Netværkskvalitet hos Dansk Bredbånd?
Fra : Niels Callesøe

Dato : 30-05-05 22:59

Er der tilfældigvis nogen der har erfaring med, eller kendskab til,
kvaliteten af netværk og peering hos Dansk Bredbånd?

Dansk Bredbånd og NRGi er jo som bekendt ved at starte pilotprojekt på
levering af bredbånd til Trøjborg i Århus, og jeg kunne godt tænke mig
at kende lidt (læs: meget) mere til den tekniske del af deres løsning
end deres markedsføringsmateriale kan oplyse om.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Fra : Towli

Dato : 31-05-05 07:12

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at kende lidt (læs: meget) mere til den tekniske del af deres løsning
> end deres markedsføringsmateriale kan oplyse om.

Hej Niels

Vi har lige fået DBnet i foreningen og jeg er så glad for det, så jeg sidder
ovre på dk.edb.internet.udbydere og råber hurra.
Det er en kanon forbindelse man får. Desværre ved jeg ikke meget om det
tekniske. De har selv forestået kablingen (som vi dog ejer) og gravet fiber
ned til hoveddøren.
Man får en dhcp adresse (/25 med 1 times leasetid) og kan, såvidt jeg ved,
ikke få fast ip.
Hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med, her fra "min pind" må du endelig
spørge og jeg skal forsøge at svare.

/T
/T

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-05 14:54

On Tue, 31 May 2005 08:11:46 +0200, Towli wrote:

> Man får en dhcp adresse (/25 med 1 times leasetid) og kan, såvidt jeg ved,
> ikke få fast ip.

Tror du ikke kun du får en enkelt IP tildelt ? /25 er 126 adresser :)

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-06-05 12:56

On Tue, 31 May 2005 15:54:27 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

> Tror du ikke kun du får en enkelt IP tildelt ? /25 er 126 adresser :)

Det kan sagtens passe, at man får en enkelt adresse med en /25-maske.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-05 16:00

Towli wrote in <news:429c0023$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> Hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med, her fra "min pind" må du
> endelig spørge og jeg skal forsøge at svare.

Tak som byder -- lidt kan jeg godt finde på at spørge dig om der ikke
burde blive for teknisk:

- Jeg går ud fra at det er din DB IP du poster fra. Den mangler PTR
record. Ved du tilfældigvis om det kommer?
- Du skriver at du ikke mener de tilbyder fast IP hvilket undrer mig
lidt, min kammerat fortæller at de har svaret ham at det gør de... ved
du om DHCP er den eneste løsning de tilbyder?
- Gider du lave et par traceroutes fra dig ud mod verden og poste dem?
For eksempel mod tdc.dk, cnn.com og mail.com?
- Ved du om DB har et looking glass (de er ikke listet på
traceroute.org men de kunne jo godt have et alligevel)?
- Når du skriver /25, hvad mener du så? :)

Fra : Martin Schultz

Dato : 31-05-05 16:14

Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> skrev 2005-05-31:
> - Du skriver at du ikke mener de tilbyder fast IP hvilket undrer mig
> lidt, min kammerat fortæller at de har svaret ham at det gør de... ved
> du om DHCP er den eneste løsning de tilbyder?

Man kan godt bruge DHCP og samtidigt have en fastIP.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-05 16:39

Martin Schultz wrote in

> Man kan godt bruge DHCP og samtidigt have en fastIP.

Ja, og dog. Man kan godt få "den samme IP hver gang" fra en DHCP-
server, men det er ikke helt det samme som for eksempel en statisk
route. Desuden introducerer DHCP en række fejlkilder som jeg egentlig
hellere vil være foruden.

Det fremgik måske ikke helt klart hvad jeg mente af mit spørgsmål, da
det egentlig er to spørgsmål i et. Jeg går egentlig ud fra at det svar
min kammerat fik om at de tilbyder "fast" DHCP tildelt IP er godt nok -
- men til mine formål vil jeg langt foretrække en statisk route. Jeg
tvivler på at de tilbyder det, men i det tilfælde at de ikke gør, er
jeg interesseret i at vide om de uddeler de "faste" addresser fra samme
addresserum som de dynamiske DHCP addresser, eller om de har en
alternativ pulje hvorfra de "faste" addresser uddeles.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-06-05 09:30

On 2005-05-31, Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> wrote:

> [...]
> server, men det er ikke helt det samme som for eksempel en statisk
> route. Desuden introducerer DHCP en række fejlkilder som jeg egentlig

DHCP introducerer også nogle dejligt nemme centralt konfigurerede
sikkerhedsfeatures med de rette switche.
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps5528/products_configuration_guide_chapter09186a00802b7be3.html#wp1154649 fx

--
Andreas

Fra : Niels Callesøe

Dato : 01-06-05 18:02

Andreas Plesner Jacobsen wrote in <news:slrnd9qsgj.k0t.apj@irq.dk>:

> [...]
> http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps5528/products_con
> figuration_guide_chapter09186a00802b7be3.html#wp1154649 fx

Det kan vi godt blive enige om. Men fordelene ved DHCP ligger, alt
andet lige, hos den der udbyder IP addressen, hvorimod ulemperne ligger
hos den der modtager den. Den feature du nævner er bestemt smart, men
den komplicerer jo driften hos brugeren. Og DHCP komplicerer yderligere
så snart det ikke længere er nok med 1 offentlig IP.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 02-06-05 19:45

On 01 Jun 2005 17:01:32 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Men fordelene ved DHCP ligger, alt
>andet lige, hos den der udbyder IP addressen, hvorimod ulemperne ligger
>hos den der modtager den.

Hvilken teknologi vil du ellers foreslå til at uddele en IP-adresse
til hr. og fru Jensens computer?

/Jarlskov

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-05 19:49

Lasse Jarlskov wrote in

> Hvilken teknologi vil du ellers foreslå til at uddele en
> IP-adresse til hr. og fru Jensens computer?

Ikke nogen. Det er præcis den jeg vil foreslå til at uddele en IP-
addresse til Hr. og Fru Jensens computer (men ikke nødvendigvis til
deres router).

Uanset, hvor vil du hen med det?

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 02-06-05 21:46

On 02 Jun 2005 18:49:26 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Ikke nogen. Det er præcis den jeg vil foreslå til at uddele en IP-
>addresse til Hr. og Fru Jensens computer (men ikke nødvendigvis til
>deres router).

Har man da typisk en router, hvis man har en internetforbindelse hos
Dansk Bredbånd?

>Uanset, hvor vil du hen med det?

Jeg prøver at forstå hvor du vil hen.

Du brokker dig over at det kun er udbyderen der har fordel af
DHCP-løsningen, mens det er forbrugeren der har ulemperne.

Jeg kan ikke komme i tanker om bedre metoder til at tildele
IP-adresser til kunderne.

Du brokker dig over løsningen - jeg kan ikke se hvordan det kan gøres
bedre. Hjælp mig med at forstå.

/Jarlskov

Fra : Niels Callesøe

Dato : 03-06-05 01:21

Lasse Jarlskov wrote:

> Har man da typisk en router, hvis man har en internetforbindelse hos
> Dansk Bredbånd?

Som jeg har forstået det, så er det nærmest et krav, specielt fordi
man kun får 1 IP. Under alle omstændigheder er det normalt altid en
fordel, med mindre specielle krav taler imod det.

> Jeg prøver at forstå hvor du vil hen.

Ok.

> [...]
> IP-adresser til kunderne.
>
> Du brokker dig over løsningen - jeg kan ikke se hvordan det kan gøres

Jeg brokker mig ikke. Jeg forsøger at afklare om DB-net's løsning kan
løse mine behov.

DHCP introducerer som nævnt nogle fejlkilder, og det trækker ned, når
jeg skal vurdere den samlede løsning. Jeg er ikke Hr. og Fru Danmark,
og mine behov er anderledes end deres. For mig er "let at opsætte" ikke
en vigtig parameter; det til gengæld "stabil drift i produktion".

Derfor er det vel ikke urimeligt om jeg forespørger hvilke alternativer
der findes hos DB?

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 04-06-05 08:50

On 03 Jun 2005 00:21:26 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Jeg er ikke Hr. og Fru Danmark,
>og mine behov er anderledes end deres. For mig er "let at opsætte" ikke
>en vigtig parameter; det til gengæld "stabil drift i produktion".

OK, du efterspørger altså en erhvervsløsning.

Det skal du nok ikke regne med at få leveret på en
boligforeningsløsning.
For boligforeninger er det pris, skarpt efterfulgt af "let at sætte
op" der som oftest er udslagsgivende i valg af leverandør.

/Jarlskov

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-06-05 01:07

Lasse Jarlskov wrote:

> OK, du efterspørger altså en erhvervsløsning.

Måske. Det har jeg pt, men det betyder ikke at jeg ikke kan se mig om
efter alternativer. Jeg har fået mange gode svar her i tråden, så mine
spørgsmål har ikke været forgæves.

> Det skal du nok ikke regne med at få leveret på en
> boligforeningsløsning.

Tjaeh, behov er forskellige. Nogle gange er tilbudene det også, og
løsningen er der måske, eller kommer hvis man efterspørger den.

> For boligforeninger er det pris, skarpt efterfulgt af "let at
> sætte op" der som oftest er udslagsgivende i valg af leverandør.

Det kan man også sige for de fleste ADSL løsninger (inklusive mange
"erhvervsløsninger"). Alligevel er det i dag en ADSL løsning der
opfylder mine behov.

--
Niels Callesøe - dk pfy

Fra : Towli

Dato : 31-05-05 16:28

> Tak som byder -- lidt kan jeg godt finde på at spørge dig om der ikke
> burde blive for teknisk:
>
> - Jeg går ud fra at det er din DB IP du poster fra. Den mangler PTR
> record. Ved du tilfældigvis om det kommer?

PTR? Er det ikke noget reverse dns halløj? Hvor søger man efter det? -Jeg
ved ikke om det findes/ kommer.

> - Du skriver at du ikke mener de tilbyder fast IP hvilket undrer mig
> lidt, min kammerat fortæller at de har svaret ham at det gør de... ved
> du om DHCP er den eneste løsning de tilbyder?

Nå, jeg er ikke blevet tilbudt fast IP, men det er da muligt at det kan lade
sig gøre at få.

> - Gider du lave et par traceroutes fra dig ud mod verden og poste dem?
> For eksempel mod tdc.dk, cnn.com og mail.com?

C:\Documents and Settings\Towli>tracert tdc.dk

Sporer rute til tdc.dk [80.160.79.24]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms <1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 1 ms 1 ms 1 ms 82.143.198.3
3 2 ms 1 ms 1 ms 82.143.217.13
4 1 ms 1 ms 3 ms ge0-0.cr1.cph1.dk.bredband.com
[195.54.117.193]

5 11 ms 1 ms 1 ms ge1-1.br1.cph1.dk.bredband.com
[195.54.123.97]
6 19 ms 1 ms 1 ms ge5-0.1000M.albnxg7.ip.tele.dk
[195.215.109.29]

7 3 ms 2 ms 2 ms so-0-3-0.2488M.albnxu1.ip.tele.dk
[83.88.12.77]

8 6 ms 6 ms 6 ms pos3-0.2488M.arcnxg2.ip.tele.dk [83.88.13.9]
9 6 ms 6 ms 6 ms pos4-0.2488M.sbytdi4nxg1.ip.tele.dk
[83.88.13.6]

10 6 ms 6 ms 6 ms ge1-2.1000M.u1.opa.tdk.net [193.163.158.169]
11 5 ms 5 ms 5 ms ge4-8.1000M.d5.opa.tdk.net [62.243.74.234]
12 * ge4-8.1000M.d5.opa.tdk.net [62.243.74.234] rapporter:
Modtagernet
ikke tilgængeligt.

Sporing fuldført.

