En konspirationsteori spreder polio
Fra : G B

Dato : 07-06-05 00:14

af Daniel Pipes
New York Sun
24. Maj 2005
Oprindelig engelsk tekst: A Conspiracy Theory Spreads Polio

Oversat af Mette Thomsen

En verdensomspændende kampagne, som blev indledt i 1988 for at udrydde
polio-smitten, var netop på nippet til at få succes, da en
konspirationsteori i begyndelsen af 2003 greb den muslimske befolkning i
det nordlige Nigeria. Denne konspirationsteori har egenhændigt betydet,
at polio atter har antaget epidemiske proportioner.

Teoriens kilde synes at være læge og præsident for Nigerias Højesteråd
for Shari'a-lovgivning, Ibrahim Datti Ahmed, 68 år. Dr. Ahmed, som er
islamist, beskylder amerikanerne for at have blandet vaccinen med et
anti-fertilitetsmiddel, som steriliserer børn (eller, ifølge en
alternativ teori, inficerer dem med AIDS) og betragter ifølge John Murphy
på Baltimore Sun amerikanerne som "de værste kriminelle på jorden … Selv
Hitler var ikke så ond."

Frygten for polio-vaccinen fik fat på grund af krigen i Irak, forklarede
en læge fra WHO. "Hvis Amerika kæmper mod folk i Mellemøsten," således
lyder den islamistiske logik, "må konklusionen være, at de bekæmper
muslimer." Lokale imamer gentog og spredte sterilisationsteorien, som
vandt bred accept trods mundtlige forsikringer om det modsatte fra WHO,
den nigerianske regering og mange nigerianske læger og videnskabsfolk.

Ibrahim Shekarau, guvernør over Kano, en af de tre nigerianske stater som
afviste polio-vaccinen, retfærdiggjorde beslutningen om ikke at vaccinere
med den begrundelse, at "det er det mindste af to onder at ofre to, tre,
fire, fem, ja endda ti børn frem for at tillade sandsynligheden for, at i
hundredtusindvis eller måske millioner af pigebørn gøres ufrugtbare."

Baltimore Sun bringer et eksempel med en ung nigeriansk mor, som afviste
polio-vaccinen til sit barn. Barnet fik polio, og moderen blev spurgt, om
hun havde fortrudt sin beslutning. Uden at tøve svarede hun, "Nej, jeg
ville gøre det samme i dag." Landsbybeboerne betragtede
vaccinationsprogrammet som en trussel og "jagtede, truede og overfaldt
lejlighedsvist vaccinatorerne. I frustration var der nogle
vaccinationshold, som valgte at kassere tusindvis af
vaccinationsdoseringer frem for at konfrontere de vrede landsbybeboere."

I midten af 2004 var konspirationsteorien sprunget videre til Indien,
hvor en sundhedsarbejder bemærkede, at der i et slumområde var "mange
fattige og uvidende kvinder, som anser vaccinationer imod polio for at
udgøre en bedragerisk strategi til fødselskontrol."

Den slags fobier om, at Vesten smitter muslimer med sygdomme, er ikke
noget nyt. I en bog fra 1997 har jeg undersøgt nogle tidligere
beskyldninger:

Englænderne importerede kolera og malaria til Egypten efter Anden
Verdenskrig. En britisk jordemoder, som var under uddannelse i Kabylia-
provinsen i Algeriet, blev af sin vrede algierske supervisor beskyldt for
at arbejde i ledtog med de "hvidkitlede sabotører, som lader deres hænder
gå fra vagina til vagina og smitter mit heltemodige folk med syfilis!" En
unavngiven fjende—formentlig amerikansk—smuglede dødelige sygdomme ind i
Irak via maddikebefængte cigaretter. Israel overførte cancer til
palæstinensere ved at lade dem arbejde i farlige fabriksjobs og udsætte
dem for fosforholdige røntgenvisiteringer.

Konspirationsteorien om polio-vaccinen har haft direkte konsekvenser:
Seksten lande, hvor polio var blevet udryddet, har de seneste måneder
rapporteret om udbrud af sygdommen – tolv i Afrika (Benin, Botswana,
Burkina Faso, Cameroon, Den Centralafrikanske Republik, Chad, Ethiopien,
Ghana, Guinea, Mali, Sudan og Togo) og fire i Asien (Indien, Indonesien,
Saudi Arabien og Yemen). Yemen har haft det største udbrud af polio med
mere end 83 tilfælde siden april. WHO kaldet det for "en større epidemi."

Fællesnævneren er, bemærker New York Times, at tilfælde af polio nu er
lokaliseret "næsten udelukkende i muslimske lande eller regioner." Det
skyldes, hævder forskere, at polio-smitten bredte sig fra Nigeria på en
højst muslimsk måde – via hajj eller pilgrimsfærden til Mecca, som fandt
sted i januar 2005. Prøver bekræfter, at alle de tre asiatiske arter af
sygdommen har deres udspring i det nordlige Nigeria.

WHO har i sin reaktion talt med store bogstaver, hvilket FN-
organisationer alt for sjældent gør, og klaget over, at muslimske
regeringer har bidraget med sølle 3 million dollars til den 4 milliarder
dyre kampagne mod polio, og kræver flere midler fra dem. David L. Heymann
fra WHO har også udtalt: "Det ville være et godt tegn for islamiske lande
at se andre islamiske lande give. Men de har meldt sig langsommere, end
vi havde forventet."

Flere penge vil hjælpe, ja, men endnu vigtigere er det, at muslimerne
selv argumenterer imod og bekæmper denne konspirationsteori-mentalitet.
Denne polio-episode er blot ét eksempel på, hvordan konspirationsteorier
med udspring i den muslimske verden skader alle og muslimer først og
fremmest.

GB

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-05 03:33

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> Denne polio-episode er blot ét eksempel på, hvordan konspirationsteorier
> med udspring i den muslimske verden skader alle og muslimer først og

Kulturfremmede tropelande kan sagtens have disse absurde konspirationer og
smittesprednings-mønstre. Det rager ikke os i EU, mere end hvis bladlus i
min hæk inficeres af mariehøns, der holder dem nede, sådan som jeg for
første gang har set i min have i nuværende kolde forsommer
( mariehøns plejer at være meget senere ude imod de små nyttedyr, der
hjælper mig at beskære hyld og el)
At gribe ind imod naturens eller helligkrigernes interne junglelov er ikke
vor sag - men ved at studere Nigeria, kan vi fastslå, at Islam-bæltets
folkeslag er extremt kulturfremmede og ambitioner om integration her er -
næsten - som at ville lære insekt-rovdyr og insekt-byttedyr at græsse
fredeligt side om side.

Det er vås, at smitte-mønstrene skader *andre dele af verden*.Kun
magtovertagelsesplaner, vold og socialudgifter skader os, alvorligt. Da
tyrkere kom hertil, skete mangedobling af tuberkulose, og man frygtede at de
spredte epidemi til danskere. Etnisk sygdom er stadig jobskabelse for vort
sundhedssystem, men yderst få danskere er i tæt kontakt med de fremmede og
har deres aparte immunforsvar. Vedr naturlig og lægelig "vaccination" imod
polio, tuberkulose og meget andet bør vi prise os lykkelige for, at vi er så
kulturfremmede som vi er (hvilket er vigtigst), og at kun nogle extremt
fattige EU-borgere er så sæt ved indvandrerne, at der sker overførsel af
smitstof (hvilket er knap så betydningsfuldt).
Mht kropslig hygiejne og lignende er der ikke noget problem - muslimers
vaskevaner står ikke tilbage for vore. Så badeværelser og deres brug er
vildt overvurderede i sygdomsbekæmpelse. Væsentlig hygiejne i betydningen
sygdomsforebyggelse ligger på psykosomatiske fronter, især.

NB - at jeg går ind på tanken som USA-medierne tror på, betyder ikke at jeg
æder råt alle detaljer i det spøjse journalist-forsker makværk, som jeg
gentager nedenfor