Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag til afstemning
Fra : Henri Gath

Dato : 02-06-05 22:56

Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
herinde i dk. fritid. foto.
Bør vi ekskludere ham?

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 23:30

> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Hvordan har du tænkt dig at gennemføre det i praksis?

Hvis du ikke kan lide ham, så synes jeg du skal putte ham i dit kill-filter!

Brian

Fra : Peter Vistesen

Dato : 02-06-05 23:12

Har vi ikke ytringsfrihed i DK, har NRE ikke ret til at have hans egen
meninger selv om de ikke er som alle andres ???

Selvfølgelig skal han ikke ekskludres !
Hvis du ikke kan li hans inlæg, så lad være med at åbne dem !! ( lige som
jeg gør med det typiske "jeg har 2500 kr hvilket kamera skal jeg købe"
inlæg )

/Peter Vistesen

Fra : Henri Gath

Dato : 02-06-05 23:30

"Peter Vistesen" <p_vistesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du ikke kan li hans inlæg, så lad være med at åbne dem !! ( lige som
> jeg gør med det typiske "jeg har 2500 kr hvilket kamera skal jeg købe"

Jamen, han er skam i kill-filter her......men der kommer så mange re'er på
hans tåbelige indlæg....

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-06-05 06:49

Henri Gath wrote:
> Jamen, han er skam i kill-filter her......men der kommer så mange re'er på
> hans tåbelige indlæg....

Så må du jo finde dig en newsreader der kan finde ud af at fjerne
re'erne også...

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Henning

Dato : 03-06-05 14:47

> Så må du jo finde dig en newsreader der kan finde ud af at fjerne
> re'erne også...

Har du et forslag til en sådan reader?

mvh Henning

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 08:22

Henri Gath wrote:

> Jamen, han er skam i kill-filter her......men der kommer så mange re'er på
> hans tåbelige indlæg....

Så frasorter på References: i stedet for. Så vidt jeg kan se, ender
nemt at fjerne alle svar på hans indlæg.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-06-05 06:10

Henri Gath wrote:

> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste
> ballade herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Rent formelt kan han kun hældes ud ved gentagne og bevidste brud på
fundats og netikette. Det er ikke noget man stemmer om.

Din tråd kan kun bruges til er at fortælle Niels, hvor mange der er
trætte af hans opførsel. Det har han med al tydelighed vist at han er
fuldstændig ligeglad med.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Lasse Elmer

Dato : 03-06-05 07:28

> [...]
> fuldstændig ligeglad med.
> --
> JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -

Manden virker jo til at være psykisk syg. Synes egentligt han er en stakkel
om end en irriterende af slagsen.

Vi kunne jo lave en "ignorer NRE uge"

Lasse Elmer

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 08:24

Lasse Elmer wrote:

> Vi kunne jo lave en "ignorer NRE uge"

Det er altid det, man når længst med. Problemet er blot, at når Niels
overfalder tilfælde mennesker på en uforskammet og arrogant måde - ofte
mennesker, som er nye i gruppen - føler mange behov for at udtrykke, at
Niels irettesættelse altså ikke er udtryk for gruppens holdning.

Og det er nok meget vigtigt. Ellers skræmmer Niels nok alle potentielt
nye debattører væk.

Men så bliver han til gengæld ikke ignoreret, hvilket jo blot er vand på
hans mølle.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 09:02

Holst wrote:

> [...]
> mennesker, som er nye i gruppen - føler mange behov for at udtrykke, at
> Niels irettesættelse altså ikke er udtryk for gruppens holdning.

Hmm... jeg har altid undret mig over dem der udtaler sig på gruppens
vejne og om gruppens holdnig.

Jeg jeg udtaler mig altid kun på egne vejne. Og så vidt jeg ved, så
har der aldrig været enighed om noget helst i denne gruppe, og mig
bekendt, så er der heller ikke nogen, der er blevet valgt som
talsmand for denne gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 09:21

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... jeg har altid undret mig over dem der udtaler sig på gruppens
> vejne og om gruppens holdnig.

Det gør jeg heller ikke. Men jeg kan sige, hvad der er IKKE ER gruppens
holdning. Derimod er det langt sværere at sige hvad der ER gruppens
holdning.

Og din arrogante og uforskammede opførsel over for mange brugere af
gruppen er bestemt IKKE gruppens generelle holdning.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-06-05 09:24

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote

> Hmm... jeg har altid undret mig over dem der udtaler sig på
> gruppens vejne og om gruppens holdnig.

Holst udtaler sig ikke på gruppens vegne. Han har observeret hvad der
sker, når du kommer med en irettesættelse - nemlig at "mange" reagerer.

Du kan indvende at det ikke er "mange", men det betyder så blot at
Holst har talt forkert, ikke at han gør sig til talsmand for andre.

> [...]
> så har der aldrig været enighed om noget helst i denne gruppe, og
> mig bekendt, så er der heller ikke nogen, der er blevet valgt som

Det har så ingen relevans til Holst' indlæg.

Du har ikke overvejet om din adfærd vitterligt er problematisk, vel
Niels? Jeg mener... Hvis 10 personer sagde til mig at de syntes jeg
opførte mig dårligt, ville jeg sætte mig ned og overveje om der var
noget om snakken. Men sådan er vi jo så forskellige.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 10:03

Toke Eskildsen wrote:

> Du har ikke overvejet om din adfærd vitterligt er problematisk, vel
> Niels?

Jow... og jeg er kommet frem til, at det handler om, at folk ikke
bryder sig om, at jeg siger min uforbeholdne mening om deres billeder.

Der er nogen som har den idé, at de li'som på fotokritik.dk kan lave
en uskreven regel om, at man kun må skrive posetive, venlige,
tandløse og rosende kommentarer til hinandens billeder.

I en fotoklub ville nogle af de erfarne medlemmer gi' nybegynderne
et venligt klap på skulderen og sige til dem, at de nok lige skal
øve sig lidt mere, inden de stiller op med billeder til kritik.

Men her på Internettet er der ingen stopklodser, alle og enhver kan
uploade hvad som helst og bede om at få kommentarer og kritik, og
derfor er der ikke nogen nedre grænse for kvaliteten.

Og så længe folk selv beder om at få kritik og kommentarer, så må de
altså leve med, at jeg lige ud posen siger, hvad jeg synes og mener
om deres knipserier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brizz

Dato : 03-06-05 10:35

> Jow... og jeg er kommet frem til, at det handler om, at folk ikke bryder
> sig om, at jeg siger min uforbeholdne mening om deres billeder.

Hvis du så bare gjorde det på en ordentlig måde. Deri ligger forskellen.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-06-05 10:47

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jow... og jeg er kommet frem til, at det handler om, at folk ikke
> bryder sig om, at jeg siger min uforbeholdne mening om deres billeder.

Jamen, Niels - det passer jo ikke!
Problemet er MÅDEN du gør det på, hvilket mange - heriblandt undertegnede -
utallige gange har gjort dig opmærksom på.

> Der er nogen som har den idé, at de li'som på fotokritik.dk kan lave
> en uskreven regel om, at man kun må skrive posetive, venlige,
> tandløse og rosende kommentarer til hinandens billeder.

Og skulle man være enig med dig i det synspunkt kan man kun græmme sig. For
din facon gør, at man for alt i verden ikke vil slås i hartkorn med dig.

> I en fotoklub ville nogle af de erfarne medlemmer gi' nybegynderne
> et venligt klap på skulderen og sige til dem, at de nok lige skal
> øve sig lidt mere, inden de stiller op med billeder til kritik.

Du aner ikke hvad et venligt klap er. Og efterhånden er situationen den, at
du er som en rød klud for ansigtet for en stribe af gruppens brugere, der
efterhånden har anlagt en helt automatisk reaktion overfor dine indlæg. Og
desværre også, når du ind imellem kommer med fornuftige ytringer.

> Og så længe folk selv beder om at få kritik og kommentarer, så må de
> altså leve med, at jeg lige ud posen siger, hvad jeg synes og mener
> om deres knipserier...

Hvad er det for en psykologisk mekanisme der gør, at du konsekvent benytter
ordet knipserier, når du nu ved at de pr. automatik kalder et bjerg af
fjendtlighed frem? En fjendtlighed der fuldkommenoverskygger hvad du måtte
mene i øvrigt.

Hvad er det, du får ud af at deltage i gruppen? Det virker som om indholdet
ikke interesserer dig, kun slagsmålene. Hvorfor i alverden går du i den grad
op i at lege moderator med en uendelighed af henvisninger, når du i øvrigt
(tilsyneladende) alligevel ikke interesserer dig for indholdet i gruppen.
Det ligner i den grad trolleri.

Jeg skal være den sidste til at tale for politisk korrekthed. Jeg får af og
til et rap, fordi nogle føler sig trådt over tæerne af min skrivemåde. Nogle
gange (IMO) ufortjent - andre gange fortjent, fordi modtageren ikke læser
mine ytringer på den måde, som de var afsendt.
Jeg nyder sproglige spidsfindigheder og kan ind imellem finde en dyb og
sikkert barnlig glæde over en smart vending, en god returnering eller brugen
af en god retorisk figur. Men deler andre ikke den samme glæde over sprogets
muligheder, men føler det som en personlig fornærmelse, synes jeg ikke det
er hensigtsmæssigt. Jeg kunne så vælge at opfatte sådan at min skriftlige
stil er overlegen og at modtagerne ikke forstår mig (fordi de er dumme). En
anden tolkning kunne være, at jeg ikke er god nok til at kommunikere mit
budskab fordi nogle lægger noget andet i det, end jeg havde tænkt mig. Mine
erfaringer har lært mig at det sidste er vejen frem, hvis man vil opnå
indflydelse. Så jeg prøver at lære af det. Det betyder ikke at man må give
køb på alt, men på den anden side, så hjælper det jo heller ikke at man
siger noget, hvis ingen gider høre det.
Så hvis du rent faktisk har en ægte interesse i, hvad der foregår i gruppen
og vil påvirke udviklingen, så prøv at stikke fingrene i jorden (en er ikke
nok) og få en ide om hvilken tone, der bruges. Hvis du vil have måden
gruppen fungerer på ændret, så erkend dog at det kræver at nogen bakker dig
op.
Alternativt forstår jeg ikke, hvorfor du ikke bare bakker ud.
Jeg kiggede på en af dine yndlingsidiokrasier, fotokritik.dk, og fandt nok
at mit indtryk af sitet ligner det, du giver udtryk for. Men konklusionen
blev altså for mig, at jeg så lod være med at deltage. Du valgte derimod at
rage dig uklar med alt og alle. Med mindre du nyder at lege misforstået
martyr, må det da være masochisme, at optræde i et regie, hvor man ender med
at blive smidt ud.

I håbet om at du har en fremtid som et aktiv for gruppen i stedet for at
være en 'pain in the ass'
venlig hilsen
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-05 11:28

"Jan Bøgh"

> [...]
> at blive smidt ud.
>
> I håbet om at du har en fremtid som et aktiv for gruppen i stedet for at

Glimrende indlæg Jan - man kan måske også vende den om og spørge
hvad det er for selvhøjtidelige fjolser der hvergang Niels kommer med
et indlæg flyver i blækhuset og med amøbisk behændighed prøver at
nedgøre alt hvad manden siger - hehe - sikke en ernergi de lægger i det
med henvisninger og citater - Men hva hvis folk hygger sig er det vel også
i orden..-max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-06-05 11:52

-max- wrote:

> [...]
> nedgøre alt hvad manden siger - hehe - sikke en ernergi de lægger i
> det med henvisninger og citater - Men hva hvis folk hygger sig er det

Meget, meget enig. Og jeg synes også de er lidt fjollede. Mange gange skaber
ét sølle provokerende indlæg jo en sand byge af harmdirrende (og IMO ofte
lidt selvfede (det udtryk har mine unger lært mig)) reaktioner, der larmer
laaaangt mere end det, der fremprovokerede dem. Men hvordan dælen gør man
noget ved det - og selvfølgeligt: skulle man mon i virkeligheden ikke bare
trække på skulderen og lade livet gå uanfægtet videre?
Og nu venter jeg lige på lidt godt vejr, så jeg kan komme ud og se om min
2*TC er lige så ringe, som man ofte gør den til

Nyd livet, verden, vejret og hvad der i øvrigt er værd at nyde...

Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-05 12:27

"Jan Bøgh"
> [...]
> 2*TC er lige så ringe, som man ofte gør den til
>
> Nyd livet, verden, vejret og hvad der i øvrigt er værd at nyde...

Jeg har heldigvis udstyr der fungerer i alt slags vejr
det må sku være for surt i et land som Danmark at
skulle vente på godt vejr - dejlig weekend Jan,
prøv at skyd mellem dråberne - -max-

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-06-05 12:23

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote

> [...]
> hvad det er for selvhøjtidelige fjolser der hvergang Niels kommer
> med et indlæg flyver i blækhuset og med amøbisk behændighed prøver

Det gør de vel af samme årsag, som du fandt det nødvendigt at skrive
noget skidt om dem, der skriver noget skidt om Niels? Hvis dit budskab
er at man bare skal lade det ligge, hvorfor lod du det så ikke ligge?

> - hehe - sikke en ernergi de lægger i det med henvisninger og citater

Måske fordi Niels på overfladen er en rationel person. Han giver
indtryk af at man kan argumentere logisk med ham.

> - Men hva hvis folk hygger sig er det vel også i orden..-max-

Jeg håber du hyggede dig med at skrive din kommentar.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 03-06-05 19:27

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> med henvisninger og citater - Men hva hvis folk hygger sig er det vel også

Kære Max,

Nu er jeg heldigvis ikke "belastet af" at have været med i denne gruppe i
årevis, og har derfor heller ikke et forudtaget indtryk af NRE, men *første
gang* jeg tilmeldte mig denne gruppe, blev jeg dybt stødt over NRE's
"anmeldelse" af fyren der havde været ude og fotograferere fugtskytter.
KUN "tallentløst knipseri" - INTET som fotografen kunne tage med hjem, og
bruge til noget. Hvis man ikke kan bidrage med noget andre kan bruge, så
burde man holde sin mund.

Jeg forstår ikke, at det ikke gør indtryk, når så mange beder NRE om en
ordentlig omgangstone. Der er jo ingen der beder ham om at være enig, eller
"rygklapper", men 99% af os ønsker - ja måske endda ligefrem forventer - on
anstændig tone, og den virker meget fjern for omtalte *professionelle*
fotograf.
Hvad mon hans kunder ville tænke, hvis de kendte til hans facon?

De bedste hilsner

Peter

NRE - du behøver ikke bruge energi på mit indlæg, da du for længst er havnet
i mit kill-filter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 08:43

"Peter Sindrup"
> [...]
> bruge til noget. Hvis man ikke kan bidrage med noget andre kan bruge, så

Ja da indimellem, og sikkert for en newbie, kan Niels indlæg sikkert
virke stærkt - så kan man reagere som en huleboer og knalde ham
en verbal knogle oven i hovedet - man kunne også tænke lidt over
tingene og gøre noget ved det. Indimellem kommer Niels med femragende
indlæg og hans jagt på OT indlæg er jeg for det meste helt enig i..

> [...]
> fotograf.
> Hvad mon hans kunder ville tænke, hvis de kendte til hans facon?

Hvad rager det mig hvad hans kunder tænker eller hvordan han ellers
er privat - Hvis du føler et behov for at blande folks privatliv ind i dette
så syn jeg du du er lidt langt ude.) Jeg tror ikke du har ret i de 99%,
der er bare nogle der buldrer og brager løs på manden så det måske
kan virke overvældende.. Der har været konfrontationer mellem visse
personer og Niels gennem tiderne og det er en hel del af det der ligger
bag støjen her i gruppen. Forskellige foreslag om opdelinger har også
såret nogens følelser. Ville være fedt hvis folk ville opføre sig lidt mere
modent, men ind til det sker må vi bare tage det med for underholdnings
værdien.

> De bedste hilsner
>
> Peter
>
> NRE - du behøver ikke bruge energi på mit indlæg, da du for længst er havnet
> i mit kill-filter

Ja Peter hvis et par personer mere gjorde det, ville problemerne ikke
eksistere, men de hygger sig for meget. -max-

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 11:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Jow... og jeg er kommet frem til, at det handler om, at folk ikke
> bryder sig om, at jeg siger min uforbeholdne mening om deres billeder.

Jeg tror egentlig ikke, at folk har noget imod at få at vide, at de har
taget nogle ringe billeder, hvis de samtidig får at vide, hvorfor
billederne er ringe.

Du siger typisk bare "talentløs knipseri" uden på nogen måde at
fortælle, hvorfor billederne er så dårlige; uden at fortælle hvad der
kunne have været gjort bedre.

Det gør andre. Du har meget at lære.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-05 11:42

"Holst"

> [...]
>
> Du siger typisk bare "talentløs knipseri" uden på nogen måde at
> fortælle, hvorfor billederne er så dårlige; uden at fortælle hvad der

Hmm - Jeg har nu ikke noget imod Niels kommer med de der
små præcise kommentarer, han har argumenteret for dem og
imo holder den - "talentløs knipseri" er blevet et ret brugt udtryk
af mange, det er faktisk lidt sjovt hvis man bare gad slippe nødderne
ud en gang imellem.. og nyde livet, sommeren og alt det andet..

Når folk siger "flot billede, wow" er det i orden, når Niels siger
"sikke noget lort" så er det dybt kritisabelt, den må jeg lige have
forklaret..

Når Niels slår en prut rykker hele narkoholdet ud med blinkende
lygter - det er sku da for funny - og du er da vidst een af dem eller
hva Holst..-max-

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-06-05 11:49

On Fri, 3 Jun 2005 12:42:28 +0200, ";o\)-max-"
<ma22x3@hotmail.com> wrote:
klip

> [...]
>
>Når Niels slår en prut rykker hele narkoholdet ud med blinkende
>lygter - det er sku da for funny - og du er da vidst een af dem eller

Jeg har på fornemmeren, at de fleste selvfølgelig er unge
hidsigproppper, men resten er de samme, som det er
fuldstændig omsonst at fortælle en vits, de er blottet
for humor.
mvh Ebbe

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 12:21

-max- wrote:

> [...]
>
> Når folk siger "flot billede, wow" er det i orden, når Niels siger
> "sikke noget lort" så er det dybt kritisabelt, den må jeg lige have

Hele humlen er jo, at det drejer sig om at blive bedre. Hvis man synes,
at et billede er dårligt, så må man også sige, hvorfor det er dårligt.
Hvis man poster et link til et billede og gerne vil have noget
konstruktiv kritik, så er et "talentløs knipseri" jo ikke meget bevendt.

> Når Niels slår en prut rykker hele narkoholdet ud med blinkende
> lygter - det er sku da for funny - og du er da vidst een af dem eller
> hva Holst..-max-

Måske ikke den værste, men jeg kan da ikke sige mig fri for det.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-05 12:41

> [...]
>
> Når Niels slår en prut rykker hele narkoholdet ud med blinkende
> lygter - det er sku da for funny - og du er da vidst een af dem eller

I håbet om ikke at puste ild i slumrende gløder.

Hvad forklarende er der i kritik som blot udtrykker.
"talentløs knipseri"
"flot billede, wow"
"sikke noget lort"

For mig kan sådanne udtryk ikke opfattes/forstås som forklarende for hvad
der er forkert eller godt ved et billede.

IMHO lidt uforståeligt, når man følger gruppen og ser hvor fint mange i
anden sammenhæng fint forstår at udtrykke sig klart og præcist.

Hvorfor så intetsigende, når det er hvad gruppen grundlæggende handler om.

Nå men kan i nu ha' det godt, jeg vil bevæge mig ud i regnen bevæbnet med
mit Olympus DSLR og se om jeg kan få et billede eller to i kassen, ku' jo så
være at jeg efterhånden har suget så meget af jeres "guldkorn" til mig
herinde, at jeg tør be' om de æredes mening ))

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 12:04

Holst wrote:

> Jeg tror egentlig ikke, at folk har noget imod at få at vide, at de har
> taget nogle ringe billeder, hvis de samtidig får at vide, hvorfor
> billederne er ringe.

Jeg kan altså ikke se, hvorfor jeg skal forklare og begrunde, hvis
jeg synes et givet billede er dårligt, folk har spurgt om min mening
om et billede, og den får de, det må være nok.

> Du siger typisk bare "talentløs knipseri" uden på nogen måde at
> fortælle, hvorfor billederne er så dårlige; uden at fortælle hvad der
> kunne have været gjort bedre.

Der var den en gang til, hvis du i Google-groups søger på indlæg
hvor undertegnet har brugt frasen "talentløst knipseri", så får du
sølle 4 hit, hvoraf det kun er to der omhandler kritik af billeder.
http://www.google.com/groups?q=+%22talentl%C3%B8st+knipseri%22+group:dk.fritid.foto+author:Niels+author:Riis+author:Ebbesen&hl=da&lr=&scoring=r&filter=0

> Det gør andre. Du har meget at lære.

Jeg er ikke ansat til at yde fotografisk support til newbies, eller
til at undervise i, hvordan folk bliver bedre fotografer, så det kan
de godt glemme alt om.

Amatørfotografer netop autodidakte (selvlærte), så du/I må bare
smøge ærmerne op og komme i gang med at øve Jer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 12:26

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Amatørfotografer netop autodidakte (selvlærte), så du/I må bare
> smøge ærmerne op og komme i gang med at øve Jer...

Niels, du er vel ikke dummere end at du kan indse, at for at blive bedre
kan det være en endog stor hjælp at få at vide, hvad man kan gøre bedre.

Tag blot et andet emne, såsom retstavning. Utallige mennesker skriver
"ihvertfald" og "idag", selvom det rettelig burde staves henholdsvis "i
hvert fald" og "i dag". I den rette gruppe, hvor sådanne henvisninger
var på sin plads, vil det jo ikke være meget hjælp for nogen at få at
vide, at "de staver som en fordrukken chimpanse". Derimod kunne de have
endog meget nytte af at få at vide, at de kan undgå at stave som en
fordrukken chimpanse, hvis de lige fylder et par mellemrum i "ihvertfald".

Og da dette er en fotogruppe, så må man også kunne forvente, at den
kritik, der bringes, i en udstrækning er en smule opbyggelig.

Fra : Henning

Dato : 03-06-05 14:59

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og da dette er en fotogruppe, så må man også kunne forvente, at den
> kritik, der bringes, i en udstrækning er en smule opbyggelig.

Det der undre mig er, der er så mange der lefler for NRE. Hvor mange gange
har han indlæg været af nogen betydning? Kan du ikke klare hans indlæg så i
filtret med ham, ned til de andre der har røget en bønne formeget.

mvh Henning

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-06-05 12:25

> [...]

> hvor undertegnet har brugt frasen "talentløst knipseri", så får du
> sølle 4 hit, hvoraf det kun er to der omhandler kritik af

Jeg gider ikke sidde og tælle dine nedsættende bemærkninger, men hvis
du gerne vil kigge efter dem selv, så prøv at søge på "talentløse
knipserier" i stedet.

Google søger ikke på bøjninger af ordene, selvom det ellers ville være
en fiks funktionalitet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 12:48

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> knipserier" i stedet.
>
> Google søger ikke på bøjninger af ordene, selvom det ellers ville være

Tja... så kan vi jo spørge om "talentløse knipserier" egenlig er så
nedsættende, at det er uhøfligt, for det at du og andre opfatter det
sådan, er jo ikke ensbetydne med, at sådan er det bare.

Når vi hører amatører synge og spille, så har vi ingen forhold, når
vi udtykker det er noget pivfalskt kattejammer.

Og hvis nogen spiller dårligt fodbold, så er der også kontant
afregning, jeg har endda oplevet fede og øldrikkende tilskuer, der
ikke ville klare at løbe 5 meter, som råber knodsparker efter 1.
divisionsspillere som har brændt et mål.

Humlen er, at denne gruppes nybegyndere er en flok selvglade og
selvfede amatører, der har vildt høje tanker om deres egne billeder,
de er pisse stolte over, at de har kunne finde ud af at trykke på
kameraets udløserknap, overføre billederne til computere og lægge
dem på Internettet, derfor forventer de, at alle stiller sig op og
klapper i hænderne, når de beder om kritik.

Og der skal ikke komme nogen og påpege, at de har en anden mening,
for så skal de nok ordne sagerne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-06-05 13:15

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> dem på Internettet, derfor forventer de, at alle stiller sig op og
> klapper i hænderne, når de beder om kritik.

Hvorfor i himlens navn beskæftiger du dig så med gruppen?

Med en sådan eklatant foragt for deltagerne synes jeg det virker højs
mærkværdigt, at du bliver ved med at producere indlæg efter indlæg.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 13:07

In article <42A04378.1000401@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Humlen er, at denne gruppes nybegyndere er en flok selvglade og
> selvfede amatører,

Ha ha ha det er vi sgu ikke ene om.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-06-05 13:59

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote

> Humlen er, at denne gruppes nybegyndere er en flok selvglade og
> selvfede amatører, [...]

Jeg ser ikke nogen fremtid i at prøve at ændre din holdning, så jeg
stopper i denne del af tråden.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 14:42

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg ser ikke nogen fremtid i at prøve at ændre din holdning, så jeg
> stopper i denne del af tråden.

Det glæder mig meget, for det er ærligt talt noget trælst, at jeg
konstant skal høre på, at nogle selvglade foto-newbies belærer mig
om, hvad jeg må mene, og hvordan jeg bør ytre mine meninger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henri Gath

Dato : 03-06-05 23:48

kig på www.photogallery.dk og tal så øm newbies...*ROFTL*

Fra : lg

Dato : 04-06-05 10:22

"Henri Gath" skrev:
> kig på www.photogallery.dk og tal så øm newbies...*ROFTL*

Har du prøvet at klikke på linket? ;)

mvh
Lennart

Fra : Henri Gath

Dato : 04-06-05 10:40

"lg" <lg---take-this-out---@io.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at klikke på linket? ;)

Åh gud, de er jo uendeligt meget bedre end hans........det var
www.photo-gallery.dk

Fra : Fif

Dato : 03-06-05 15:18

> Humlen er, at denne gruppes nybegyndere er en flok selvglade og selvfede
> amatører, der har vildt høje tanker om deres egne billeder,

Hmm... tror jeg vil sætte mig til at vente på at jeg bliver en øvet selvsur
og selvtynd professionel som ikke har særligt høje tanker om mine egne
billeder.

Forresten...!
Hvornår kan jeg som newbi forvente at blive 'selvlært' dygtig nok til at
kunne loade foto der udløser fornuftig kritik på dff o.lig?

Skal jeg gøre noget specielt for ikke at vedblive at være newbie, nu jeg
ikke, IYO har mulighed for at få at vide, hvad man som newbie gør forkert,
hvordan man gør det bedre og hvad man skal være opmærksom på?

Venlig hilsen
Fif

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-05 17:33

"Fif"

> [...]
> ikke, IYO har mulighed for at få at vide, hvad man som newbie gør forkert,
> hvordan man gør det bedre og hvad man skal være opmærksom på?

Nårh - skal jeg komme forbi med ren ble og pudder -
der er masser af folk der sikkert med rimelig kompetance
kan give dig kritik - hva faen brokker du dog over åndsamøbe.!!
Look for the light if you dare - Snotvalp hvis du vil ha' kritik
så bare sig til - jeg skal gi dig så du får noget at arbejde med
resten a livet, eller 30 sekunder alt afhængig af dine mentale
evner, det er sku så enkelt.. -max-

Fra : Fif

Dato : 03-06-05 18:27

> [...]
> så bare sig til - jeg skal gi dig så du får noget at arbejde med
> resten a livet, eller 30 sekunder alt afhængig af dine mentale

Nææ... ble og pudder ka du selv bruge!
Hvis du kigger tilbage i de tideligere poster, b.la stafetten vil du kunne
se at jeg med glæde modtager al kirtik godt som skidt.
Jeg vil gerne lærer at tage gode seværdige billeder, og skal jeg lærer det,
er en af mulighederne jo at spørge andre til råds... eller va'?

Grunden til at jeg svarer som jeg gør, er at jeg bestemt ikke føler mig som
en selvglad og selvfed amatør som har høje tanker om mine billeder, som NRE
skriver. Jeg mener bestemt at jeg har meget at lærer og derfor modtager jeg
også ydmygt hvad der kommer, men fra at skære alle over een kam kan jeg dog
ikke ha' derfor mit svar!
Jeg er jo ellers ikke den der deltager meget i snakken, rundt om kring, mest
af den grund at jeg 'suger' al den info i deler ud af til dem der spørger.
Og der er jo ingen grund til at jeg stiller samme ? dagen efter bare fordi
det ligger mig på sinde.

Jeg er ked af at ha' stødt dig, og ja, du har skræmt mig til pt. videre
deltagelse i denne gruppe, som jeg føler, åbenbart er for en indgroet
klikke.

MVH
Fif

Fra : Henning

Dato : 03-06-05 21:06

"Fif" <fiftoo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er ked af at ha' stødt dig, og ja, du har skræmt mig til pt. videre
> deltagelse i denne gruppe, som jeg føler, åbenbart er for en indgroet

Jeg syntes ikke du skal lade dig gå på af de 2 forvrøvlede personer NRE og
MAX. NRE er kend for sine uforskammedheder og MAX er ved at komme godt efter
det også. Den eneste forskel på de 2 er at MAX tager gode billeder og NREs
biller der på det jævne.

Smid dem i dit filter når de "fylder for meget" det er ikke noget savn.

mvh Henning

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 07:38

"Henning" <Anders@nd.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes ikke du skal lade dig gå på af de 2 forvrøvlede personer NRE
Tjaa... du har nok ret, jeg må se at få hærdet skjoldet lidt.

> [...]
>biller der på det jævne.
> Smid dem i dit filter når de "fylder for meget" det er ikke noget savn.

NRE kan jeg nu godt leve med, omend hans sprog desværre er så ringe at mange
bliver stødt over det, mig selv ink.
Men at udgydelser som 'åndsamøbe', snothvalp' og des.lig skulle komme fra
MAX, kunne godt nok tage pusten fra mig. Tænk engang, her gik jeg faktisk og
så op til MAX, studerede alle hans fotos og kritik/kommentarer...

Hilsen
Fif

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 04-06-05 09:31

On Fri, 3 Jun 2005 22:06:08 +0200, Henning wrote:

> [...]
> biller der på det jævne.
>
> Smid dem i dit filter når de "fylder for meget" det er ikke noget savn.

Jeg synes nu at der er stor forskel på Max og NRE. Max træder engang i
mellem en over tærerne, men tit kommer der noget godt ud af hans kritiker.
Og hvis Max laver en fejl så indrømmer han. De biller Max offentliggør er
altid flotte. NRE træder på mange. Jeg har dog ikke oplevet det
personligt. De gange NRE har svaret mig her i gruppen har været rimelig
fine. NRE's billeder er ikke til at råbe Hurra for mig, i hvert fald dem
han offentliggør i hans ugentlige post. Det kan da godt være at kan tage
nogle virkelige flotte, men vi ser dem aldrig. Og så ser man sjældent at
han indrømmer fejl.

Vi har alle vor egen mening og vores egen måde at sige tingene på. Der er
flere her i gruppen der har en hård mening og kan virke lidt bryske i det.
Men andre har en helt anden måde at sige tingene på. NRE's måde virker
lidt for hård og brysk på mig. Hvad der er rigtigt eller forkert skal jeg
ikke kunne sige. Det kommer jo an på hvordan det opfattes af læseren.

Killfilteret kan bruges, men jeg har ingen i mit. HVis personen ikke
skriver noget interesant springer jeg bare over. Og så er jeg måske for
nysgerrig.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 10:23

Jens Stadsgaard wrote:

> Jeg synes nu at der er stor forskel på Max og NRE. Max træder engang i
> mellem en over tærerne, men tit kommer der noget godt ud af hans kritiker.

Jeg vil give dig ret i der er forskel på de personer og at Max ikke så
tit falder i den grøft. Men når han så endelig gør det så sker det også
for fuld udblæsning og gerne fyldt med alverdens utrolig nedladende
udtryg. Se bare på netop det indlæg vi snakker om nu hvor Max direkte
sviner personen til med udtryk som "snothvalp", "åndsamøbe" og generelt
nedladende snak så som "Nårh - skal jeg komme forbi med ren ble og pudder".

Det er på INGEN måde brugbart, konstruktivt eller overhovedet ønsket.
Nu har jeg ikke set så mange af Max billeder, men jeg tror da jeg vil
kigge nærmere på dem. Mit generelle indtryk af Max er også at han ved
hvad han har med og gøre og derfor er det også skide synd at det skal
komme på sådan en dybt barnlig og ikke konstruktiv måde, når han netop
kan meget bedre og virkelig er én af de mennesker herinde der kan være
behjælpelig med at folk lære noget. Hvorimod NRE i min mening ikke har
nogen evner der kan skabe misundelse hos nogen.

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 11:26

"Michael L"

> [...]
> behjælpelig med at folk lære noget. Hvorimod NRE i min mening ikke har
> nogen evner der kan skabe misundelse hos nogen.

Hehe - det er da godt at Fif selv kan læse indenad og bruge mine
morsomheder konstruktivt.. Men du skal da have lov til at føle dig
trådt over tæerne på Fif's vegne, nemlig det skal du have lov til,
hvis du forstår hvad jeg mener..
Og så er du da også velkommen til at hjælpe Fif med gode tips til
at blive en bedre fotograf, jeg vil da klappe i hænderne på Fif's
vegne, det må jeg vel godt.. -max-
PS mine forslag er sendt..

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 18:55

-max- wrote:
> [...]
> Og så er du da også velkommen til at hjælpe Fif med gode tips til
> at blive en bedre fotograf, jeg vil da klappe i hænderne på Fif's

Ok hvis det skulle forståes morsomt så fangede jeg den ikke. Jeg vil nu
ikke sende nogle forslag da jeg selv er amatør og har mange ting og lære :)

- Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 08:41

"Fif"

> [...]
>
> Jeg er ked af at ha' stødt dig, og ja, du har skræmt mig til pt. videre
> deltagelse i denne gruppe, som jeg føler, åbenbart er for en indgroet

Ja det er fint - du kan stille dig op og kritisere, men når du får noget
modvind så er det favel og tak for kaffe - det er dit valg

Pointen i det jeg skriver er jo at der er så mange kompetencer
her inde (som du jo også selv skriver), hvorfor kan du så ikke
bare springe op og falde ned på hvad een mand mener og siger,
prøv lige at tænke over det een gang til..

Du har ikke stødt mig, og du må undskylde hvis jeg har skræmt
dig, det var det modsatte jeg ønskede, at du fokusserede lidt mere
på det du kan bruge i gruppen og springer over det der ikke fungerer
for dig - det er dit liv dine prioriteter, det burde være op til dig ikke
til mig, Niels eller andre. -max-

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 10:17

> hvorfor kan du så ikke bare springe op og falde ned på hvad een mand
Det har jeg også gjort, lige indtil nu, men denne her var for stram ;0)

> [...]
> på det du kan bruge i gruppen og springer over det der ikke fungerer
> for dig - det er dit liv dine prioriteter, det burde være op til dig ikke
Tak MAX. Måske bliver man lidt stresset og får ikke lige tænkt sig om når
grænsen er nået ;0)

MVH
Fif

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 10:25

-max- wrote:

> Ja det er fint - du kan stille dig op og kritisere, men når du får noget
> modvind så er det favel og tak for kaffe - det er dit valg

Det var jo ikke modvind. Det var jo en infantil sviner af format du kom
med der og selvom der var en skjult intention gemt i indlægget så er den
gemt så langt væk bag udtryk som snothvalp osv. at intentionen er gået tabt.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 20:24

Michael L wrote:

> [...]
> gemt så langt væk bag udtryk som snothvalp osv. at intentionen er gået tabt.

