Vender hunden "den forkerte vej" ?
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 31-05-05 00:33

Mojn !!

Jeg har lagt mærke til, at vores hunde, både den vi har nu og de
tidligere, meget gerne kommer hen og ligger sig ved siden af mig, hvis
jeg lægger mig på gulvet og slapper af.

Men det er altid langs højre side, den lægger sig og efter en kort
"velkomsthilsen" vender den sig altid om, når den lægger sig ned,
sådan, at den har hovedet ned imod mine fødder og "bagdelen" op imod
mig. Det samme gør sig gældende, hvis jeg sidder i køkkenet på en bænk
ved vores spisebord i køkkenet, så hopper den op (ikke når vi spiser)
og lægger sig ved siden af mig, men igen med bagdelen ind imod mig.

Betyder dette noget særligt på "hundesprog" ??. Er der andre der har
gjort den samme iagttalese med deres hund. Vi har nu en dansk/svensk
gårdhund.

Mvh: Hans

Fra : MGA

Dato : 31-05-05 07:43

"Hans Mikkelsen (slet F5WPY)" <bkfoto3@F5WPYmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Betyder dette noget særligt på "hundesprog" ??. Er der andre der har
> gjort den samme iagttalese med deres hund. Vi har nu en dansk/svensk

Hej Hans!

At vise bagdel betyder venlighed "du får lov til at sniffe mig". Men om det
lige er tilfældet med din hund kan jeg ikke sige. Umiddelbart kommer jeg
også til at tænke på at den ligger beskyttende og holder øje med verden - du
bliver passet på :)

Mette

Fra : Palle

Dato : 31-05-05 13:34

> [...]
>
> Betyder dette noget særligt på "hundesprog" ??. Er der andre der har
> gjort den samme iagttalese med deres hund. Vi har nu en dansk/svensk

Hej Hans

Hvorfor din hund helst vil ligge ved din højre side ved jeg ikke. Men det er
en normal hundeadfærd at vende rumpen til og hovedet væk. En af
forklaringerne jeg har hørt, er, at hundens tænder kan opfattes som en slags
våben. Derfor vender den hovedet væk for ikke at virke truende; den viser,
at den ikke er farlig, men afslappet og rolig.
Der sidder desuden en del duftkirtler lige under halen på hunde, og det er
normal hundeadfærd at snuse hinanden bagi, som "MGA" også siger.

Så din hund vender ikke forkert...

Mvh Palle

--
Læs om golden retrieveren, dens oprindelse, udseende og karakteregenskaber.
Læs også om vores hvalpe og deres forældre, og se billeder af dem: