Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Samsung Pro815 - det vil jeg gerne prøve;-~
Fra : Per Falkjær Jensen

Dato : 04-06-05 16:11

Check lige dette nye Samsung Pro815 kamera:

http://www.dpreview.com/news/0506/05060202samsung_pro815.asp#specs

8 megapixels
15 x optisk zoom
28-420 mm (havde det være 24 mm havde det været perfekt)
F 2,2 - 4,6
3,5" LCD display bag på - det fylder hele bagsiden! (har man et stort CF
kort må man kunne se film på det!!
1,4" LCD display oven på for "waist-level-shooting" !! (Sony F717+ ejere
ved hvilke gode billeder det kan medføre)
ISO 50-800
Pris omkring 600£, men vi kan først holde det i hånden til august - det
bliver en laaaang sommer)

Sådan)

Så er vi vel ved at være der?

Mvh - Per

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 17:12

Per Falkjær Jensen wrote:

> Så er vi vel ved at være der?

Hvor?

- Michael

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 18:35

Per Falkjær Jensen wrote:
> 28-420 mm (havde det være 24 mm havde det været perfekt)

LOL!!! Kan det også lave kaffe?

> F 2,2 - 4,6

Yeah right! 4.6 på 420mm!

Det ser fint ud på papir, men vent lige med at juble til du har prøvet
det. For 600£ kan du jo få et consumer dSLR inkl. objektiv.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-06-05 18:40

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Det ser fint ud på papir, men vent lige med at juble til du har prøvet
> det. For 600£ kan du jo få et consumer dSLR inkl. objektiv.

Hvis det lever op til forskræppet, kunne det da være et ganske fint
all-round-kamera. Jeg savner f.eks. et kamera af netop denne type, dvs.
megazoom i rimelig kvalitet, lille i størrelse (i forhold til dSLR), høj
opløsning og video-funktion.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 18:55

Jens Bruun wrote:
> [...]
> all-round-kamera. Jeg savner f.eks. et kamera af netop denne type, dvs.
> megazoom i rimelig kvalitet, lille i størrelse (i forhold til dSLR), høj

Det er vel ikke meget mindre end 350D? 350D kan så ikke videofilme...

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : .J.S...

Dato : 04-06-05 18:59

> Det er vel ikke meget mindre end 350D? 350D kan så ikke videofilme...

Hvor stor er en D350 med en 15x zoom ?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 19:05

..J.S... wrote:
> Hvor stor er en D350 med en 15x zoom ?

Kommer vel an på X faktoren. Hvis der er 1mm-15mm er det ikke særlig stort.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-06-05 18:58

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke meget mindre end 350D?

Jeg vil gætte på, det er væsentligt mindre end et 350D med objektiver i
intervallet 28-420mm.

> 350D kan så ikke videofilme...

Nope.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-05 20:27

In article <42a1eb9c$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gætte på, det er væsentligt mindre end et 350D med objektiver i
> intervallet 28-420mm.

Husk crop factor. Så en 350 med en kompakt 18-300mm. Det nærmeste
Sigma kommer er 18-200mm, 405 gram, 78mm. Sammen med en 1.4x
discountTC kan du muligvis nå ned på samme kvalitet.

Eller Tamron 28-300mm XR, 84mm lang, 420g.

> Nope.

Det kan digitale kameraer heller ikke rigtig. De kører eksempelvis ikke
PAL, og er vist allesammen lavet til USA (30 fps i stedet for 25?).
Jeg mangler stadig at se et digicam med 720x576 video.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 04-06-05 21:18

> Det kan digitale kameraer heller ikke rigtig. De kører eksempelvis ikke
> PAL, og er vist allesammen lavet til USA (30 fps i stedet for 25?).
> Jeg mangler stadig at se et digicam med 720x576 video.

Hvilket system anvendes da?
Når jeg i ny og næ har brugt mit Canon G3 til video, har der aldrig været
det fjerneste i vejen for at hente optagelserne ind i computeren via
Pinnacle-prorammer -- (version 7 og nu ).
Har du en forklaring på det fænomen?

Hans-Jørgen

Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-05 22:33

In article <42a20c84$0$670$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> [...]
> det fjerneste i vejen for at hente optagelserne ind i computeren via
> Pinnacle-prorammer -- (version 7 og nu ).

Jeg kan da også hente video ind, endog i 640x480. Problemet er dog,
at full-frame PAL, det man får med et videokamera, er 720x576 med
25 hele / 50 halve frames pr. sekund.

Så for at lave video ud af den film jeg får ud af mit kamera, så
skal jeg skalere den op. Og da den skal fra 30 til 25 frames/sekund, så
er der noget bøvl her også. Enten skal jeg lade filmen blive slow
motion (vise 25 billeder pr sekund, så filmen bliver 20% længere),
eller også skal jeg beregne en masse mellemliggende billeder, evt
smide nogle af de 30 billeder væk hvert sekund.

Digicams kan bruges til filmklip til computeren, ikke til video.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 05-06-05 17:34

> Digicams kan bruges til filmklip til computeren, ikke til video.

Det skal nok være korrekt, det du skriver.
Nu bruger jeg heller ikke mit digitalkamera til video - eller filmklip, om
du vil.
Blot har jeg konstateret, at apparatet altså kan lave disse klip -
angiveligt i PAL.
Noget andet er, at jeg faktisk har "blandet" et filmklip (lad os kalde det
sådan) med
videoklip fra et videokamera og i det endelig resultat blev begge typer
gengiver ganske
udmærket på en storskærm i en foredragssituation.
Og endelig - digitalkameraets filmklip ender i Pinnacle 9 plus som
AVI-filer - og det er da vistnok videofiler - eller hvad?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-05 22:26

In article <42a32996$0$654$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> [...]
> gengiver ganske
> udmærket på en storskærm i en foredragssituation.

Optager dit kamera i 25 eller 30 billeder7s ? Hvordan med afspilningen
hvis du har lavet en 720x576 PAL film ? Var der problemer med hastighed ?
Kunne ma se skaleringen ?

> Og endelig - digitalkameraets filmklip ender i Pinnacle 9 plus som
> AVI-filer - og det er da vistnok videofiler - eller hvad?

AVI er en container man kan smide alt muligt affald i.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 04-06-05 21:28

> Det kan digitale kameraer heller ikke rigtig. De kører eksempelvis ikke
> PAL, og er vist allesammen lavet til USA (30 fps i stedet for 25?).
> Jeg mangler stadig at se et digicam med 720x576 video.

I forlængelse af mit forrige spørgsmål om videoformater, når talen falder på
digitale kameraer, kan jeg skrive, at der i instruktionsbogen til Canon
Powershot G3 på side 165 står, at videoformatet er NTSC og PAL.

I øvrigt har jeg netop været i Japan og gjorde den erfaring, at man skulle
være påpasselig med indkøb af videoudstyr på den side af jordkloden, da
standarden ikke er PAL. Jeg måtte opsøge en forhandler, der specielt
handlede med udstyr designet for det europæiske marked. Så helt uret har du
ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-05 20:21

In article <42a1e776$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> all-round-kamera. Jeg savner f.eks. et kamera af netop denne type, dvs.
> megazoom i rimelig kvalitet, lille i størrelse (i forhold til dSLR), høj

Det ser ikke lille ud i forhold til et dSLR med en discountoptik.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 18:45

"Thomas Schreiber"

> [...]
>

> Det ser fint ud på papir, men vent lige med at juble til du har prøvet
> det. For 600£ kan du jo få et consumer dSLR inkl. objektiv.

Det ser godt nok imponerende ud på papiret - Men øh Thomas
hvad mener du med 4,6 på 420mm objektivet er en 7,2-108mm.
Eneste svaghed jeg umiddelbart kan se er den lille 2/3" sensor. -max-

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 22:44

-max- wrote:
> Det ser godt nok imponerende ud på papiret - Men øh Thomas
> hvad mener du med 4,6 på 420mm objektivet er en 7,2-108mm.

Ja så taler vi vel om en cropfaktor på ca. 4 og altså reelt en
blændeværdi der ligger på omkring 15 på 420mm?

Eller har jeg misforstået noget?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-05 22:48

In article <42a22082$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Ja så taler vi vel om en cropfaktor på ca. 4 og altså reelt en
> blændeværdi der ligger på omkring 15 på 420mm?
>
> Eller har jeg misforstået noget?

Hvis du antager objektivet har samme diameter helt ud til 420mm,
så har du ret i en ca. crop-faktor på 15. Crop faktoren er også
grunden til, at man kunne lave teler der er 2/3 diameter, og samme
blænde. Eller give folk et halvt stop mere med dagens størrelse.

Vi mangler at canon skifter til ren 1.6x crop - således de kunne lave
EF-S teler.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-06-05 23:46

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> grunden til, at man kunne lave teler der er 2/3 diameter, og samme
> blænde. Eller give folk et halvt stop mere med dagens størrelse.

Crop faktor på 15 ?!?! Hvordan kommer du til det?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-06-05 07:03

In article <42a22f13$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Crop faktor på 15 ?!?! Hvordan kommer du til det?

Ups, crop 4, blænde ca. 15.

Fra : Kristian Bønnelykke ~

Dato : 04-06-05 20:54

Der står lidt mere om kameraet her :