Gear/gas håndtag til indenbords motor på s~
Fra : Ole Pagh

Dato : 29-05-05 20:17

Jeg skal have afmonteret gear-gas håndgrebet og adskilt og renset / rep.
mekanikken, da den lille knop i midten af håndtaget ikke vil gå rigtigt ud
igen, efter at motoren har stået frigear med gashåndtaget fremme.
(det er forsøgt smurt med alverdens vidundermidler, men den dumme knap
sætter sig alligevel fast, så at motoren ikke kan sættes i gear når den
skal)

Håndgrebet er at en form for letmetal og det sidder jo i cockpittet, udsat
for vejr og vind og saltvand, og det sidder fast på akslen ind til
gearskiftemekanikken.
Unbraco skruen er ude, men alleigevel sidder det uhjælpeligt fast. Caramba,
WD 40 etc er prøvet, små (og senere lidt større) slag med en hammer, men
skidtet vil ikke af...
Det er formentlig groet fast pga. korrosion

Jeg havde tænkt at prøve at opvarme det lidt med en gasbrænder, men er ikke
ret glad for ideen, da håndtaget sidder klods op af kistebænkens glasfiber.

Er der nogen der har en god ide ?.
PS: Motor (Yanmar 1GM) + gear/gas mekanik er formentlig fra midt i firserne,
altså ca. 20 år gammel.

--
hilsen Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-05-05 21:27

Slå en tilpas stor skruetrækker ind i den revner der bliver hvor skruen er
taget ud. Så udvider den sig lidt og slipper måske grebet i strålen.

Virkede i hvert fald på min 20 år gamle teleflex.

Bjarke

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:429a1511$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-05 10:14

> [...]

ikke
> ret glad for ideen, da håndtaget sidder klods op af kistebænkens

Du kan evt. nøjes med en varmepistol, den er ikke så heftig. Find noget
jernplade 3-5mm og hold ind foran fiberen, så det kan optage og aflede
varmen. Fle opvarmninger og afkølinger efter hinanden er godt, men
tidskrævende. Bank også gerne lidt på det, mens det er varmt. Ellers er der
kun en aftrækker tilbage. HN har noget billige slaskeværk, men de er
alligevel anvendelige til mange ting. Men det kræver jo, at akslern er
synlig, og det er den ikke altid, men du kan naturligvis bore et hul indtil
akslen.

Men meget ofte er en mejsel som Bjarke foreslår nok. Læg noget trætplade
under, så du ikke maser hul i fiberen.

Er det aluminium på stål, så kan det faktisk sidde så fast, at det kan være
tilnærmelsesvis umuligt at fjerne. Jeg skulle engang fjerne en
aluminiumssadelpind, og jeg prøvede alt, simpelthen alt. Det endte med, at
stellet blev bøjet.

Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-05-05 18:32

Tak for svarene.

Håndtaget kom til sidst af ved grov vold, men indmaden på Teleflex'en kunne
ikke adskilles, så det blev en helt ny kontrol enhed til en masse penge ...
Sjovt nok virkede -gearknappen på den gamle, efter at det hele var blevet
tævet fra hinanden.

--
hilsen Ole