Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makro foto med D70
Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 17:00

Hejsa,

Jeg kan godt lide at tage makro billeder med alm. point and shoot kameraer,
og ønsker derfor at bevæge mig over at gøre det med D70'eren jeg har.
Men... er det muligt at gøre fornuftigt for måske max. et par tusinde
kroner?

Jeg har set at både Sigma og Nikon leverer makron objektiver.....
Men hvad bør man gå efter? Jeg har ikke noget imod at købe brugt, så længe
det ikke fejler noget...
Mit krav er at det er muligt at komme godt tæt på motivet... altså tættere
på end med et 300mm zoom obj. hvor man står tættest muligt på motivet og
zoomer helt ind :)
Skarpheden skal også gerne være med - jeg har prøvet med makro-filtre, og de
er ikke skarpe nok.

Håber nogen kan bidrage med noget nyttig viden - evt. et par test-skud med
noget udstyr der kunne minde om det jeg jager?

Mvh Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 17:08

Jeg kan anbefale Tamron 90mm f2.8 macro. Skulle være blandt de bedste, og
til en fornuftig pris. Omkring 3000kr mener jeg. Har selv et til mit D70

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 17:15

"Jakob" <ok> wrote in message
> Jeg kan anbefale Tamron 90mm f2.8 macro. Skulle være blandt de bedste, og
> til en fornuftig pris. Omkring 3000kr mener jeg. Har selv et til mit D70

Gider du ikke prøve at vise mig nogle billeder taget med den?
Evt. maile et par stykker til mig, hvis du ikke har nogen/kan lægge nogen
online sådan lige.

Hvor tæt på kommer man på motivet?

/Dennis

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 17:19

Dennis Meng wrote:

Med fare for at få bøllebank fra de mange gode mennesker i gruppen vil jeg
alligevel opfordre dig til at bare prøve at læse en lille smule tilbage i
gruppen. Emnet har været endog meget debatteret i de sidste 14 dage - men
det kræver selvfølgeligt en minimal indsats.

vh
Jan
--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 17:33

> [...]
> gruppen. Emnet har været endog meget debatteret i de sidste 14 dage - men
> det kræver selvfølgeligt en minimal indsats.

Jeg har luret tilbage i tiden og kigget, og der tales rigtigt meget
fornuftigt om et Tamron 90mm objektiv - men jeg synes det rammer væsentligt
højere end det jeg har lyst til at ofre..... (500+ euro)
Så snakkes der meget blandet om nogle andre objektiver, men hvor pris
niveauet er ca. det samme - mærket ændrer sig blot.

Men måske det bare ikke kan lade sig gøre at få noget fornuftigt til et par
tusinde eller under ....

Det var ikke min mening at træde nogle folk over tæerne, ved at bringe denne
her post

/Dennis

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-05 17:43

> [...]
> Så snakkes der meget blandet om nogle andre objektiver, men hvor pris
> niveauet er ca. det samme - mærket ændrer sig blot.

Tamron 90mm - 419 euro
Sigma 105mm - 379 euro

> [...]
par
> tusinde eller under ....
>
> Det var ikke min mening at træde nogle folk over tæerne, ved at bringe

Sigma 50mm - 269 euro

Alle priser er fra www.technikdirekt.de - som ikke nødvendigvis er tysklands
billigste, men de tager plastickort, som åbenbart er en sjældenhed i tyske
net-butikker...

www.idealo.de er en side lidt ligesom edbpriser, men du kan bla. også finde
foto-udstyr, men vær opmærksom på at langt de fleste tyske netbutikker
forlanger bankoverførsel, og det er en risiko jeg ikke personligt tør
tage... Nogen af dem tilbyder dog at sende per efterkrav :)

Brian

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 18:23

> Tamron 90mm - 419 euro
> Sigma 105mm - 379 euro

De ser ret interessante ud, hvis man ser bort fra prisen.
Er det ikke noget med at Tamrons er "en del" bedre end Sigma's ??
Sigma har så en fordel i 105mm kontra 90mm ... hmm..

> Sigma 50mm - 269 euro

Se, der rammer pris niveauet.
Men er den det værd? I tidligere tråde mindes jeg at have læst at den bør
man undgå til fordel for andre..... kan være jeg tager fejl?

Og så er vi vel tilbage ved, at en 50mm kræver man er meget meget tæt på
motivet, for at få en 1:1 optagelse? ... så tæt på, at det måske ikke lader
sig gøre ret ofte ifm. insekter.

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-05 18:47

> De ser ret interessante ud, hvis man ser bort fra prisen.
> Er det ikke noget med at Tamrons er "en del" bedre end Sigma's ??
> Sigma har så en fordel i 105mm kontra 90mm ... hmm..

Sagen er at du er nødt til at blænde lidt ned for Sigmaen for at den er lige
så skarp som Tamronen, men hvis du udelukkende bruger den til
makrooptagelser er du nærmest tvungen til at blænde ned for at få en
acceptabel dybeskarphed... Altså er der ikke den store forskel i praksis ved
makrofotografi!
Hvis du derimod har tænkt dig at bruge den til f.eks. portræt er det måske
en bedre idé at købe Tamrons!