Hej Michael... kender du den afrikanske fugl der hedder en sekretær,
den spankulerer altid rundt på en selvhøjtidlig måde, tænk over
hvorfor jeg kom på den tanke...))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-05 18:42

> [...]
> så bare sig til - jeg skal gi dig så du får noget at arbejde med
> resten a livet, eller 30 sekunder alt afhængig af dine mentale

Hvis dette skal opfattes som en afstivning af dit eget ego er der ikke så
meget at sige.

[ironi on]
Har dog lige erfaret at Niels nok ikke er alene om at have problemer med
sproget, "åndsamøbe", "Snotvalp", jo - du har skam "pondus" og ordet i din
magt [ironi off]

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Fif

Dato : 04-06-05 07:56

> [...]
> så bare sig til - jeg skal gi dig så du får noget at arbejde med
> resten a livet, eller 30 sekunder alt afhængig af dine mentale

MAX- ved du hvad!
på trods af dit ...sprog, og b.la en god nats søvn, tror jeg næsten at jeg
vil ta' dig på ordet (ikke de grimme;0). Hvis du mener at du gerne vil give
mig noget at arbejde med og at det dermed er med til at jeg forbedre min
'billedkvalitet' så er jeg med. Jeg ønsker ikke 'søde ord' men noget
brugbart kritik, som jeg har set at du kan levere.

Så sig bare til MAX, så skal jeg komme med lidt af det jeg indtil nu har
lavet, hvor jeg kan se at der er noget der bestemt kan gøres bedre. Men jeg
ka' bare ik' finde ud af hvordan ;0)

Venlig
hilsen
Fif

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-06-05 08:52

"Fif"

> [...]
> lavet, hvor jeg kan se at der er noget der bestemt kan gøres bedre. Men jeg

Jamen det er da en aftale -max-

Fra : Brian Lund

Dato : 03-06-05 12:58

> Jeg kan altså ikke se, hvorfor jeg skal forklare og begrunde, hvis
> jeg synes et givet billede er dårligt, folk har spurgt om min mening
> om et billede, og den får de, det må være nok.

<klip>

> Jeg er ikke ansat til at yde fotografisk support til newbies, eller
> til at undervise i, hvordan folk bliver bedre fotografer, så det kan
> de godt glemme alt om.

Hej Niels, jeg har heller ikke noget imod at du fortæller når et billede
ikke er godt!
Men måden du skriver det på kan godt virke sur, tvær og fjendtlig... Hvis du
nu kom med foreslag til forbedringer, om muligt, ville det gøre alverden til
forskel! :)

Eller måske bare skrive, "Jeg synes ikke billedet er så godt" - Eller noget
i den dur!

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 15:09

Brian Lund wrote:

> [...]
> nu kom med foreslag til forbedringer, om muligt, ville det gøre alverden til

Hmm... hele denne tråd er fra A til Z noget kævl og ævl, og den
handler kun om, at folk ikke kan tåle at få negativ kritik, og
derfor finder de på syvhundrede og sytten dårlige undskyldninger, i
et forsøg på at slippe for at få negativ kritik.

Jeg kommer rent fakstisk med forslag til forbedriger, hvis der er
noget at forbedre på, men mange af knipserierne er så ringe, at der
ikke rigtig er noget at forbedre på, og i de tilfælde kan man kun
ønske autor bedre held næste gang.

Glem ikke, at jo flere billeder man tager, des mere kritisk bliver
man, og jeg squ glad, hvis jeg selv opnår at lave et enkelt eller to
super gode billeder hver måned, og alle de andre er billeder er kun
mere eller mindre jævnt godt fotografisk håndværk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-06-05 18:54

> Hmm... hele denne tråd er fra A til Z noget kævl og ævl,

Ja - og det er jo i bund og grund det du vil Niels, i modsat fald havde du
forlængst forladt gruppen.

Ret beset har din enegang jo ikke forbedret gruppen. Formentlig fordi
gruppens brugere ikke er enig med dig, eller måske ikke helt forstår hvad du
vil, når du benævner brugerne som "selvglade" og "fede", sådanne udtalelser
afstedkommer i de fleste tilfælde ikke grundlag for forståelse/debat,
derimod modvilje.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-06-05 10:09

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... hele denne tråd er fra A til Z noget kævl og ævl, og den

Har du overvejet, hvordan det ville gå dig, hvis du besvarede indlæg der
gik dig imod, på samme måde som de biller du ikke kan lide ?

Så ville dit eneste input være:
'talentløs knipseri'
'sikke noget mundlort'

> handler kun om, at folk ikke kan tåle at få negativ kritik, og
> derfor finder de på syvhundrede og sytten dårlige undskyldninger, i
> et forsøg på at slippe for at få negativ kritik.

Tror at vandende skilles, er når du vedholdende vil mene at 'talentløs
knipseri' er en konstruktiv kritik. Jeg tror ikke der er nogen der reelt
har noget imod konstruktiv/begrundet negativ kritik.

Når du så bliver ved med at give det mudderstempel, kan kun opfattes som
at du bevidst forsøger at blive (mere) upopulær.

> Jeg kommer rent fakstisk med forslag til forbedriger, hvis der er
> noget at forbedre på, men mange af knipserierne er så ringe, at der
> ikke rigtig er noget at forbedre på,

Hvilket jeg vil tolke på en af to måder:
- det er et supergodt billed, men du vil ikke indrømme det
eller:
- du er ikke dygtig nok, til at kunne se hvad der kan forbedres

--
Behandl andre, som du selv vil behandles

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 10:11

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Jeg kan altså ikke se, hvorfor jeg skal forklare og begrunde, hvis jeg
> synes et givet billede er dårligt, folk har spurgt om min mening om et
> billede, og den får de, det må være nok.

Det er det bare ikke. Der er en tradition i vores samfund for at man
argumentere for sin mening - Uanset om den er positiv eller ej.
Grunden til folk spørger efter andres mening er i de fleste tilfælde
ikke at de bare vil klappes på skulderen, men vide hvad de kan gøre
bedre, eller vide hvorfor ét af deres billeder faktisk er godt, mens
andre måske ikke er. Og for dette overhovedet kommer frem så kræver det
at folk der giver feedback, uanset om det er negativt eller positivt,
formår at argumentere for den mening de fremlægger.

Sådan fungere det faktisk i de fleste sammenhæng i verden. Du kommer
sjældent ret langt med at bare sige "lort" til noget eller hvilket
udtryk man nu måtte vælge. Man kommer derimod ofte(ikke altid) længere
hvis ens mening er efterfulgt af selv et kort argument.

Folk er ligeglad med om du synes et billede er noget lort eller godt. De
er interesseret i hvad de kan gøre bedre så de kan blive bedre fotografer.

> [...]
>
> Amatørfotografer netop autodidakte (selvlærte), så du/I må bare smøge
> ærmerne op og komme i gang med at øve Jer...

Ja mange er selvlært, men man lære ikke ved udelukkende bare at øve sig.
Man lære også ved at få feedback fra andre mennesker så man har noget og
arbejde med. Ellers arbejder man næsten i blinde uden at vide om man
reelt bliver bedre eller bare laver det samme "hø".
Personligt synes jeg at dine billeder absolut høre til i den helt lave
ende af skalaen og betragter dig ikke på nogen måde som værende hverken
prof. eller semiprof. Men forskellen ligger måske så i at du aldrig
spørger efter folks mening og derfor heller ikke har noget at lære ud
fra, hvorfor du så fortsætter med at tage de samme billeder igen og igen
uden nogen forbedring. Og sagt uden at der ligger noget personligt bag,
så trænger en meget stor del af dine billeder til forbedring i mine
øjne. Det virker som om du tager billeder af alt der overhovedet kan ses
på din færd og når du så engang imellem skal ligge dem online så bliver
de lige hevet ud af RAW filen(hvis du altså bruger digitalt) og lagt op
uden nogen beskæring. Motiverne er i mine øjne ofte kedelige og billeder
af et gadeskilt, kloakdæksel osv. som jeg har set på din side kan alle
sammen være interessante billeder hvis der er gjort noget ved dem - Men
at bare tage dem og så smide dem online uden noget som helst er dybt
kedeligt i min mening.

Bevares det er da ikke alt sammen dårligt. Der er helt sikkert også
nogle gode billeder imellem, men personligt virker det for mig som om
der er 98% kedelige triste billeder som ligner noget enhver familiemor
måtte have taget med hendes 300 krs point and shoot kamera, hvorimod en
sjælden gang imellem er der noget godt. Og det er så her at jeg mener
alt det kedelige burde sorteres fra.

Nu er jeg amatør i ordets bedste forstand. Er først lige kommet igang
med noget ordentligt "udstyr" og først nu at jeg kan mærke interessen
virkelig presser sig på i forhold til de andre gange jeg har "leget"
lidt. Så i min mening er stort set alt jeg laver noget lort, men jeg
sortere da stadigvæk en stor del af de tagede billeder fra fordi de
ganske enkelt er for triste og elendige til at være brugbar som andet
end "træningsmateriale".
Som eksempel skulle jeg igår tage nogle billeder af en model i 3
forskellige sæt tøj ud af en ny tøjkollektion. Det resulterede i en halv
dags arbejde og ca. 600 billeder. Ud af disse billeder er der kun 10-20
stykker der bliver udvalgt til det de skal bruges til og så er der måske
yderligere 10-30 stykker som bliver afleveret til senere brug i
materialer, websites og lign. Min pointe er at du måske burde gøre lidt
det samme - Sortér kraftigt i tingene fordi meget af det er simpelthen
uinteressant.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 20:38

Michael L wrote:

> Det er det bare ikke. Der er en tradition i vores samfund for at man
> argumentere for sin mening - Uanset om den er positiv eller ej.

Sludder og vrøvl, jeg har læst masser af kritik af bøger og film,
hvor kritikerne ikke detaljeret forklarer, hvorfor filmen/bogen er
dårlig, og hvad der kunne være gjort for at gøre den bedre.

Hvis jeg f.eks. siger at billede er godt, så er der aldrig nogen det
stiller sig op og kræver, at jeg skal forklare hvorfor jeg synes det
pågældne billede er godt, en sådan begrundelse kunne der iøvrigt nok
læres mere af, end en forklaring på, hvorfor man synes et billede er
dårligt.

Og li'som du kan opfinde en regel der siger, at fotokritkik skal
begrundes, så kan jeg også opfinde en regel der siger, at jeg har
lov til at ytre min mening om et givent billede, og at der ikke er
nogen som kan kræve og forpligtige mig til, at jeg skal forklare og
begrunde, hvorfor jeg har den mening som jeg har...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 21:00

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Sludder og vrøvl, jeg har læst masser af kritik af bøger og film, hvor
> kritikerne ikke detaljeret forklarer, hvorfor filmen/bogen er dårlig, og
> hvad der kunne være gjort for at gøre den bedre.

For hver eneste ting/påstand man fremsætter vil du ALTID kunne finde det
modsatte et sted. Så selvom der er nogen der ikke begrunder deres ting
så er det ikke ensbetydende med de har ret ;)

Men arbejder du fx. sammen med nogle mennesker om en given opgave(foto
eller ej) og du bare kæfter op og siger det er noget lort uden at komme
med argumenter så er chancen for du vil blive taget seriøst nok ikke ret
stor. Jeg kan omformulere det lidt og sige at i mange sammenhæng så
"forventer" folk at man også argumentere for sine meninger da det virker
mere seriøst. Fx. hvis nogen bare siger "det er noget lort" til et
billede uden at argumentere så har man ikke en jordisk chance for at
vide om vedkommende siger det fordi personen bare forsøger at skabe
ballede, vedkommende ikke ved hvad de snakker om, eller om de ikke
bryder sig om den type billede eller noget helt tredje. Hvis der derimod
argumenteres så bliver det hele mere klart for modtageren af feedbacken
og giver bedre mulighed for at komme med den "rigtige" reaktion samt
bedre mulighed for at indlede en saglig debat, såvel som at lære fra
sine fejl(såvel som de gode billeder).

> [...]
> pågældne billede er godt, en sådan begrundelse kunne der iøvrigt nok
> læres mere af, end en forklaring på, hvorfor man synes et billede er

Jeg er ikke helt enig i at der kan læres mere, men man kan i hvertfald
lære af begge dele og jeg mener da også man bør argumentere uanset om
det man fremkommer med er negativt eller positivt.
Men de fleste mennesker i verden tager ikke imod negativ kritik helt så
nemt som positiv og derfor forventer folk ofte at man argumentere mere
når det er negativt end positivt. Men jeg mener kort sagt at man bør
argumentere uanset hvilken side ens feedback hælder til. Det giver bedre
mulighed for en saglig debat - Man kan faktisk sige det er grundlaget
for en saglig debat. Man kan jo ikke rigtig indlede en ordentlig debat
på et indlæg der bare siger "det er noget lort" eller hvordan man nu
måtte udtrykke sig.

> [...]
> kan kræve og forpligtige mig til, at jeg skal forklare og begrunde,
> hvorfor jeg har den mening som jeg har...

Du har helt sikkert lov til at udtrykke din ærlige mening. Der er ingen
love eller regler som sådan der påtvinger dig at argumentere. Det har
jeg heller ikke påstået. Jeg påstår bare at størstedelen af samfundet
forventer i et eller andet omfang at man argumentere for sine mening da
det er et kritisk grundlag i en hver form for saglig debat som ikke bare
er muderkastning.
Så du skal se det langt mere som et ønske om at du argumentere end en
påstand om det skulle være en regele eller lov. Netop også fordi at jeg
har læst flere indlæg fra dig hvor du fint argumentere og derved giver
god basis for en saglig debat, men når der så nogen gange kommer indlæg
blottet for argumenter så er det lidt en blindgyde der så ofte ender i
muderkastning fordi den som regel er negativ. Og uanset om man vil det
eller ej så tager folk negative ting tungere end positive.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 22:17

Michael L wrote:

> Men de fleste mennesker i verden tager ikke imod negativ kritik helt så
> nemt som positiv og derfor forventer folk ofte at man argumentere mere
> når det er negativt end positivt.

Nåh... det er fordi folk ikke kan tåle negativ kritik, at man skal
stå med hatten i hånden og væve en historie, hvor man beklager og
undskylder, at man desværre synes, at deres billede er dårligt...

> Du har helt sikkert lov til at udtrykke din ærlige mening. Der er ingen
> love eller regler som sådan der påtvinger dig at argumentere.

Tak...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 22:42

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Nåh... det er fordi folk ikke kan tåle negativ kritik, at man skal stå
> med hatten i hånden og væve en historie, hvor man beklager og
> undskylder, at man desværre synes, at deres billede er dårligt...

Et argument er ikke en undskyldning, men derimod en måde at modtageren
kan få en ordentlig forståelse for dit budskab. Samtidigt er et argument
en forudsætning for at kunne føre en saglig debat.

Ingen skal undskylde for deres mening. Men jeg mener personligt at hvis
man ikke kan/vil argumentere for den så kan man lige så godt holde den
for sig selv, fordi hverken modtageren eller de andre læsere i gruppen
får noget ud af at læse indlæg af typen "det er noget lort" osv.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 23:41

Michael L wrote:

> Et argument er ikke en undskyldning, men derimod en måde at modtageren
> kan få en ordentlig forståelse for dit budskab. Samtidigt er et argument
> en forudsætning for at kunne føre en saglig debat.

Hmm... jeg vil stadig mene, at det er noget p.., at du og andre
kavler op om, at jeg skal forklare og gøre rede for, hvorfor jeg
evt. mener et givent billede er dårligt.

Hvis jeg synes et givent billede er dårligt, så er det min helt
personlige og subjektive vurdering, og i den er der er også en go'
del smag og behag indblandet, og jeg synes faktisk, at det er
temmelig flabet, når du og andre stiller sig op og kræver, at jeg
den-unde-lynende skal begrunde og retfærdiggøre min helt personlige
smag.

Du har aldrig oplevet, at jeg har anfængtet, hvad andre mener om et
givent billede...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 23:56

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> den-unde-lynende skal begrunde og retfærdiggøre min helt personlige smag.
>
> Du har aldrig oplevet, at jeg har anfængtet, hvad andre mener om et

Nej men så kan jeg stille det firkantet op og sige "hvad pokker skal vi
så bruge din mening til?". Jeg er rimelig sikker på de fleste er komplet
ligeglad hvorvidt du mener et givent billede er godt eller skidt. Men
derimod bliver det interessant at du mener et givent billede er skidt
fordi faktor x og y ikke er som de skal være. Eller du mener et givent
billede er rigtig godt fordi faktor z er ramt lige i øjet.

Der er lidt flere data at forholde sig til som gør det hele mere
relevant og brugbart. Uden argumenter så ville gruppen ikke være andet
end 200 daglige indlæg med "sikke noget lort", "skide godt" osv. Alt
sammen totalt uinteressant hvis der ikke er nogle argumenter med.

- Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 10:10

Michael L wrote:

> Nej men så kan jeg stille det firkantet op og sige "hvad pokker skal
> vi så bruge din mening til?".

Det har godt nok også tit undret mig, hvorfor folk først beder om en mening
(ganske uspecificeret) og så efterfølgende bliver smaddersure, hvis ikke de
kan lide den mening, de får tilkendegivet.

> [...]
> billede er skidt fordi faktor x og y ikke er som de skal være. Eller
> du mener et givent billede er rigtig godt fordi faktor z er ramt lige

Det sjove er, at der er en hylen op, hvis man får en negativ kritik,
hvorimod jeg ALDRIG har set nogen gøre vrøvl over en uargumenteret positiv
kritik.
"Whauw, hvor flot" bliver som regel besvaret med et 'Tak' - og det må sgu da
siges at være en uargumenteret udveksling, om noget er.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 10:29

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> "Whauw, hvor flot" bliver som regel besvaret med et 'Tak' - og det må sgu da
> siges at være en uargumenteret udveksling, om noget er.

Ja og det har jeg allerede kommenteret tidligere i denne tråd!

Pointen er jo at uanset hvor god man er til at tage imod negativ kritik
så vil det ALTID være svæere end positiv.
Folk har lettere ved bare at acceptere noget positivt fordi det ikke
stiller nogen spørgsmålstegn til ens arbejde og derfor lettere giver
afkald på argumenter.
Men som jeg også har skrevet flere gange så får det er brugbart for
modtageren og de andre læsere af tråden så bør der jo være argumenter
uanset om det er positivt eller negativt.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 14:49

Michael L wrote:

> Pointen er jo at uanset hvor god man er til at tage imod negativ kritik
> så vil det ALTID være svæere end positiv.

Det kan da aldrig blive mit problem, at folk ikke kan håndtere den
kritik, som de selv har bedt om at få, folk må simpelhen lære, at
det kræver noget erfaring og pondus, at bede om at få kritik.

Jeg synes faktisk det er hylende morsomt, at opleve hvordan folk
vrider og vender sig, og hvordan de finder på syvhundrede og sytten
syge undskyldninger, for at undgå at få negativ kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-06-05 14:58

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det kan da aldrig blive mit problem, at folk ikke kan håndtere den
> kritik, som de selv har bedt om at få, folk må simpelhen lære, at
> det kræver noget erfaring og pondus, at bede om at få kritik.

Ligesom det kræver evner, at kunne give brugbar kritik.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 14:56

Michael L wrote:

> ...cut... "hvad pokker skal vi så bruge din mening til?".

Jeg blander mig ikke i, hvad folk vil bruge min mening til, de har
jo selv bedt om at få kritik eller kommentarer til deres knipserier,
så jeg vil tillade mig at gå ud fra, at de også selv har overvejet,
hvorfor de vil høre min og andres mening...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-06-05 09:55

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvis jeg synes et givent billede er dårligt, så er det min helt
> personlige og subjektive vurdering, og i den er der er også en go'
> del smag og behag indblandet,

Det er der heller ikke nogen, som anfægter. Der er derimod mange der
oplyser at de ser det som spild af din og andres tid, når du ytrer
ubegrundet billedkritik a la 'talentløs knipseri'.

Hvis du finder billedet så forfærdeligt, at du ikke vil nedværdige dig
til at komme med begrundelser for din mening, hvorfor så overhovedet
spilde din tid på at at skrive noget om det ?

> Du har aldrig oplevet, at jeg har anfængtet, hvad andre mener om et
> givent billede...!

Det er der heller ikke nogen der beskylder dig for.

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 14:37

Thomas Corell wrote:

> Hvis du finder billedet så forfærdeligt, at du ikke vil nedværdige dig
> til at komme med begrundelser for din mening, hvorfor så overhovedet
> spilde din tid på at at skrive noget om det ?

Tja... så længe du ikke udbetaler mig løn for skrive på usenet, så
har du heller ingen indflydelse på hvordan jeg disponerer min tid,
og så længe jeg er on-topic, så kan du godt glemme alt om at blande
i dig i, hvornår, hvor og hvad jeg har lyst til at skrive...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-06-05 14:56

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja... så længe du ikke udbetaler mig løn for skrive på usenet, så
> har du heller ingen indflydelse på hvordan jeg disponerer min tid,

Hvor forsøger jeg at gøre det ?

> og så længe jeg er on-topic, så kan du godt glemme alt om at blande
> i dig i, hvornår, hvor og hvad jeg har lyst til at skrive...

Hvor forsøger jeg at gøre det ?

Derudover skal du ikke blande dig i, hvad jeg blander mig i ;)

--
Don't waste space

Fra : Gert Medom

Dato : 03-06-05 07:37

" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Det er vel ikke en konkurrence om popularitet at skrive herinde. Der skal
være et reelt rum for at folk med forskellige måder at udtrykke sig på og
forstå verden, kan deltage. Ellers bli´r det for kedeligt.

En del af "balladen" tror jeg kommer fra, at folk herinde taler i
forskellige "koder" og har forskellige forudsætninger. NRE har så åbenbart
svært ved at sætte sig ind i, at der findes brugere med mindre erfaring og
håndelag end ham selv, og at disse ikke altid synes at hans kontante og
elitære udmeldinger er særlig sjove.

I sandhedens interesse er der andre end NRE der kommer med "dumme"
kommentarer. Jeg modtog for eks. engang en, hvor afsenderen skrev "smid det
i skraldespanden". Hvor er det konstruktive i det? Der er noget principielt
forkert i, at dygtige brugere nedgør mindre dygtige og dømmer dem ud fra
deres egen dygtighed. Jeg møder tit som skakspiller folk, der lige er
begyndt på spillet. Jeg vinder altid over den type spillere men hoverer
aldrig og siger til dem at de spiller elendig skak. istedetfor prøver jeg at
forklare dem, hvilke fejl de gør, og hvad de skal være opmærksomme på
fremover.....

/ Gert Medom

Fra : Henri Gath

Dato : 03-06-05 23:52

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svært ved at sætte sig ind i, at der findes brugere med mindre erfaring og

Den idiotiske amatør har sgu da ikke mere fotografisk håndelag end en gammel
dør...hvorfor tror du han lukkede firmaet...ingen gad sgu da købe det
lort....

Fra : emj

Dato : 04-06-05 01:39

Henri Gath skrev:

>Den idiotiske amatør har sgu da ikke mere fotografisk håndelag end en gammel
>dør...hvorfor tror du han lukkede firmaet...ingen gad sgu da købe det
>lort....

Jeg har ondt af dig. Sikke en opførsel, du lægger for dagen.
Hilsen emj

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 10:30

Henri Gath wrote:

> Den idiotiske amatør har sgu da ikke mere fotografisk håndelag end en gammel
> dør...hvorfor tror du han lukkede firmaet...ingen gad sgu da købe det
> lort....

Selvom jeg er enig med dig i at han absolut ikke er andet end amatør, så
er din måde at fremlægge din mening på lige så slem som hans hvis ikke
værrer. Selvom jeg aldrig tror at NRE vil ændre den smule på hans
væremåde som mange af os gerne så, så tror jeg faktisk det er helt
håbløst med dig. Dine indlæg er stort set kun fyldt med had overfor NRE
og en masse skældsord. Så du er faktisk bare med til at udbrede den støj
som du påstår du vil have væk.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 20:41

Michael L wrote:

> Så du er faktisk bare med til at udbrede den støj
> som du påstår du vil have væk.

