Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket 5MP kamera???
Fra : Hans Harbeck

Dato : 01-06-05 22:12

Jeg har i dag et 2MP kamera (Olympus C220 Zoom) og trænger til et nyt.
Jeg kan simpelthen ikke beslutte mig og ville være glad for nogle
kommentarer.
Jeg har kig på følgende i prioriteret rækkefølge:
1) Panasonic LC80
2) Sony P200
3) Sony W5 (eller W15)
4) Canon Ixus 50

A) Jeg lægger allerstørste vægt på billedkvalitet, derfor Panasonic på
plads 1, ifølge Digital foto hvor det vandt en gruppetest.
Jeg er lidt fascineret af LEICA linise, eller er jeg forblændet?
B) Jeg mener ikke at kunne undvære en optisk søger (mange nye modeller
dur så ikke).
C) Jeg vi gerne have manuelle funktioner.
D) Billig hukommelse (taler imod Sony)
E) Det skal kunne lige i en lomme (derfor ikke spejlrefleks)
F) Det skal være god til at tage billeder i svag lys uden bllitz.
G) Vil gerne have mere vidvinkel (har ingen af de nævnte)
H) Video med lyd
I) Skal være hurtigt (er de vist alle)
Jeg vil maks spendere 3000 på sagen.

Er der andre modeller jeg bør se på?
Hvad skal jeg se på for at finde det bedste kamera til MIG?

Mvh Hans, Randers

Fra : Jacob

Dato : 01-06-05 22:26

"Hans Harbeck" <harbeck@adslfjernhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil maks spendere 3000 på sagen.
>
> Er der andre modeller jeg bør se på?
> Hvad skal jeg se på for at finde det bedste kamera til MIG?

en lomme model lider af lav lysfølsomhed. kig på http://www.dpreview.com/ og
http://www.steves-digicams.com/
Kig på lysfølsomheden (iso) og hvor meget støj der er ved de forskellige iso
indstillinger. Jeg har et konicaminolta Z2 det fik rigtigt gode anmeldelser
hvad lysfølsomhed angår. og det har en fornuftig optik. men pga. optikken
kan det ikke ligge i en brystlomme. det skal i en mavetaske eller lignende.
jeg købte den orginale taske. den har jeg været glad for. Men træerne vokser
ikke ind i himlen. dens autofokus er elendig i dårlig belysning. men bruger
man manuel fokus og stativ kan man lave gode billeder hvor et menneske øje
ikke umidelbart kan se. og slet ikke i farver.
Min far købte et lille lomme kamera. det bander han langt væk nu fordi det
er elendigt. så prøv kameraet inden du køber det. gerne i et ikke alt for
godt belyst baglokale hvis du kan få lov til det.

Jacob

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 01-06-05 22:48

"Hans Harbeck" <harbeck@adslfjernhome.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg vil maks spendere 3000 på sagen.
>
> Er der andre modeller jeg bør se på?
> Hvad skal jeg se på for at finde det bedste kamera til MIG?

Hej.
Der findes vist ingen kompaktkameraer, som kan tage billeder uden blitz i
svagt lys.
Måske undtagen Fuji F10 ?

hilsen Jesper

Fra : Kasper Garnaes

Dato : 02-06-05 07:48

Jesper Sørensen <portmate@hotmail.com> wrote:
> Der findes vist ingen kompaktkameraer, som kan tage billeder uden
> blitz i svagt lys.
> Måske undtagen Fuji F10 ?

Ja, Fuji F10 ser ud til at kunne være et godt bud. Læs evt. review her:
http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_f10-review/. Det holder sig
også lige akkurat inden for budgettet.

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : emj

Dato : 02-06-05 01:43

Hans Harbeck skrev:

>Jeg er lidt fascineret af LEICA linise, eller er jeg forblændet?

Du er nok lidt forblændet. En Leica digital linse er ikke det samme,
som navnet antyder.

Hilsen emj

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 02-06-05 05:04

> [...]
> Jeg vil maks spendere 3000 på sagen.
>
> Er der andre modeller jeg bør se på?
> Hvad skal jeg se på for at finde det bedste kamera til MIG?

Jeg ville fortsætte med at bruge Olympus kameraet som "lomme" kamera, og så
overveje et større kamera, da dine andre prioriteringer, ikke rigtig
harmonere med et "lomme" kamera.
Mvh
Kenneth

Fra : Gert Medom

Dato : 02-06-05 05:40

> [...]
> Jeg vil maks spendere 3000 på sagen.
>
> Er der andre modeller jeg bør se på?
> Hvad skal jeg se på for at finde det bedste kamera til MIG?

Hej Hans.

En god ting når man læser anmeldelser er at finde andre, så den enkelte
anmeldelse ikke står alene.

Igår læste jeg en anmeldelse af Ricoh caplio R2 der så ud til at være et
interessant bekendtskab. http://www.akam.dk/artikkel/16396

Ellers, hvis du går lidt på kompromis med størrelsen, kunne jeg tænke mig
Nikon coolpix 5700. Det kan du måske finde brugt.

Der er elektronisk gennemsigtssøger, iso 800 og det bruger CF- kort.
brændvidden er 35-280.

