På vores engelsksprogede sider er tallet for Netscape ca den dobbelte
%-sats

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

"-------------------------------------
" H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>
"-------------------------------------

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 02-06-01 02:26

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> dvs. en universitets-humaniora-institution som nok
> må påregne en anelse højere NN-%-del end
> middelfordelingen for danske sider

Det virker som en meget rimelig antagelse - hvis det har nogen interesse er
her tallene for html.dk:

MSIE 5.x (74.52%)
Unknown (13.44%)
MSIE 4.x (4.59%)
Netscape 4.x (4.32%)
MSProxy 2.x (1.53%)
Opera 3.x (0.61%)
Netscape 5.x (0.38%)
AOL 4.x (0.23%)
Netscape 3.x (0.18%)
Netscape 2.x (0.09%)
AOL 5.x (0.09%)
MSIE 3.x (0.03%)

Men hvis man fraregner Proxy'er og Unknown - og således kun kigger på tallene
for Netscape og Internet Explorer, så er fordelingen:

IE: 94%
NN: 6%

> På vores engelsksprogede sider er tallet for Netscape
> ca den dobbelte %-sats

Interessant! Det underbygger bare at man nok ikke kan stole på f.eks.
TheCounters globale statistik.

Mvh
Jonas

Fra : CHRistian

Dato : 02-06-01 03:04

Jonas Astrup - html.dk <jonas.usenet@html.dk>'s posting:

>Unknown (13.44%)
---klip--
>Opera 3.x (0.61%)

Der er vist et eller andet galt der. Skulle man ikke forvente, at
Opera 5x ville være på listen, for O3 er ved at være ½gammel (~1,5
år)? Men det kan jo være, den er gået (af eller anden grund) med ind
under ukendte...

--
Tsktsk....
http://www.theregister.co.uk/content/4/19239.html

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-06-01 05:52

Sat, 02 Jun 2001 04:04:16 +0200, skrev CHRistian
<nospam@direkte.org>:

> [...]
>Opera 5x ville være på listen, for O3 er ved at være ½gammel (~1,5
>år)? Men det kan jo være, den er gået (af eller anden grund) med ind

Den går nærmere ind under IE 5 eller en Netscape version.

I Opera kan man sætte den til identificerer sig som forskellige andre
browsere end Opera og mange bruger især IE for at undgå fejl eller
under tiden slet ikke få lov til at se siden.

F. eks. har jeg under popupvinduer på min hjemmeside leget lidt med en
menu og den kræver at Opera identificerer sig som IE for at den virker
korrekt.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : CHRistian

Dato : 02-06-01 16:24

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk>'s posting:

>Den går nærmere ind under IE 5 eller en Netscape version.

Der står jo Opera selvom den IDøer som noget andet. Man kunne måske
forvente, at stat'en så på hele strengen?

>I Opera kan man sætte den til identificerer sig som forskellige andre

Ja, og det er den sat til som default ved install.

>browsere end Opera og mange bruger især IE for at undgå fejl eller
>under tiden slet ikke få lov til at se siden.

Jeg har den da altid sat til Opera. Det er ikke _så_ tit igen, jeg
direkte møder problemer med sider mht. at der er lukket.

--
// noget...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-06-01 03:54

Sat, 2 Jun 2001 01:25:58 +0000 (UTC), skrev Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk>:

>Interessant! Det underbygger bare at man nok ikke kan stole på f.eks.
>TheCounters globale statistik.

Forkert formuleret...

Du kan ikke helt overføre den til danske forhold, må være svaret.

Den globale statistik for thecounter.com for maj 2001:
1. MSIE 5.x 654181075 (78%)
2. MSIE 4.x 71812457 (8%)
3. Netscape 4.x 63125325 (7%)
4. Netscape comp. 28357036 (3%)
5. Unknow 3653397 (0%)
6. Mozilla 5.x 2232058 (0%)
7. Opera x.x 2222219 (0%)
8. Netscape 3.x 1607575 (0%)
9. MSIE 3.x 1575648 (0%)
10. MSIE 2.x 1283994 (0%)
11. Netscape 2.x 48849 (0%)
12. MSIE 1.x 3569 (0%)
13. Netscape 1.x 2450 (0%)

For min egen side, for ca ½ år og 99 % besøgende fra dk.domæne:

MSIE 5.x 4618 (87%)
Netscape 4.x 286 (5%)
MSIE 4.x 156 (2%)
Netscape comp. 105 (1%)
Opera x.x 49 (0%)
Mozilla 5.x 36 (0%)
Unknow 19 (0%)
MSIE 2.x 8 (0%)

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-06-01 14:35

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> For min egen side, for ca ½ år og 99 % besøgende fra dk.domæne:

Husk både med Jonas' og knuds sider gælder det at det hovedsagligt er folk
med computerinteresse der kommer der. Og derfor vil de oftest have noget
mere up-to-date software end den normale bruger.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-06-01 13:20