Og du har slet ikke overvejet, hvorfor alle vi andre bare ignorerer
henri fnat...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 21:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og du har slet ikke overvejet, hvorfor alle vi andre bare ignorerer
> henri fnat...!

Jo det har jeg - Var vel egentligt også utopi at besvare hans indlæg.

I det hele taget en tråd der bare skulle have været ignoreret med det
latterlige indhold den havde.

- Michael

Fra : Henri Gath

Dato : 04-06-05 22:43

> Og du har slet ikke overvejet, hvorfor alle vi andre bare ignorerer henri
> fnat...!

"VI"....har du fået bændelorm, din svans?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-05 09:16

> [...]

gammel
> dør...hvorfor tror du han lukkede firmaet...ingen gad sgu da købe det

Det er da hylende morsomt, at du skriver ovenstående, når du samtidig selv
skriver i en anden gruppe:

"Det har jeg ikke meget
lyst til. Jeg kan ikke indfri beløbet kontant, da jeg på grund af min
forretningslukning ikke kan låne penge i banken."
Citat slut

Dit eget forretningstalent er jo tilsyneladende ikke meget bedre, når du har
være nødsaget til at lukke og således er blacklistet med gæld!

Det synes jeg er morsomt!

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Holst

Dato : 03-06-05 08:20

Henri Gath wrote:

> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Der er ingen tvivl om, at Niels er den direkte årsag til langt de fleste
af problemer i dk.fritid.foto. Dog skal der også på usenet være plads
til særlige som Niels Riis Ebbesen, Bo Warming og lignende. Jeg kunne
godt ønske, at problemerne forsvandt, men en eksklusion er ikke vejen
frem. Niels har også ret til at være her.

Vi opnår slet ikke noget ved at køre en personhetz, men jeg indrømme, at
det kan være svært ikke at brokke sig over ham.

Fra : Henri Gath

Dato : 04-06-05 23:07

ja

--

"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : JJ

Dato : 03-06-05 08:50

Henri Gath wrote:
> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.

Jeg tror det bedst er at ignorere ham. NRE er her jo kun for at få
opmærksomhed. Ikke andet. For ham er det en nydelse at se sit navn og
hjemmeside dukke op alle steder. Og en tråd som denne gavner ham jo mere
end resten af gruppen.

Men det da lidt synd at det er endt sådan for ham. Han har jo nogle gode
dage hvor han siger noget fornuftigt.

Alle nyhedsgrupper har en Bo Warming. DFO's hedder Ebbesen, og sådan er
det bare. Prøv f.eks. at følge med i nogle af de engelske foto
nyhedsgrupper. En god gammel kending er Annika1980. Han har samme trang
som NRE. At få opmærksomhed. Så det er ganske almindeligt. Jo mere man
hidser sig op over dem jo mere nydelse får de ud af det. (Egentligt lidt
småperverst, men lad det nu ligge)

Fra : Frandsen

Dato : 03-06-05 09:26

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Bør vi ekskludere ham?

Kan ikke lade sig gøre, hvis han absolut vil på usenet. Brug dit
kill-filter.

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 09:25

In article <429f8075$0$63683$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
gath@mail.dk says...

> Bør vi ekskludere ham?

Med de absurditeter du lægger for dagen er du vist ikke manden til at
stille det forslag.

Og det her må endelig ikke opfattes som opbakning til NRE, men med de
udgydelser du lukker ud i admin gruppen, kan du da ikke forvente at
nogen tager dig alvorligt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-05 10:11

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev

> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Hvad er det præcise formål med denne mudderkastning?

Du hævder at være professionel fotograf, så det kan da næppe være godt for
dit ry, at du bliver kendt som en person, der har det formål at ødelægge en
nyhedsgruppe...

Den opførsel, som du med dette indlæg lægger for dagen, er da alt andet end
professionel, og i øvrigt ved du jo også godt, at det er umuligt at
"ekskludere" nogen fra en nyhedsgruppe. Du er selv før blevet lukket af
diverser ISP'er, så du kender jo alt til teknikken bag usenettet!

Det er simpelthen for dumt!

FUT dk.admin.netikette

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 03-06-05 10:52

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Det var dog det mest barnlige jeg endnu har set i gruppen.
Men ytringsfrihed , demokrati og tolerence er vel ikke i høj kurs længere?

MVH
Egon.

Fra : Klico

Dato : 03-06-05 12:04

Nu har jeg været usenetbruger siden 1996, og i de år er der een ting der
altid er gået igen og igen; alle usenetgrupper har en klovn, og sådan er
det
bare!
I denne gruppe er det så åbenbart Hr. Ebbesen (er ny i denne gruppe, så
kender ham ikke). Alle har en mulighed for at sætte ham i killfilteret, så
ser man ikke hans indlæg, men det hjælper jo desværre ikke nye brugere.
Jeg kan ikke forstå mennesker der ikke kan behandle andre mennesker på en
pæn måde. At Hr. Ebbesen sviner andre, og deres fotointeresse til, er mig
ganske uforståeligt. Man kan SAGTENS fortælle folk på en pæn måde at det
de
har lavet ikke er optimalt efter ens egen mening, men nogle folk kan bare
ikke snakke pænt, og sådan er det bare.

Just my 2 cents.

Klico

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-05 12:28

"Klico"
> [...]
> de
> har lavet ikke er optimalt efter ens egen mening, men nogle folk kan bare

Glimrende indlæg.??? Men hvorfor gav du os ikke for en dollar
hvis du vil diltage i "irettesættelsen" af Niels så kunne du uhm
hmm tjae - sætte dig ind i sagen måske. Han er ikke helt så
monster agtig som nogen påstår, arh lidt måske, men hva faen
er vi ikke allesammen det, hvis vi skal være ærlige, hohohooo -max-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-06-05 14:10

-max- wrote:
> Han er ikke helt så
> monster agtig som nogen påstår, arh lidt måske, men hva faen
> er vi ikke allesammen det, hvis vi skal være ærlige, hohohooo -max-

Jo - vi har alle vore særheder - og det gælder vist
alle her på usenet - og NRE er vist ikke værre end så
mange andre - bare på en lidt anden måde - og det er
der vel egentlig ikke noget galt i ?

Der skal jo være plads til allle.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Klico

Dato : 03-06-05 14:52

Nu er mit indlæg ment som et mere generelt indlæg, hvor jeg ikke mener man
nødvendigvis behøver at kende til den/de person/personer der
diskuteres...derfor har jeg ikke sat mig ind i sagen omkring Hr.
Ebbesen...jeg fortæller bare hvordan mine oplevelser har været på usenet
siden 1996.

Klico

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-06-05 17:41

"Klico"
> [...]
> diskuteres...derfor har jeg ikke sat mig ind i sagen omkring Hr.
> Ebbesen...jeg fortæller bare hvordan mine oplevelser har været på usenet

Ih den havde jeg slet ikke fattet - nu har jeg det meget bedre,
kommer din biografi i bogform en dag "mit liv i NG, i farver"

Jeg ved ikke om du har bidraget med andet i denne NG men
du kan være sikker på dette indlæg (dit) er helt oppe og ringe
med dem der rykker og inspirerer.... Dybt..

Du tager det forhåentligt ikke personligt at jeg gir dig lidt klask,
sikker på du er en flink fyr, indlægget er imo bare lidt "out to lunch".
-max-

Fra : Klico

Dato : 03-06-05 20:57

OK...i er 2 i gruppen...undskyld jeg svarede...skal ikke ske igen. Troede
godt man måtte kommentere uden at blive nedgjort, men det er min egen
fejl,
jeg kunne jo bare have holdt kæft.
-----

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-06-05 23:22

Klico wrote:

> jeg fortæller bare hvordan mine oplevelser har været på usenet
> siden 1996.

Tja... iflg Google-groups så har "Klico" <fgla@post4.tele.dk> alt
ialt postet 5 indlæg på usenet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Klico

Dato : 03-06-05 23:27

Jeps...under Klico og den mailadresse...måske jeg har flere nicks og
mailadresser?
-----
Klico

Fra : Klico

Dato : 03-06-05 23:39

PS.: Der er nu en hel del flere indlæg når man søger på mailadressen...og
der vil du se hvor lang tid indlæggene går tilbage...men skidt pyt med
det...
-----
Klico

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 00:04

Klico wrote:

> Jeps...under Klico og den mailadresse...måske jeg har flere nicks og
> mailadresser?

Tja... folk der skifter nicks og mailadresser, de er notorisk
utroværdige, så gir' jeg fem flade ører for...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Klico

Dato : 04-06-05 00:32

Godt nok mulle...
EOD
-----
Klico

Fra : Michael L

Dato : 04-06-05 10:35

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Tja... folk der skifter nicks og mailadresser, de er notorisk
> utroværdige, så gir' jeg fem flade ører for...

Øhhh det er ikke mere end et par dage siden højst at du skrev man kunne
finde dine indlæg tilbage til 92 hvis man kendte de andre adresser osv.
du havde brugt! Så endnu engang bebrejder du andre det du selv har
gjort. Se det er utroværdighed så det vil noget.

Lad vær med at kast med geologiske fragmenter når du bor i et hus af
ringe brudstyrke.

- Michael

Fra : Klico

Dato : 04-06-05 16:19

LOL...Touché!!!!!

Klico

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 20:51

Michael L wrote:

> [...]
> du havde brugt! Så endnu engang bebrejder du andre det du selv har
> gjort. Se det er utroværdighed så det vil noget.

Du er dælme dum at høre, i 1998 registrerede jeg det domainenavn son
jeg fast har brugt lige siden, før den tid måtte jeg nøjes med
e-mail adresse, som jeg kunne få sammen med en Internetopkobling.

Og da jeg i perioden fra 1992 til 1998 har brugt to forskellige
ISP'er, så var jeg dengang tvunget til et skift af e-mail adresse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-06-05 20:57

"Niels Ebbesen Powerbook / niels@niels-ebbesen.net"
"Niels Riis Ebbesen / info@niels-ebbesen.net"

> Og da jeg i perioden fra 1992 til 1998 har brugt to forskellige
> ISP'er, så var jeg dengang tvunget til et skift af e-mail adresse.

Så der er lige en ekstra note om ISP-skift til din overfladiske regel
for utroværdighed. Jeg går ud fra at du også vil tilføje en om at sidde
ved sin bærbare computer? Eller måske noget med at det er samme domæne,
så det ikke tæller som skift af emailadressen?

FUT: Muddergruppen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 22:11

Toke Eskildsen wrote:

> "Niels Ebbesen Powerbook / niels@niels-ebbesen.net"
> "Niels Riis Ebbesen / info@niels-ebbesen.net"

Hmm... der er li'som ikke tale om nick's...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-06-05 22:26

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... der er li'som ikke tale om nick's...!

Jeg tænkte nok du kunne komme med en bortforklaring. Der er heller ikke
tale om forskellige emailadresser, vel?

Nåeh nej... Du skrev jo "folk der skifter nicks _og_ mailadresser" (min
fremhævning) og eftersom vi lige har erfaret at der ikke er tale om
nicks, gælder din regel ikke for de ændringer, du selv har foretaget.
Meget belejligt.

FUT: Som før. Men det er åbenbart kun ikke-Nielser, der skal følge med
til passende gruppe, så den bliver vel ignoreret igen.

Fra : lars bo

Dato : 03-06-05 14:19

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Det var dog det mest idiotiske forslag.
hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-06-05 05:32

"Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote in message
> Vi må konstetere at Niels Fiis Ebbesen er ophavsmand til den meste ballade
> herinde i dk. fritid. foto.
> Bør vi ekskludere ham?

Sikke da et fjollet forslag, det kan for det første ikke lade sig gøre, og
for det andet - hvis du ikke kan snuppe manden, så smid ham da i dit
killfilter.
Derudover er der kun at sige:
Jeg fatter ikke hvad den gode NRE vil herinde...
Når folk beder om kritik, bliver vedkommende rakket ned af NRE.
Når folk beder om konstruktiv kritik fra NRE, bliver vedkommende belært om
at NRE ikke er ansat til at undervise newbies og begyndere.
Tilbage er der så kun ævl og kævl.
Og hvad får han ud af det?
Jeg undrer mig bare.
Det her ligner mere og mere en af de klassiske nytteløse og generelt
tidsrøvende Usenet-debatter, hvor alle får sagt deres uforbeholdne mening om
en enkelt iøjnefaldende bruger, og så kommer der ikke mere ud af det.
Kort sagt: En fis i en hornlygte.
Såh...hvad med at droppe det her hundeslagsmål, holde op med at pisse
territorie (og hinanden) af, og se at komme ud og fotografere, folks?

Venlig hilsen

Aragorn_DK - Ugh!

--
=================
www.welles.dk

Fra : Gert Medom

Dato : 04-06-05 09:16

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Såh...hvad med at droppe det her hundeslagsmål, holde op med at pisse
> territorie (og hinanden) af, og se at komme ud og fotografere, folks?

Det er det mest fornuftige, der er blevet sagt i et døgn!

/Gert

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-06-05 15:07

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message

> "Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse
> mening

> Det er det mest fornuftige, der er blevet sagt i et døgn!
>
> /Gert

Pokkers også!
Jeg synes efterhånden at folk er begyndt at beskylde mig for at være
fornuftig - det går virkelig ikke!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Rado

Dato : 05-06-05 17:06

On Sat, 4 Jun 2005 16:06:36 +0200, "Aragorn Elessar"
<aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote:

>Pokkers også!
>Jeg synes efterhånden at folk er begyndt at beskylde mig for at være
>fornuftig - det går virkelig ikke!

Nåja, alt er jo relativt... ;)

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-05 15:26

Aragorn Elessar wrote:

> Derudover er der kun at sige:
> Jeg fatter ikke hvad den gode NRE vil herinde...

Og dertil kan jeg kun svare:
Jeg fatter ikke hvorfor, newbies beder om at få kritik af deres
idéforladte og talentløse knipserier, når de ikke kan kapere at få
vide, at det er noget lort de har lavet.

For mig at se, så er det rendyrket eskapisme, når folk hyler op om,
at man kun må fremføre negaiv kritik af deres knipserier, hvis man
samtidigt giver dem individuel undervisning i fotografi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-06-05 16:19

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> at man kun må fremføre negaiv kritik af deres knipserier, hvis man
> samtidigt giver dem individuel undervisning i fotografi...

Well...that settles *that*...

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Henri Gath

Dato : 04-06-05 17:21

> [...]
> kun må fremføre negaiv kritik af deres knipserier, hvis man samtidigt
> giver dem individuel undervisning i fotografi...

Hvad i alverden skulle en talentløs knipser som dig dog kunne lære folk om
fotografi........du bør søge terapeutisk hjælp til din noget psykotiske
selvopfattelse...

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-05 09:26

> [...]
> at man kun må fremføre negaiv kritik af deres knipserier, hvis man
> samtidigt giver dem individuel undervisning i fotografi...

Hej Niels.
Det kan ikke nytte at føre denne "diskution".
Du må huske, at der er en afgrundsdyb forskel på vor generations holdninger,
og de yngres ditto.
I mange år er de unge, fra børnehaven og frem, blevet belært om, at alle
meninger/holdninger er "lige gode".
Selvhævdelsen er højere end rundetårn.
At forsøge at kritisere, eller blot udtale en mening om "knipserier", eller
som vi sagde dengang, "snapshots", er omsonst.
Det svarer nærmest til en omvendt "pottetræning".
I stedet bevistløs ros, risikerer man kritik.
Og det er ikke til at bære.

MVH
Egon.

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 11:01

Egon Stich wrote:
> I mange år er de unge, fra børnehaven og frem, blevet belært om, at alle
> meninger/holdninger er "lige gode".

Tja det er de vel lige præcis også. Man kan næppe tale om gode og
dårlige meninger - Kun værdiløse meninger uden argumenter. NRE har jo
selv gentagene gange udtalt han har lov til hans mening og det har han
så sandelig også. Alle meninger er lige gode, men uden argumenter er en
mening i de fleste tilfælde værdiløse - Især når de afgives i et forum
der er beregnet til debat.

Hvad med at komme over det punkt hvor du har så travlt med at pointere
den store forskel på din og de "unges" generation.
Det har intet med alderen at gøre, men noget at gøre med du ikke kommer
ret langt mange steder i den her verden hvis du ikke kan argumentere.

Er du fx. ansat et sted og du kæfter op om at faktor x og z er noget
lort og du gør dette mange gange uden at argumentere for det så ender du
med at blive fyret på et tidspunkt fordi det ikke er konstruktivt
eller brugbart for virksomheden eller dine kollegaer.

> Selvhævdelsen er højere end rundetårn.
> At forsøge at kritisere, eller blot udtale en mening om "knipserier", eller
> som vi sagde dengang, "snapshots", er omsonst.

Der er altid nogen som vil fare op uanset hvordan en kritik er afgivet
og i de tilfælde er det omsonst. Men de fleste tager nu ganske pænt imod
kritik hvis den bliver afgivet i god tone og på en saglig måde(dvs. med
argumenter). Men bare at kæfte op med "elendigt billede" osv. er
fuldstændig værdiløst for både modtageren og resten af læserne. Der er
jo ingen der bliver klogere/bedre af det og den eneste form for debat en
sådan kommentar kan danne basis for er muderkastning og ævl og kævl.

> Det svarer nærmest til en omvendt "pottetræning".

Ja det kan man vel godt kalde det og der er åbenbart brug for det.

> I stedet bevistløs ros, risikerer man kritik.
> Og det er ikke til at bære.

Nej men der er ingen i denne tråd der forlanger bevistløs ros, men bare
at folk kunne argumentere for deres meninger da det ellers er værdiløst
og spild af tid at poste, spild af tid at læse og spild af ressourcer på
newsserverne.

Fx. NRE har jo lavet indlæg hvor han argumentere for det han siger og de
er pludselig brugbare og meget nemmere for alle at forholde sig til og
få noget ud af, også når de ikke bare er bevistløs ros(fordi det er NRE
ikke kendt for at give).
Nu skal det lige siges at det med at mangel på argumenter er noget hø
absolut ikke kun gælder NRE, men os alle.

Men jeg kan også vende den rundt og så spørge hvad du mener at nogen som
helst her i gruppen for ud af at du, NRE, eller en helt tredje for den
sags skyld, smider et indlæg hvor der står "det er et elendigt
snapshot", "værste gang lort jeg har set længe", "talentløst knipseri"
uden nogen argumenter?
Jeg kan ikke se hvad hverken modtageren, læserne eller debatten som
helhed får ud af det.

Skriver du derimod at "Det er et dårligt billede fordi det fremstår
uskarpt og motivets centrale placering gør det kedeligt" osv. Så har du
både din personlige mening med og nogle argumenter der gør at man som
modtager og/eller læser pludselig har en basis for at forstå hvorfor du
synes som du gør og det giver samtidigt mulighed for at lære noget om
hvilke ting man skal undgå til en anden gang. Det samme gør sig gældene
hvis der er tale om positiv feedback. Hvis man skriver "skide godt
billede" og ikke andet så er det eneste man får ud af sådan et indlæg,
et klap på skulderen som kan give én mere lyst til at fortsætte - Men
reelt lære man heller ikke noget her. Hvis du derimod skriver "Det er et
skide godt billede fordi du har fanget motivet i en bevægelse der giver
en god dynamik i billedet og gør det langt mere interessant end hvis det
var et stillestående motiv" og i den stil. Så kan man lige pludselig
lære hvad man har gjort rigtigt.

Jeg vil næsten vove den påstand at der er ikke nogen af de rigtig
dygtige fotografer i verden som er blevet så dygtige uden at få
argumenteret feedback tilbage. Og inden du pointere at jo det er der så
er jeg godt klar over alle ikke kan skæres over én kam men for debattens
skyld snakker vi lidt generelt.
"Problemet" med foto er netop at det er et meget subjektivt område og
der derfor ikke findes nogle klare regler for rigtig og forkert. Derfor
er man oft afhængig af andres mening, med mindre man er fx. en
fotokunstner der laver billeder udelukkende for sin egen skyld eller som
ønsker at opnå et meget specielt resultat. Her ved personen at han har
gjort rigtigt når han ser det han ønskede at lave.
Men en del af os andre tager billeder for os selv, men også for at andre
skal synes om dem og her lære vi "kun" ved at se om vi efter en masse
arbejde begynder at få mere positiv feedback end negativ og her gør
argumenter hele læreprocessen væsentligt nemmere for os.

Og vi snakker selvfølgelig generelt - Man vil altid kunne finde ting som
ikke lige høre ind under gennemsnittet, så der er ingen grund til at
pointere dette hvis nogen skulle få lyst.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 16:32

Michael L wrote:

> Tja det er de vel lige præcis også. Man kan næppe tale om gode og
> dårlige meninger - Kun værdiløse meninger uden argumenter.

Hmm... så fatter jeg altså ikke, at min kritik bliver tillagt så
stor betydning...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 17:22

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... så fatter jeg altså ikke, at min kritik bliver tillagt så stor
> betydning...!

Jeg ved ikke om din kritik bliver tillagt stor betydning. Det gør den
ikke når den er uden argumenter fordi så er den komplet værdiløs for
alle og ikke andet end spild af folks tid.

Men når den er argumenteret så har man mulighed for at lære lidt ud fra
din kritik.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 18:12

Michael L wrote:

> Jeg ved ikke om din kritik bliver tillagt stor betydning. Det gør den
> ikke når den er uden argumenter fordi så er den komplet værdiløs for
> alle og ikke andet end spild af folks tid.

Nåh... så er det bare, at jeg ikke helt forstår, at du og andre i
denne tråd har brugt utrolig meget tid og energi på snak om min
værdiløse kritik...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 18:53

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Nåh... så er det bare, at jeg ikke helt forstår, at du og andre i denne
> tråd har brugt utrolig meget tid og energi på snak om min værdiløse
> kritik...

Fordi som jeg bliver ved med at sige - Når du kommer med kritik i form
af "talentløst knipseri" eller hvad det måtte være så er det totalt
værdiløst for alle. Men når du endelig kommer med argumenter så er der
jo pludselig noget at forholde sig til og forhåbentligt lære fra og så
er det jo en helt anden historie.

Pointen er bare at jeg synes det er forholdsvæs sjældent du argumenter i
hvertfald i forhold til antal indlæg hvor det ikke argumenteres.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 21:45

Michael L wrote:

> Pointen er bare at jeg synes det er forholdsvæs sjældent du argumenter i
> hvertfald i forhold til antal indlæg hvor det ikke argumenteres.

Og du kan roligt regne med, at sådan vil det også være fremover...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 23:46

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Og du kan roligt regne med, at sådan vil det også være fremover...

Det er jeg desværre heller ikke i tvivl om.

- Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 17:15

Michael L wrote:

> Tja det er de vel lige præcis også.

Nej, sågu er de ej!

> Man kan næppe tale om gode og
> dårlige meninger

Jo, når meninger bygger på et forvrøvlet udgangspunkt er de dårlige. 'Jeg
mener at portrætter beddst tages med en kraftig vidvinkel' er en hel legal,
men temmelig 'dårlig' mening.
Jeg mener at Sussi & Leo er bedre musikere end Anne-Sophie Mutter er også en
mening, man gerne må have - men den er dælme 'dårlig'.
'Jeg mener at benzindrevne motorplæneklippere forurener mindre end
elektriske'

Nej, alle meninger er ikke lige gode - og deri må jo implicit ligge at nogle
er bedre/dårligere end andre.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 18:14

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> elektriske'
>
> Nej, alle meninger er ikke lige gode - og deri må jo implicit ligge at nogle

Sikke noget sluder! Alle meninger er ens ud fra det udgangspunkt at de
er personlige og subjektive(eller er det ikke meninger men istedet
fakta). Der er ikke tale om gode eller dårlige meninger, men derimod
meninger som man enten er enig eller uenig i.

Så alle meninger er lige gode. Det er kun et spørgsmål om hvorvidt man
deler den mening eller ej.

- Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-06-05 21:03

Michael L wrote:

> [...]
> fakta). Der er ikke tale om gode eller dårlige meninger, men derimod
> meninger som man enten er enig eller uenig i.

Det er så din mening....

> Så alle meninger er lige gode. Det er kun et spørgsmål om hvorvidt man
> deler den mening eller ej.

....og den deler jeg ikke.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-06-05 21:58

"Jan Bøgh"

> Det er så din mening....

> ...og den deler jeg ikke.
>
> vh
> Jan

I er tossede..) Faktum eller bare min menning (who cares) )-max-

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 23:47

-max- wrote:
> I er tossede..) Faktum eller bare min menning (who cares) )-max-

Fuldstændig :)

- Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-05 07:37

-max- wrote:

> I er tossede..)

Enig - eller var vi vel ikke på usenet

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-05 10:01

> [...]
> meninger som man enten er enig eller uenig i.
>
> Så alle meninger er lige gode. Det er kun et spørgsmål om hvorvidt man

Sikke da noget gedigent vrøvl, du her kommer med.
Men vel netop bevis for, at jeg har ret, når jeg påstår at mange unge har
fået indpræget denne aldeles vanvittige "mening" eller rettere holdning.
Kan man ikke indse, at der er meninger, holdninger, der i et civiliceret
samfund er forkerte, læs uacceptable, ophører man med at være et værdifuldt
medlem af samfundet, og bliver reduceret til dyrestadet.

MVH
Egon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-06-05 19:21

Egon Stich wrote:

> [...]
> civiliceret samfund er forkerte, læs uacceptable, ophører man med
> at være et værdifuldt medlem af samfundet, og bliver reduceret til

Den holdning har du naturligvis lov til at have.

Det du beskriver er dog præcis det modsatte af et civiliceret samfund.

Den fornemste, og en af de sværeste, øvelser ved et udviklet samfund er
at acceptere folks ret til at have de holdninger og de meninger de
ønsker. Så må man leve med at nogen har den holdning at homoseksualitet
er ok, at kvinder må stemme og at jorden er rund.

Nå ja, det der med jorden var noget man kunne blive dræbt for engang.
Og sikkert også for det med de homoseksuelle. Men det var også før vort
samfund blev udviklet nok til at vi erkendte nødvendigheden af at lade
folk have deres holdninger, selvom vi ikke kan lide dem.

Så nej, der er ikke meninger eller holdninger, der i et civiliceret
samfund er uacceptable. Der er derimod en masse _adfærd_, der er
uacceptabelt.

Fra : Egon Stich

Dato : 08-06-05 09:26

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uacceptabelt.
> --
> JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -

Så tror jeg godt, vi kan blive enige.
Det jeg angriber, er nok: Adfærd affødt af "uacceptable holdninger".
Men har nok ikke været specifik nok.

MVH
Egon.

Fra : Gert Medom

Dato : 05-06-05 11:40

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som vi sagde dengang, "snapshots", er omsonst.
> Det svarer nærmest til en omvendt "pottetræning".
> I stedet bevistløs ros, risikerer man kritik.

De gode gamle dage. Lad os græde over at tiden er en anden....Det gode ved
dit indlæg er at det peger på et element af skjult "generationsopgør".

Der var engang en, der sagde: hvis du ikke kan sige noget godt, så lad
være
med at sige noget. Det er et princip, som de færreste herinde retter sig
efter. Alle vil udtale sig om alt, og fortælle at de har en uforgribelig
holdning, uden at de overvejer, om det bidrager til noget eller ej...En
gammeldags dyd som "almindelig høflighed" er heller ikke noget, der hæmmer
nogen herinde. Jeg tænker lejlighedsvis på om folk ville tiltale hinanden

samme måde, hvis de mødtes IRL (=> i virkeligheden)?? Jeg tror det ikke...

Jeg ser da tit billeder herinde som ikke siger mig noget. Men så er det
enkelt at afstå fra at kommentere..Jeg ser da også tit billeder der ikke
er
perfekte. Så kan jeg finde på at skrive, hvilke ting fotografen kunne have
overvejet ved optagelsen. Jeg måler ikke kritik i om den er
positiv/negativ,
men i, om den åbner nye muligheder og kan få en til at tænke videre.

Der findes noget der hedder Smag og som er individuelt. Men et udsagn om
andres frembringelser vil stå stærkere ved, at man reflekterer over
hvorfor
man synes om/ikke synes om en ting, og vil også være mere interessant for
andre..

/Gert 33 år

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 16:53

Gert Medom wrote:

> [...]
> andres frembringelser vil stå stærkere ved, at man reflekterer over
> hvorfor man synes om/ikke synes om en ting, og vil også være mere

Tja... jeg har engang lært, at smag og behag ikke kan diskuteres,
det er nemlig sådan, at vores forskellighed også er den drivkraft
der skaber mangfoldighedden, og derfor er der næppe nogen som ønsker
at vi alle skal ensrettes til at ha' den samme smag.

Og der findes ikke nogen facitliste for et godt billede, derfor er
det temmelig idiotisk, når du og andre kræver en forklaring på,
hvorfor jeg synes et givent billede er dårligt, og hvad der kunne
være gjort så det var blevet et godt billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 17:21

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> temmelig idiotisk, når du og andre kræver en forklaring på, hvorfor jeg
> synes et givent billede er dårligt, og hvad der kunne være gjort så det

Hvis det er tilfældet skal vi så ikke bare nedlægge fotogruppen helt? Så
har den jo absolut intet formål udover lige at huse de tonsvis af indlæg
der handle rom køb af 2000 krs point and shoot kameraer og der findes
masser af fora hvor man allerede kan få svar på dette.

Der findes ganske rigtigt ikke nogen facitliste, men hvis man har taget
et billede som 99% synes er dårligt så kunne man måske lære lidt af
hvorfor de synes det. Især hvis man ønsker at drive sin fotografi så
langt at man tjener penge på den - det kan primært kun gøres ved at tage
billeder folk synes om, hvorfor man på sin vis kan tale om der er et
"facit" i slutresultatet.

- Michael

Fra : Gert Medom

Dato : 05-06-05 17:58

> [...]
> temmelig idiotisk, når du og andre kræver en forklaring på, hvorfor jeg
> synes et givent billede er dårligt, og hvad der kunne være gjort så det

Smag & Behag kan ikke diskuteres. Fototeknik bli´r ikke diskuteret. Hvad er
der tilbage??

Hvor i mit indlæg kan du læse at jeg går ind for en "ensretning i smagen"?
Er problemet i den snakken i tråden ikke, at det er ret uklart, hvor en evt.
faglighed slutter, og smagen begynder, og at det i praxis tit blandes
sammen??

Du har ret i at der ikke findes en facitliste for et godt billede, men
derfor er en mening, der kan belægges med nogle argumenter nu ikke en dårlig
ting, vel......

Hvordan du vælger at ytre dig, må i sagens natur være dit eget problem.

/Gert

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-06-05 13:14

Egon Stich wrote:

> [...]
> holdninger, og de yngres ditto.
> I mange år er de unge, fra børnehaven og frem, blevet belært om,
> at alle meninger/holdninger er "lige gode".

Vore dages ungdom elsker luksus
Den har dårlige manere, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre
mennesker og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke
længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger sine
forældre ved spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer
lærerne.
- Sokrates, 470BC - 399BC.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-06-05 15:26

> [...]
> længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger sine
> forældre ved spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer

Ja.
Allerede Sokrates vidste det.

MVH
Egon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 17:15

Egon Stich wrote:

> I mange år er de unge, fra børnehaven og frem, blevet belært om, at alle
> meninger/holdninger er "lige gode".

Ja... og de lærte også, at alle børnenes tegninger var lige flotte,
og de regler gælder jo forsat her på UseNet.

Jeg har gennem årene oplevet mange unge mænd, der alle har troet, at
hvis de blot købte sig et stort dyrt kamera, så ville de lynhurtigt
blive dygtige fotografer, og det første års tid har de også gået til
den og knipset til højre og venstre.

Men så er det li'som om luften er gået ud af ballonen, når de har
opdaget, at det store dyre kamera ikke med et snuptag sendte dem op
i den fotografiske superliga.

De har simpelthen manglet talentet, og de øjne der ser lyset og de
interessante motiver, og derfor kommer de aldrig videre, og de
fleste af dem gir' helt op efter en to-tre år, og mange af dem
sælger alt fotoudstyret, og kaster sig over en anden hobby...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 18:19

Niels Riis Ebbesen wrote:
[SNIP] en masse ævl
> [...]
> dem gir' helt op efter en to-tre år, og mange af dem sælger alt
> fotoudstyret, og kaster sig over en anden hobby...

Jeg kan være enig med dig i at mange tror fejlagtigt at man bliver
rigtig god ved at købe dyrt udstyr.

Men jeg har satdigvæk et spørgsmål som jeg snart har gentaget til dig
utallige gange men som du hver gang springer hen over, men jeg prøver igen.

Du udtaler dig tit om hvor dårlige andre er og især hvordan de
overhovedet ikke tilhøre den profesionelle klasse osv. Mit spørgsmål er
som så mange gange før - Mener du selv du tilhøre den profesionelle
klasse? Eller hvilken "klasse" mener du selv du tilhøre?

Og jeg ved godt du sikkert bortforklare dit manglende svar med at jeg
bare forsøger at lege troll og skabe ballade, men det er ikke tilfældet.
Jeg er sådan set bare interesseret i at vide hvor du selv mener du står
og gerne med et argument.
Nøjagtig som jeg ikke selv er bange for at indrømme jeg er amatør og
uerfaren.

- Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-06-05 22:05

Michael L wrote:

> Men jeg har satdigvæk et spørgsmål som jeg snart har gentaget til dig
> utallige gange men som du hver gang springer hen over, men jeg prøver igen.

Du kan spørge til du bliver hudløs, jeg er bare fotograf, og hvad
jeg synes og mener om mine egne knipserier er ligegyldigt i denne
sammenhæng.

Og jeg vurderer ikke andre fotografer ud fra størrelsen på deres
kamera, om de er nybegyndere eller om de har svendebrev og 20 års
erfaring, jeg ser på om de har et fotografisk tallent...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars Lund

Dato : 05-06-05 21:35

> [...]
> dem gir' helt op efter en to-tre år, og mange af dem sælger alt
> fotoudstyret, og kaster sig over en anden hobby...

Nemlig! sådan en er undertegnede...

Jeg købte et spejlreflex i 1975 inden jeg blev konfirmeret for at undgå at
få et instamatik i konfirmationsgave.

Jeg gik meget op i fotografering i en 10-års periode derefter, men
efterhånden ebbede interessen ud og endte med at jeg var bare irriteret over
at skulle slæbe udstyr. Dette førte til at jeg i 1999 købte et lommekamera
(olympus my2) og senere et lommedigital og nu et lidt større digicam
(panasonic FZ5).

Hvad laver jeg så i denne nyhedsgruppe, hvor man generetlt kun bliver taget
alvorlig, hvis man har DSLR-udstyr for mindst 50.000 kr.?! Jo,- selv om
de 1400 billeder jeg netop er kommet hjem med fra Italien alle er
"knipserier" så tænker man lidt mere over motiverne og kompositionen, når
man ser hvad andre kan/gør/synes. Og dermed får jeg taget nogle billeder
der er lige marginalt bedre end "moster Oda's"

Derfor synes jeg det er godt når du/I gider kommentere billeder du/I finder
dårliger eller intetsigende. I modsat fald ville gruppen dø ud, for personer
som undertegnede bidrager ikke til liv i gruppen.

Om kritikken så er velargumenteret eller ej betyder mindre for det er jo
svært at foreslå forbedringer til et billede der skulle være taget i et
andet lys og i en anden vinkel - og måske af et andet motiv! Derfor synes
jeg at kritikken "intetsigende" faktisk er konstruktiv, mens man med
"dårligt" og "talentløst" nok forventer en uddybning.

Så bliv endelig ved, provokationer er godt, jeg kunne næsten føle mig
provokeret til at lægge et knipseri op til kritik....................

mvh. Lars

Fra : Michael L

Dato : 05-06-05 23:49

Lars Lund wrote:
> Så bliv endelig ved, provokationer er godt, jeg kunne næsten føle mig
> provokeret til at lægge et knipseri op til kritik....................
>
> mvh. Lars

Gør endelig det og lad det forhåbentligt være punktum i denne tråd :)

- Michael