fast strøm til campingvogn
Fra : Per Larsen

Dato : 04-06-05 15:35

hvis jeg trækker et 4 kvadrat ledning med en kontakt imellem fra
batteri på bil til 54g i stikket, vil jeg så have 12 v til køleskab og
lys i campingvogn.

begge dele er med 7 polet stik

campingvogn er en knaus sudwind 500 tlk årgang 1992

Fra : Per Skjødt

Dato : 04-06-05 16:27

Hej Per, det ser rigtigt ud!
Check her:
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/Tilslutningsskema.asp

Mvh. Per!

Fra : T. Hartung

Dato : 04-06-05 16:48

"Per Larsen" <dataper@nospam.post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> hvis jeg trækker et 4 kvadrat ledning med en kontakt imellem fra
> batteri på bil til 54g i stikket, vil jeg så have 12 v til køleskab og
> lys i campingvogn.

Husk at montere relæ og sikring - du må ikke gå gennem en kontakt direkte -
den smelter!

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Hobby 545TK Prestige (lidt endnu)
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Per Larsen

Dato : 04-06-05 18:03

Takker for de hurtige svar.

vil hele mit 12 volt incl køleskab så virke. ?

okay jeg sætter et arbejdsrelæ imellem og afbryder styrestrømmen med
en kontakt.

men havde regnet med bare at bruge en 25 amp kontakt

hvad bruger køleskab og lys i strøm i sådan en vogn.

Takker

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-06-05 20:58

Per Larsen wrote:

> vil hele mit 12 volt incl køleskab så virke. ?

Det kommer an på kablingen i campingvognen - men umiddelbart vil jeg mene,
at det skulle virke.

> okay jeg sætter et arbejdsrelæ imellem og afbryder styrestrømmen med
> en kontakt.

Rigtig god idé.Se her for skemaer til hvordan:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=33

> men havde regnet med bare at bruge en 25 amp kontakt

Det er da muligt, men det er bedre og mere sikkert, at montere relæ og
sikring.

> hvad bruger køleskab og lys i strøm i sådan en vogn.

Køleskabet bruger i nabolaget af 100-120W eller 12A.

Og så vil je lige henlede opmærksomheden på, at 12V installationen i
campingvognen er omfattet af stærkstrømsregulativet, hvoraf det fremgår, at
det er et arbejde der skal udføres af en aut. elektriker. Det er de mange
ampere, der gør, at det er potentielt farligt, hvis man ikke tager de
nødvendige hensyn.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : phk

Dato : 05-06-05 07:22

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Køleskabet bruger i nabolaget af 100-120W eller 12A.

10A - 120W, Carsten.

Er du ved at blive gammel? ;)

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Sten Bo

Dato : 10-06-05 21:58

> "Carsten Stage" <stagenospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> 10A - 120W, Carsten.
>
> Er du ved at blive gammel? ;)

Hvem?

Regnestykket omtalte slet ikke spændingen, der kan variere.

Strømforbruget, Watt (og køleevnen) i køleskabet er stærkt afhængig af
spændingen der tilføres.

Man går vist ud fra, at der altid er tale om 12 V men det er jo ikke
tilfældet, i hvert fald når generatoren i bilen kører, hvor der som
udgangspunkt er 14-komma et eller andet.

Har man lader/ forsyning i CV gir den noget lignende - og folk med booster
mellem bil og CV er især sikker på altid at ligge over 14 volt. - Og får
derfor bedre virkning, bl.a. af køleskabet.

Fænomenet er beskrevet på
http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/koeleskabseffekt.asp godt nok
om skabet på 230V men forholdet er præcis det samme omkring "12" volt. Der
er også af den grund man anbefaler tykke ledninger fra bilen - så den fulde
køleevne er til rådighed.

Hilsen, hvis nu det skal være...

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-06-05 00:27

> Har man lader/ forsyning i CV gir den noget lignende - og folk med booster
> mellem bil og CV er især sikker på altid at ligge over 14 volt. - Og får
> derfor bedre virkning, bl.a. af køleskabet.

Nu virker boosteren ikke til køleskabet, kun til ladning på cv batteri, så
der vil være være spændingen fra bil13,8 til 14,4 v. med generator kørende,
på min vogn er det 14,4 og på cv ca 13;5V altså ca. 1 v. tabt..

det største spændingstab ved de 10 amp. er nok stikket mellem bil og cv.

Hilsen Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 11-06-05 09:56

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørende, på min vogn er det 14,4 og på cv ca 13;5V altså ca. 1 v. tabt..
>
> det største spændingstab ved de 10 amp. er nok stikket mellem bil og cv.

Hej Jørgen

Haft en god tur?

Angående boosteren,
Jeg måtte lige ind og læse. men
.....http://www.danpower.com/specs/dan1212dk.html og ser at man skiller de 2
kredse som du anfører. Interessant at der selv med kvalitetsmontering som du
selvfølgelig har, kvadrat og relæ, alligevel er et tab på 1 volt. Har du
målt et forbrug på 10 A? - hvis der både skal lades og trækkes køleskab er
strømmen fra bilen vel større?

Hvis man har et tab / spændingsfald på 1 volt og gennemgang af 10 A
afsættes der 10 W hvilket burde kunne føles - for slet ikke at tale om hvis
der trækkes 20 A = 20 Watt

Jeg har engang hentet en lille Dos regnemaskine på en hjemmeside, lagt til
fri afhentning - Ohms lov, der fylder 11.8 Kb og syntes at den burde ligge
på Camping teknikersiden Campingstuff. - Men har glemt hvor den kom
fra. En ting er, at man på opfordring henter til eget brug - men er der
nogen her i forum der vil kendes ved sagen og eventuelt gi tilladelse til at
jeg sender den videre?

Hilsen Sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 11-06-05 10:03

Sten Bo wrote:

> Jeg har engang hentet en lille Dos regnemaskine på en hjemmeside,
> lagt til fri afhentning - Ohms lov, der fylder 11.8 Kb og syntes at
> den burde ligge på Camping teknikersiden Campingstuff.

Send du den blot til Hans Jørgen - han vurderer givet selv, om han vil smide
den på siden eller ej.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Campingstuff

Dato : 13-06-05 08:50

Hej

> Send du den blot til Hans Jørgen - han vurderer givet selv, om han vil
smide
> den på siden eller ej.

Jeg har modtaget den, kan dog ikke kører i hjemmesiden, men ligger til
download for alle interesserede.
Har dog samtidig indsat mulighed for man online kan lege lidt med ohms lov.
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=189

Tak til Steen for det tilsendte lille program (hurtig at hente og nemt at
bruge) som trods det er dos kører fint i xp.

vh
Hans Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 13-06-05 20:53

"Campingstuff" <hjh@campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tak til Steen for det tilsendte lille program (hurtig at hente og nemt at
> bruge) som trods det er dos kører fint i xp.

Ja det er med det, at vi kan uden, men hvis vi husker hvordan.

Her er et link til en side med anbefalinger om ledningstykkelser og
sikringsstørrelser.

http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/elektricitet/el-kabel.htm

Hilsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-06-05 00:17

> Haft en god tur?
Ja og desvære nej.

Selve opholdet dernede på Zaton var rigtigt godt, men turen ned blev godt
nok ødelagt af at vores tv antenne hoppede af masten og ødelagde højre side
på cv inden den faldt helt af

på vej hjem eksploderede dækket i venstre side med 95 kmt på motorvejen i
tyskland, det er meget spændene at skifte dette med rumpen ud mod biller der
passerede med op til 200 kmt.
Men vi fik da sat det på, selv om det ikke var det helt rigtige (fra
tidligere cv.) forkert bæreevne og lavprofil.
vi listede så af motorvejen og mødte en ælrdre herre som sagde at hans søn
som også kørre med cv nok skulle finde et dækcenter til os, og 5 min efter
kom sønnen så med en adresse til os men nu skulle vi finde et sted at
sove da kl.var ca 21 søndag aften, den ældre herre sagde at der lå en
cvplads i den næste by ned til en flod, vi så lidt opgivende,så sagde han at
han nok skulle køre foran og vise os det )) det viste sig da vi ikke
ville op på motorvejen at der var små 20 km. til den, men han kørte bare
foran, og der lå ikke den mest moderne cvplads men nej hvor var der smukt,
og ingen larm overhovedet )))))))))))

dagen efter kørte vi så til dækcenteret som desvære ikke havde vores dæk på
lager, men at de kunne have dem til næste dag, jeg spurgte om de havde dem i
en anden af deres butikker, og det havde de i Regensburg 20 min kørsel (uden
cv) væk.
Jeg foreslog så at hente dem, det var ok med dem, de knoklede på igennem
deres middags pause (hvor de normalt har lukket) for at vi kunne komme
hutigt videre.
Så min konklusion må være at det var en positiv oplevelse at puntere, hvis i
forstår hvad jeg mener

> [...]
> målt et forbrug på 10 A? - hvis der både skal lades og trækkes køleskab er

Jeg har relæ, 4 kvadrat ledning Jæger stik (som skulle være det bedste stik)
mit Jæger stik er med støbt bagside og forsølvet ben. (stikket er et dobbelt
stik fra Brænderup med både et 7 polet alm stik samt et Jægerstik)
og ja jeg målte ca. 10,5 amp.
nu har 2 gange disse 4 kvardrat ledninger, et til ladning og et til
køleskab.
stel ledning er en kort en på 15 cm. i 6 kvadrat

Hilsen Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 12-06-05 01:22

> [...]
> køleskab.
> stel ledning er en kort en på 15 cm. i 6 kvadrat

Hej Jørgen

Sikke en tur - og det viser at der er goe mennesker overalt - smil - og dit
var sikket krampagtigt - men man får et smil tilbage. Godt i slap med liv og
lemmer og CV i behold.

Jeg har set i debatten at det er diskuteret hvordan et cv dæk eksploderer.
Med et knald så det flyver om ørene - eller siver det - så man bare tror at
vejen blir mere og mere bulet? I har oplevet hvad mange frygter.

Den med antennen var også grov. Du burde måske næste gang sætte et
brudsted - stik i ledningen i loftet - så den bare flyver ud på marken i
stedet for at tæske rundt på egen vogn. Antennen er nok ikke så pæn mere.
Det er vel en kasko sag så du snart skal ha ny vogn? Jeg har nogle billeder
i hovedet.

Om El. Jeg spør så grundigt fordi du gir så goe svar Dine målinger viser
hvor vigtigt det er med rigtig montering.

Vi kører snart til Prag i kortege 4 biler.

Er du go til PDA gpsser.?

Hilsen Sten

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-06-05 17:49

> Jeg har set i debatten at det er diskuteret hvordan et cv dæk eksploderer.
> Med et knald så det flyver om ørene - eller siver det - så man bare tror
> at vejen blir mere og mere bulet? I har oplevet hvad mange frygter.

Tja det ved jeg ikke, det første underlige jeg mærkede eller rettere sagt
hørte var lyden som en motorcykel (Harley)
Den opførte sig helt normalt uden noget slinger af nogen art (heldigvis).

> [...]
> stedet for at tæske rundt på egen vogn. Antennen er nok ikke så pæn mere.
> Det er vel en kasko sag så du snart skal ha ny vogn? Jeg har nogle

Nej jeg tror bestemt ikke at den blir total skadet, noget af højre skal
skiftets og en ny antenne. Vognen er pt. omkring 140.000 kr. værd.

> Om El. Jeg spør så grundigt fordi du gir så goe svar Dine målinger
> viser hvor vigtigt det er med rigtig montering.

Jeg er elektronikmekaniker. Og har selv lavet el på mine CVer og biler.

> Vi kører snart til Prag i kortege 4 biler.

Husk at få walkie talkier med det er svært at holde sammen på så mange biler
(har prøvet det til Italien)
Jeg er slet ikke misundelig.

Men hvad vi har ferie igen i august/september

> Er du go til PDA gpsser.?

Lidt, men spørg hellere news:dk.teknik.satellit.navigation som er en gruppe
lige som her, den følger jeg også med i.
Jeg ved meget mere om eks. garmin Street pilot III og 2610.

Hilsen Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 12-06-05 19:17

> [...]
> gruppe lige som her, den følger jeg også med i.
> Jeg ved meget mere om eks. garmin Street pilot III og 2610.

Godt det ikke var så slemt.
Vi har sat nye batterier i walkierne og nogen til at bo i huset.
Jeg kender gr.
I campingferie er der en tråd hvor der er en der har fundet ud af at 12 v i
cv er pillet ud af stærkstømsrevlemetet

Hilsen Sten

Fra : Per

Dato : 14-06-05 18:18

> [...]
> fra. En ting er, at man på opfordring henter til eget brug - men er der
> nogen her i forum der vil kendes ved sagen og eventuelt gi tilladelse til

Det må du godt Sten, den er til fri brug. Jeg har skrevet den i turbobasic
for mange mange år siden og kompileret til en exe fil.
Den ligger iøvrigt her: http://home19.inet.tele.dk/oz4gd/ på min
hjemmeside under downloads.
Windows XP fandtes slet ikke dengang, men det ser ud til at den kan køre
alligevel,
selvom der kommer en lille advarsel i starten om en type memory man brugte
på de gamle PC'er .

Hilsen fra "programmøren" ....... Per A.

Fra : Sten Bo

Dato : 14-06-05 23:41

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på de gamle PC'er .
>
> Hilsen fra "programmøren" ....... Per A.

Tak

Hilsen fra Sten

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 05-06-05 10:55

> Takker for de hurtige svar.
>
> vil hele mit 12 volt incl køleskab så virke. ?

Måske, men det kommer an på, hvordan 12V-lsøningen ser ud i din CV. Mange
vogne har 2 adskilte 12V-systemer, hvor lys og vandpumpe går over en 230/12V
transformer, og virker, så snart du har 230V til vognen. Køleskabet og en
eller to lamper går så på den dirkete strøm fra bilens batteri.

Normalt vil du have en knap, hvor du kan vælge om dit system skal gå på
transformeren eller på bilens batteri, men jeg kender ikke lige din vogn.
Hvis du har denne knap, så kan du køre vandpunmpe, køleskab og nogle lamper
på bilens batteri, når det er tilsluttet - og vandpumpe og andre lamper, når
du er sluttet til 230V. Men når du er på 230V vil du ikke have 12V til
køleskabet - og heller ikke noget at bruge det til, da du jo har 230V.

/Flemming U

Fra : Jens

Dato : 05-06-05 21:16

> [...]
> en kontakt.
>
> men havde regnet med bare at bruge en 25 amp kontakt
>
> hvad bruger køleskab og lys i strøm i sådan en vogn.

Køleskabet bruger ca. 10A på 12V og lyset, ja det bestemmer du jo selv, men
lidt mere end 1A pr lampe. Jeg har min 12V forsikret med en 16A sikring
(via en 4 kvt ledning) og har aldrig haft problemer. Når du har køleskabet
tændt på 12V har du jo normalt ikke lyset tændt samtidig og omvendt.

Mvh

Jens

Fra : Søren

Dato : 06-06-05 09:59

> [...]
> lys i campingvogn.
>
> begge dele er med 7 polet stik
>
> campingvogn er en knaus sudwind 500 tlk årgang 1992

Husk lige at tjekke at din stelforbindelse på bilens stik også er iorden, og
at stikforbindelserne er helt rene, ellers så brænder stikkene bare sammen.
Og husk så at sætten forsikring på ledningen i bilen, eller kan du risikere
at der går ild i ledningen.