Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ophavsret
Fra : Ulf Pedersen

Dato : 05-06-05 22:53

Hej

Jeg har solgt 5 billede til en bog på 143 sider.
Bogen har så været omtalt i en lokal avis med mit et af mine billede.

Jeg er ikke krediteret for billedet, avisen har ej heller spurgt om de
må bruge mit billede i forbindelse med omtalen.

Mig bekendt er det ikke tilladt at citere et fotografi.

Jeg har solg billedet til bogen ikke til en markedsføring af bogen.

Kan jeg sende avisen en regning med krav om vederlag og godtgørelse
for brug af mit billede uden min tilladelse ?

x-poste til dk.videnskab.jura, med follow-up i dk.fritid.foto.
--

Mvh. Ulf Pedersen
http://www.digifoto-nord.dk/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 23:14

Ulf Pedersen wrote:

> Kan jeg sende avisen en regning med krav om vederlag og godtgørelse
> for brug af mit billede uden min tilladelse ?

Ja... hvis der ikke står noget med småt i den den aftale, som du har
indgået med forlaget, dengang da du solgte dem reproduktionsret til
bogen, så har du krav på et særskildt honorar for avisens brug af
billedet.

Men snak lige med bogforlaget først, for det kan jo ske, at de har
sagt til avisen, at den gerne måtte trykke billedet, og så er det jo
bogforlaget der skal betale for denne meranvendelse af dit billede.

Der er dog den undtagelse, at avisen godt må afbillede bogens
forside i forbindelse med en anmeldelse af bogen, og forlaget kan
også afbillede forsiden i salgsannoncer, bogkataloger o.s.v., det er
bl.a. derfor, at man godt kan kræve et noget større honorar, hvis et
billede skal bruges på forsiden af en bog...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ulf Pedersen

Dato : 06-06-05 00:00

On Mon, 06 Jun 2005 00:13:53 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

Hej Niels

> [...]
>indgået med forlaget, dengang da du solgte dem reproduktionsret til
>bogen, så har du krav på et særskildt honorar for avisens brug af

Det gør der ikke, her er hvad der står i aftalen.

Billederne må kun bruges til det aftalte formål og kun ved angivelse
af fotografens navn.

>Men snak lige med bogforlaget først, for det kan jo ske, at de har
>sagt til avisen, at den gerne måtte trykke billedet, og så er det jo
>bogforlaget der skal betale for denne meranvendelse af dit billede.

Ja det var da en mulighed.

> [...]
>bl.a. derfor, at man godt kan kræve et noget større honorar, hvis et
>billede skal bruges på forsiden af en bog...

Nu er det ikke forsiden, men et par sider inde i bogen.

--

Mvh. Ulf Pedersen
http://www.digifoto-nord.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 06-06-05 21:08

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Men snak lige med bogforlaget først,

Avisen er ansvarlig for deres brug af billedet, herunder den manglende
kreditering, det behøver Ulf ikke debattere med forlaget.

> -for det kan jo ske, at de har sagt
> til avisen, at den gerne måtte trykke billedet, og så er det jo
> bogforlaget der skal betale for denne meranvendelse af dit billede.-

Hvis avisen mener, at forlaget skal betale, så må avisen videresende
regningen, men i første omgang må avisen betale for det billedmateriale
som avisen anvender.

Avisen bør i øvrigt vide, at fotografen har ophavsretten, at
forlaget/forfatteren ikke har ret til at råde over et billede, blot
fordi det er trykt i en bog.

Lotte M

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-06-05 21:44

Lotte M wrote:

> Avisen er ansvarlig for deres brug af billedet, herunder den manglende
> kreditering, det behøver Ulf ikke debattere med forlaget.

Du har fuldstændig ret, men hvis det nu er forlaget som har sagt til
avisen, at de godt måtte trykke billeder fra bogen, så er det jo
fair nok, at de i første omgang får chanchen for at betale for
brugen af billederne.

Det kan jo sagtens ske, at Ulf straks bliver tilbudt betaling for
brugen i det øjeblik han gør opmærksom på sagen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : bg

Dato : 06-06-05 18:13

Hej Ulf, jeg ville nok først
forhøre mig hos bogens forlag.

- måske har de givet lov - så er det dem
du skal efter (i første omgang)

Mvh
Bg