Luftrenser- hvordan virker den ?
Fra : pm

Dato : 25-05-05 14:11

Citat fra Aldis annonce for næste uge, en luftrenser til omkring 500
kr..citat ...Absolut en af de bedste luftrensere på markedet. Aktivt
kulfilter og HEPA-filter renser luften og fjerner hurtigt og effektivt
tobaksrøg, støvmider, pollen og bakterier. Modsat mange andre modeller skal
det store kraftfulde HEPA-filter kun udskiftes hvert 2-3 år.
Ioniseringsfunktionen eliminerer statisk elektricitet. Luft-udskiftning pr.
time 175 .....

Hvad er det lige den gør?? Og hvis det er mod pollen skal den vel stå ved
vinduet. eller..?? Nogen erfaringer eller videnskabelige tilbagesisninger på
sårn et produkt ??

PM

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-05-05 20:54

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vinduet. eller..?? Nogen erfaringer eller videnskabelige tilbagesisninger

Jeg har udviklet en del af disse apparater tidligere og testet dem...de
virker....men....
spørgsmålet er mod hvad :) De oplader luftens molekyler så der dannes
negative ioner....de filtrerer luften og fjerner små partikler....men om de
kan forhindre allergi ... eller generelt hæve alment velbefindende det er
vist aldrig bevist.
Negative ioner skulle neutralisere dårlige positive ioner...nogle mener at
positive ioner giver hovedpine og alment ildebefindende i lettere
grad...lidt ligesom lige før et tordenvejr......Hvorvidt filteret kan fjerne
alle pollen det er jeg lidt tvivlende overfor da disse er meget små.....
Statisk elektricitet kan apparaterne fjerne for såvidt at de genererer
negative ioner og derved aflades emner med positiv statisk
ladning....apparater der også indeholder en negativ iongenerator fjerner så
også negative statiske ladninger...tricket er at man har en højere negativ
end positiv elektrisk potentiale og dermed bliver der flest negative ioner
således at apparatet ikke skulle generere problemer med disse.
Jeg ved at man i papirindustrien har anvendt apparaterne til at fjerne
statisk elektricitet.
Jeg har dog aldrig hørt at appaterne er videnskabeligt testet for deres
andre miljømæssige fordele end det at fjerne statisk elektricitet ?!

Fra : pm

Dato : 25-05-05 21:42

Jan
Hjertelig tak for et fyldestgørende svar..det satte noget på plads for
mig..... tak

PM

Fra : Tommy Fer

Dato : 28-05-05 15:22

pm wrote:
> [...]
> vinduet. eller..?? Nogen erfaringer eller videnskabelige tilbagesisninger på

Aktivt kul adsorbere urenheder i luften, HEPA filteret mener jeg er at
meget fintmasket filter, der også findes i nogen støvsugere. Derudover
laver den så en ionisering som der er beskrevet andetsteds i tråden.

Tjae, jeg køber ikke en.. men hos en ryger tror jeg godt at det aktive
kul kunne gøre en forskel.

mvh Tommy Fer