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> Husk både med Jonas' og knuds sider gælder det at det hovedsagligt er folk
> med computerinteresse der kommer der. Og derfor vil de oftest have noget
> mere up-to-date software end den normale bruger.
Det gør vist ikke den store forskel - her er tallene for www.infosport.dk
(60000+ unikke om ugen) i maj måned:
MSIE 5.x (80,6%)
MSIE 4.x (15,1%)
MSIE 3.0 (0,6%)
Netscape 4.x (3,1%)
Netscape 6.0 (0,04%)
Ukendt (0,6%)

--
Best regards/Med venlig hilsen
Martin Petersen

NOTE: There is no TREE in my address

Fra : Mickey

Dato : 03-06-01 14:45

"Martin Petersen" <martin@fyrreTREEklitten.dk> skrev i en meddelelse

> MSIE 5.x (80,6%)
> MSIE 4.x (15,1%)
> MSIE 3.0 (0,6%)
> Netscape 4.x (3,1%)
> Netscape 6.0 (0,04%)
> Ukendt (0,6%)

skummelt at MSIE 3.0 har flere hits end NN 6.0...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-06-01 18:25

Mickey wrote:

> skummelt at MSIE 3.0 har flere hits end NN 6.0...

Jeps - og for mig at se næsten lige så skummelt at der er 15 %
IE4-brugere: Hvornår har du sidst checket hvordan dine sider med css så
ud i IE4?

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

"****************************************************************************

Fra : Mickey

Dato : 04-06-01 20:34

"Jesper Brunholm" <brunholm@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps - og for mig at se næsten lige så skummelt at der er 15 %
> IE4-brugere: Hvornår har du sidst checket hvordan dine sider med css så
> ud i IE4?

aldrig... - bruger meget meget sjældent (skolens sysadmin er meget langsom
til at få opgraderet!)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-06-01 07:19

Jonas Astrup - html.dk skrev:

> hvis det har nogen
> interesse er her tallene for html.dk:

Siger ikke meget. html.dk kører en ret ren Microsoft-linje (ASP,
CSS-ting, der kun gælder for Microsofts browsere osv.), hvilket gør det
uinteressant for open source-folkene, som ofte bruger noget helt andet
end Microsoft Internet Explorer. Der bliver nok mistet nogle
andet-end-Explorer-brugere på den konto.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-06-01 14:37

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
> Siger ikke meget. html.dk kører en ret ren Microsoft-linje (ASP,
> CSS-ting, der kun gælder for Microsofts browsere osv.),

CSS er en microsoft ting? Netscape understøtter da fint CSS. Og desuden er
det hois HTML da også adgang til PHP gruppen hvilket nogen benytter sig af
samt en tutorial om SSI.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-06-01 15:00

Jakob Andersen skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
>
> CSS er en microsoft ting? Netscape understøtter da fint CSS.

Ah, endnu en "der findes kun to browsere; Internet Explorer og
Netscape"-mand...

Du misfortod mig, så lad mig formulere det lidt bedre: Nogle af
CSS-ting, der beskrives i html.dk, fungerer kun med Microsoft-browsere.
Jeg tænker her på farvede scrollbarer (http://html.dk/artikler/00010).
Okay, Konqueror er godt nok også begyndt at understøtte det
(http://understroem.dk/Logbogen/Uddrag/2), men det gør det ikke mere
til en del af CSS-standarden.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 02-06-01 15:24

> Ah, endnu en "der findes kun to browsere; Internet Explorer og
> Netscape"-mand...

Nej... Absolut ikke. Jeg kører til daglig ofte med Opera og Lynx, jeg tog
bare netscape som et eksempel på at det ikke kun er MS IE der understøtter
CSS.

> Du misfortod mig, så lad mig formulere det lidt bedre: Nogle af
> CSS-ting, der beskrives i html.dk, fungerer kun med Microsoft-browsere.
> Jeg tænker her på farvede scrollbarer (http://html.dk/artikler/00010).

Okay, så er jeg med. Men alligevel er der også masser af information til
Open Source folket. HTML, CSS, Javascript og SSI plejer da at virke sådan
nogenlunde på de fleste platforme

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 02-06-01 21:02

> [...]

>Du misfortod mig, så lad mig formulere det lidt bedre: Nogle af
>CSS-ting, der beskrives i html.dk, fungerer kun med Microsoft-browsere.

Til html.dk's forsvar skal dog lige nævnes at der i indledningen gøres
opmærksom på at det kun virker i IE 5.5.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
http://nau.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-06-01 19:39

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Men hvis man fraregner Proxy'er og Unknown - og således kun kigger på tallene
> for Netscape og Internet Explorer, så er fordelingen:
>
> IE: 94%
> NN: 6%

Interessant.

Gide du også lave en analyse af hvilke operativsystemer folk bruger?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear