Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rengøring af filtre
Fra : Brian Lænø

Dato : 01-06-05 18:25

Hej
Jeg har lige købt en del brugte filtre.
De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.
Hvad er det bedste at rengøre dem med?

--
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-05 18:31

"Brian Lænø" <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har lige købt en del brugte filtre.
> De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.
> [...]
Jeg har i de sidste 30 år kun brugt vaskeskind. Rent, nyt, anilingarvet
vaskeskind. Ikke noget syntetisk. Og ikke vasket... Det har virket perfekt
for mig. Fjerner også fingeraftryk osv. Men nu får jeg garanteret tæsk af de
andre i gruppen.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 18:41

Brian Lænø wrote:
> Hej
> Jeg har lige købt en del brugte filtre.
> De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.
> Hvad er det bedste at rengøre dem med?

"Alles klar" fra din lokale brillepusher. På pakken står der "til
rengøring af briller og kamera objektiver". De er billige og ganske
effektive.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Tommy Fer

Dato : 01-06-05 19:16

Thomas Schreiber wrote:

> "Alles klar" fra din lokale brillepusher. På pakken står der "til
> rengøring af briller og kamera objektiver". De er billige og ganske
> effektive.

Man skal nok ikke tænke over de er lavet af papir... og derved fibre der
kan ridse

mvh Tommy Fer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 19:34

In article <429dfb6b$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Tommy Fer wrote:

> Man skal nok ikke tænke over de er lavet af papir... og derved fibre der
> kan ridse

Dem du kan købe hos canon er også papir, men uden hårde fibre. Jeg
har brugt alles-klar på plasticbrilleglas i en del år uden problemer.
De efterlader dog væske på objektiv/filter i en mængde der gør det
tydeligt synligt hvis lyset falder rigtigt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-05 19:37

Tommy Fer wrote:

> Man skal nok ikke tænke over de er lavet af papir... og derved fibre
> der kan ridse

Det gælder ikke alt papir - f.eks. er josephpapir (linsepapir) garanteret
ridsefrit og i en snæver vending er lokumspapir som regel også glimrende
(hvorfor mon? ) - hvorimod køkkenrulle skal skyes som pesten.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-06-05 19:47

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> ridsefrit og i en snæver vending er lokumspapir som regel også glimrende
> (hvorfor mon? ) - hvorimod køkkenrulle skal skyes som pesten.

Bortset fra "Hvide Lam" i 70-80-? som vi benyttede til forsigtig at
tørre vandet af en strimmel just fremkaldte negativer: Ingen ridser,
ingen fnug, hurtigt tørre neg.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-06-05 19:18

Brian Lænø wrote:
> Jeg har lige købt en del brugte filtre.
> De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.
> Hvad er det bedste at rengøre dem med?

Jeg plejer bare at vaske filtre med en sjat sulfo på fingrene og
under vasken, hvorefter jeg tørrer dem af med en blød klud.. har
ikke haft nogle problemer med den fremgangsmetode.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 19:32

In article <429def61$0$314$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Brian Lænø wrote:
> Hej
> Jeg har lige købt en del brugte filtre.
> De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.
> Hvad er det bedste at rengøre dem med?

Eclipse Optic Cleaning System væske er det bedste jeg har prøvet.
Næstbedst er varmt vand og opvaskemiddel, en glad rent håndklæde, og
knofedt.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-06-05 20:43

Povl H. Pedersen wrote:
> Eclipse Optic Cleaning System væske er det bedste jeg har prøvet.

Det efterlader stadig pletter på filtre, synes jeg... om det er
fordi den opløser lidt af coatingen eller hvad det er der sker ved
jeg ikke.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 22:39

In article <slrnd9s3uu.im0.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Det efterlader stadig pletter på filtre, synes jeg... om det er
> fordi den opløser lidt af coatingen eller hvad det er der sker ved
> jeg ikke.

