MS Windows
briani 27239
er 256 mb ram bare alt for lidt ??
Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 20:49

jeg har en bærbar pentium 3 mobile 1200, med winxp og 256 mb ram.
Problemet er at når jeg har mere end 2 programmer åbne begynder den
efter et lille stykke tid at blive LANGSOM til alt, især vindueskift
etc.

Derfor vil jeg lige høre om 256 mb er alt for lidt til xp. Jeg har kørt
et optimeringsprogram der fjernede visuelle effekter etc, jeg har
defragmenteret, renset registreringsdatabase og midlertidige filer etc.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-06-05 21:40

Jakob skrev:

> [...]
>etc.
>
>Derfor vil jeg lige høre om 256 mb er alt for lidt til xp.

Ja, og især da, hvis grafikortet også bruger af rammen.
--
Knud

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-06-05 21:51

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Ja, og især da, hvis grafikortet også bruger af rammen.

Hvordan finder man ud af om det gør det?

--
Hilsen fra Jørgen Grandt
a.k.a. www.hamigen.dk

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-06-05 21:57

Jørgen Grandt wrote:

> Hvordan finder man ud af om det gør det?

Kikker i manualen. Måske kan man også se det i BIOS'en. Evt. finder noget
analyse-software der kan fortælle, hvad maskinen består af.

--
Mvh. Lars

Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 23:18

In article <94d9a1h9tb8a3ah99v25uttc7rkjhh46ik@dtext.news.tele.dk>,
ellentoft@mail.tele.invalid says...

> Ja, og især da, hvis grafikortet også bruger af rammen.

Hmm det ved jeg faktisk ikke det er vist noget S3 super savage
graffikkort (IBM t23 pc) men jeg ved faktisk ikke om den æder af rammen.

Men tak for din information om ram, skulle lige have det bekræftet inden
jeg leder efter noget mere ram, det er dælme dyrt til min bærbare :0(

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Edmund

Dato : 06-06-05 23:42

Jakob wrote:

> Hmm det ved jeg faktisk ikke det er vist noget S3 super savage
> graffikkort (IBM t23 pc) men jeg ved faktisk ikke om den æder af
> rammen.

Hvis du højreklikker på denne computer og vælger egenskaber kan du se om
der står 256 MB ram, hos mig står der kun 224

Fra : Jakob

Dato : 07-06-05 07:44

In article <42a4d0af$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
nospam@surfpost.dk says...
> rammen.
>
> Hvis du højreklikker på denne computer og vælger egenskaber kan du se om
> der står 256 MB ram, hos mig står der kun 224

Ahh ok der er 256 mb ram til rådighed så :0)
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole C

Dato : 08-06-05 03:27

Jakob skrev blandt andet:

> Men tak for din information om ram, skulle lige have det bekræftet
> inden jeg leder efter noget mere ram, det er dælme dyrt til min
> bærbare :0(

RAM til bærbare behøver nu ikke være så voldsomt dyre. Jeg har set 256 Mb
klodser på nettet for knapt 300 kroner.
Har selv købt Dane-Elec hos Computercity - virker glimrende.
Men i øvrigt synes jeg det lyder lidt underligt at din maskine bliver så
langsom som du beskriver. Har du kigget i Joblisten for at se om en proces
æder alle CPU'ens kræfter?

--
vh
Ole C

Fra : Jakob

Dato : 08-06-05 12:10

In article <42a65756$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
ocl@fjerndettetdcadsl.dk says...

> RAM til bærbare behøver nu ikke være så voldsomt dyre. Jeg har set 256 Mb
> klodser på nettet for knapt 300 kroner.

Den billigste 512 klods jeg har set er kingston som laver til thinkpads
den koster 1200 kr hvilket jeg finder PÆNT dyrt når man sammenligner med
de 300 kr det koster til stationær. Jeg er ikke sikker på at der er
andet ram der kan bruges, men det skal jeg da have undersøgt.

> langsom som du beskriver. Har du kigget i Joblisten for at se om en proces
> æder alle CPU'ens kræfter?

Jeg synes ikke der er noget særligt. Problemet er når jeg kører med
flere programmer. Jeg har brug for at have en 3-4 programmer åbne
samtidig og så går det bare helt galt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ole C

Dato : 08-06-05 12:31

Jakob skrev blandt andet:

> Den billigste 512 klods jeg har set er kingston som laver til
> thinkpads den koster 1200 kr hvilket jeg finder PÆNT dyrt når man
> sammenligner med de 300 kr det koster til stationær.

ComputerCity tager 799 kr. for 512 Mb.

> Jeg er ikke sikker på at der er andet ram der kan bruges, men det skal jeg
> da
> have undersøgt.

Måske du kan få en aftale om tilbagelevering, hvis der er problemer - og
måske forretningen har erfaring med lige netop din computer. Men hos mig har
Dane-Elec RAM fungeret fint et års tid nu.

> Problemet er når jeg kører med
> flere programmer. Jeg har brug for at have en 3-4 programmer åbne
> samtidig og så går det bare helt galt.

Sært - så store problemer havde jeg ikke, da jeg kun havde 256 Mb i min - og
som regel med nogenlunde samme antal programmer kørende, dog ikke de
allertungeste som Photoshop etc..

--
vh
Ole C

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-06-05 21:44

Jakob wrote:

> [...]
> efter et lille stykke tid at blive LANGSOM til alt, især vindueskift
> etc. Derfor vil jeg lige høre om 256 mb er alt for lidt til xp.

Ja, som du selv har bemærket, så er 256 MB nok den nedre grænse. Det er
brugbart, men der skal ikke meget til at kvæle arbejdslysten. Hopper du op
til 512 MB, vil du opleve en markant forbedring i ydelsen.

Det er ikke så lang tid siden jeg så en glimrende engelsk artikel
omhandlende ydelsen af WinXP med 128, 256, 512 og 1024 MB RAM. Konklusionen
var at 512 MB er en passende mængde. Desværre kan jeg ikke finde den igen
:(

> Jeg har kørt et optimeringsprogram der fjernede visuelle effekter etc,
> jeg har defragmenteret, renset registreringsdatabase og midlertidige
> filer etc.

Fornuftigt. XP's cirkus-grafik er ikke noget der gøre det lettere at
håndtere for en allerede presset maskine. Du kan evt. også se på de
forskellige services... men vær lidt forsigtig. Det er ikke sikkert du har
brug for dem alle.

--
Mvh. Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-06-05 21:54

Lars Jørgensen wrote:

> [...]
> var at 512 MB er en passende mængde. Desværre kan jeg ikke finde den igen

Hmm... næste gang prøver jeg lige at lede før jeg trykker "send"
http://aworldofhelp.com/home/articles/tech/041805_howmuchram.htm

Og jeg huskede forkert. De havde ikke bekymret sig om maskiner med 128 MB
.... hvilket man godt forstår

--
Mvh. Lars

Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 23:21

In article <rx088anr4xod$.1eyrwphgqnkdd$.dlg@40tude.net>,
no@email.invalid says...

> Ja, som du selv har bemærket, så er 256 MB nok den nedre grænse. Det er
> brugbart, men der skal ikke meget til at kvæle arbejdslysten. Hopper du op
> til 512 MB, vil du opleve en markant forbedring i ydelsen.

Ja det bliver nok nødvendigt, maskinen har været ved at ryge gennem
vinduet et par gange allerede, der er sgu ikke meget der kan gøre en så
arrig som at skulle vente HVER gang man lige bladrer vinduer etc :0)

> Det er ikke så lang tid siden jeg så en glimrende engelsk artikel
> omhandlende ydelsen af WinXP med 128, 256, 512 og 1024 MB RAM. Konklusionen
> var at 512 MB er en passende mængde. Desværre kan jeg ikke finde den igen

Jeg tror på dig :0), jeg sætter eftersøgningen efter ram igang, det er
sgu så hundedyrt til min bærbare...

Men tak for dine inputs.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Myt

Dato : 06-06-05 21:48

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> et optimeringsprogram der fjernede visuelle effekter etc, jeg har
> defragmenteret, renset registreringsdatabase og midlertidige filer etc.

Hvis jeg husker rigtigt, så mener jeg at XP kræver som minimum 256 Mb RAM,
så mere RAM ville ikke skade.

Myt

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-06-05 22:15

Myt skrev:

>Hvis jeg husker rigtigt, så mener jeg at XP kræver som minimum 256 Mb RAM,
>så mere RAM ville ikke skade.

MS mener noget andet, men de er jo også optimister.

http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/guide/sysreq_pro.asp
--
Knud

Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 23:15

In article <15f9a1tls1ru864jrqte991i07egtmngne@dtext.news.tele.dk>,
ellentoft@mail.tele.invalid says...
> MS mener noget andet, men de er jo også optimister.

Fnis jeg har engang arbejdet et sted hvor IT afdelingen havde
installeret winxp på en ældre maskine med 96 mb ram (128 men grafikkort
tog en luns), de henviste også til MS specs da jeg brokkede mig :0), ja
nogen gange må man sgu tage sig til hovedet :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Rado

Dato : 09-06-05 04:02

On Tue, 7 Jun 2005 00:15:27 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
>tog en luns), de henviste også til MS specs da jeg brokkede mig :0), ja
>nogen gange må man sgu tage sig til hovedet :0)

Ja, systemet sluger i sig selv langt over 100 MB. Tilbage er der så
kun swap, og når byde system og programmer swapper samtidig, så kokser
det. Specielt på en gammel HDD:

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : G B

Dato : 07-06-05 00:00

Jakob <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Derfor vil jeg lige høre om 256 mb er alt for lidt til xp.

Ja! Minimum 512 MB.

GB

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-06-05 12:27

Jakob wrote:
> [...]
> Problemet er at når jeg har mere end 2 programmer åbne begynder den
> efter et lille stykke tid at blive LANGSOM til alt, især vindueskift

Har du testet for virus og spyware?
- Det er måske lidt langt ude, men det kunne jo være det ville hjælpe...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund