Epilepsi
Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 11:14

Gik rundt udenfor med Fimbe her til morgen. Han kastede lidt mavesyre op.
Løb derefter rundt som han plejer. Pludselig ville bagbenene dog ikke, som
han ville. Han dinglede og øjnene så mærkelige ud. Bar ham ind, så jeg kunne
ringe til dyrlægen. På vej til dyrlægen fik han et voldsomt krampeanfald i
bilen. Derefter var han helt sig selv igen og sad og halsede glad, som om
ingenting var sket.
Dyrlægen sendte os hjem igen, uden at undersøge hunden.

Nu er spørgsmålene så:
Hvad hvis det sker igen ? Skal vi så vente på at anfaldet går over, uden at
kontakte dyrlægen ? Anfaldet har nok varet i ca. 10 minutter.
Er sandsynligheden stor for, at han får flere anfald ? Er ved at undersøge
om han har haft det før. Han er mellempuddel og 5 år gammel.
Hvor meget skal der til, før at dyrlægen sætter en behandling i gang ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-06-05 12:40

Det lyder godt nok som epilepsi. Der kan gives behandling for det, men
den allerbedste måde er at finde frem til hvad der forårsager
epilepsien. For sommetider er der en sammenhæng.
Prøv derfor at notere alt ned der er foregået inden, og lige op til
umiddelbart før et anfald.
Måske finder du frem til noget din hund ikke kan tåle. det være sig
en anderledes godbid, psykiske påvirkninger eller andet.

Epilepsi ser altid ubehageligt ud, men er i reglen ufarligt. Der hvor
der kan komme fare, er hvis man f.eks dyrker agility, og hunden får et
anfald og styrter ned fra et redskab. Kommer det igen for tit bør
dyrlægen se på det.

Min egen hund fik tidligere næsten hver dag små korte anfald af ca ½
minuts varighed. Da jeg fandt ud at det skyldtes voldsom psykisk
påvirkning over f.eks uventet at møde en legekammerat, så begyndte
jeg at undgå de pludselige situationer, og lade ham se legekammeraten
på afstand, og nævne dennes navn inden vi så dem... osv så
overraskelsen ikke var så stor. Og væk var anfaldene.

Altså Prøv at finde en sammenhæng til noget, og se om dette noget
kan undgås.

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 14:06

Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Altså Prøv at finde en sammenhæng til noget, og se om dette noget
>kan undgås.

Ja, det nævnte dyrlægen godt nok også. Kan bare ikke lige se, at der er sket
noget anderledes, som kunne tricke anfaldet...

Græsset var vådt som Fimbe gik/ løb rundt i, og vi havde selvfølgelig en
ejendomsmægler + folk rendende, men det er ikke udsædvanligt, at der render
folk her. Han havde ikke spist noget endnu.

Jeg vil holde øje med en evt. sammenhæng, hvis det skulle ske igen, hvilket
der vel er stor sandsynlighed for ?

Hvor gammel er din hund ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-06-05 19:15

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote:

> [...]
> ingenting var sket.
> Dyrlægen sendte os hjem igen, uden at undersøge hunden.

fyr dyrlægen ..

kramper og anfald der ligner epilepsi kan skyldes en masse andet en
netop Epilepsi. F.eks. hjerne tumor og andet ....

Få hunde undersøgt af en anden og mere kompetent dyrlæge ...

der er ikke for at male fanden på væggen ... men måske kan du undgå den
oplevelse vi har haft ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 20:15

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> fyr dyrlægen ..

Det er også planen, men der er ca. 25 km. til den næst-nærmeste dyrlæge, og
det er sgu langt og køre med en syg hund. Hvad skal der egentlig til i dag,
før at man kan få dyrlægen hjem til en ? Det virker som om, at det kun en
mulighed hvis man har landbrug, eller har brugt dyrlægen i mange år.

> kramper og anfald der ligner epilepsi kan skyldes en masse andet en
> netop Epilepsi. F.eks. hjerne tumor og andet ....

Det varogså min første tanke. Da jeg snakkede med dyrlægen sagde jeg til
hende, at jeg troede det var en blodprop i hjernen eller lignende.
Symptomerne mindede jo lidt om dem Mus på et tidspunkt beskrev herinde, på
sin hund Gizmo.

> der er ikke for at male fanden på væggen ... men måske kan du undgå den
> oplevelse vi har haft ...

Har selv haft ( og mistet ) en Labrador, der fik hjernehindebetændelse, så
jeg var lettere hysterisk, da Fimbe udviste lignende symptomer....

