Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto til kritik
Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 16:29

Hej NG.

Efter at have fulgt denne gruppe med stor interesse i snart et års tid vil
jeg vove pelsen og vise jer et billede.

Jeg var så heldig (synes jeg selv) at fange et billede af et lyn under
nattens tordenvejr. Efter en tur i PS kom der følgende resultat ud af det:

http://www.caipirinha-design.dk/lyn.jpg

Da dette som sagt er første gang jeg viser frem, ser jeg frem til kritik der
kan forbedre mine evner, så jeg kan komme igang med at tage nogle ordentlige
billeder.
Jeg er udemærket klar over at dette billede er under standarden af hvad
nogen her i gruppen præsterer, men man skal jo starte et sted.

Kan sige at billedet er taget med Panasonic FZ1 på stativ på natprogram.

--
Steffen Holm

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 16:37

Steffen Holm wrote:
> [...]
> nogen her i gruppen præsterer, men man skal jo starte et sted.
>
> Kan sige at billedet er taget med Panasonic FZ1 på stativ på natprogram.

Stativ på natprogram - det lyder som noget frækt
Det er en skam at himlen ikke har flottere farver og at du ikke har
belyst så meget at forgrunden har tegning.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 16:41

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Stativ på natprogram - det lyder som noget frækt

Ok, ringe formulering.

> Det er en skam at himlen ikke har flottere farver og at du ikke har belyst
> så meget at forgrunden har tegning.

Lukketiden blev af kameraet sat til 8 sekunder, hvilket resulterede i en
næsten blå himmel. Himlen er nedtonet i PS, men det er åbenbart en fejl?
Mht. forgrunden, så befandt den sig 10 meter væk - hvordan får man så mere
tegning i den? (Det er korrekt forstået at du med tegning mener at man
nemmere kan se detaljer i forgrunden?)

Tak for inputet.

--
Steffen Holm

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 17:19

Steffen Holm wrote:

> Ok, ringe formulering.

Det er da fint, sagde min kone.....

> Lukketiden blev af kameraet sat til 8 sekunder, hvilket resulterede i en
> næsten blå himmel. Himlen er nedtonet i PS, men det er åbenbart en fejl?

Har ingen mulighed for at vide det

> Mht. forgrunden, så befandt den sig 10 meter væk - hvordan får man så mere
> tegning i den?

Kan du ikke hvis du kører automatisk

(Det er korrekt forstået at du med tegning mener at man
> nemmere kan se detaljer i forgrunden?)

Ja

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-05 19:04

In article <XXjoe.52546$Fe7.149244@news000.worldonline.dk>, Steffen Holm wrote:

> [...]
> Mht. forgrunden, så befandt den sig 10 meter væk - hvordan får man så mere
> tegning i den? (Det er korrekt forstået at du med tegning mener at man

Man forventer mere drabelige blålilla farver.
Du kan få mere tegnning i forgrunden med blitz, eller ved at tage
et korrekt belyst billede af forbgrunden, og blande de 2 billeder.

Jeg prøvede lige at lege lidt med billedet (under 2 min).
Photoshop CS2:
Levels, træk højre slider ind til 135. Det giver mere knald på
lynet. Man kan argumentere om det er for meget.

Hue/Saturation: Der skal knald på farverne. +40 i saturation.
Så trækker man hue til et farveskær der passer.
-80 Giver et rødviolet aftenskær

Mit bud er her:
http://povlhp.spymac.com/lyn.jpg

Lad mig vide når du har set det, så piller jeg det ned igen.

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 22:57

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit bud er her:
> http://povlhp.spymac.com/lyn.jpg
>
> Lad mig vide når du har set det, så piller jeg det ned igen.

Hej Povl.

Tak for de gode vejledninger til PS - det giver da lidt at lege med.

Synes dit resultat er betydeligt bedre end mit.

Tak for inputet.

--
Steffen Holm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-05 07:02

In article <%spoe.53039$Fe7.150442@news000.worldonline.dk>, Steffen Holm wrote:
> Hej Povl.
>
> Tak for de gode vejledninger til PS - det giver da lidt at lege med.
>
> Synes dit resultat er betydeligt bedre end mit.

Jeg gjorde som max sagde, brugte de andre lynbilleder jeg kunne huske
som inspiration, og de gode er som regel i sammme farvetone, og
med mere knald på. Så er det bare at arbejde hen imod det samme. Man
kan hente noget selv ved hurtig Photoshop behandling. Det kan man med
mange billeder.

Men nu fik du også et par andre links til inspiration.

Jeg har nu pillet billedet ned igen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 17:05

"Steffen Holm"
> [...]
> nogen her i gruppen præsterer, men man skal jo starte et sted.
>
> Kan sige at billedet er taget med Panasonic FZ1 på stativ på natprogram.

Uha - jeg bryder mig ikke om det.. Og det burde vel egentligt være nok
du skriver selv at det ikke er et godt billede, så hvad er det egentligt du
vil med en kritik. Hvad synes du selv der er galt med billedet, det kunne
være interessant at vide. Hvis du lægger ud skal jeg nok følge op -max-

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 17:39

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> [...]
> vil med en kritik. Hvad synes du selv der er galt med billedet, det kunne
> være interessant at vide. Hvis du lægger ud skal jeg nok følge op -max-

Jeg tror nok at jeg skrev at det ikke levede op til eksempelvis din
standard, men fair spil :)

Det der irriterer mig mest er at farverne er for "flade". Kontrasten mellem
lyn og himmel er for lille, og det giver billedet et "falsk" udtryk. Aner
dog ikke hvordan jeg skal rette op på det i PS, eller ved en fremtidig
optagelse. Originalen er utrolig grumset, og fyldt med pletter - hvordan
ændrer jeg det næste gang, når jeg ikke kan bestemme lukkertid og blænde
selv?

Har lagt et resize af originalen op - det giver måske et bedre billede af
udgangspunktet...
http://www.caipirinha-design.dk/lynorig.jpg

--
Steffen Holm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 18:29

"Steffen Holm"
> [...]
> selv?
>
> Har lagt et resize af originalen op - det giver måske et bedre billede af

Imo er det ikke standarten der afgør om et billede skal kritiseres, det handler
sku mere om fotografens indstilling og jeg værdsætter virklig meget dine tanker
omkring billedet.

Det er lidt surt du ikke manuelt kan indstille kameraet, for denne slags
billeder ligger en del udenfor hvad automatikken kan klare, åbentbart -
også i nat indstilling. Når en lysmåler måler vil den lave en belysning
af motivet der svarer til et 18% gråkort (sådan cirka), det passer til de
fleste hverdags billeder, men det går galt i sneklædt landskab og i nat
billeder. Sådan fungerer alle kameraer, og på mange er der så mulighed
for at kompensere for det, på dit måske ikke.

Hvad kan du gøre, tjae hvis lysmåleren overbelyser må du jo gøre billedet
mørkere i dit billed redigerings program - kurver vil fungere, du trækker det
nederste punkt til højre, så sker der to ting, de mørke toner blir mørkere og
de lyse blir næsten hvor de er, så kontrasten stiger og det vil være godt her.
Der kommer også mere støg, og der må du så bruge noget støjreduktion.
Hvis dette er dit forestukne motiv valg (natfoto) skulle du have valgt et andet
kamera måske.. Nogle er bedre til natfoto end andre, sådan er det bare...

Jeg kan ikke li billedet og imo vil det ikke blive bedre selv om du får hævet
kontrasten, billedet siger mig bare ikke noget.. Hvordan ville jeg have gjort
For det første ville jeg ikke fotografere et lyn (har prøvet uden held i mine unge år)
jeg ville fotografere noget i relation til lyn (et halvt træ er ikke godt nok), jeg ville
invitere en rigtig god ven eller veninde ud på et location (et flot landskab et område
med interessant skyline feks) og jeg ville så bruge tordenvejret som baggrund, jeg ville
bruge fill-flash eller et par billygter til at oplyse personen og jeg ville satse på at
fortælle
en historie med billedet..

Har lige set Peters glimrende link og foreslag, kunne have sparet mig for en masse
ævl, men nu har jeg forhåbentligt skrevet lidt du kan bruge.. Gode billeder kræver
ofte en stor indsats, et knips ud af vinduet holder bare ikke (for det meste)... -max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 18:42

-max- wrote:

> [...]
> de lyse blir næsten hvor de er, så kontrasten stiger og det vil være godt her.

Vær opmærksom på at diagrammet kan vendes (sort nederst t.v. eller
øverst t.h.)

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 18:50

"Ole Larsen"

> Vær opmærksom på at diagrammet kan vendes (sort nederst t.v. eller
> øverst t.h.)
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.

Hehe - ja jeg tænkte på det, men mon ikke Steffen hurtigt
finder ud af det hvis det er tilfældet..)-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-05 19:04

-max- wrote:

> Hehe - ja jeg tænkte på det, men mon ikke Steffen hurtigt
> finder ud af det hvis det er tilfældet..)-max-

Nej, Steffen er min tvillingebror, han ville ha´ sagt "sååen knold ham
Max" og det kan vi jo ikk ha

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 23:01

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote

En masse gode råd.

Jeg takker mange gange for inputet. Er ganske klar over at det kræver stort
forarbejde at få et ordentligt billede. Blev bare ganske befippet over at
jeg rent faktisk ramte et lyn, og det måtte jeg lige ud med.

Tak for tiden du har ofret, og den gode modtagelse. Det giver blod på tanden
til at arbejde mere med det, og forhåbentligt præsentere noget bedre næste
gang...

--
Steffen Holm

Fra : Jens Christensen

Dato : 04-06-05 17:32

> Jeg var så heldig (synes jeg selv) at fange et billede af et lyn under
> nattens tordenvejr. Efter en tur i PS kom der følgende resultat ud af det:
>
> http://www.caipirinha-design.dk/lyn.jpg

Hej Steffen

Flot fanget!
Jeg synes lynet er for utydeligt, fordi baggrunden er forholdsvis lys, og
fordi lynet ikke er alt for lyst... det gør billedet lidt kedeligt!
Hvis du i PS lige skruer godt op for kontrasten, synes jeg det kommer til at
se meget mere dramatisk ud. Så kan du bagefter bruge tid på at fjerne al den
støj, der bliver ret tydelig på billedet...blå, røde og grønne pletter
overalt

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Kenneth K.

Dato : 04-06-05 17:54

On Sat, 04 Jun 2005 17:28:33 +0200, Steffen Holm
<mail@*nospam*skibumsen.dk> wrote:

> [...]
> Jeg er udemærket klar over at dette billede er under standarden af hvad
> nogen her i gruppen præsterer, men man skal jo starte et sted.

Kedeligt. Det er hvad jeg synes. Ja, det er et lyn og der skal en vis
portion held til at fange det, men billedet bliver ikke mere spændende af
den grund. Det er gråt og fladt at se på. Hvis der er noget i denne verden
som er helt hvidt, er det da et lyn. Det "brænder" sig virkelig ind på
nethinden. Dit lyn er gråt... Det kan måske peppes lidt op i Photoshop med
levels, men det er stadig et kedeligt billede uden egentlig indhold. Hvis
det nu var et stort og kraftigt lyn med en masse forgreninger, var det nok
mere spændende. Jeg synes dit lyn er noget pjevset... :)

Og _lad_ nu være med at tage noget personligt. Du spørger og jeg svarer :)

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 18:10

"Kenneth K." <fake@fakemail.it> wrote:

> Jeg synes dit lyn er noget pjevset... :)

Ja, desværre. Det var desværre det eneste lyn billede hvor lyn og himmel
ikke bare gik ud i ét.

> Og _lad_ nu være med at tage noget personligt. Du spørger og jeg svarer :)

Det gør jeg ikke - jeg ka' ta' det ;)

--
Steffen Holm

Fra : PH

Dato : 04-06-05 18:13

> [...]
> Jeg er udemærket klar over at dette billede er under standarden af hvad
> nogen her i gruppen præsterer, men man skal jo starte et sted.

Bare det at fange et lyn er jo i sig selv en præstation
Hvad har du brugt mht. iso, blænde og lukketid ?

For at højne standarden, tror jeg at du skal bruge en god blanding af forberedelse, tålmodighed, held og kaffe

Her er inspiration til forberedelsen:
http://www.planetneil.com/faq/lightning.html

Mht. kaffe vil jeg absolut anbefale blå cirkel.
--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/bilag/html/index.html

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 23:03

"PH" <send@ejspam.dk> wrote:

> [...]
>
> Her er inspiration til forberedelsen:
> http://www.planetneil.com/faq/lightning.html
>
> Mht. kaffe vil jeg absolut anbefale blå cirkel.

Nu drikker jeg ikke kaffe, så jeg ville foretrække en spandfuld iskold cola.
mange tak for linket - der er god inspiration at hente.

--
Steffen Holm

Fra : Gert Medom

Dato : 05-06-05 18:16

"Steffen Holm" <mail@*nospam*skibumsen.dk> skrev i en meddelelse

> Nu drikker jeg ikke kaffe, så jeg ville foretrække en spandfuld iskold
> cola. mange tak for linket - der er god inspiration at hente.
>
> --
> Steffen Holm
Hej Steffen.

nogle kameraer har en funktion, der hedder Bulb, der betyder at lukkeren kan
stå åben, til du trykker på udløser-knappen.

/ Gert

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 19:58

Steffen Holm wrote:

> Jeg var så heldig (synes jeg selv) at fange et billede af et lyn under
> nattens tordenvejr. Efter en tur i PS kom der følgende resultat ud af det:

Hmm... dit billede er jo ikke noget man bliver vildt ophidset over,
tag et kik på flg. web-site http://stormguy.com/site/ - og bedøm
selv, hvor du ligger i forhold til rigtig flotte lyn-billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy

Dato : 04-06-05 20:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... dit billede er jo ikke noget man bliver vildt ophidset over, tag
> et kik på flg. web-site http://stormguy.com/site/ - og bedøm selv, hvor
> du ligger i forhold til rigtig flotte lyn-billeder...

Niels nu skal steffen jo lige finde sine ben, de stormyguy drenge er jo
sikkert også startet med noget der er ringere end det man ser på siden
du henviser til, men fin at du henviser der er da noget at studere med
hht. lyn og extrem vejr.

Tommy

Fra : Steffen Holm

Dato : 04-06-05 23:05

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hmm... dit billede er jo ikke noget man bliver vildt ophidset over,

Det er jeg ganske klar over. Det var også derfor jeg smed det her, for at få
nogle tips og ideer til hvordan jeg kan forbedre mig, og det har jeg i høj
grad fået.

> tag et kik på flg. web-site http://stormguy.com/site/ - og bedøm selv,
> hvor du ligger i forhold til rigtig flotte lyn-billeder...

Tak for linket - meget inspirerende.

--
Steffen Holm