Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 350D vs. Nikon D50
Fra : Jan Aude

Dato : 02-06-05 18:40

Hej gruppe.

Jeg er kommet meget i tvivl om hvilket kamera jeg skal vælge. Min
pengepung rækker til enten 350D eller Nikon D50. Dog har jeg ikke
tænkt mig at købe kit sættet, da objektiverne ikke skulle være noget
at skrive hjem om.

Er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig videre.
Jeg skal primært bruge kameraet til familiebilleder, men også nogle
gange til at tage billeder på f.eks. jyllands-ringen.

vh Jan
Århus

Fra : Jakob

Dato : 01-06-05 19:08

In article <11177342160.530771460502923@dtext.news.tele.dk>,
aude@MHWRVpc.dk says...
> Hej gruppe.
>
> Jeg er kommet meget i tvivl om hvilket kamera jeg skal vælge. Min
> pengepung rækker til enten 350D eller Nikon D50.

Hvorfor d50 og ikke d70. Det fås i en udgave med et kit objektiv der
skulle være ret godt 18-70 mm. Har selv fået det anbefalet og regner med
at det skal købes inden længe.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kim

Dato : 02-06-05 22:29

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <11177342160.530771460502923@dtext.news.tele.dk>,
> aude@MHWRVpc.dk says...

Kig lidt her:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50.htm
Og en direkte sammenligning:
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT.shtml

Jeg har netop købt et 350D, og vævede osse lidt mellem den og D70,
men den mndre vægt, størrelse og en del andre ting gjorde, at valget
faldt på et 350D.

Mvh, Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 02-06-05 19:21

> [...]
> Jeg skal primært bruge kameraet til familiebilleder, men også nogle
> gange til at tage billeder på f.eks. jyllands-ringen.

Jeg kender ikke kit-objektivet til D50, men jeg kan fortælle at EF-S 18-55
(II) er noget bedre end man skulle tro ud fra hvad folk fortæller om det,
f.eks. her!
Det kommer selvfølgelig an på hvad du er vant til, hvis du kommer fra
kompaktkamera så er 18-55 skam ganske brugbart, og også udemærket til
pengene... Men hvis du kommer fra et DSLR med bedre optik så er det klart,
at det er et skridt ned ad bakke...

Hvis du skal på jyllandsringen er det måske bedre at købe kameraet med
kit-objektiv og investere i et dyrere tele-objektiv! Medmindre du har råd
til både et godt standard og tele objektiv ;)

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-05 19:26

Brian Lund wrote:
> Hvis du skal på jyllandsringen er det måske bedre at købe kameraet med
> kit-objektiv og investere i et dyrere tele-objektiv! Medmindre du har råd
> til både et godt standard og tele objektiv ;)

Det kan ikke betale sig at fotografere ved jyllandsringen, med
mindre man kan komme ind på banen :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : CP

Dato : 02-06-05 20:01

slet MHWRV)" <aude@MHWRVpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pengepung rækker til enten 350D eller Nikon D50. Dog har jeg ikke
> tænkt mig at købe kit sættet, da objektiverne ikke skulle være noget

Hej Jan

Jeg har et D70s med 18-70 mm S-objektivet fra kittet. Objektivet - og
kameraet med - er ganske fint. Objektivet er faktisk både kontrastrigt og
skarpttegnende, omend det første af slagsen jeg havde sammen med et D70
såvidt jeg kan se var endnu bedre.

> Er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig videre.
> Jeg skal primært bruge kameraet til familiebilleder, men også nogle
> gange til at tage billeder på f.eks. jyllands-ringen.

Når du vil fotografere på Jyllands Ringen (som jeg aldrig har set) kan du
vist ikke nøjes med et 18-70 mm objektiv. Men hvis du kan, vil Nikons
S-objektiv - i hvert fald det jeg har nu - ikke være hurtigt nok til at
fokusere på noget, der kører ret meget hurtigere end en barnevogn med en
gravid mor som skubber..

Jeg undrer mig dog stadigvæk over, at mit objektiv kan være i orden, sådan
som fotohandleren (DK) påstod halvanden uge efter at han havde solgt det.
Men det er måske bare min hukommelse, der ikke kan række den uge tilbage,
der er gået siden jeg solgte D70-eren og det første objektiv af slagsen.

mvh carsten

Fra : Thomas

Dato : 02-06-05 22:48

"CP" <minmail@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> S-objektiv - i hvert fald det jeg har nu - ikke være hurtigt nok til at
> fokusere på noget, der kører ret meget hurtigere end en barnevogn med en

Dit 18-70 mm. er defekt.
Et velfungerende 18-70 er lynende hurtigt, og er stort set lydløst.

Thomas

Fra : Jan Aude

Dato : 04-06-05 19:44

Tak for alle svarene.
Jeg har nu også prøvet dem alle i forskellige fotoforretninger.

Det har bestemt ikke gjort valget nemmere. Tværtimod.

Flere steder ville de gerne sælge D70 kit'et til 6999,- andre
steder var meldingen at det udgået og jeg bestemt skulle vælge
D70s pga. de forbedrede features. f.eks. bedre AF.

Konklusionen vil i givet fald blive.
Jeg er nok mest til Nikon. Det ligger bedst i hånden, og virker
bedst efter min mening.
Men om det bliver D50 eller D70s ved jeg ikke.

vh Jan