Montering af stabilsator Alko1300
Fra : Kim Jensen

Dato : 01-06-05 17:42

Når man nu har købt en Alko1300, må man så også selv sætte den på ?

Mener at have læst at der skal et autoriseret værksted til at gøre det, men
det er jo kun 2 bolte
der skal afmonteres mere eller mindre.

En helt anden ting, mener også at have læst at man skal have en
typegodkendelse til slingerbremsen ?

mvh Kim

Fra : Kim Olsen

Dato : 01-06-05 20:56

Hej Kim

Tag det helt roligt.

Du må gerne selv montere den.

Og det ER kun to bolte.

Der skal givet vis være en form for godkendelse af en stabilisator, men det
er ikke noget du skal bekymre dig om. Gå trygt ud fra at ALKO's ting er
112% i orden.

Kører selv med en ALKO 3004 - købt i Tjekkiet til 1/3 af prisen.

Hilsen
Kim Olsen
Knaus Azur 510

Fra : John

Dato : 01-06-05 21:08

> "Kim Jensen" <kim.jensen@-blokspam-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> men

Ja, jeg har også selv gjort det. Men vær opmærksom på, at boltene skal
spændes med et bestemt moment. Det står i brugsanvisningen til
stabilasatoren.

Vh. John

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-05 20:57

> En helt anden ting, mener også at have læst at man skal have en
> typegodkendelse til slingerbremsen ?

Den er også typegodkendt.

Mvh. Per.

Fra : Sten Bo

Dato : 03-06-05 09:59

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den er også typegodkendt.
>
> Mvh. Per.

Det kan være jeg opfatter det forkert ...

Næsten alt muligt i trafikken skal være typegodkendt og vi medbringer
alligevel ( fordi det er en selvfølge) ikke papirerne på det udstyr vi
anvender. Bil og cv har sin attest og det er nok. Der er et stempel og et
nr. på tingesten og det er dokumentation nok - hvad enten det er til gas -
el - eller andre sikkerhedsdele til bil, cv osv.

Køber man nyt er der gerne nogle papirer i kassen der oplyser i henhold til
hvilke normer og direktiver, men man render altså ikke rundt med dem.

Ikke for det - der er nogle steder hvor man er om givet af (nødvendigt)
cerfikathysteri f.eks. skibe skal altid ha alle dokumenter klar på alt
ombord, så myndighederne kan tjekke godkendelserne - og at de
terminsfastsatte eftersyn er foretaget.

Mvh Sten

Fra : Søren

Dato : 03-06-05 10:46

Til syn kan de finde på at forlange at betjeningsvejledningen ligger i
campingvognen. Det er da muligt de også vil se typegodkendelsen. Men du skal
vel ikke til syn med campingvognen ?

Fra : LS

Dato : 03-06-05 11:29

> [...]
> alligevel ( fordi det er en selvfølge) ikke papirerne på det udstyr vi
> anvender. Bil og cv har sin attest og det er nok.

Sikkert ikke. Det skyldes den simple årsag at er bilen først synet med det
er det ok. Godkendelsen ligger i at du ved syn skal fremvise de nødvendige
attester og så er det jo nok at fremvise en registreringsattest. Er noget på
bilen ikke godkendt kan bilen jo i princippet ikke have plader på.

Fra : Kim Jensen

Dato : 03-06-05 13:29

Joo men tænker på om der kan være nogle emsige politifolk i udlandet der vil
kræve at se en dokumation, hvis nu vognen ikke er "født" med en
slingerbremse.

mvh Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 03-06-05 14:15

"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> attester og så er det jo nok at fremvise en registreringsattest. Er noget
> på bilen ikke godkendt kan bilen jo i princippet ikke have plader på.

Mener du at man ikke kan køre med en vogn med eftermonterede typegodkendte
dele før man har været til syn? Med cv der ikke skal til syn før
ejerskifte, kan der så gå noget tid. Mon ikke man så _skulle_ til syn,
hvis man monterer visse dele - og det er vel ikke tilfældet her?

Der foreligger selvfølgelig en typeattest for hele vognen og hvis man laver
konstruktive ændringer ud over de muligheder, varianter, der beskrives i
dens papirer har man nok problemer.

Jeg skulle dog tro at en vogn med f.eks alco aksel på forhånd er godkendt
til også at køre med stabilisator inden for bestemte modeller der passer
til.

Man slæber vel heller ikke rundt med typeattest hvis man får andre dæk fælg
kombinationer på bilen, men falder tilbage på typegodkendelsen for modellen
man kører i.

Eller hur?

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 09:58

Hele ideen i at den er typegodkendt, er jo netop at den kan (og må)
eftermonteres på de fleste campingvogne uden at de efterfølgende skal synes.
Og der ligger papirer mv. i kassen når man køber den (men man kan jo først
læse dem når man har pakket ud)

Mvh. Per.