Flåt - hjælp til et lille problem
Fra : Migti

Dato : 29-05-05 19:08

Hejsa

Vi har en Cocker på lidt over 7 måneder som fik en flåt.
Vi ville tage den af.

Først forsøgte vi at nuldre rundt om flåt'en indtil den slipper sit tag (har
virket fint på vores kat). Den slap dog aldrig
Så forsøgte vi forsigtigt med en pincet og dreje rundt til den slap (et
trick fundet på nettet).

Sidste ting betød at flåt'en gik midt over og nu sidder halvdelen stadig på
hunden. Vi kan simpelthen ikke få den af.
Nogen gode ideer?

/Steffen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-05-05 19:25

Migti wrote:

> Så forsøgte vi forsigtigt med en pincet og dreje rundt til den slap (et
> trick fundet på nettet).

Ja, man kan også købe en tæge-tang til formålet.

> Sidste ting betød at flåt'en gik midt over og nu sidder halvdelen stadig
> på hunden. Vi kan simpelthen ikke få den af.

Pincetten skal jo ikke klemmes ret hårdt sammen, bare nok til at holde
flåten fast, så den kan drejes. Jeg brugte tricket til vi købte en
tæge-tang.

> Nogen gode ideer?

Hvor meget sidder der tilbage? Hvis den virkeligt er gået _midt_ over,
er der vel noget at tage fat i med en pincet. Hvis ikke, så lad den
sidde, det arbejdes med tiden ud af huden, helt af sig selv.

Fra : Tina

Dato : 30-05-05 13:00

"Lars Stokholm" <stokholm@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Pincetten skal jo ikke klemmes ret hårdt sammen, bare nok til at holde
> flåten fast, så den kan drejes. Jeg brugte tricket til vi købte en

Hvis ikke i kan få resten af flåten til at slippe prøv og smør hele dens
"krop" (det der er tilbage) ind i margarine. Flåter trækker vejret igennem
kroppen på en eller anden måde, så ved at forhindre den i at få luft slipper
den sit tag.

Vær opmærksom på det kun er sidste udvej, da dyrlæger mm fraråder den
metode, men da det er vigtigt i får resten af flåten ud er det en mulighed.
Hold øje med den til den slippe så den ikke springer på en af jer.

Når i har fået den af så invester i en rigtig tæge-tang den er guld værd og
man får hele flåten hver gang.

Tina

www.tije.dk/hunde

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 13:31

Tina" <tije@tije.dk> skrev i en meddelelse news:429aff98$0$266

> [...]
> "krop" (det der er tilbage) ind i margarine. Flåter trækker vejret igennem
> kroppen på en eller anden måde, så ved at forhindre den i at få luft

Hvis flåten allerede er delt i to, hjælper denne metode nok ikke.

Metoden er heller ikke god hvis hele flåten sidder der, da det kan få flåten
til at kaste op, og derved øge risikoen for, at hunden bliver smittet med
borelia.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Tina

Dato : 30-05-05 13:54

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> Tina" <tije@tije.dk> skrev i en meddelelse news:429aff98$0$266

> Hvis flåten allerede er delt i to, hjælper denne metode nok ikke.

Teoretisk må den jo stadig få luft gennem den halvdel der sidder tilbage
eller hvad?? ergo må det sidste jo slippe når den ikke kan få luft.

> Metoden er heller ikke god hvis hele flåten sidder der, da det kan få
flåten
> til at kaste op, og derved øge risikoen for, at hunden bliver smittet med
> borelia.

Ja det er jeg klar over derfor jeg skrev: "Vær opmærksom på det kun er
sidste udvej, da dyrlæger mm fraråder den metode, men da det er vigtigt i
får resten af flåten ud er det en mulighed."

Men en flåt der sidder i 24-36 timer udgør en lige så stor fare for smitte
med borelia som en flåt der kaster op, efter hvad jeg har læst mig til (ret
mig hvis jeg tager fejl)

Derfor jeg gav rådet

Tina

www.tije.dk/hunde

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 15:41

"Tina" <tije@tije.dk> skrev i en meddelelse news:429b0c4f$0$252

> Teoretisk må den jo stadig få luft gennem den halvdel der sidder tilbage
> eller hvad?? > >

Tvivler- de dør vel, når det kun er hovedet, der er tilbage. ??

> Men en flåt der sidder i 24-36 timer udgør en lige så stor fare for smitte
> med borelia som en flåt der kaster op, efter hvad jeg har læst mig til
(ret
> mig hvis jeg tager fejl)

Jeg ved det faktisk ikke...
Der var en overgang, hvor jeg havde svært ved at få hovedet på flåterne med
ud, så jeg lod det bare sidde...
Har også tidligere prøvet nullermetoden og det med margarinen, men det har
aldrig virket. I dag får vi dem ud med en pincet. Skal dog have fat i en
tægetang, da jeg tror det er nemmere. Vores katte har mange flåter lige pt.,
til trods for at de er behandlet med Frontline. Hundene har ikke haft nogen
endnu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-05 15:34

Tina <tije@tije.dk> wrote:

> [...]
> kroppen på en eller anden måde, så ved at forhindre den i at få luft slipper

som tak kaster den så op i såret .... så lad være med det ...

/thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-05-05 16:45

Thomas von Hassel wrote:

> som tak kaster den så op i såret .... så lad være med det ...

Jeg kom til at tænke... Kan den ikke kaste op hvis man klemmer på den?
Det tryk en tæge-tang lægger på flåten, synes for mig at være unødigt
stort. Hvis jeg selv fik en flåt, tror jeg ikke at jeg ville bruge en
tæge-tang, men en pincet, så jeg ikke kom til at mase bagkroppen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-05 17:48

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

> [...]
> stort. Hvis jeg selv fik en flåt, tror jeg ikke at jeg ville bruge en
> tæge-tang, men en pincet, så jeg ikke kom til at mase bagkroppen.

vi bruger den her:

http://www.otom.com/

virker bedre end alle de flåttænger vi har haft prøvet.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Verner

Dato : 30-05-05 21:40

On Mon, 30 May 2005 18:47:35 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>vi bruger den her:
>

>http://www.otom.com/

Den ser overbevisende ud - hvor kan man købe den ?

Verner

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-05-05 21:54

Verner <Vernerha@yahoo.dk> wrote:

> Den ser overbevisende ud - hvor kan man købe den ?

jeg vil gætte på hos div. dyrlæger ... vi har selv købt den af en træner
i DRK ...

Der er en label fra Kruuse på posen, http://www.kruuse.com/

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : jopa

Dato : 30-05-05 21:56

Verner skriblede bla:

http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=126

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Migti

Dato : 30-05-05 15:41

Tak for hjælpen.

Vi ringede til Dyrlægen bare for at være sikre.

Hun sagde at den var naturligvis død - da den var gået midt over (Flåt'en
altså :) ).
Nu ville der komme lidt betændelse da huden/kroppen ville prøve at afstøde
det fremmedlegme der var i den.

Såfremt det ikke blev hævet og på størrelse med en 5 krone skulle vi tage
det roligt.
Og ja - en tæge-tang bliver hurtigst muligt indkøbt :)

/Steffen

Fra : Peter

Dato : 30-05-05 21:21

"Migti" <Herligehert@hersker.i.herning.dk> skrev i en meddelelse
> Og ja - en tæge-tang bliver hurtigst muligt indkøbt :)

Vi har gennem årene prøvet flere forskellige typer, og har pt. den vi
syntes, har virker bedst. To stk. små brækjern lavet i grøn plast, leveret i
en lille plastpose med lynlås. Den lille til de små flåter og den store til
de store flåter.
Den har en rille, som presses ind mellem huden og flåten, så flåtens
munddele sidder på den ene side af brækjernet, og kroppen på den anden side.
Derefter et konstant træk, til den slipper.
Indtil videre er ingen flåter gået i stykker.
Alt taget i betragtning, er det nok, vægtmæssig, det dyreste plastic vi har
i huset.
Pris kr. 30,00 hos dyrlægen.

Peter

Fra : Anette

Dato : 01-06-05 00:28

Steffen wrote:
> Hun sagde at den var naturligvis død - da den var gået midt over
> (Flåt'en altså :) ).

Hej Steffen

Skulle du komme ud for det en anden gang, så snup en tot vat med lidt
brintoverilte ( almindelig brintoverilte til sårrensning, fra apoteket, tror
opløsningen er på 2-3%) på og hold det et øjeblik tæt på huden hvor resten
af flåten sidder. Brintoverilten desinficerer og det bruser en smule op.
Bagefter kan man - nogle gange - nærmest skubbe/kradse flåtresterne ud af
såret.
Jeg har med held brugt det, når jeg har fået halveret flåter på mine dyr.
Ikke fordi jeg tror der sker noget ved at lade det sidde, men nærmere fordi
jeg synes det er lidt ulækkert at de rester skal sidde der til de selv
falder ud.
Obs brug aldrig brintoverilte i nærheden af øjnene - det svier

/ Anette