> Se, der rammer pris niveauet.
> Men er den det værd? I tidligere tråde mindes jeg at have læst at den bør
> man undgå til fordel for andre..... kan være jeg tager fejl?

Nej, det er Canons 50mm som der er blevet frarådet, sidst jeg spurgte var
der ihvertfald to som havde 50'eren der svarede tilbage at det er et
udemærket objektiv!

> Og så er vi vel tilbage ved, at en 50mm kræver man er meget meget tæt på
> motivet, for at få en 1:1 optagelse? ... så tæt på, at det måske ikke
lader
> sig gøre ret ofte ifm. insekter.

Closest focus for 50'eren er 18,9 cm hvor den er 31,3 for 105mm!
(www.sigmaphoto.com)

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-06-05 18:27

> [...]
> par
> tusinde eller under ....
>
> Det var ikke min mening at træde nogle folk over tæerne, ved at bringe

++++++++++++++

Hej Dennis.

Du skrev at du gerne købe brugt, så kan du nok få f.eks. Tamron 90 mm noget
billigere

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 20:30

> Du skrev at du gerne købe brugt, så kan du nok få f.eks. Tamron 90 mm
noget
> billigere

Ja, den er jeg igang med at lede efter ... for at se hvad brugt-prisen er på
den

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 20:47

Dennis Meng wrote:

> [...]
> niveauet er ca. det samme - mærket ændrer sig blot.
>
> Men måske det bare ikke kan lade sig gøre at få noget fornuftigt til

Overvej evt. at anskaffe et brugt. De ses jævnligt på ebay.de til priser
under 2000 (ikke Di - men det er vel heller ikke afgørende)

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brian Lund

Dato : 05-06-05 17:31

> [...]
>
> Jeg har set at både Sigma og Nikon leverer makron objektiver.....
> Men hvad bør man gå efter? Jeg har ikke noget imod at købe brugt, så længe

Du bør gå efter et objektiv med fast brændvidde og mulighed for 1:1 macro!
1:1 vil sige at hvis dit motiv er på størrelse med sensoren, så kan du få
det til at fylde hele billedrammen!

> [...]
>
> Håber nogen kan bidrage med noget nyttig viden - evt. et par test-skud med
> noget udstyr der kunne minde om det jeg jager?

Makro-zoom objektiver (eks. sigmas billige) er ikke noget at råbe hurra for
;)
Skal det være rigtigt godt skal de være et decideret makro objektiv!

Til ~2000 kr er der vist kun Sigma EX 50mm 2,8 macro - hvis det skal være
nypris! (Kender ikke Nikons objektivserier)...
Brugt kan du måske finde et Tamron 90'er macro eller Sigma EX 105'er macro
til ca. 2000.

Det er ikke danske priser, men tyske jeg tænker her, f.eks.
www.technikdirekt.de (nye varer)!

Brian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 18:01

"Dennis Meng"
> [...]
>
> Håber nogen kan bidrage med noget nyttig viden - evt. et par test-skud med
> noget udstyr der kunne minde om det jeg jager?

Ja da køb et par Kenko mellemringe evet. et helt sæt a 3stk.
dem vil du kunne bruge med alle dine objektiver..
Eller du kan købe min Nikon Micro 60/2,8 AF-D som ny
2.800,-kr.. -max-

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 18:18

> Ja da køb et par Kenko mellemringe evet. et helt sæt a 3stk.
> dem vil du kunne bruge med alle dine objektiver..
> Eller du kan købe min Nikon Micro 60/2,8 AF-D som ny
> 2.800,-kr.. -max-

Well, det med mellemringe tiltaler mig ikke så meget må jeg indrømme.
Hvordan er det med autofocus og brug af disse forskellige Makro objektiver?
F.eks Tamron 90mm står ikke under auto-focus, så er det kun manuel focus der
fungerer? Og hvad med lysmåling?

Vil en 60mm ikke kræve at jeg er meget tættere på motivet, end en 90mm? (evt
hvor meget)
Hvis prisen var lavere var jeg nok interesseret i det makro obj. Max ...
2800,- for noget brugt der "kun" koster ca. 500 kr. mere fra nyt, synes jeg
er lidt meget.
Hvorfor sælger du i øvrigt?

Mvh Dennis

Fra : KRV

Dato : 05-06-05 18:46

> [...]
> Hvis prisen var lavere var jeg nok interesseret i det makro obj. Max
> 2800,- for noget brugt der "kun" koster ca. 500 kr. mere fra nyt, synes

Det Billigste jeg kan se er Sigma 70-300 mmD 1:4-5.6APO Macro det er et
udemærket Macro
Ikke på højde Med Tamron 90 mm men de billeder jeg har taget med Sigman er
da meget ok
i Betraktnig af Prisen
Jeg har dog lige Købt En tamron 90 mm og den tar virkeligt gode Macro med
Mit D70
Så mit Sigma er til salg 800 Kr

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 20:56

KRV wrote:

> Det Billigste jeg kan se er Sigma 70-300 mmD 1:4-5.6APO Macro det er
> et udemærket Macro

Så skulle det da være det første zoomobjektiv med en hæderlig (IMO) makro.
Så er jeg helt overbevist om at en 50 mm med mellemringe er langt
overlegent.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan F.

Dato : 05-06-05 18:54

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

> Well, det med mellemringe tiltaler mig ikke så meget må jeg indrømme.
Mellemringe er den bedste løsning til dit budget.. ca kr 1.000,- det er da
billigt.

> Hvordan er det med autofocus og brug af disse forskellige Makro
> objektiver?
Generelt bruger man sjældent autofokus ved makrofoto.....

mvh Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 19:09

"Jan F."

> [...]
> billigt.

> Generelt bruger man sjældent autofokus ved makrofoto.....

Næ det er måske rigtigt nok - måske det er brugbart hvis man
går rundt i naturen og knipser sommerfugle, I don't know, jeg
laver ikke makro, close ups ind imellem og der er AF nu meget
rar at have.. -max-

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 21:00

> Generelt bruger man sjældent autofokus ved makrofoto.....

Hvorfor egenligt ikke?
Det kan godt være svært at manuelt fokusere skarpt i søgeren i alle
situationer....
Men, det kan vel lade sig gøre med de omtalte objektiver der er nævnt?
Sigma, Tamron og Nikons eget....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 21:08

Dennis Meng wrote:

> [...]
> situationer....
> Men, det kan vel lade sig gøre med de omtalte objektiver der er nævnt?

Ja, det kan det.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 18:49

"Dennis Meng"

> [...]
> 2800,- for noget brugt der "kun" koster ca. 500 kr. mere fra nyt, synes jeg

Jeg købte det til UW fotografering, men har brugt min 17-35mm istedet,
så den har kun været pakket ud og skudt nogle få billeder, derfor til salg.

Mellemringe skal du nu ikke kimse a' jeg har både AF og lysmåling med
mine mellemringe, bruger dem feks. i forbindelse med 500'ern når jeg skal
tættere på end nærgrænsen tillader - desværre har jeg ikke min 500'er mere,
en eller andet jyde render rundt i vadehavet og joddler.. -max-

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 05-06-05 19:06

On Sun, 5 Jun 2005 19:48:51 +0200, -max- wrote:

> [...]
> tættere på end nærgrænsen tillader - desværre har jeg ikke min 500'er mere,
> en eller andet jyde render rundt i vadehavet og joddler.. -max-

Helt vildt friskt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 20:33

> Jeg købte det til UW fotografering, men har brugt min 17-35mm istedet,
> så den har kun været pakket ud og skudt nogle få billeder, derfor til
salg.

Ah... ok.
Men, hvor meget praksis betydning har det, at man benytter 60mm istedet for
90mm ?
Jeg antager den kvalitetsmæssigt er mindst på højde med Tamrons?

> [...]
mere,
> en eller andet jyde render rundt i vadehavet og joddler.. -max-

Det bliver også skarpt ude i kanterne??
For ja, det kunne da være en smart ting at kombinere med en zoom-linse - så
har man måske bedre mulighed for at tage nogle eksempelvis gode
fuglebilleder

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 20:58

Dennis Meng wrote:

> For ja, det kunne da være en smart ting at kombinere med en
> zoom-linse - så har man måske bedre mulighed for at tage nogle
> eksempelvis gode fuglebilleder

Zoom og makro er noget hø! Jeg har i hvert fald aldrig set noget, der var
noget værd.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Dennis Meng

Dato : 05-06-05 21:07

> Jeg købte det til UW fotografering, men har brugt min 17-35mm istedet,
> så den har kun været pakket ud og skudt nogle få billeder, derfor til
salg.

Er den købt herhjemme i landet, og er der evt. stadig garanti på den?
Jeg har ikke helt kunne se nogen steder, hvor tæt man skal på motivet, for
at have 1:1 forholdet - ved du det?

Hvordan er kvaliteten på den, sammenlignet med Tamrons - er det ca. samme
billedekvalitet det ender i?

Det er muligt jeg kunne blive interesseret i den, hvis det er .....

/Dennis

Fra : Nyrup

Dato : 05-06-05 20:50

Ud over den dyre løsning med et rigtigt makroobjektiv (og her tænker jeg
ikke på en "snyde-makro-zoom", så er der også den relativt billige med at
købe et sæt mellemringe. Den har jeg selv brugt i årevis. Først med mit
Praktica, da jeg var fattig studerende og købte et sæt brugte mellemringe
for en hund eller så...
Siden her for nogle måneder siden, hvor jeg købte et sæt Kenko mellemringe
til ca. 1200 kr (så vidt jeg husker) incl. porto fra England.
De fungerer glimrende med alle mine Nikkor-objektiver og D70.

mvh,
Nyrup