Billede i lille størrelse, tryk - stor stø~
Fra : Cifly

Dato : 06-06-05 14:10

Hej NG

Kryptisk overskrift? - Ved det, men kunne ikke finde en mere sigende én

Det handler om, at jeg har en bunke feriebilleder ... og så behøver jeg
næsten ikke skrive mere. Der er sikkert et ton spørgsmål om det samme. Men
det gør jeg nu alligevel.

Det handler om, at disse billeder skal placeres i lille størrelse, samlet på
en forside "thumbnails". Når bruger trykker på et billede, åbner et nyt
vindue sig og viser billedets oprindelige størrelse.

Såvidt jeg kan forstå, er det ikke særlig smart at bruge "width" og "height"
til at gøre det mindre. Hvad gør man så?

Vh Cifly

Fra : Jens Peter Karlsen[F~

Dato : 06-06-05 14:31

Man bruger et grafik program til at lave de små billeder (thumbnails).
Derefter placerer man det lille på en side med link til det store.

Fra : Cifly

Dato : 06-06-05 14:56

Jens Peter Karlsen[FP-MVP] skrev:

> Man bruger et grafik program til at lave de små billeder (thumbnails).
> Derefter placerer man det lille på en side med link til det store.

Takker, også dig Jens Gyldenkærne Clausen. Det er jo egentlig logisk, men
jeg fokuserede på, om der var en anden, måske smartere måde at gøre det på.
Men det er fint nok - tak begge

Fra : Leonard

Dato : 06-06-05 15:27

"Cifly" <clauss"nospam"@postkasse.net> wrote:

>men
>jeg fokuserede på, om der var en anden, måske smartere måde at gøre det på.

Hvis du har styr på og adgang til noget serverside (fx PHP) så findes
der moduler, der kan gøre arbejdet for dig, så du bare skal oploade
det store billede.
Jeg bruger ImageMagick til at resize billederne i mit galleri, så der
er en lille thumb, en mellemstor til visning på skærm og
originalbilledet hvis det er nødvendgit at se detlajer eller skrive
det ud.
Men så skal du søge hjælp i den rette gruppe afhængig af hvilken slags
serverside du kan køre.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Christoffer

Dato : 06-06-05 21:28

> Jeg bruger ImageMagick til at resize billederne i mit galleri
Kan jeg få et link til det? Har tidligere ledt efter det, man da jeg endelig
fandt siden var serveren gået ned

--
Christoffer B.

Fra : Leonard

Dato : 06-06-05 21:38

http://www.imagemagick.org/

Fra : Christoffer

Dato : 07-06-05 09:10

> http://www.imagemagick.org/
Self. .org... havde glemt alt om det. Tak

--
Christoffer

Fra : Cifly

Dato : 12-06-05 13:02

Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev:

> http://www.imagemagick.org/

Super fedt. Tak

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-06-05 14:42

Cifly skrev:

> Såvidt jeg kan forstå, er det ikke særlig smart at bruge "width" og "height"
> til at gøre det mindre.

Korrekt. I stedet har man to udgaver af hvert billede - en lille til
thumbnailvisningen og en stor til enkeltvisning. De små udgaver laves
med et grafikprogram - fx Irfanview. En del programmer kan selv lave et
billedalbum ud fra en række billeder - så får man både billeder og
html-filer leveret ganske enkelt.

I nogle tilfælde kan det i øvrigt være formålstjenligt med tre udgaver
af hvert billede - en lille størrelse til en oversigtsside, en større
udgave til enkeltvisning på skærmen, og endelig en stor udgave til
print. Igen er princippet det samme: man laver de forskellige udgaver i
et grafikprogram.

Billeder der skal vises på nettet bør have den størrelse de skal vises i
- så browseren ikke skal skalere dem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen