Så meget for "Thorning"-effekten
Fra : G B

Dato : 07-06-05 00:18

Den i medierne meget opreklamerede Helle Thorning-Schmidt, også kendt
som Gucci-Helle, som i flere måneder har siddet i Folketinget, og næsten
lige så længe har været leder af Socialdemokratiet, er vist kommet til
at prutte i nælderne. Sådan kan det gå, når mediehyldestens fernis
lægger sig, og det viser sig at Thorning-effekten var ligesom
Connie-effekten: Medieskabt og uden skygge af betydning i det virkelige
liv. Gucci-Helle er dygtig til det der med topstyring, og dét er, som
nogle måske vil vide, ikke en videre moderne ledelsesstil. Damens
ungdommelighed til trods er hun tilsyneladende blottet for reel tæft
under alt designet. Politiken rapporterer om et oprør i baglandet:

31 socialdemokratiske kredsformænd er parate til at kræve en
ekstraordinær-kongres i protest mod den ny s-formands ledelsesstil.

Protesten kommer efter Sandy Brinck, partiets velfærdsordfører, i sidste
uge offentligt kritiserede, at Thorning-Schmidt havde ansat den
omdiskuterede Morten Boje Hvid som spindoktor. Hvilket Thorning-Schmidt
svarede skarpt på og gav ordføreren mundkurv på.

Og det er den episode der er blevet for meget for partiets kredsformænd.
(...)
»Den ledelsesstil må stoppe. Ellers er der ingen anden udvej end at
»indkalde til en ekstraordinær kongres«, siger Kurt Haven, kredsformand
»i Kalundborg til DR Regionalen.
-sfw

GB

Fra : morten sorensen

Dato : 07-06-05 06:47

G B wrote:
> [...]
> lægger sig, og det viser sig at Thorning-effekten var ligesom
> Connie-effekten: Medieskabt og uden skygge af betydning i det virkelige

Lad os nu se; det er lidt tidligt at dømme hende ude. Det burde ikke
overraske at hun klokker i det til at starte med, da hun ingen erfaring
havde med Folketinget eller SocDems ledelse. Det til trods blev hun
valgt - så der må være et flertal der vil hjælpe hende.

Gucci-Helle er dygtig til det der med topstyring, og dét er, som
> nogle måske vil vide, ikke en videre moderne ledelsesstil.

Den har ellers forekommet i samtlige 'moderne' virksomheder jeg har
arbejdet i. Den kaldes 'flad' osv - men er topstyring.

--

morten sorensen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-06-05 12:29

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message

Sandy Brinck virker ikke som om hun fatter ret meget af hvad der er sket
efter 1970.

> liv. Gucci-Helle er dygtig til det der med topstyring, og dét er, som
> nogle måske vil vide, ikke en videre moderne ledelsesstil.

De "Nogle, der tror de ved" har vist aldrig været på en moderne ledet
virksomhed - selvfølgeligt kan man da sige sin mening til de interne møder -
men hvis man så ikke retter ind og fatter hvem der er bossen på stedet, så
er det ret hurtigt ud! Det hedder i SocialDemokrat-speak "det flexible
arbejdsmarked" og politikerne taler altid som om det er en herlig ting at vi
har det. Når bare det ikke omfatter dem selv.

Forskellen på "moderne" og "gammeldags" ledelse er såmænd bare at de
"moderne" ledere er langt bedre til at få medarbejderne til at give sig selv
ansvaret/skylden for de beslutninger som ledelsen egenhændigt tager. Det
ville Politikerne også gerne have i politiske spørgsmål - så de hyrer
spindoktorer (Konsulenter) til at lyve for sig . Outsourcing er jo også
"moderne ledelse" og man hvis noget går galt har man en syndebuk.

> (...)
> »Den ledelsesstil må stoppe. Ellers er der ingen anden udvej end at
> »indkalde til en ekstraordinær kongres«, siger Kurt Haven, kredsformand
> »i Kalundborg til DR Regionalen.

Og heller ikke Kamikaze-Kurt her, "Jeg Klager til Bestyrelsen, over Chefen,
gør jeg".

Haha:

Den "moderne ledelse" vil så meddele at Kurt Haven har besluttet "at søge
nye udfordringer" og at de i øvrigt er i gang med at "forberede
organisationen til at møde fremtidens udfordringer" (Sandi Brinck accepterer
jobbet som Environment Manager - d.v.s vander planter og sådden, som man gør
med dem man ikke lige p.t. kan fyre).