Sålænge kluden man tører af med ikke har haft fedtede fingre på sig, så
er Eclipse stadig det bedste jeg har prøvet. Og det er hvad der generelt
også anbefales til sensorrensning.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-05 07:28

Povl H. Pedersen wrote:
> Sålænge kluden man tører af med ikke har haft fedtede fingre på sig, så
> er Eclipse stadig det bedste jeg har prøvet. Og det er hvad der generelt
> også anbefales til sensorrensning.

Yeb, der synes jeg så også det virker ganske fint.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 02-06-05 09:02

> [...]
> Hej
> Jeg har lige købt en del brugte filtre.
> De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.

Tip:

Skrug filteret af, skyld det under vandhanen, vandet skal være varmt, dog
ikke mere end at du kan holde hænderne i det, brug en dråbe opvaskemiddel og
gnid så forsigtigt de to sider, skyld det rent for sæbe og tør det i det
ældste viskestykke der er i stakken med de rene.
Billigt, og meget effektivt.

Ved kun at bruge papir/klud fordeles fedtet, og fjernes ikke helt.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Brian Lænø

Dato : 02-06-05 17:22

Tak for svarene

--
Brian

Fra : Brian Lænø

Dato : 04-06-05 07:02

"Brian Lænø" skrev
> Hej
> Jeg har lige købt en del brugte filtre.
> De ser fine ud (ingen ridser), men nogle af dem er lidt fedtede.
> Hvad er det bedste at rengøre dem med?

Jeg var inde ved den lokale optikker i går, for at høre om de havde noget
til at rense med.
Der fik jeg gratis en sprayflaske med brillerens og en pudse klud,
selfølgelig med nyt syn reklame på.
Brillerens indeholder i følge varedeklarationen: demineraliseret vand,
nonion tensid, befugtningsmiddel og ipa.
Det ser ud til at virke fint.

--
Brian

Fra : Egon Stich

Dato : 04-06-05 10:51

> [...]
> Brillerens indeholder i følge varedeklarationen: demineraliseret vand,
> nonion tensid, befugtningsmiddel og ipa.

Sulfosæbe.
Vand.
Bomuldsklud.(nyvasket).
Det virker, og er billigt.

MVH
Egon

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 10-06-05 08:51

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> Sulfosæbe.
> Vand.
> Bomuldsklud.(nyvasket).
> Det virker, og er billigt.

Hej Egon

De unge mennesker tror ikke på de gamle husråd, de vil købe noget, gerne
dyrt, for så må det virke.
Jeg er, som du kommet i fotokrese i over 30 år, og hvis der var en metode
der var bedre end "vores", var det nok den vi brugte.

He,he

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 10-06-05 19:29

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er, som du kommet i fotokrese i over 30 år, og hvis der var en metode
> der var bedre end "vores", var det nok den vi brugte.

Hej Leif.
Tjah.. Sådan er der så meget.
Jeg følger med her i gruppen. Igennem mange år efterhånden.
Og kan ikke altid lade være med at ryste lidt på mit, grånende, hoved.
Jeg skal ikke kritisere de unges iver.
Men jeg kan være lidt ked af, at regulære skodbilleder, teknisk, er blevet
acceptable.
Det skal være digitalt. Javel.
Der findes da digicams der kan levere en "god nok" kvalitet. Hvis man vil
ofre omkring 100.000,-
Meeen... Har man een gang siddet i mørkekammeret og arbejdet med et 5 x 5
tommers negativ....
exponeret efter zonesystemet. (helten var, er, Ansel Adams)
det er der intet der slår.
Nu forsøger man at "redde" dårlig exponering og manglende farvekorrektur på
PC.
Nemt, bekvemt og ofte rædselsfuldt.
Tænk, hvis man gad læse Adams bøger, og satte sig ind i farvelæren?
Og derefter anvendte hans anvisninger på Digien?
Tro mig.
Det virker.
Men jeg holder nu stadig fast i mine SV negativer.
(Og alle de gamle fiduser)

MVH
Egon.