C:\Documents and Settings\Towli>tracert cnn.com

Sporer rute til cnn.com [64.236.16.52]
over et maksimum af 30 hop:

1 4 ms <1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 1 ms 1 ms 1 ms 82.143.198.3
3 22 ms 3 ms 9 ms 82.143.217.13
4 1 ms 1 ms 1 ms ge0-0.cr1.cph1.dk.bredband.com
[195.54.117.193]

5 1 ms 1 ms 2 ms ge1-1.br1.cph1.dk.bredband.com
[195.54.123.97]
6 2 ms 1 ms 2 ms kbn-b1-pos4-0.telia.net [213.248.101.53]
7 3 ms 2 ms 5 ms kbn-bb2-pos0-2-0.telia.net [213.248.65.17]
8 6 ms 6 ms 6 ms hbg-bb2-pos5-0-0.telia.net [213.248.65.125]
9 16 ms 16 ms 82 ms ffm-bb2-pos7-0-0.telia.net [213.248.65.121]
10 18 ms 17 ms 17 ms ffm-b3-pos1-0-0.telia.net [213.248.65.174]
11 17 ms 16 ms 16 ms pop2-frr-P12-0.atdn.net [66.185.139.29]
12 17 ms 16 ms 16 ms bb2-frr-P2-0.atdn.net [66.185.139.24]
13 110 ms 110 ms 110 ms bb1-new-P4-0.atdn.net [66.185.152.146]
14 115 ms 116 ms 114 ms bb1-ash-P13-0.atdn.net [66.185.152.48]
15 115 ms 115 ms 115 ms bb2-ash-P3-0.atdn.net [66.185.152.41]
16 114 ms 114 ms * bb2-cha-P7-0.atdn.net [66.185.152.51]
17 120 ms 119 ms 119 ms bb2-atm-P6-0.atdn.net [66.185.152.30]
18 120 ms 120 ms 120 ms pop1-atl-P5-0.atdn.net [66.185.136.35]
19 * * * Anmodning fik timeout.
20 * * * Anmodning fik timeout.
21 * * * Anmodning fik timeout.
22 * * * Anmodning fik timeout.
23 * * * Anmodning fik timeout.
24 * * * Anmodning fik timeout.
25 * * * Anmodning fik timeout.
26 * * * Anmodning fik timeout.
27 * * * Anmodning fik timeout.
28 * * * Anmodning fik timeout.
29 * * * Anmodning fik timeout.
30 * * * Anmodning fik timeout.

Sporing fuldført.

C:\Documents and Settings\Towli>tracert mail.com

Sporer rute til mail.com [205.158.62.116]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 1 ms 1 ms 1 ms 82.143.198.3
3 2 ms 1 ms 1 ms 82.143.217.13
4 1 ms 1 ms 1 ms ge0-0.cr1.cph1.dk.bredband.com
[195.54.117.193]

5 1 ms 1 ms 1 ms ge1-1.br1.cph1.dk.bredband.com
[195.54.123.97]
6 2 ms 2 ms 2 ms so-1-1-0.ar2.CPH1.gblx.net [208.49.195.57]
7 39 ms 39 ms 39 ms so0-0-0-2488M.ar3.LON2.gblx.net
[67.17.71.25]
8 39 ms 39 ms 39 ms 195.66.224.130
9 108 ms 108 ms 108 ms 65.106.3.65
10 128 ms 115 ms 116 ms p6-0-0.RAR1.Washington-DC.us.xo.net
[65.106.0.2]

11 208 ms 205 ms 206 ms p1-0-0.RAR1.SanJose-CA.us.xo.net
[65.106.0.38]
12 204 ms 206 ms 319 ms p0-0-0d0.RAR2.SanJose-CA.us.xo.net
[65.106.1.62]

13 191 ms 193 ms 201 ms p14-0.DCR1.DC-Fremont-CA.us.xo.net
[65.106.2.178
]
14 193 ms 195 ms 197 ms 205.158.60.166.ptr.us.xo.net
[205.158.60.166]
15 * * * Anmodning fik timeout.
16 * * * Anmodning fik timeout.
17 * * * Anmodning fik timeout.
18 * * * Anmodning fik timeout.
> [...]

> - Ved du om DB har et looking glass (de er ikke listet på
> traceroute.org men de kunne jo godt have et alligevel)?

Jeg er sq helt flov nu. -Hvad er et looking glass?

> - Når du skriver /25, hvad mener du så? :)

At min subnet adr. er 255.255.255.192

Af ren nysgerrighed, -hvad kan du udlede af ovenstående i forhold til
kvaliteten af dbnet (jeg spørger i et desperat forsøg på at blive klogere).

Du må MEGET gerne spørge om mere (...så jeg (måske) kan blive bare en anelse
klogere...).

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-05 17:08

Towli wrote in <news:429c8288$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>:

> PTR? Er det ikke noget reverse dns halløj?

Det er præcis hvad det er.

> Hvor søger man efter

Man slår op i DNS. Eksempel:

[nica@eureka:nica]$ host 62.242.21.10
10.21.242.62.IN-ADDR.ARPA domain name pointer t29.dk

For din IP:

[nica@eureka:nica]$ host 82.143.198.60
Host not found.

> det? -Jeg ved ikke om det findes/ kommer.

Ok.

> Nå, jeg er ikke blevet tilbudt fast IP, men det er da muligt at
> det kan lade sig gøre at få.

Det er ikke umuligt at det er specielt for deres Århus-løsning. Jeg ved
det ikke.

> C:\Documents and Settings\Towli>tracert tdc.dk
[klip klip klip]

Tak. Med min begrænsede viden om peering-aftaler ser der fornuftigt ud.

> Jeg er sq helt flov nu. -Hvad er et looking glass?

Et værktøj, typisk et website, hvorfra man kan trace/finde bgp
paths/etc fra den pågældende providers netværk ud mod verden. Du kan
som nævnt finde en hel del af dem på traceroute.org.

> At min subnet adr. er 255.255.255.192

Ok, det var også det jeg forestillede mig at du mente.

> Af ren nysgerrighed, -hvad kan du udlede af ovenstående i forhold
> til kvaliteten af dbnet (jeg spørger i et desperat forsøg på at
> blive klogere).

Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på de ting, jeg er ikke ekspert.
Men jeg er på den ene side lidt bekymret over de manglende PTR-records
og de DHCP-tildelte addresser. På den anden side er argumenterne for at
tildele addresser via DHCP ikke så dårlige, og deres peering-aftaler
ser jo fornuftige nok ud.

> Du må MEGET gerne spørge om mere (...så jeg (måske) kan blive bare
> en anelse klogere...).

Hmm, jeg kan da godt finde på lidt mere.

Hvordan ser det ud med filtrering på netværket? Er der bestemte porte
etc. der ikke tillades trafik til eller fra? Og lidt mere teknisk; ved
du om der er implementeret ordentlig egress-filtrering (dvs, filtrering
af pakker "indefra" der ikke kommer/burde komme fra den pågældende
addresse)?

Nåja, og hvordan står det til med deres services? Jeg går ud fra de
tilbyder en SMTP smarthost, hvad hedder den og virker den fornuftigt?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-05-05 19:45

>Ok, det var også det jeg forestillede mig at du mente.

/25 er vel sagtens 255.255.255.128. Så det var jo godt gættet.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Towli

Dato : 31-05-05 20:22

> /25 er vel sagtens 255.255.255.128. Så det var jo godt gættet.

Hovsa,,Det har du vist ret i... Jeg mente naturligvis /26..Årnskyld

/T

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-05 21:08

Lars Kim Lund wrote in

> /25 er vel sagtens 255.255.255.128. Så det var jo godt gættet.

Høhø. Deri har du selvfølgelig ret.

Fra : Towli

Dato : 31-05-05 21:08

> [...]
>
> Nåja, og hvordan står det til med deres services? Jeg går ud fra de
> tilbyder en SMTP smarthost, hvad hedder den og virker den fornuftigt?

Såvidt jeg har kunnet erfare er der ikke lukket for nogle porte. Mht.
egress-filtrering ved jeg ikke noget om det (dvs. hverken hvad det er, eller
om dbnet har implementeret det) - det lyder lidt som noget statefull
inspection-agtigt noget (?)-

Jeg ved heller ikke hvad en smarthost er, men selvf. tilbyder de mail på
mailservere (mail.dbmail.dk og smtp.mail.dk),hvis det er hvad du mener, -det
virker glimrende.

Ovre på dk.edb.internet.udbydere er der osse noget snak om dbnet. -Måske kan
de svare bedre end jeg. og iøvrigt er kundeservice@dbnet.dk garanteret parat
til at svare på det meste.

Venligst
/T

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-05-05 21:48

Towli wrote in <news:429cc40a$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg ved heller ikke hvad en smarthost er, men selvf. tilbyder de
> mail på mailservere (mail.dbmail.dk og smtp.mail.dk),hvis det er
> hvad du mener, -det virker glimrende.

Hm, smtp.mail.dk? Er det en skrivefejl, eller har de en aftale med TDC?
Hvis de har, så er den del jo i hvert fald fin nok...

> Ovre på dk.edb.internet.udbydere er der osse noget snak om dbnet.
> -Måske kan de svare bedre end jeg. og iøvrigt er
> kundeservice@dbnet.dk garanteret parat til at svare på det meste.

Jeg prøver at læse der også, selvom jeg nu stadig tror at det bedste
sted for at få svar på spørgsmål om deres netværk må være her (eller
evt. i .stort).

Tak for dine svar, under alle omstændigheder.

Fra : Towli

Dato : 31-05-05 22:39

> Hm, smtp.mail.dk? Er det en skrivefejl, eller har de en aftale med TDC?
> Hvis de har, så er den del jo i hvert fald fin nok...

Det er en skrivefejl. Jeg undskylder endnu engang.
/T

Fra : Kaare

Dato : 01-06-05 14:08

> - Jeg går ud fra at det er din DB IP du poster fra. Den mangler PTR
> record. Ved du tilfældigvis om det kommer?

Det kommer. Som et led i adskillelse fra bredbandsbolaget, og dermed
samtidig anskaffe eget AS nummer etc. Tidshorisont skulle pt. være i løbet
af det næste halve år.

> - Du skriver at du ikke mener de tilbyder fast IP hvilket undrer mig
> lidt, min kammerat fortæller at de har svaret ham at det gør de... ved
> du om DHCP er den eneste løsning de tilbyder?

Kunder tilbydes FAST IP, men ikke eget net. Dvs at en IP excludes fra
scopet, og tilbydes til kunden - så den sættes statisk op, den tildeles ikke
med DHCP. Mener det koster 15 kr per måned.

> - Ved du om DB har et looking glass (de er ikke listet på
> traceroute.org men de kunne jo godt have et alligevel)?

Det har de ikke. De peerer dog med Bredbaandsbolaget, og de har vel et?

/Kaare

Fra : Niels Callesøe

Dato : 01-06-05 18:07

Kaare wrote in

> Det kommer. Som et led i adskillelse fra bredbandsbolaget, og
> dermed samtidig anskaffe eget AS nummer etc. Tidshorisont skulle
> pt. være i løbet af det næste halve år.

Ok. Synd vi skal beslutte os inden næste måned.

> Kunder tilbydes FAST IP, men ikke eget net. Dvs at en IP excludes
> fra scopet, og tilbydes til kunden - så den sættes statisk op, den
> tildeles ikke med DHCP. Mener det koster 15 kr per måned.

Ok, det lyder jo nogenlunde fornuftigt. For lige at få det skåret ud i
pap: når IP'en er fast, tildeles den således ikke længere via DHCP
overhovedet, men konfigureres statisk i udstyret hos DB? Og i
forlængelse heraf, ved du om den tages fra den samme range af IP'er,
eller fra en speciel fast-ip pulje?

> Det har de ikke. De peerer dog med Bredbaandsbolaget, og de har
> vel et?

Måske, men det er jo kun interessant til at se Bredbaandsbolagets
peeringer med, og ikke DB's. :)

Tak for svarene, i øvrigt!

Fra : Kaare

Dato : 01-06-05 19:51

> Ok. Synd vi skal beslutte os inden næste måned.

Så kritisk er det vel heller ikke med PTR records? Hvis man driver egen
mailserver vil man jo blive irriteret over det. Men hvis man beslutter sig
om en måned, og installationen måske tager yderligere 3... så nærmer man sig
jo alligevel tidshorisonten.

> [...]
> overhovedet, men konfigureres statisk i udstyret hos DB? Og i
> forlængelse heraf, ved du om den tages fra den samme range af IP'er,

For at skære det længere ud i pap... kunderne tildeles IP adresser fra et
DHCP scope... ud af disse adresser excludes dem der "reserveres" til fast
IP. Disse adresser tildeles derfor ikke længere til kunderne... men adressen
hører jo stadigvæk med til scopet - så selvfølgelig er man stadig med i
det... Den bliver bare ikke tildelt nogle kunder. Det vil sige at man selv
skal gå ind og konfigurere sin TCP/IP protokol til at benytte den IP adresse
man har bestilt.
- Så kan jeg næsten ikke skære det længere ud. :)

Hvis man som kunde så har 2 maskiner, har man 1 maskine der er sat op med
statisk IP, og den anden vil få tildelt den faste IP adresse der følger med
til abonnementet som standard. Så har man samtidig to maskiner på - med
public IP adresser.

> Måske, men det er jo kun interessant til at se Bredbaandsbolagets
> peeringer med, og ikke DB's. :)

Tjaa... men eftersom at de PT er DBs eneste "peering" partner (har først for
nyeligt fået eget AS nummer).

> Tak for svarene, i øvrigt!

Det var så lidt. Du spørger bare løs.

/Kaare

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-05 16:04

Kaare wrote in

> [...]
> beslutter sig om en måned, og installationen måske tager
> yderligere 3... så nærmer man sig jo alligevel tidshorisonten.

For så vidt har du ret -- men jeg har været i branchen længe nok til at
vide at "tidshorisont 6 måneder" lige så vel kan være "aldrig" som "i
morgen". Og ja, det handler primært om at jeg har en stribe brugere der
gerne skal være rimeligt sikre på at få afleveret deres mail, også
efter et skift.

Jeg har ikke noget imod at skulle sende via en smarthost i en periode,
hvis, vel at mærke, DB-net tilbyder en stabil af slagsen. Andre
udbydere har på det seneste vist at det ikke altid er så nemt...

> [...]
> adresse man har bestilt.
> - Så kan jeg næsten ikke skære det længere ud. :)

Så havde jeg forstået dig korrekt, tak. Det er ikke optimalt, men det
er væsentligt bedre end mange alternativer.

> [...]
> adresse der følger med til abonnementet som standard. Så har man
> samtidig to maskiner på - med public IP adresser.

Hm, okay, det er jo lidt interessant. Hos de fleste andre udbydere er
det enten/eller.

> Tjaa... men eftersom at de PT er DBs eneste "peering" partner (har
> først for nyeligt fået eget AS nummer).

Ok, det giver jo mening nok.

> Det var så lidt. Du spørger bare løs.

Må jeg, af ren nysgerrighed, spørge hvor din viden om DB-net kommer
fra?

Fra : Kaare

Dato : 03-06-05 00:06

> [...]
> morgen". Og ja, det handler primært om at jeg har en stribe brugere der
> gerne skal være rimeligt sikre på at få afleveret deres mail, også

Jeg kan garantere dig for at det er gennemført inden for den tidshorisont.
;)

> Jeg har ikke noget imod at skulle sende via en smarthost i en periode,
> hvis, vel at mærke, DB-net tilbyder en stabil af slagsen. Andre
> udbydere har på det seneste vist at det ikke altid er så nemt...

Det er jo det. Selvom den nuværende har været stabil de sidste 6 måneder,
behøver det jo ikke nødvendigvis at være sådan i fremtiden. Men der arbejdes
på en større og endnu bedre løsninger. Cluster og redundans er hotte ord for
tiden.

> Så havde jeg forstået dig korrekt, tak. Det er ikke optimalt, men det
> er væsentligt bedre end mange alternativer.

Ønsker du et separat subnet, med selvvalgte PTR records etc. kræver det et
erhvervsabonnement. Dette er nok den bedste løsning man får for prisen på et
privatabonnement.

> Hm, okay, det er jo lidt interessant. Hos de fleste andre udbydere er
> det enten/eller.

Man får 1 stk. DHCP tildelt public IP adresse med sit abonnement. For 15 kr
per måned (mener jeg) kan man købe en fast IP ved siden af.

> Må jeg, af ren nysgerrighed, spørge hvor din viden om DB-net kommer
> fra?

Det må du da. :)

- Jeg arbejder i driftsafdelingen.

/Kaare

Fra : Niels Callesøe

Dato : 03-06-05 02:34

Kaare wrote:

> Jeg kan garantere dig for at det er gennemført inden for den
> tidshorisont. ;)

Ok. Det er ikke så dumt, så.

> [...]
> fremtiden. Men der arbejdes på en større og endnu bedre løsninger.
> Cluster og redundans er hotte ord for tiden.

Nåja, bare det at den har været stabil de sidste 6 måneder er okay for
mig. Det er -- efter i går -- mere end hvad man kan sige om min egen.

> Ønsker du et separat subnet, med selvvalgte PTR records etc.
> kræver det et erhvervsabonnement. Dette er nok den bedste løsning
> man får for prisen på et privatabonnement.

Du siger noget... jeg havde slet ikke tænkt tanken at DB tilbyder mere
end en type abbonnement. Er der et sted hvor man kan læse om disse
erhvervsabonnementer?

> Man får 1 stk. DHCP tildelt public IP adresse med sit abonnement.
> For 15 kr per måned (mener jeg) kan man købe en fast IP ved siden
> af.

Ja ja, nu har jeg forstået det. Igen.

> Det må du da. :)
>
> - Jeg arbejder i driftsafdelingen.

Ok, tak.

--
Niels Callesøe - dk pfy

Fra : Kaare

Dato : 03-06-05 07:21

> Du siger noget... jeg havde slet ikke tænkt tanken at DB tilbyder mere
> end en type abbonnement. Er der et sted hvor man kan læse om disse
> erhvervsabonnementer?

Der står jo ikke det store på DBpro, da DB tidligere ikke tog normale
erhvervskunder (kun kommuner, amter, energiselskaber og den slags). Men send
en mail til salg AT dbpro DOT dk.

> Ja ja, nu har jeg forstået det. Igen.

Ja, men så blev det også bøjet i NEON. :)

/Kaare

PS. Det skal lige siges at smarthost'en ikke har været i generel drift for
privatkunder endnu. Så jeg tør jo ikke love noget før det bliver afprøvet
(snart).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-06-05 06:28

On Fri, 3 Jun 2005 01:06:20 +0200, "Kaare" <nothing@nowhere.invalid>
wrote:

> - Jeg arbejder i driftsafdelingen.

Det er god skik at oplyse den slags tilknytningsforhold og da især i
en tråd der har firmaet som emne.

-A

Fra : Kaare

Dato : 03-06-05 07:15

> Det er god skik at oplyse den slags tilknytningsforhold og da især i
> en tråd der har firmaet som emne.

Hvis der havde været nogle former for politisk debat (meninger, holdninger
og den slags) havde jeg gerne meldt det ud tydeligere. Men jeg ønsker netop
ikke at blive blandet ind i en politisk debat - hvilket jeg jo har prøvet en
del gange tidligere på usenet, for andre udbydere dog.

/Kaare

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-06-05 23:35

On 01 Jun 2005 17:07:28 GMT, "Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

> Ok. Synd vi skal beslutte os inden næste måned.

Hvorfor? Stil det dog som et krav, så skal de såmænd nok få lavet det.

I øvrigt har DBnet er meget fint net, og når man ser hvad der ellers
tilbydes, er det svært at forstå, folk vælger noget andet. Men så er
vi vel tilbage til det med, at danskerne skal lære, der er forskel i
kvalitet, også på Internet-forbindelser.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-06-05 15:41

Asbjorn Hojmark wrote in

> Hvorfor? Stil det dog som et krav, så skal de såmænd nok få lavet
> det.

Deri har du egentlig en god pointe. Spørgsmålet er dog om jeg har
indsigt til at kunne stille det rigtige krav, til den rigtige person,
på det rigtige tidspunkt.

> I øvrigt har DBnet er meget fint net, og når man ser hvad der
> ellers tilbydes, er det svært at forstå, folk vælger noget andet.

Ok, takker mange gange. Jeg stoler på din indsigt; så behøver jeg ikke
bekymre mig om den del yderligere.

> Men så er vi vel tilbage til det med, at danskerne skal lære, der
> er forskel i kvalitet, også på Internet-forbindelser.

Jeg mener da at jeg besider den lærdom... hvilket også er grunden til
at jeg gerne vil vide så meget som muligt om DB's net inden jeg
rådgiver mine medbeboere.

Fra : Morten Snedker

Dato : 31-05-05 12:59

Tak til jer begge for tid og input.

Det var disse "default shares" jeg var ude efter.

mvh /Snedker
---