Vådrumssystem. Påvirkning af vandkvalitet?
Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-05 12:45

Hvis f.eks. Alfix vådrumssystem bruges til at tætne/sikre et akvarium, vil
der da ske, eller være risiko for afsmitning til vandet fra de stoffer som
produktet er lavet af? I givet fald, hvilke stoffer og vil det være giftigt
for akvariets beboere? Vil det betyde noget for hårdheden af vandet? Aktuelt
tænkes der på SealStrip og 2K membran.

Lidt om produktet her:

http://www.alfix.dk/dk/dk_pi/pi_2kq.htm

--
Martin

Fra : Jakob M

Dato : 24-05-05 19:27

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> giftigt for akvariets beboere? Vil det betyde noget for hårdheden af
> vandet? Aktuelt tænkes der på SealStrip og 2K membran.

Det er umuligt at sige noget om, uden at kende det nøjagtige indhold af
produkterne, og det oplyser de næppe. Spørg producenten for at være helt
sikker.

Mvh
Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-05 19:43

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er umuligt at sige noget om, uden at kende det nøjagtige indhold af
> produkterne, og det oplyser de næppe. Spørg producenten for at være helt

Jeg tvivler bare desværre på, at producenten ved andet end at det er et
fantastisk produkt til vådrumssikring.. Men jeg havde netop lagt et link til
produktet og der er ret udførlige beskrivelser af, hvad produktet er lavet
af.. så håbede jeg på, at en eller anden kyndig herinde kunne have en mening
om det?

Martin

Fra : Benny Fly

Dato : 24-05-05 22:39

> [...]
giftigt
> for akvariets beboere? Vil det betyde noget for hårdheden af vandet?

Helglasakvarier tætnes med silikonegummi. Man bruger den klare type, der
ikke er tilsat antimugmidler. Det står på tuben, om den kan bruges til
akvarier, og alle byggemarkeder har den. Silikonegummi afgiver eddikesyre
under hærdningen, og akvariet skal skylles efter med vand inden brug.

Akvarier i beton eller stål kan tætnes med glasfiber på samme måde som man
bygger både. Glasfiber afgiver giftige dampe under arbejdet og hærdningen,
og det skal også afgiftes efter endt hærdning.

Glasfiber og silikonegummi påvirker ikke vandkvaliteten efter endt hærdning.
Jeg har selv et glasfiberarmeret akvarium, der har kørt i mange år uden
giftproblemer og utætheder.

mvh Benny

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-05 22:37

"Benny Fly" <bennyfly@antispam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hærdning.
> Jeg har selv et glasfiberarmeret akvarium, der har kørt i mange år uden

Tak. Det er jeg sådan set med på. Jeg har bare fået den ide med
vådrumssikringen, fordi jeg gerne vil ekstrasikre min meget store tank (830
lt), inden jeg lukker alle de bagerste samlinger inde bag en fast baggrund
som jeg er ved at lave. For når først den er lavet, vil det være meget
ødelæggende at skulle derind igen...

Martin