Tak for dit svar.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-06-05 20:24

> [...]
> før at man kan få dyrlægen hjem til en ? Det virker som om, at det kun en
> mulighed hvis man har landbrug, eller har brugt dyrlægen i mange år.

vi har heldigvis en dyrlæge der rent faktisk rykker ud til syge hunde.
Da vi mistede vores tæve pga. en formodet hjernetumor var dyrlægen ude
ved hende nok to gange ... hun blev behandlet for epelipsi fordi
symptomerne lignede til forveksling ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : fam. Ager

Dato : 05-06-05 07:54

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

.. Hvad skal der egentlig til i dag,
> før at man kan få dyrlægen hjem til en ? Det virker som om, at det kun en
> mulighed hvis man har landbrug, eller har brugt dyrlægen i mange år.

Altså sidst jeg havde akut brug for hjælp, kom han da ud i en
h...fart...ingen diskotion om det!. det gør han hvis det vurderes mest
forsvarligt for dyret, istedet for at man måske gør noget galt ved at
transportere selv. men det handler nok også om, at hvis det er mere
kompliceret, og kræver hjælp af udstyr han af gode grunde ikke kan have i
bilen, så foretrækker de at få hunden ud i klinikken.
hvad med at tegne et falck abonnement?, jeg kan ikke huske hvad det koster,
men det er da en sikkerhed at have, og der bliver en dyreambulance sendt ud
efter dyret og kører dig til dyrlægen.
men jeg giver dig ret, det er langt at køre, hvis man har en syg hund med!.
prøv at hør med din dyrlæge om mulighederne?

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 08:49

fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kompliceret, og kræver hjælp af udstyr han af gode grunde ikke kan have i
> bilen, så foretrækker de at få hunden ud i klinikken.

Ja ok, jeg kan godt se det mht. udstyret. Fimbe er heller ikke så stor, men
det var vores Labrador. Da Buffy blev syg første gang, skulle hun også
transporteres ca. 20-25 km, afsted til dyrlægen. Hun var så medtaget, at hun
blev lagt i narkose, så de kunne undersøge hende nærmere, men det med
narkosen kunne de vel godt have klaret hjemme hos os, så havde hun ikke
behøvet at døje med køreturen.

> [...]
koster,
> men det er da en sikkerhed at have, og der bliver en dyreambulance sendt

Har overvejet et Falck abonnement, men det er vist hurtigere og transportere
dyret selv, og man vil gerne have at det hele går hurtigt.

> men jeg giver dig ret, det er langt at køre, hvis man har en syg hund
med!.
> prøv at hør med din dyrlæge om mulighederne?

Vi skal snart flytte og dermed skifte dyrlæge, så vil jeg undersøge det...
Har aldrig brudt mig særligt om den dyrlæge, der ligger tættest på her, men
det er som sagt hurtigere at køre ca. 7 km. end 20 km.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : AJ

Dato : 05-06-05 13:47

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal der egentlig til i dag, før at man kan få dyrlægen hjem til
en ?

Jeg har flere gange haft dyrlægen på hjemmebesøg, både til det årlige
eftersyn + vaccination og til to aflivninger (en akut og en hvor jeg
bestilte tid dagen inden). Jeg kan ikke huske, hvad det koster ekstra,
men jeg synes at pengene er godt givet ud. Dyrene undgår at blive
stressede over kørsel og "dyrehospitals-lugt", og det er klart en
fordel, når man har flere dyr, der skal tjekkes samtidig.

M.h.t. epilepsi, så havde min gamle schæfertæve et enkelt
epilepsi-lignende anfald, der kom aldrig flere i hendes levetid.

--
Stor hilsen AJ
www.hamster-butikken.webbyen.dk

Fra : Ralph

Dato : 05-06-05 01:36

> ringe til dyrlægen. På vej til dyrlægen fik han et voldsomt krampeanfald i
> bilen. Derefter var han helt sig selv igen og sad og halsede glad, som om
> ingenting var sket.

MIN historie, den behøver selvf. ikke gælde hos dig, men............
Hannah var en 5 årig Cairntæve, hun var en glad hund indtil hun fik
epilepsi, vi fik "menneskeantiepilepsipiller" til hende, i løbet af to år
var dosen gået fra ½ hver anden dag til 2 piller hver dag, anfaldende tog
til, og til sidst fik hun vel 3-4 anfald pr.dag og værst, hun blev bange for
os. Min teori er at hun troede vi slog/sparkede hende, jeg mener; hun kom
gående forbi een af os og vågnede så 2-5 min. senere med ondt over det hele,
klart hun blev bange. Hun blev 7.

> Dyrlægen sendte os hjem igen, uden at undersøge hunden.

Nu er jeg hverken læge eller dyrlæge, men jeg kunne forestille mig at en
korrekt diagnostisering kræver en hjernescanning - og dyrlæger er
pragmatiske(nogle ville måske sige kyniske) folk*), de skønner hvad der kan
"betale sig". Selvfølgelig kan du få den behandling der kræves, du skal bare
sige kodeordet: "jeg-er-ligeglad-med-hvad-det-koster"

Du spørger senere i tråden om hvad der kræves før dyrlæger tager på
hjemmebesøg, det er vel hensynet til de patienter der allerede venter på
behandling - hvorfor skal femten hunde, katte og kanariefugle vente 1 time
ekstra fordi dyrlægen skal på hjemmebesøg? - og penge. Husk kodeordet.

*)Og så lige en historie vedr. dyrlæger. Jeg talte en dag med en veterinær i
Københavns Lufthavn, han fortalte om sin læretid hvor han skulle bistå to
tyske dyrlæger som skulle tage blodprøver af daggamle kyllinger der skulle
eksporteres via Padborg til Tyskland, der skulle tages stikprøver, ca. 50
blodprøver af de tusindvis kyllinger, danskerne diskuterede lidt hvordan man
tog en blodprøve af sådant et lille dyr, de blev enige om at det nok var et
lille snit under vingen og et pipetterør, DET var det så ikke: en rosensaks,
et hovede mindre og et pipetterør - velkommen til virkeligheden, time is
money.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 11:52

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:42a248fb$0$73273

> [...]
> os. Min teori er at hun troede vi slog/sparkede hende, jeg mener; hun kom
> gående forbi een af os og vågnede så 2-5 min. senere med ondt over det

Trist historie. Det er tit svært hvor man skal sætte grænsen, hvornår det er
forsvarligt at lade hunden leve med sin sygdom, eller om det er bedre at den
får fred.
Vores labrador Buffy skulle nok have haft fred fra starten af, men det er jo
altid nemt at være bagklog...

> [...]
> behandling - hvorfor skal femten hunde, katte og kanariefugle vente 1 time
> ekstra fordi dyrlægen skal på hjemmebesøg? - og penge. Husk kodeordet.

Nu er vi så "heldige" at vores dyr af en eller anden grund, altid kræver
behandling i weekender og på helligdage, så jeg er som regel den eneste, der
er på klinikken på de tidspunkter. Der ville altså ikke være andre, der
skulle vente på, at dyrlægen tog et hjemmebesøg. De er forøvrigt også en 4-5
dyrlæger, der arbejder på klinikken.

Fimbe er helt sig selv i dag, så jeg håber at det bliver en sjælden
begivenhed, hvis det skulle vende tilbage.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-06-05 08:48

Kom til at tænke på at det også kan være opkastningskramper, de kan
se dramatiske ud, og minde om epilepsi. Det er det ikke.
Årsagen er for meget mavesyre, og det har jeg også oplevet med min
yngste hund. Det klares med en godnat- og godmorgensnack som ikke skal
være noget måltid, men blot tage den overskydende mavesyre. F.eks en
kalkholdig hundekiks.

Min hund var ca 1 år da problemet var der, efter at hans legekammerat
udvandrede til Sverige, har der ikke været problemer med epilepsi. Han
er nu 2½ år.

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 09:34

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Kom til at tænke på at det også kan være opkastningskramper, de kan
>se dramatiske ud, og minde om epilepsi. Det er det ikke.

Det var ikke opkastningskramper. Han kastede op ca. 10 min. før, hvorefter
han blev dinglende. Selve krampeanfaldet kom først i bilen og det var meget
voldsomt.

> [...]
>yngste hund. Det klares med en godnat- og godmorgensnack som ikke skal
>være noget måltid, men blot tage den overskydende mavesyre. F.eks en

Vores hunde har som regel mad stående fremme hele tiden. Skålen var dog
blevet tom, her i går morges og jeg havde ikke nået at få den fyldt op,
inden der kom folk. Vi gik så ud af vore hus, så de kunne kigge i
fred...lige indtil jeg kom brassende ind med en syg hund og ledte efter en
telefon i hvert fald....
Ejendomsmægleren mente også, at Fimbe havde et epilepsianfald. Han kunne
genkende symptomerne fra sine forældres hund.

>Min hund var ca 1 år da problemet var der, efter at hans legekammerat
>udvandrede til Sverige, har der ikke været problemer med epilepsi. Han
>er nu 2½ år.

Det er godt at din hund er kommet over det.
Vores tidligere dyrlæge sagde engang, at hvis hunden er meget ung, når den
får epilepsi kan den have svært ved at komme sig ( anfaldende skulle blive
hyppigere ). En ældre hund skulle derimod, kun få sjældne anfald.
Den teori passer dog ikke helt, når man ser på Ralph`s historie med
Cairnterrien...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri