Navico selvstyrer
Fra : Henrik Damsgaard

Dato : 01-06-05 20:51

Jeg har for nylig fået problemer med min navico selvstyrer. Jeg kender
ikke pt. den nøjagtige model. Men den er udstyret med en 4 knapper og
2 LED. Den ene knap er AUTO den anden SET. Desuden en grøn og rød til
kurskorrektion.

Kan maile et billede af "Børge" som den er døbt

Problemet er at den hyler (et langt bib) når jeg sætter den i 12V
stikket, samtidig lyser auto LED. Men den virker ikke.

Har en mistanke om at der kan have været vandindtrængen i stikket,
eller en anden overgang i systemet.

Har forsigtigt haft den skilt ad for at se om jeg kunne spotte nogle
synlige defekter - men nej

Har nogen en ide til hvad det kan være? - kan det laves ? og hvem kan
i givet fald lave den?

Det er jo en ½ dyr tingest, som jeg er meget glad for

Venlig Hilsen
Henrik Damsgaard

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 22:06

"Henrik Damsgaard" <henrik@bianca27.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> og hvem kan
> i givet fald lave den?
>
> Det er jo en ½ dyr tingest, som jeg er meget glad for

For nogle år siden havde vi samme problem med en Helsman.
Det viste sig at være hunstikket, der var irret til, så
forbindelsen var ustabil. Da stikkene blev renset virkede
den perfekt igen ... man kan jo håbe, det er så enkelt ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-06-05 22:21

Flemming Torp said the following on 01-06-2005 23:06:
> [...]

> forbindelsen var ustabil. Da stikkene blev renset virkede
> den perfekt igen ... man kan jo håbe, det er så enkelt ...

Standard erfaring: 90% af alle elektroniske fejl kan ses med det blotte
øje (når man først får øje på dem )

Ja det bør kunne laves, hvor i landet ?

/carsten

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 02-06-05 08:29

> Standard erfaring: 90% af alle elektroniske fejl kan ses med det blotte
> øje (når man først får øje på dem )
>
> Ja det bør kunne laves, hvor i landet ?

Kan man vel selv.. kan det ikke klares med en dåse kontaktrens ? og så
efterfølgende siliconefrit fedt i stikket ?

Mvh
Leon

Fra : Henrik Damsgaard

Dato : 02-06-05 14:32

Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> wrote in message news:<429e26a0$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Standard erfaring: 90% af alle elektroniske fejl kan ses med det blotte
> øje (når man først får øje på dem )
>
> Ja det bør kunne laves, hvor i landet ?

Holstebro
Vh Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-05 12:52

> [...]

> ikke pt. den nøjagtige model. Men den er udstyret med en 4 knapper og
> 2 LED. Den ene knap er AUTO den anden SET. Desuden en grøn og rød til

Det er næsten helt sikkert en TP 100, 200 eller 300. Det er stort set den
samme model, som Simrad har nu, fordi de købte Navico. Jeg har selv haft en
TP 300 og det er en fremragende pilot.

Jeg vil tro, at dit problem kunne skyldes underspænding. Den er ret sensibel
med spændingen, så den kan ikke starte, hvis der ikke er spænding nok. Kan
du ikke prøve at sætte den til en strømkilde, som du ved er i orden. Prøv
også at måle spændingen i stikket, jeg mener ikke, at den kan køre under
11.5 volt.

Hvis det ikke er det, så er jeg blank, men det er intet problem at få den
repareret. Simrad har alle stumper til den, og der er et gut i århus, som er
god til den slags. Desværre kan jeg aldrig huske navnet på ham.

Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-06-05 16:07

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> den repareret. Simrad har alle stumper til den, og der er et gut i
> århus, som er god til den slags. Desværre kan jeg aldrig huske navnet

Hvis det er i kbh. området, kan man gå direkte til grossisten, Simrad ude i
Glostrup. De er meget serviceminded og flinke.
For et par år siden, havde Simrads TP10 og 20 dog kollosale problemer, fordi
der brændte nogle elektroniske sensorer i motorstyringen af hele tiden, uden
at de kunne finde problemet.
Det viste sig at være en tandrem, der var lavet af et forkert materiale som
generede statisk elektricitet som dræbte nogle såkaldte Hall elementer i
styringen.
Den var også totalt umulig at kalibrere for kompasdeviation, selv om det
skulle kunne gøres.

Jeg fik min TP20 rep. 3 gange og 1 gang byttet til ny, men da den også døde
midt ude i Kattegat, fik jeg uden diskusion købet hævet efter > 1 år og
købte så en Raymarine. (tidl. Autohelm)
Det 'bytte' har jeg ikke fortrudt, for som jeg oplever det i min 26' sejlbåd
(en Polaris Drabant), er Raymarinen langt mere støjsvag, styrer bedre både i
søgang og på fladt vand og den har nogle individuelle justeringsmuligheder
som Simrad ikke har.
Desuden er det lille display med kurs og nav. oplysninger genialt.

- Undskyld Simrad -.
Det er ikke for at være totalt negativ, for sikkert er derers modeller
forbedrede, og folkene ude i Glostrup var også flinke og serviceminded.

--
hilsen Ole

Fra : Henrik Damsgaard

Dato : 06-06-05 11:49

Har fundet ud af at modellen hedder TP 1800.

Har forsøgt med en "ordentlig" strømforsyning - men den siger stadig
BIB og lyser i AUTO lampen

rik Damsgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 09:17

"Henrik Damsgaard" <henrik@bianca27.dk> skrev

> Har fundet ud af at modellen hedder TP 1800.

Av, så har den nogle år på bagen, jeg mener at 100-300 serien kom allerede i
'94-95. Jeg købte min TP 300 i '96

> Har forsøgt med en "ordentlig" strømforsyning - men den siger stadig
> BIB og lyser i AUTO lampen

Øv, det var da ærgerligt....

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-05 10:41

"Henrik Damsgaard" <henrik@bianca27.dk> skrev

> Har forsøgt med en "ordentlig" strømforsyning - men den siger stadig
> BIB og lyser i AUTO lampen

Og du er sikker på, at der er ordentlig kontakt i stikket?

Prøv evt. at pille stikket af, og undersøg om kobberet i ledningen er
ødelagt. Det kunne sagtens skyldes, at den sidste del af ledningen er
ødelagt pga af galvanisk tærring, så hvis du har mulighed for det, så prøv
evt. at klippe nogle cm af ledningen, eller prøv om du kan strømføde
apparatet direkte inde i kassen med nogle prøveledninger.

Med den alder er det ikke spor usandsynligt, at kobberet i ledningen er
nedslidt.

Claus

Fra : Henrik Damsgaard

Dato : 07-06-05 14:48

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message news:<42a56b60$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
> "Henrik Damsgaard" <henrik@bianca27.dk> skrev

> Og du er sikker på, at der er ordentlig kontakt i stikket?

Da jeg testede strømforsyningen klippede jeg stikket af og monterede
cigarstik med en kronmuffe. Bemærkede at kobbret var noget sort.
Prøver at klippe et stykke af for at finde rent kobber.

vh Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-06-05 10:01

> [...]

> cigarstik med en kronmuffe. Bemærkede at kobbret var noget sort.
> Prøver at klippe et stykke af for at finde rent kobber.

Skift ledningen!

Den er død, færdig, kaput, finito

Når først der er sort kobber, så kan du lige så godt tage tyren ved hornene
og udskifte det. Det er den *eneste* måde at stoppe tærringen, og tro mig,
det bliver ved og ved, når først det er begyndt. Og tæret kobber kan ikke
transportere strøm.

Claus