?: sammelkobling af to routere
Fra : Vølund

Dato : 06-06-05 23:22

Hej gruppe.

Jeg har to routere:
1) InterJak 300 (fra mit firma,som giver mig VPN adgang til firmaets lan -
og som jeg ikke kan få admin rettigheder på)
2)
TopCom SkyRacer ProWBR 648 pro med wireless

Nu ville jeg jo godt tage en af forbindelserne fra InterJak'en og føre over
i min TopCom router, således jeg kunne få glæde af wireless teknologien til
min bærbare.

Men det kan jeg ikke. Uanset om jeg sætter kablet i wan eller en af de
øvrige porte i TopCom'en, så får den ikke forbindelse til omverdenen. Det
gør den kun, hvis jeg forbinder den direkte til mit ADSL modem - udenom
InterJak'en.

Det synes jeg er lidt mystisk - nogen idéer???

Pfh tak
/Michael

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-06-05 00:36

Vølund wrote:
> [...]
> InterJak'en.
>
> Det synes jeg er lidt mystisk - nogen idéer???

Det kunne være fordi din Topcom stadig udsender DHCP-beskeder der siger
at den kan levere forbindelse til omverdenen via sin WAN-port. Du skal
med andre ord have slået Topcom'ens DHCP-server fra. De to routere skal
være forbundet LAN-port mod LAN-port. Det er muligt at et krydset kabel
er krævet, men prøv med hvad du har og se om det tænder en link-lampe -
hvis det gør er der hul mellem dem.

MVH
Mads

Fra : Vølund

Dato : 07-06-05 21:23

Tak Mads, det kunne godt lyde som om det er noget i denne retning. Men det
fungerer stadig ikke..........
Jeg har slået DHCP fra og har nu flg:

Scenarie 1) Jeg kobler min PC direkte på TopCom routeren via en lan port.
Resultat: jeg kan pinge TopCom-routeren.

Scenarie 2) Jeg kobler min PC til InterJak routeren og har forbundet
TopCom-routeren til InterJak'en - lanport til lanport. (Link lanpen lyser og
blinker lystigt)
Resultat: jeg kan IKKE pinge TopCom-routeren.

Er det her jeg henter den store forhammer i kælderen?

/Michael

Fra : Mads Bahrt

Dato : 07-06-05 22:25

Vølund wrote:
> [...]
> blinker lystigt)
> Resultat: jeg kan IKKE pinge TopCom-routeren.
>
> Er det her jeg henter den store forhammer i kælderen?

Det kunne lyde som om de to routere bruger samme ip-adresse.

MVH
Mads

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-06-05 05:49

On Tue, 7 Jun 2005 00:22:27 +0200, "Vølund" <voelund@email.dk> wrote:

> [...]
> i min TopCom router, således jeg kunne få glæde af wireless teknologien til

Den idé synes jeg, du skal diskutere med dit firma først. De vil
ganske givet være interesserede i, hvilken form for sikkerhed der
laves, når du åbner for wireless adgang til firmaets net...

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Vølund

Dato : 07-06-05 21:14

Fair nok.
Nu fik jeg ikke specificeret at routeren er sat op således split-tunneling
ikke er mulig. Dvs, der er vandtætte skodder mellem den ene LAN port direkte
mod firmaet - og de øvrige "offentlige" porte. Men ellers har du ret.
Det kunne potentielt åbne et temmelig usikkert hul til virksomhedens
netværk.

Tak for din heads-up.
/Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-06-05 07:34

> [...]

> InterJak'en.
>
> Det synes jeg er lidt mystisk - nogen idéer???

Får du overhovedet link? Hvilket kabel bruger du?

-A