/Gert

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Hans Harbeck

Dato : 02-06-05 21:53

On Thu, 2 Jun 2005 06:39:53 +0200, "Gert Medom"
<Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

> [...]

>Nikon coolpix 5700. Det kan du måske finde brugt.
>
>Der er elektronisk gennemsigtssøger, iso 800 og det bruger CF- kort.

Hej Gert.
Tak for dit svar og tak til de andre med gode kommentarer.
Det Ricoh ser da godt nok rigtig tiltalende ud.

Nu er der imidlertid sket det at på min "sædvanlige runde" til nogle
butikker fandt jeg et tilbud jeg sagde ja til.
Det var Panasonic LC80 nedsat til 1999 i Elgiganten.
DET er billig. Det kunne jeg ikke stå for.
De havde kun ét og det var sat ned 5min før jeg kom, så man KAN være
heldig.
Så nu kan jeg teste i 30 dage
Og stadig skifte til Ricoh eller hvad ved jeg...
Jeg vender gerne tilbage med mine erfaringer hvis det har nogen
interesse. Jeg vil i hvert fald sammenligne det med det jeg har.

Mvh Hans

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 03-06-05 22:07

> [...]
> Jeg vender gerne tilbage med mine erfaringer hvis det har nogen
> interesse. Jeg vil i hvert fald sammenligne det med det jeg har.

Hej og til lykke med dit ny kamera.
Vi glæder os alle sammen til at se dine billeder i svag belysning uden
blitz!
Det var jo et af de krav du listede.

hilsen Jesper

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 03-06-05 22:15

"Jesper Sørensen" <portmate@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej og til lykke med dit ny kamera.
> Vi glæder os alle sammen til at se dine billeder i svag belysning uden
> blitz!
> Det var jo et af de krav du listede.
>
> hilsen Jesper

Jesper, du kommer ikke i himlen
Mvh
Kenneth

Fra : Hans Harbeck

Dato : 04-06-05 13:44

On Fri, 3 Jun 2005 23:14:39 +0200, "Kenneth Villefrance"
<mainecoon@mail1.stofanet.dk> wrote:

>"Jesper Sørensen" <portmate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Ja, det var det, du har ret og på det punkt er det IKKE bedre end mit
gamle Olympus.
Jeg må sige jeg er ret skuffet.
Jeg har taget nogle billeder i vores have med begge kamera i akkurat
samme situation.
Jeg har lagt billederne på min hjemmeside.
Billederne er sat ned i størrelse til 600x450 så det giver måske ikke
de rigtige muligheder for at vuredere billederne.

Skal jeg levere det tilbage eller stiller jeg urealistiske krav.
Jeg havde forbentet mere detaljer og naturligere farver.
Træerne mod himlen er jo dyb uskarp og det hvide brænder jo helt ud.

Pas nu på med ikke at blive off-topic, ingen kommentarer til min have
kun billedernes kvalitet

Billederne kan ses her hvis i har lyst og tid:
http://www.harbeck.dk/Fotoalbum/index.htm

Mvh Hans

Fra : Brian Lænø

Dato : 04-06-05 15:19

"Hans Harbeck" skrev
> [...]
> kun billedernes kvalitet
>
> Billederne kan ses her hvis i har lyst og tid:

På det 3 billede, har du ikke byttet om på billederne der?
Jeg kan bedst lide billederne, der er taget med Olympus kameraet.
Det virker som om at billederne fra Panasonic kameraet får et rødlig skær,
eller også er det bare min skærm der ikke er justeret korekt.

--
Brian

Fra : .J.S...

Dato : 04-06-05 16:12

> [...]
> Jeg havde forbentet mere detaljer og naturligere farver.
> Træerne mod himlen er jo dyb uskarp og det hvide brænder jo helt ud.

Tja jeg synes det er Olympus der brænder det hvide ud ?

Jeg kan også klart bedst lide farverne fra Panasonic, her på min skærm er
Olympus billederne meget grønne/blå.

Og skarpheden , ja på det første billede virker det som om Panasonic har
fokuseret noget tættere på , busken til højre er skarp men ikke træerne
længst ude.

I Olympus billedet af blomsten er jorden helt grå og der er ingen tegning i
stenene. Her virker Panasonic klart mere naturlig.

Indendørs billedet ser godtnok skummelt ud, det tyder næsten på en
betjeningsfejl af en slags.

Skyd nogle flere billeder, man skal jo også lige lære apparatet at kende.

Jeg synes Panasonic er bedst, men om det er nok det er din afgørelse.

Se evt review her :
http://www.megapixel.net/reviews/panasonic-lc80/lc80-gen.php

mvh/JS

Fra : Morten

Dato : 04-06-05 14:11

> Jeg må sige jeg er ret skuffet.

Hvis jeg var dig Hans, så ville jeg leverer det tilbage igen. Jeg har
meget svært ved at se, at LC80'eren er bedre end dit gamle Olympus.

Især på billedet du har taget inden med LC80'eren går det helt galt.

Ønsker du mere kvalitet bliver du nok nødt til at bruge lidt flere penge
på et kamera.

Morten