Behandling af finer dørk
Fra : Co

Dato : 30-05-05 21:52

Jeg er igang med at behandle mine finér dørkplader, som jeg grundet pletter
fra en utæt kaleche
har slebet helt ned til finéren.

Derefter en lag Hempels Favourite Varnish fortynnet ca. 30% med alm.
cellulose fortynder, men
der kommer bitte små huller på størelse med et sankorm ud over det hele, og
jeg tænker at det
kommer fra rullen, hvor lakken ligesom skummer lidt ?

Efterfølgende har jeg skrabet alle pladerne med et knivsblad og renset dem i
Hempels Yacht Cleaner
Hvor efter de fik et nyt lag Hempels Favourite Varnish fortynnet ca. 10%
med hempels 823 fortynder,
men der er stadig en masse bitte små huller i lakken

Nogen der her har en ide om hvad det evt. kan skyldes ?

Jeg havde regnet med at give det endnu en gang lak og derefter mellemslibe
det, men det skal vel så være
med vandslibningspapir, hvilken korn ??

Med sejler hilsen
Claus

Fra : Hanne og Hans

Dato : 31-05-05 08:29

Jeg ville nu bruge en flad pensel, ruller danner skum i lak.
Det er sikkert derfra hullerne stammer.
Min erfaring fra lakerede fribord er, at det skal have en 10-12 lag i en
køre,et lag pr dag, derefter en mellemslipning og et slutlag.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Co

Dato : 31-05-05 11:21

"Hanne og Hans" skrev i en meddelelse
> [...]
> Min erfaring fra lakerede fribord er, at det skal have en 10-12 lag i en
> køre,et lag pr dag, derefter en mellemslipning og et slutlag.

først tak for svaret, ja jeg vil købe en god pensel i dag, og smide rullen
ud til højre,
dog vil jeg nu nok foretrække en ringpensel, da jeg tidligere har været glad
for at
bruge dem, og bedre kan styrre hvor meget jeg lægger på.

10-12 gange, taler vi her om tynde lag med mellemslibning hver gang, eller
et tykt flydende
lag ??

Jeg havde forstillet mig at give det ca. 6 - 8 gange hvor jeg mellem hver
lakering, skrabede det
med et knivsblad, og sluttelig inden sidste lag lak sleb det ??

Med sejler hilsen
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-05-05 09:14

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> [...]
> jeg tænker at det
> kommer fra rullen, hvor lakken ligesom skummer lidt ?
> Nogen der her har en ide om hvad det evt. kan skyldes ?

Ja, det er helt sikkert luftbobler. Lak kan man ikke rulle på, det skal
stryges på med en ordentlig lakpensel, og det vil sige en pensel til omkring
kr 100,- eller meget gerne mere. Det bliver aldrig pænt, hvis du ruller det
på, fordi lakken ikke flyder korrekt. Du kan ikke lægge det tykt nok på med
en rulle, fordi når du ruller tilbage, så hiver du den lak, du lige har lagt
på op igen, og så er det, du får en masse bobler i lakken. Nogen bruger en
malerpude, men den er lidt svær at bruge hvis det skal være rigtigt flot, og
skal også helst bruges i kombination med en pensel. En kvalitetspensel er
langt det bedste.

Dernæst synes jeg, at det er for meget cellulose, du bruger. Jeg ville også
bruge terpentin i stedet, og gerne fransk terpentin (vegetabilsk) og så kun
bruge 20% i første lag, og max 10% i andet lag og resten ren lak. I alt
mindst 6-7 lag og allerhelst 9-10 lag, navnlig når det er en dørk. Jeg
ville nok have valgt en to-komponent, når der er tale om en dørk, som man
skal gå på. Det er langt stærkere. Men nu har du jo den anden, så er der
ikke andet at gøre end at lægge rigeligt på. Så kan du de efterfølgende år
blot slibe let og så lægge et eller to lag slidlag på hvert andet år eller
der omkring, afhængigt af, hvor godt det holder.

Problemet med cellulose er, at lakken bliver meget blød af så store mængder,
og at det fordamper ret hurtigt. Det er ok til malinger, men ikke optimalt
til rene lakker.

Hvis du køber en ordentlig pensel, så husk at sætte den i vand i 24 timer,
inden du bruger den. Så får du forberedt hårene og samtidig slipper du for
at den fælder, når du starter med at lakere. Nye pensler skal altid sættes i
vand, inden man bruger dem første gang.

Claus

Fra : Co

Dato : 31-05-05 11:16

> [...]
> med
> en rulle, fordi når du ruller tilbage, så hiver du den lak, du lige har

Forstået, prøver om jeg kan nå ned og købe en ringpensel idag !

> [...]
> mængder,
> og at det fordamper ret hurtigt. Det er ok til malinger, men ikke optimalt

OK
nu har jeg snart helt 1,5 liter Favourite Varnish på, ( af 4 gange )
og skal nu ned og hente mindst 1 liter mere, vil jeg kunne gå over på en
2 komp som eksempelvis Diamond Varnish eller bliver den får hård med
fare for at krakelere - eller kan jeg fortsætte en 1 komp. Dura satin
Varnish
( vil gerne have en silkeblank overflade frem for den højglans )

Slibe let, og mellemslibe, hvad skal jeg bruge af sandpapir, er det ok med
korn 120 eller 240
eller skal det vådslibes med korn 320, 800 ??

> [...]
> at den fælder, når du starter med at lakere. Nye pensler skal altid sættes

Tak, jeg køber den bedste jeg kan finde og sætter den i vand !

Og endnu engang tak for hjælpen
Claus

Fra : ibber

Dato : 31-05-05 11:56

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
> at den fælder, når du starter med at lakere. Nye pensler skal altid sættes

Terrorgeden har talt alle andre indlæg er hermed urelevante

Fra : Michael Sandvad Pede~

Dato : 31-05-05 12:17

Ordet du leder efter er irrelevant, urelevant er ikke et ord.